Eurobird 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Eurobird 9

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eurobird 9

Hva har skjedd med Eurobird 9? Mye svakere signal i det siste. Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Eurobird 9 er blitt byttet ut med den fuglen som tidligere het Hotbird 7A og lå på 13 grader øst. Den har blitt omdøpt til Eurobird 9A. Se hva operatøren Eutelsat skriver. Den gamle Eurobird 9 er på vei østover. Om den skal skrotes eller får nytt liv et annet sted aner jeg ikke.

Jeg har også merka at signalet har blitt dårligere etter ombyttet, spesielt de transponderne som sender DVB-S2. Styrken har variert, alt fra intet signal til OK signal. Dårlig på ettermiddagen, bedre på kvelden. Det kan virke som om satelitten har en noe inklinert bane. Kart over satelittens footprint kan du finne her.

Det er blitt satt i drift 2 nye transpondere etter ombyttet; 12.303 V (SR 27500, FEC 2/3, DVB-S2/8PSK) og 12.380 V (SR 26400, FEC 2/3, DVB-S2/8PSK). Begge transponderne disponeres av den russiske operatøren "Platforma HD". Alle kanalene på disse to transponderne er kryptert i DRE-crypt (hva nå det måtte være...?) unntatt én infokanal.

På min force 1133S har jeg på 12.092 H signalkvalitet på 48% og BER mellom 23.000 og 25.000. Dette er på grensa av hva mottakeren kan klare uten utfall/svart skjerm. Jeg hadde tidligere betydelig bedre mottak på denne frekvensen. På Vantage 7100S vises signalstyrke med 89% og signalkvalitet 73% på samme frekvens. Disse to mottakerne bruker forskjellige måter å regne ut verdiene på, så det er vanskelig å sammeligne de to. Begge mottakerene er koblet til den samme tallerkenen (90 cm).

Andre med erfaringer/kunnskap?

Mvh
    Brumlebass

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for flott svar, Brumlebass. Synd at de byttet, fordi den gamle fuglen hadde gode, sterke signaler. Derimot har Hotbird 9 blitt betydelig bedre. Det setter jeg pris på.

Ogee

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eurobird 9A

Hei, jeg driver med Radio kanal på Eurobird 9A fra Oslo. Min dekoder er på reperasjon nå.

Idag byttet radioen min fra å være tilgjenlig på Radio Menu til TV Menu.

Dvs Radio blir sendt som "TV" på eurobird via RRsat.

Er det noen som har mulighet til å sjekke om det virker?

Frequence: 11919 MHz
    Polarity: Vertical
    Symbolrate: 27500
    Fec: 3/4

Kanal navnet er: Thuthi FM-Tamil

Mvh.
    Thuthi FM Admin

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thuthi FM-Tamil mottas greitt som "TV" på Eurobird 9. På Vantage 8000 HD kommer det likevel melding om "Ingen audio-/videosignaler".

Hva er hensikten med å sende radioen som TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for hjelpen.

Selvom det står "Ingen audio-/videosignaler" så kan du høre radioen?

Jo grunnen til at jeg sender radio som "TV" er at det er pga på satelitt er det TV som er populært og jeg sender i tilegg på Tamilsk.

Det er nesten ingen Tamilske radio kanaler på Eurobird. men nå begynner alle de store tamilske TV stasjonene å sende alle sine Indiske kanaler på Eurobird9,og ved at radioen min er tilgjenlig som "TV" så får flere som ikke vet om at det også finnes radio på dekoder også med seg radioen min

har hatt folk som har lurt på hva dem skulle trykke på for å høre på radio via satelitt. så derfor så gjør jeg slik.

Men ut fra hva min satelitt UP-LINK selskap sier så er jeg på radio MENU og "TV"

Hadde du orket å sjekke det også så er det til stor hjelp

Takk for hjelpen Øbben

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radiolyden på Thuthi FM-Tamil kommer inn "loud and clear".

Siden du sender som "TV", kunne du kanskje i tillegg kunne lagt inn en plakat med opplysninger om radiostasjonen: Hvem som sender, adresse (post, e-mail, web), fast sendeskjema, etc. Dette ville være bra for markedsføringen av radiostasjonen.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en av de få som har prøvd så får inn Radioen på "TV" Menu.

brumlebass har også prøvd men fant ikke det på TV siden. hadde du mulighet til å se SID på din dekoder?

På radio siden så sender Thuthi FM-Tamil på SID 16 (3016)

Ser heller ikke på noen satelitt sider (Flysat, Lygsat) om at det er på så bare litt forvirrende. men takk

Mvh.
    csanjee

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csanjee
    Du er en av de få som har prøvd så får inn Radioen på "TV" Menu.

brumlebass har også prøvd men fant ikke det på TV siden. hadde du mulighet til å se SID på din dekoder?

På radio siden så sender Thuthi FM-Tamil på SID 16 (3016)

Ser heller ikke på noen satelitt sider (Flysat, Lygsat) om at det er på så bare litt forvirrende. men takk

Mvh.
    csanjee
    Hallo!

Som csanjee skriver, har han og jeg kommunisert litt på mail.

Ser at Øbben har funnet kanalen på TV-lista. Det har ikke jeg, kun tilstede i radiokanallista. Dette betyr ikke at den ikke er i TVlista, men at jeg ikke får den inn i lista på min Vantage 7100S av en eller annen grunn. Det har skjedd meg før... Skal slette alle kanaler på 11.919V og gjøre et transpondersøk når jeg får tid. Det blir dessverre ikke i dag.

Mvh
    Brumlebass 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde manuelt søk på denne transponderen og Thuti FM-Tamil kommer da opp som "TV".

Følgende data avleses (korrigert): SID=16, VID=---, AUD=3016, PCR=3016.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første SID du ga det sto som en FREE CHANNEL på fly sat, men den 16 det har alltid vært radioens SID på radio siden.

Takk for all hjelpen folksen. da vet jeg at det ligger der ute på både tv og radio siden.

Mvh.

John Sanjee

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt dette. Har forsøkt flere ganger med to forskjellige dekodere, og jeg får ikke inn Thuti FM på TV siden. Sid 16, (3016) stemmer med radiosiden. Prøvde manuell søkning med pid-søk. Det gikk heller ikke. Frekvens 11919 har 4 test kanaler. Ingen av dem kjører radio. Kun et pipesignal. Du / dere som får inn Thuti FM som TV, hva står det at kanalen heter? Og hva gjør dere for å fange den?

Ogee

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt transpondersøk gir samme resultat som tidligere. Thuti FM-Tamil på frekvens 11919 (SID=16) ligger fremdeles som "TV" på min Vantage. Ser at SatcoDX scannet i natt og oppgir stasjonen som "radio".

Forøvrig stemmer alle stasjonene på denne frekvensen med mitt søk, bl.a. FTA-sendingen FTV HD og RRSat-testene som "TV" og Radio Sweden og SR4 som "radio".

Siden også Lyngsat og KingOfSat lister Thuti FM-Tamil som "radio", bør csanjee i radiostasjonen i Oslo anse dette som det "korrekte". Hvorfor stasjonen legger seg som "TV" hos meg, klarer jeg ikke forklare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra hva RRsat som uplinker dette fra Israel sa har dem definert kanalen som "TV" og sender både ut som radio og tv.

Det var noe jeg fikk for samme pris fra RRsat. Har også kontaktet RRsat og dem testet også og fikk kanalen fint inn som radio og "TV".

Men har også sett på Lyngsat og satcodx fortsatt definerer som radio.

Har ikke Eurobird selv så litt vanskelig å teste. men Øbben du får kanalen inn både som RADIO og TV?

Men som du sa kansje det er forvirrende for noen, men dette er bare noe jeg fikk + Service fra RRSat.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thuthi FM-Tamil radio er signallert som en "digital TV" service_type i DVB's SDT tabell på 11919V.

Noen mottagere som har en litt bedre søkefunksjon bryr seg ikke om service_type signallering i DVB og sjekker i stedet om det sendes video , audio eller begge deler. Det er en bedre måte å lage kanallister på. Lyngsat og SatcoDx benytter nok denne metoden siden den oftere gir riktig resultat.

En kanal som kun sender audio havner da naturlig nok i radiolisten. Jeg har selv en mottager som legger Thuthi FM-Tamil radio i radiolisten mens en annen mottager legger den i TV listen.

Det ligger IKKE video ute på Thuthi FM-Tamil radio.

Dersom Thuthi FM-Tamil radio skal dukke opp i TV kanallisten på alle mottagere så må radiokanalen også begynne å sende video slik TV kanaler gjør.

Her er innholdet i PMT for Thuthi FM-Tamil radio ( tatt ut vha. TransEdit)
    <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
    <Eurobird_9_11919_V>
    <ServiceID Value="16" Name="Thuthi FM-Tamil">
    <PMT PID="1016">
    <PCR PID="3016"/>
    <ES PID="3016" Name="MPEG Audio">
    <StreamType HValue="0x04" Name="MPEG Audio (ISO/IEC 13818-3)"/>
    </ES>
    </PMT>
    </ServiceID>
    </Eurobird_9_11919_V>

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bobben1. Dette har du tydeligvis rede på. Jeg forstår nå hvorfor jeg ikke får inn Thuthi FM som TV-kanal.
    En annen ting som ikke tilhører denne tråden. Har du rede på hvordan signalene fra satellitt oppfører seg under forskjellige værforhold? Hvis du har, skulle det vært litt ok å høre fra deg privat. Hvis min email adresse kommer opp, kunne du tenke deg å kontakte meg?

Ogee

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ogee startet denne tråden om svakere signaler fra Eurobird 9A enn den gamle Eurobird 9 satellitten. Som supplement til Bobben1s alltid gode innlegg kan jeg fortelle at jeg mottar samtlige transponderne på Eurobird 9A med sterke signaler på en NorSat (110x99) antenne. Hodet for 9Ø er relativt sentralt plassert i antennen som dekker 5V - 28.5Ø.

Ifølge fotavtrykket på Lyngsat er signalstyrken i Osloområdet 49 EIRP.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ogee
    Hei Bobben1. Dette har du tydeligvis rede på. Jeg forstår nå hvorfor jeg ikke får inn Thuthi FM som TV-kanal.
    En annen ting som ikke tilhører denne tråden. Har du rede på hvordan signalene fra satellitt oppfører seg under forskjellige værforhold? Hvis du har, skulle det vært litt ok å høre fra deg privat. Hvis min email adresse kommer opp, kunne du tenke deg å kontakte meg?

Ogee
    Regn påvirker signalet. Det vil man merke mest på svake signaler dersom man f.eks. befinner seg helt i utkanten av satellitten.

Dersom man befinner seg innenfor dekningsområdet og mottar en transponder med normal signalstyrke så burde ikke regnvær føre til noe stort problem.

Er antennen for liten så vil man oftere få utfall. Dvs. velger man en litt større antenne så vil utfallene bli skjeldnere og ikke minst kortere. Utfall pga. regn er likevel ikke til å unngå .

Det vil alltid kunne oppstå så kraftig regnvær at det blir utfall på satellittsignalet selv om man hadde brukt en 40 meter antenne.

Hvis du oppretter en egen tråd for hvordan regnvær påvirker parabolmottak så får du nok info fra flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Folken,

Jeg har nå fått meg en prarabol som er 60cm og jeg får inn Eurobird 9A med en hode. men så kjøpte jeg meg en MONOBLOCK som skulle gjøre at jeg fikk både Hotbird og Eurobird. men er det noen som vet om jeg må ha 80cm eller funker det også med 60cm? for jeg får enten Hotbird eller Eurobird.... er det noen som har prøvet dette?

Mvh.
    John

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •