Bokser til å kjøre to ulike signaler over en kabel? Se illustrajon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bokser til å kjøre to ulike signaler over en kabel? Se illustrajon.

Hei,

Jeg har et praktisk problem. Jeg har en HD PVR boks fra Canal Digital (forøvrig en drittboks med mange bugs), og denne boksen må jo ha to signaler inn for at man skal kunne få benyttet seg av alle mulighetene.

Jeg får satelittsignalet mitt fra et felles "antenne og parabolhus" (borettslag) og har dermed bare en kabel frem til min leilighet som ligger et godt stykke unna. Men i dette parabolhuset er det en ledig paraboltilkobling slik at jeg kan få to LNB signaler derifra, men har som sagt fortsatt bare en kabel.

Finnes det noen boks som man kan koble sammen to signaler og overføre på en kabel? Man må jo isåfall ha en boks i den andre enden igjen også, slik at man får to kabler ut til PVR'en. Dette ble kanskje litt krøklete forklart, men har forsøkt å lage en illustrasjon på hva jeg mener.

På forhånd takk for alle svar og kommentarer

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinz
    Hei,

Jeg har et praktisk problem. Jeg har en HD PVR boks fra Canal Digital (forøvrig en drittboks med mange bugs), og denne boksen må jo ha to signaler inn for at man skal kunne få benyttet seg av alle mulighetene.

Jeg får satelittsignalet mitt fra et felles "antenne og parabolhus" (borettslag) og har dermed bare en kabel frem til min leilighet som ligger et godt stykke unna. Men i dette parabolhuset er det en ledig paraboltilkobling slik at jeg kan få to LNB signaler derifra, men har som sagt fortsatt bare en kabel.

Finnes det noen boks som man kan koble sammen to signaler og overføre på en kabel? Man må jo isåfall ha en boks i den andre enden igjen også, slik at man får to kabler ut til PVR'en. Dette ble kanskje litt krøklete forklart, men har forsøkt å lage en illustrasjon på hva jeg mener.

Det finnes noe som kan fungere men jeg tror ikke du skal forvente at det fungerer feilfritt (spesielt ikke dersom kablene er litt lange). Har heller ikke sett slikt til salgs i Skandinavia så det må muligens bestilles fra Tyskland ( da kommer det 25% moms på både kjøpssum og frakt).

www.digitalt.tv satellit, kabel og antenne-tv nyheder, guides, forum mm.
    Stacker De-Stacker Einkabellösung für Twinreceiver -
    Multi Band Converter - Johansson

EDIT: De selges også på City Radio og TV Service ***
    I følge andre meldinger på AVForum så har noen fått den til å fungere med kabellengde på 50meter så dette fungerer muligens mye bedre enn jeg først trodde
    Se meldinger i tråden http://avforum.no/forum/satellitt/77...an-hjelpe.html

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du finner noe hos Triax (www.triax.dk). Se under antennemateriell og multiswitch eller DiSEqC switch litt avhengig av hvilke tilkoblingsmuligheter du har i "antenne og parabolhuset". Ta kontakt med Triax for å finne ut hva du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Regner med du finner noe hos Triax (www.triax.dk). Se under antennemateriell og multiswitch eller DiSEqC switch litt avhengig av hvilke tilkoblingsmuligheter du har i "antenne og parabolhuset". Ta kontakt med Triax for å finne ut hva du trenger.
    Takk, tar en titt der

Jeg har forøvrig to standard "parabol-skrukoblinger" som tilkoblingsmulighet i dette huset.

Disse tilkoblingene er på en boks med mange utganger (som hver av seg går til ulike leiligheter). Det er vel kanskje 10-15 stykker utganger på denne boksen, og jeg har min egen og kan disponere en nabos tilkobling i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det finnes noe som kan fungere men jeg tror ikke du skal forvente at det fungerer feilfritt (spesielt ikke dersom kablene er litt lange). Har heller ikke sett slikt til salgs i Skandinavia så det må muligens bestilles fra Tyskland ( da kommer det 25% moms på både kjøpssum og frakt).

www.digitalt.tv satellit, kabel og antenne-tv nyheder, guides, forum mm.
    Stacker De-Stacker Einkabellösung für Twinreceiver -
    Multi Band Converter - Johansson

EDIT: De selges også på City Radio og TV Service ***
    I følge andre meldinger på AVForum så har noen fått den til å fungere med kabellengde på 50meter så dette fungerer muligens mye bedre enn jeg først trodde
    Se meldinger i tråden http://avforum.no/forum/satellitt/77...an-hjelpe.html
    Takktakk, dette var jo egentlig akkurat det jeg hadde sett for meg Untatt at det kanskje var en del dyrere enn jeg hadde forestilt meg, men det finnes kanskje enda flere tilsvarende løsninger om man leter litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hvilken funksjonalitet får man ved å kjøre to kabler?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvilken funksjonalitet får man ved å kjøre to kabler?
    Man kan ta opp en kanal man ikke ser på. dvs. utnytte at PVR'n har twin tuner.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Monteringsservice AS

Her er det du trenger.
    :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Man kan ta opp en kanal man ikke ser på. dvs. utnytte at PVR'n har twin tuner.
    Hm, jeg har da bare en coax koblet til min PVR, men kan likefullt ta opp ting jeg ikke ser på.

EDIT: Ser nå at dette er tatt opp under "satelitt" - antar det er annerledes der enn for meg som har kabeltv
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har kjøpt 9640 multiband converter, men den virker ikke helt som den skal...

Hei igjen

Jeg har nå kjøpt inn en 9640kit multiband converter som jeg fikk tips om i denne tråden, men får den ikke til å virke slik den skal...

Jeg har koblet to signalkilder til konverteren, men får bare et ok signal frem på tuneren min (Canal Digital HD PVR).

Det som også er litt merkelig er at signalkvaliteten på det ene gode signalet endrer seg omtrent ikke selv om jeg tar ut strømkontakten til konverteren.

Det "gode signalet" mitt ligger på ca. 113 og detter ned til 109 når jeg tar ut strømmen til konverteren.

Det "andre signalet" ligger på ca. 50 og er for dårlig til at tuneren vil godkjenne det som et signal den kan bruke.

De to signalkildene som jeg har koblet til konverteren kommer forøvrig fra to av utgangsportene til en Triax TMS 9x16P.

Noen som kan tenke seg hva som kan være galt her?

På forhånd takk for alle innspill :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlige kabler ? F-Plugg satt dårlig på ?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke slike bokser, men antar at de fungerer slik at det ene signalet sendes uforandret rett gjennom, mens det andre må 'frekvensforskyves' (dvs moduleres) slik at det brukes et høyere frekvensområde (f.eks 2500 - 5000 MHz).
    Det vil jo stille krav til at coax klarer dette frekvensområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et tips fra produsenten av settet har jeg fjernet en radio/tv/satelitt kontakt som var før inneboksen til konvertersettet da denne visstnok fungerte som et filter og ikke lot det ene signalet gå igjennom.

Det hjalp, og jeg har nå rundt 120 (bra) i kvalitet på den ene og rundt 70 (middels) i kvalitet på den andre inngangen til tuneren min.

Jeg får dermed frem lengre EPG (2 dager frem?), og kan ta opp på en kanal og se på en annen, men det ser ikke ut til å fungere på alle kombinasjoner av kanaler... Har ikke helt oversikt over kombinasjonene enda, men ser ihverftall at jeg ikke klarer å få inn HD via det ene signalet mitt.

Noen som har noen ideer om hva som er problemet nå?

Begynner forøvrig å bli litt lei av denne enkabels-løsningen, og kastar snart ut konverteren og trekker en kabel til, selv om det medfører en del ekstra arbeid...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multiband converteren er nå i hus med tanke på bruk med CD HD PVR.

Det blir artig å se om det spiller, Jeg må bytte ut LNB`en til en med flere utganger - og siden jeg er ny på dette er jeg ganske spent.

Hadde vært deilig å slippe og dra ny kabel gjennom nye hull i veggene.

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ignite
    Multiband converteren er nå i hus med tanke på bruk med CD HD PVR.

Det blir artig å se om det spiller, Jeg må bytte ut LNB`en til en med flere utganger - og siden jeg er ny på dette er jeg ganske spent.

Hadde vært deilig å slippe og dra ny kabel gjennom nye hull i veggene.

:-D
    Jeg fikk det ikke til å virke, men jeg tror det ble for langt imellom uteboksen (ved satelitten) og inneboksen til multiband-converteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt er det? 40 m er ikke noe problem her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Hvor langt er det? 40 m er ikke noe problem her.
    Er ikke sikker på eksakt lengde, men det er nok en del mer enn det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på eksakt lengde, men det er nok en del mer enn det.
    Den jeg har kommer i 2 versjoner, en for normal kabel lengde den andre for lengre kabel.
    Jeg bruker den som skal være for 30m på 40m kabel uten problem, den andre er oppgitt til 60m.
    Global Invacom Stacker Destacker Kit - CableCom Web

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •