Vantage HD8000S - Min erfaring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vantage HD8000S - Min erfaring

Etter å ha byttet ut gammel TV, fikk jeg TV med HDMI.
    Jeg ville derfor også ha ny Paraboltuner, og ble anbefalt Vantage HD3000S.

Jeg kjøpte derfor en Vantage, og en passe stor harddisk på 1TB. (Seagate).
    Jeg skummet gjennom bruksanvisningen og puttet inn harddisken, puttet inn Viasat og CD-kortene, koblet til, og fyrte opp.

Installasjonen stemte ikke, bruksanvisningen er utrolig dårlig, og funksjonene er det så som så med.

Velge språk, stille klokke antenne/tuner-settings og kanalscanning som bruksanvisningen beskrev var ikke nødvendig.
    En svensk kanal kom rett opp. Kanallisten viste over 3000 kanaler men i et virrvarr uten like.
    Dessuten var det mange kanaler jeg ikke fikk opp.

Jeg forsøkte meg derfor litt frem i diverse innstillinger, og fant feilen:
    Jeg måtte sette 1 microbølgehode til diseq1 og den andre til diseq2.
    Men det sto det ikke noe om i manualen. Og så det samme på den andre tuneren.

Så prøvde jeg å redigere litt i kanal-rotet, og laget noen favorittlister.
    Det gikk med mange timer der! Men til slutt fikk jeg det sånn nogen lunde til.
    Det sto ikke noe om det i manualen, men jeg fant et kanal-redigeringsprogram hos Vantage.
    Men det funket ikke så lenge jeg ikke hadde RS-232 kabel.
    Løsningen var manuell flytting/kopiering av kanaler.

Så prøvde jeg FTP. Men uansett hva jeg prøvde av innstillinger og passord, fikk jeg ikke koble meg på PC’en.
    Jeg tror jeg trenger et eller annet program på pc’en, men det står det ikke noe om i manualen.
    Derimot fikk jeg lov å koble med mot noen forhåndsdefinerte servere på nettet.
    Men innholdet der var ikke mye å skryte av.

Opptak da? Og twin-tuner. Ta opp en kanal, og se på en annen.
    Funket dårlig. Den har jeg ikke funnet ut av enda. Og manualen er ubrukelig.
    Jeg får ta opp, men alle andre kanaler blir låst.
    Prøver jeg å overstyre, vil tuneren avslutte opptaket først.
    Og når opptaket er ferdig, slår tuneren seg automatisk av. Sikkert smart, men ikke ønsket.
    Og beskrivelse på hvordan man slår av av-funksjonen? Ikke i manualen i hvertfall.

PIP-funksjonen da?
    Funker, men bare slik at det lille vinduet viser et still-bilde, samtidig som det store viser vanlig.
    Hvordan får jeg liv i det lille vinduet? Og hvordan kan jeg bytte?
    Ikke et ord om det i manualen.

Og så har vi Mosaic.
    Se på et lite bilde, samtidig som jeg ser 3 eller 5 andre stillbilder.
    Jeg kan bytte til et av de andre små vinduene, men kan ikke velge å gå til den kanalen. (Tror jeg.)
    Manualen er ubrukelig.

Og billedkvaliteten?
    Utrolig bra bilder når jeg ser på HD-kanaler.
    Men TVN og TV2 er kornete, og dårligere enn det jeg hadde på min 12 år gamle Nokia 9802S.

Forresten så takler ikke Vantage’n alle typer harddisk. Det står det ikke noe om i manualen.
    Du må prøve å finne en liste på nettet over hvilke harddisker du kan bruke.
    Jeg har ikke funnet listen, men opptak til USB-minnepinne gikk greit.

En annen gammel harddisk fungerte, men disken står og går så lenge tuneren er på.
    Den kan sikkert settes i dvale, men det står det ikke noe om i manualen.

Har du giddi å lese så langt, eller bare scrollet ned til slutten, så har jeg laget et lite sammendrag.

Konklusjon:
    Vantage HD8000S er ikke for nybegynnere.
    Manualen er omtrent totalt ubrukelig.
    Twin-tuner fungerer dårlig.
    Oppsettsbeskrivelsen er veldig mangelfull.
    PIP fungerer dårlig.
    Nettverkstilkobling fungerer muligens, men mangler beskrivelse.
    Kanal liste-redigering er et ork.
    Opptaksfunksjonen er alt for dårlig beskrevet.
    Bildekvaliteten på enkelte kanaler er dårlig, kornete og grå.
    Selv om den har plass, så kan du ikke bruke en hvilken som helst harddisk.

Og så tar jeg gjerne i mot tips om hvor jeg kan finne en brukbar manual til Vantage HD8000S, enten på Norsk eller Engelsk.
    Jeg har funnet en del Tysk beskrivelse på nettet, men er ikke god nok i språk til å forstå halvparten.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare en 7100 men jeg er faktisk enig med deg på mange punkt og da spesielt angående manual , førstegangsoppsett men spesielt kanallister er ett sabla rot hvor man må være rakettforsker for å få listen slik man ønsker det .

Kan være at jeg har hatt Force så lenge før hvor sortering var en drøm men det er en annen sak .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kalle meg en amatør når det gjelder tunere, men Vantage'en var veldig enkel å bli kjent med..... Jeg koblet opp ledningene og slo på tuneren, tok en blindscan og alle kanalene kom på plass. Enkel, men litt tidkrevende å sortere kanaler. twintuneren fungerer glimrende, ingen problemer med å ta opp på en kanal og se på en annen. Eneste problemet er at jeg får ikke opptak på canal+ film kanalene, men det problemet har jeg forstått blitt rapportert inn til Vantage og ligger på bugslisten deres?

Negativt med Vantage: Treeeeeeeeeeeegt text-tv!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mini-Z
    ... Twin-tuner fungerer dårlig. ...
    Bruker du CAM? I såfall fungerer det dårlig. Når man bruker innebygd Conax kortleser så fungerer det derimot meget bra.

Kjenner igjen flere av punktene dine, du trenger nok bare å bli litt bedre kjent med den først. Brukergrensesnittet har store muligheter for forbedring, for å si det slik.
    At den ikke skal slå seg av etter opptak må du stille inn for hver gang.
    Det finnes en engelsk manual.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke CAM men innebygde kortlesere.
    (Den ene til Viasat og den andre til CD.)

Og du har rett, jeg trenger nok å bli litt bedre kjent med tuneren.
    Oppdaget i kveld at jeg kunne ta opp og se på annen kanal samtidig alikevel.
    Men først etter å ha kjørt automatisk kanaloppdatering på begge tunerne om igjen. Om det er en feil, eller om jeg hadde gjort en feil første gangen vet jeg ikke.

Og når det gjelder manual, så har jeg den Engelske. Men den er utrolig dårlig.
    Og det skal vel ikke være slik at man skal lete seg frem i timesvis for å finne ut av tuneren. Det burde stått en god del mer i manualen.
    (Kjerringa er kjempesur, og lurer på om vi ikke heller kan gjøre noe hyggelig sammen, i steden for at jeg skal prøve å finne ut av tuneren.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes denne tuneren er enkel og bruke jeg har hatt en del tunre fra før denne er den beste jeg har hatt enkel og redigere kanaler .det er bare og legge kanalene man ønsker inn i favorit lista og etter på sortere dem trenger ikke redigere hoved lista..og enkel og redigere på pc bare og legge kanal liste på en usb pen og redigre på pcen.
    kanalene hulter til bulter??.
    akurat som alle andre tunere etter satelit og transponder.og bilde kvalitetn er det beste jeg har sett selv følgelig over hdmi (bruker auto på oppløsning) scart har virkelig dårlig bilde kvalitet men det er vell ingen som bruker.
    hadde nokia selv en gang.men dene er laaangt over .leverer til og med bedre bilde en min toppefild på sd signaler.og den var den beste jeg har hat før vantage.
    bildene mine på nrk og tv2 er nesten hd.
    tvn er faktisk den kanalen som har best bilde da den blir skalert opp av tvn og hd sendigene er vikelig bra.
    pip fukjonen tror jeg ikke virker på kodete kanaler da tuneren ikke kan dekode 2 kanaler samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    ...og enkel og redigere på pc bare og legge kanal liste på en usb pen og redigre på pcen.
    Jeg prøvde det, men hvilket program bruker du til å redigere kanallista på PC?
    Det programmet som jeg fant hos Vantage, krever at jeg har en RS-232 tilkobling.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg ikke fra hvilken firmwareversjon man skulle bytte fra Channel Edit v2.0 til v3.0 men har du denne så kan du hente liste fra usb > redigere > for deretter lagre ny liste på usb .

Men om du laster ned http://www.vantage-digital.com/files...1219598506.zip så har du siste versjon som nå er v3.1 .

Gå inn på tuneren din og hent ut kanallisten fra Softwaremanger og over på en minnepenn så redigerer du og legger den inn på nytt .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja!!!
    Nå var det enkelt å lage / endre kanallister. TUSEN TAKK!!!

Og nå har jeg funnet ut av FTP også.
    Tok en gammel PC og satte den opp som FTP-server, freste over noen filmer, litt musikk og noen bilder, og nå funker det jo ganske så bra.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en god del bugs i software da jeg kjøpte min for et halvt år siden, men det er blitt vesentlig bedre med oppdateringene. Nå kan man vel si at den er ganske stabil.
    Men det er fremdeles en bug jeg finner ganske plagsom. Når jeg skal spille av et opptak så skjer dette ganske ofte: avspilingen starter ikke, skjermen er enten sort eller viser 'frosset' bilde fra TV programmet. Må gå ut av menyen, og så fryser bildet og det kommer opp en 'Scrambled program' melding i noen sekunder.
    Hvis det var et opptak på gang når dette skjer så blir opptaket avsluttet.

Noen som opplever det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte og si at vis du vill att hardisken i ikke skall spinne hele tiden går du inn på ....PVR setting .. > HDD auto stanby = ON da slår disken seg av etter 5 minutter

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mini-Z
    Og billedkvaliteten?
    Utrolig bra bilder når jeg ser på HD-kanaler.
    Men TVN og TV2 er kornete, og dårligere enn det jeg hadde på min 12 år gamle Nokia 9802S.
    Gå inn på System setup og video setting. På TV resolution velger du Auto så SD kanaler blir sent i 576p.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Gå inn på System setup og video setting. På TV resolution velger du Auto så SD kanaler blir sent i 576p.
    Prøvde det, men det ble ikke noe bedre.
    Men noe som faktisk hjalp, var å installere EMU versjon 024601 én gang til.
    Virker som samme installasjon må gjøres flere ganger for at de skal virke.
    Jeg mått jo kjøre automatisk kanaloppdatering 2 ganger på begge tunerne for å kunne ta opp og se på annen kanal samtidig.

Og forresten:
    Takk til "trafik" for hvordan jeg skulle sette harddisken på Standby.

Ellers må jeg bare få si TUSEN TAKK til alle som bidrar.
    Det er utrolig bra respons her, selv om jeg er helt fersk på avforumet.

Vurderer å lage en Norsk bruksanvisning som kanskje andre "nybegynnere" kan ha nytte av. Vi trenger jo ikke å finne opp hjulet på nytt alle sammen.
    Og alle er vel enige om at bruksanvisningen som fulgte med Vantagen er alt for dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei , ang "mosaic"
    lastet inn ny firmware (2.49 beta) fra nettsiden til vantage , og nå fungerer "mosaic" funksjonen ganske elegant..
    Frank

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franken
    hei , ang "mosaic"
    lastet inn ny firmware (2.49 beta) fra nettsiden til vantage , og nå fungerer "mosaic" funksjonen ganske elegant..
    Frank
    Etter litt leting fant jeg 2.49 jeg også. Ikke på Vantage, men på Vantage-forumet.
    Ulempen er at alt står på Tysk, så jeg forstår ikke halvparten av det som står der. Og erfaringsmessig kan det være en del feil i Beta-utgaver.
    Siden jeg er så pass fersk på dette, prøver jeg en ting av gangen. Men takk for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det mulig å hindre den fra å slå seg av når opptak er ferdig? Og hvis jeg eks. ser på TV3 og har et opptak ventende på Viasat 4, så skifter den til Viasat 4 når opptaket begynner, og da må jeg skifte tilbake til TV3. Ser ikke helt logikken i det.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I innstillingene for timer så er det noe som heter "Standby", default er På.
    Den må du velge å slå av hver gang.

Logikk tror jeg er et fjernt begrep for programvareutviklerne hos Vantage.
    Hva med denne: Når du bruker timeshift og spoler fram så forventer man at når det timeshift bufferet er 'tomt' så vil du se 'live' TV. Men det klarer ikke HD8000, den begynner forfra i timeshift buffer igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også anskaffet en Vantage 8000 pga 2 tunere for å ha muligheten for å ta opp en kanal mens man ser på en annen kanal.
    Etter å ha hatt satelittutstyr siden 1986, var det med store forventninger jeg koblet opp Vantag'n.
    Den mottageren jeg har hatt de siste åra, er en Force 1155 som jeg er topp tilfreds med.
    Jeg ser daglig masse tyske kanaler som er åpne på Astra, og mange av disse har fantastisk bra billedkvalitet. Force'n er den mottageren jeg har sett som har den beste billedkvaliteten - skrittet opp til full HD er ikke langt!

Skuffelsen var stor da jeg fikk inn de første bildene på Vantagen. Jeg var sikker på at det var noen videoinnstillinger som jeg jeg hadde satt opp feil.
    Har prøvd alt, men det er uten tvil langt dårligere kvalitet enn på Force'n.
    Jeg hadde kun HDMI tilkoblet, og ville derfor prøve scart.
    Scart'n gir faktisk mye skarpere bilder enn HDMI !! Tro det eller ei.
    Men på HD signaler så er bildene sylskarpe på HDMI.
    Her må det da være noe som Vantage har bommet på ?

Bruksanvisningen er totalt ubrukelig.
    Nybegynnere tror jeg vil få kjempeproblemer med å sette opp denne tuneren.
    Kanalene er totalt hulter til bulter, så jeg må nok følge de tipsene jeg har lest for å få redigert opp en brukandes liste.

Totalt sett har jeg allerede brukt altfor mye tid på å finne ut av funksjonene på denne tuneren - aldri sett dårligere bruksanvisning !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart.jeg opplevder faktisk det motsatte at scart har mye dårligre bilde hvalitet en hdmi.jeg sammen lignet også bilde over scar med min topperfild 500pvr. vantage har mye dårligre bilde med scart.men vantage er mye bedre med hdmi enn topperfild er med scart..vha er det du har brukt som oppløsnig over hdmi? jeg bruker auto i innstilingene for oppløsning.. da vises sd i 576p og hd i 1080i.de nyste softwaren syns jeg gir dårligere bilde en den gammle. den versjonen som gir best bilde er = 02.4101 nov21 2008.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe må være feil med oppsettet deres (kabelrouting/skalering, etc.). Jeg kjører bilde over SCART, og kvaliteten på både SD og HD kanaler (med enten 576p el. Auto setting) er upåklagelig. Dette også sammenlignet med en Force tuner som HD8000S erstattet.

Ankepunktene for HD8000S er heller i firmware, som 'hårek' også påpeker.

Men det hjelper dessverre lite å klage over disse problemene på dette forumet (Vantage har egne threads for ulike sw releaser, ink. betaversjoner på HD Firmware / Betafirmware - VANTAGE Digital Forum )

Timeshift bug'en som er nevnt tidligere ligger ikke i offisiell bugliste iaf.!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •