Spørsmål vedr. Viasat, Canal Digital og RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedr. Viasat, Canal Digital og RiksTV

Hei!

Pga av en del praktiske årrsaker så har jeg ikke fått ut fingeren og kvittet meg med det analoge bakkenettverket enda. Siden dette stenger i løpet av høsten så har jeg nå begynnt å se på de nye mulighetene. Slik det er nå så står det mellom parabol og digitalt bakkenettverk. Jo mere jeg undersøker vedrørende dette dessto flere spørsmål får jeg Har hjemmekino anlegg fra før så har noen spørsmål mot dette - tar også hd mottaker og pvr. Har skrevet noen spørsmål og kommentarer, fint om noen kommenterer

1. Alle de 3 aktørene kan levere såkallt HDTV.
    a) Er det kun HD-sendingene som har HDTV?
    b) Når de skriver HDTV, er det da 720 eller 1080?
    c) Hva med vanlige sendinger, hva sendes her?

2. Flere mottakere i samme hus, RiksTV noe billigere
    Viasat Hva koster dette hos viasat?
    Canal Digital 89,- pr mnd/ Family + mottaker, ikke kortavgift
    Riks TV 70% rabatt på eksta kort, ikke kortavgift

3. HD mottakere med PVR. Er de som følger med helt OK eller lønner det seg/er det mulig å skafffe HD mottaker med PVR på annen måte?

4. Har HD mottakerne med PVR som følger med digital lyd utgang med støtte for 5.1 eller bedre?

5. Har HD mottakerne med PVR som følger med låst kanalliste?

6 Ser en del nevner Vantage tuner, er dette en tuner alla Dreamboks?

7. Er disse Vantage boksene noe som fungerer som en vanlig tuner når man kobler den opp, men har flere muligheter?

8. Har Vantage boksene HD og PVR?

9. Er card-sharing lovlig internt i hus?
    Noen sier at prisen til RiksTV er en del rimeligere, men ser ikke ut til at RiksTV er så veldig mye dyrere.

Priser:
    RiksTV Rikspakken:
    Abonnement, 12 mnd. x kr. 199 = 2388 pr år
    Kortavgift, halvårlig (2x399) = 798 pr år
    Etableringsavgift = 200 engangs
    Grundig PVR GR8860 = 2999
    Totalt med engangs = 6385,-
    Totalt årlig = 3186,-

Canal Digital Family:
    Abonnement, 12 mnd. x kr. 244 = 2928 pr år
    Kortavgift, = 798 pr år
    Etableringsavgift = 399 engangs
    Canal Digital HD-PV = 2990
    Totalt med engangs = 7115,-
    Totalt årlig = 3726,-

Viasat Folkepakke (Kampanje 99,-):
    Abonnement, 12 mnd. x kr. 99 = 1089 pr år
    Kortavgift, = 798 pr år
    Etableringsavgift = 399 engangs
    ViaSat har en meget dårlig side når det gjelder pris egentlig så hva totalen blir er jeg usikker på. VisatPlus HD Abonnementspris kr. 349,-/mnd. Totalpris 1. år: kr. 8.331,-. Nå kan du bestille abonnement med ViasatPlusHD-mottaker til kr. 2.995,-

Fint om noen kommenterer/svarer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan svare på spm 1:
    a) Viasat og CD tilbyd HD-sendinger. RiksTV gjør det ikke - på grunn av båndbredden det krever i bakkenettet er det tvilsomt om de noen gang har mulighet til å tilby særlig stort utvalg av HD-kanaler i fremtiden heller.

b) HD-sendinger fra Viasat og CD er i 720p.

c) Analoge er vanligvis i 576i.

Siden sendingene er digitale og komprimerte med Mpeg2/4 kan bildekvaliteten være veldig varierende etter hvor mye de er komprimert. F.eks. er NRK sine sendinger alltid i svært god kvalitet (høy bitrate), mens TV3 som oftest har veldig lav bitrate.

Når det gjelder spm 9 så bryter du avtalen din med CD/Viasat, men om det er ulovlig i lovens forstand er vel mer tvilsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cd har det beste utvalget av hd kanaler har 8 hd kanaler i family pakka.viasat har totalt 4 hd kanaler. og cd sine hd sendiger får man inn med andre tunere en orgialen. det går ikke med viasat.

cd sender i 1920x1080i
    viasat trur jeg sender det samme

jeg har begge,cd og viasat og bruker vantage 8000s tuner .
    viasat er billigere en cd men kvaliteten på utvalget av kanaler (hd)er mye bedre på cd.
    her er det snakk om hva man ønsker seg. ser man ikke på hd er det like greit med viasat man får jo med alle filmkanalene i pakka til 249.(gamle filmer)
    men hd utvalget på visat er dårlig.

7. ja .den fungerer som en vanlig tuner og har flere muligheter. mange fler.
    8. ja

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

viasat hd pvr

kan svare på spm når det gjelder viasat sin hd pvr!

Spm 2. Viasat sitt tvilling kort koster 99,- i mnd

Spm 3. Har hatt noen problemer med min motaker,Feilene går på lipsync,teksting på Hd kanalene+++

Spm 4 ja er coaxial digtial utgang og hdmi.

Spm 5 Du kan lage egen favorittliste på viasat sin motaker

Spm 9 ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, ble da litt klokere Ser kanskje ut til at det er satelitt man bør satse på om man ønsker HD signal

1 Ser dere skriver begge deler her. Er det 720 på vanlig sendinger og 1080 på HD sendingene dere mener?

3. Er PVD mottakeren til CD grei nok eller lønner det seg å satse på Vantage, IPbox, Technisat eller Hyro?

7. Vantage, IPbox, Technisat og Hyro, alle disse boksene er satt opp til å brukes som en normal tuner, bare plugg og play? I så fall, er de da bedre enn en CD PVR boks i ugangspunktet heller er de like gode?
    Ser forvrig ut som folk sliter med å oppgradere disse boksene, er det så ille som det virker? Hva er problemene? Virker som man må være rakett forsker for å få satt opp tunerne riktig, image, oppdateringer, oppsett, osv

9. Kort Sharing internt i hus. Må man ha vantage, ipbox eller hydo tunere hvis man skal kunne benytte seg av dette? Er det kun den tuneren som har kortet som må være ustandard eller må alle være det for å få utnyttet det? Er det trådøst kort på de ustandard tunerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kikker innom "dinside" idag, så kjøper du nok ikke CD sin boks, de strever med problemer enda. Jeg har Vantage, og er storfornøyd med den. Har systemet innstilt på 1080, og bildene er knivskarpe. Klart at på dårlige sendinger, da blir bildet deretter, men for det meste så funker det knirkefritt. Har ikke hatt noen problemer med resetting eller lignende på lange tider. Vurder Vantage, det virker som den er det beste valget for øyeblikket.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noddy.
    1 Ser dere skriver begge deler her. Er det 720 på vanlig sendinger og 1080 på HD sendingene dere mener?

7. Vantage, IPbox, Technisat og Hyro, alle disse boksene er satt opp til å brukes som en normal tuner, bare plugg og play? I så fall, er de da bedre enn en CD PVR boks i ugangspunktet heller er de like gode?
    Ser forvrig ut som folk sliter med å oppgradere disse boksene, er det så ille som det virker? Hva er problemene? Virker som man må være rakett forsker for å få satt opp tunerne riktig, image, oppdateringer, oppsett, osv

9. Kort Sharing internt i hus. Må man ha vantage, ipbox eller hydo tunere hvis man skal kunne benytte seg av dette? Er det kun den tuneren som har kortet som må være ustandard eller må alle være det for å få utnyttet det? Er det trådøst kort på de ustandard tunerne?
    1. Jeg svarte 720p da jeg mente at alle HD-sendingene fra CD og Viasat gikk i denne kvaliteten, men er nok en del som også går i 1080i. Hvis du søker litt på det vil du få varierende svar - også fra leverandørene.

7. IPBox og Dreambox er ikke plug and play. Det må installeres software på dem for at de skal fungere med kort fra CD og Viasat. Veiledninger for dette finnes på f.eks. Main Page - Digsat Net. Hvis du har litt generelle datakunnskaper om filbehandling etc. klarer du dette greit.

9. Dette tror jeg ikke er lov å diskutere på AvForum. Alternativene jeg kjenner til er over LAN og trådløse kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle hd kanaler til cd går i 1920x1080i
    vertfall dem jeg får inn og det er 10 kanaler.
    oppløsnigen på vanlige tv kanaler(sd) i 16:9 = 720x576i
    når man sier 720p det er opløsningen på 1280x720p

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som denne linken sier litt om spørsmål 7...
    Canal Digitals problem-dekoder - DinSide Data

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •