Beskjed fra Canal Digital: "Du må bytte gammelt kort" - hvilke følger får det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beskjed fra Canal Digital: "Du må bytte gammelt kort" - hvilke følger får det?

Fikk et brev fra Canal Digital i dag som gjør meg litt paranoid. Har to CD-kort hjemme. Det nyeste er vel ca 2,5 år gammelt og sitter i en CDC7000 (Canal Digital tuner).

Det eldste kortet mitt har jeg hatt i 7-8 år, eller deromkring. Det sitter i dag i en Force tuner. Jeg kjøpte Force'n for 2,5 år siden og da sa han jeg kjøpte den av, at jeg for all del ikke måtte levere fra meg det gamle kortet. Pga pairing etc som de gjør med de nye kortene. "Behold det gamle kortet ditt. Det gir deg mye mer fleksibilitet senere i forhold til valg av tunere" Sa han.

Canal Digital har ikke sagt noe på dette før og alt har funket i noenlunde fred og fordragelighet. Men i dag får jeg brev i posten om at kortnummer sånn og sånn må byttes ut øyeblikkelig. Dette er da det gamle kortet. Vedlagt ligger det et nytt et.

Hvilke følger kan dette få for meg og bruken av min Force tuner?

Mulig jeg er litt i overkant paranoid, men jeg sjekket med Canal Digital for senest et par uker siden vedrørende bruk av dette kortet og en cam i en tv jeg har rett om hjørne (Pio KRP-A, som har støtte for MPEG-4 etc). Gjør de dette for å stikke kjepper i hjula på meg, mon tro? Så jeg ikke lenger får brukt noe annet enn CD sine egne tunere? Da jeg kontaktet de for å høre om CAM etc, så var det stort sett salg av egen tuner de var opptatt av.

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe? Jeg er usikker her og tør ikke bytte programkort bare sånn uten videre, og kaste mitt gamle kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    Fikk et brev fra Canal Digital i dag som gjør meg litt paranoid. Har to CD-kort hjemme. Det nyeste er vel ca 2,5 år gammelt og sitter i en CDC7000 (Canal Digital tuner).

Det eldste kortet mitt har jeg hatt i 7-8 år, eller deromkring. Det sitter i dag i en Force tuner. Jeg kjøpte Force'n for 2,5 år siden og da sa han jeg kjøpte den av, at jeg for all del ikke måtte levere fra meg det gamle kortet. Pga pairing etc som de gjør med de nye kortene. "Behold det gamle kortet ditt. Det gir deg mye mer fleksibilitet senere i forhold til valg av tunere" Sa han.

Canal Digital har ikke sagt noe på dette før og alt har funket i noenlunde fred og fordragelighet. Men i dag får jeg brev i posten om at kortnummer sånn og sånn må byttes ut øyeblikkelig. Dette er da det gamle kortet. Vedlagt ligger det et nytt et.

Mulig jeg er litt i overkant paranoid, men jeg sjekket med Canal Digital for senest et par uker siden vedrørende bruk av dette kortet og en cam i en tv jeg har rett om hjørne (Pio KRP-A, som har støtte for MPEG-4 etc). Gjør de dette for å stikke kjepper i hjula på meg, mon tro? Så jeg ikke lenger får brukt noe annet enn CD sine egne tunere? Da jeg kontaktet de for å høre om CAM etc, så var det stort sett salg av egen tuner de var opptatt av.

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe? Jeg er usikker her og tør ikke bytte programkort bare sånn uten videre, og kaste mitt gamle kort.
    Mener det sto noe i CD's kundenytt sist om at noen kunder måtte bytte kort.. husker ikke helt hvorfor... har kastet bladet..

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viss kort serie skal byttes ut (mest sannsynlig) pga piratmuligheter

Det gamle kortet vil slutte fungere snart, så du har ingen valg..........

Om CD skal starte med pairing av alle kort i fremtiden er det ingen som vet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Force har jo tidligere vært godkjent av CD, da bør de vel ikke sende ut et kort som ikke virker på denne (har force selv).

Mvh Jostein

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal du vel bytte kort til samme kortnummer serie som du allerede har?
    01127.... er sagt er pairing kort.
    01121.... og 01126..... er andre typer kort sies det, og fortsetter nok med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jostfe
    Force har jo tidligere vært godkjent av CD, da bør de vel ikke sende ut et kort som ikke virker på denne (har force selv).

Mvh Jostein
    Har opplevd så mye rart med CD at jeg ikke nødvendigvis tror det er en sammenheng mellom hva de bør og hva de gjør. Stoler ikke et sekund på dem

Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Nå skal du vel bytte kort til samme kortnummer serie som du allerede har?
    01127.... er sagt er pairing kort.
    01121.... og 01126..... er andre typer kort sies det, og fortsetter nok med det.
    Mitt gamle kort begynner med 01126.... Det nye kortet begynner også med 01126..... Vil det da si at byttingen av kortet ikke vil få følger for bruken på min Force eller egenskapene/begrensningene i kortet kontra diverse tunere som sådann?

En annen ting som jeg "bekymrer" meg litt for er at jeg har kjøpt en Pioneer KRP-500A. På denne er det en mediareceiver, som har støtte for DVB-S og DVB-S2. Så med et cam-kort så skal det kunne gå greit å få inn satelitt på denne. Har spurt CD og de garanterer ikke noe, men de som har prøvd sier det funker.

Vil det nye kortet ha de samme egenskapene som det gamle, i og med at det er samme nummerserien. Hvis det ikke er en pairingserie, som du sier Dennis, så vil det vel kanskje fungerer like bra? (svarer på en måte meg selv her, men er litt usikker på hvordan dette funker og om mine planer om å bruke tuneren i KRP-A fortsatt er mulige)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det nye kortet ha de samme egenskapene som det gamle, i og med at det er samme nummerserien. Hvis det ikke er en pairingserie, som du sier Dennis, så vil det vel kanskje fungerer like bra? (svarer på en måte meg selv her, men er litt usikker på hvordan dette funker og om mine planer om å bruke tuneren i KRP-A fortsatt er mulige)
    Det vil nok virke like bra.
    Det som kan hende er at CD hever sikkerhetsnivået på HD kanalene slik at man må ha en godkjent HD boks fra CD med en fungerende HDCP beskyttelse for å få bilde på HD kanalene.
    Ser at andre operatører gjør dette.
    Er nok ikke et ønske fra CD men de kan bli tvunget til dette fra programselskapende som ønsker/krever at HD sendinger sikres.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan hende er at CD hever sikkerhetsnivået på HD kanalene slik at man må ha en godkjent HD boks fra CD med en fungerende HDCP beskyttelse for å få bilde på HD kanalene.
    Ser at andre operatører gjør dette.
    Er nok ikke et ønske fra CD men de kan bli tvunget til dette fra programselskapende som ønsker/krever at HD sendinger sikres.
    Håper at de avstår fra dette, vurderer sterkt en HD mottaker som også kan ta frie kanaler (det kan som kjent ikke CD). Men det er ikke lett å ta en beslutning pga usikkerheten. Lite vits å bruke mellom 5-7k på en mottaker hvis den slutter å virke på HD etter en "stund".

Den innebygde tuneren som jeg har i Pioneer LX 5090H flimrer på de fleste HD kanalene, så foreløpig så ser ikke dette ut til å være et alternativ heller

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper at de avstår fra dette, vurderer sterkt en HD mottaker som også kan ta frie kanaler (det kan som kjent ikke CD).
    Jeg har CDs HD-mottaker, og jeg har lastet ned frie kanaler fra andre satelitter på denne. Husker ikke om det var frie HD-kanaler blandt disse, men det går jeg ut fra.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Jeg har CDs HD-mottaker, og jeg har lastet ned frie kanaler fra andre satelitter på denne. Husker ikke om det var frie HD-kanaler blandt disse, men det går jeg ut fra.
    Har også fått dette til å fungere med CD HD mottageren uten harddisk. Sagem har ikke fått til en søkefunksjon som fungerer perfekt men noe har i alle fall skjedd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Sporer vel kansje litt av i tråden, men det jeg har lest tidligere er at CD kun tar inn sine egne kanaler.. Madamen (og av og til jeg) ser/hører mye på City TV, dette er en musikk kanal (bulgarsk mener jeg). Får du denne inn med CD mottakeren din ?

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sporer vel kansje litt av i tråden, men det jeg har lest tidligere er at CD kun tar inn sine egne kanaler.. Madamen (og av og til jeg) ser/hører mye på City TV, dette er en musikk kanal (bulgarsk mener jeg). Får du denne inn med CD mottakeren din ?
    Er enig om at dette er en liten avsporing. Skal sjekke City TV når jeg kommer hjem etter jobb, og svarer deg i CD HD-mottaker tråden.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Får håpe dette går greit da. Jeg har vel egentlig ikke så mye annet valg. Det hjelper vel sannsynsligvis lite å nekte å bytte kort

Den innebygde tuneren som jeg har i Pioneer LX 5090H flimrer på de fleste HD kanalene, så foreløpig så ser ikke dette ut til å være et alternativ heller
    Denne innebygde tuneren i 5090H er vel sikkert samme teknologi som i KRP-A, vil jeg tro. Tar den inn alle kanaler bra, unntatt HD-kanalene? Vet du noe om hvorfor det flimrer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Får håpe dette går greit da. Jeg har vel egentlig ikke så mye annet valg. Det hjelper vel sannsynsligvis lite å nekte å bytte kort

Denne innebygde tuneren i 5090H er vel sikkert samme teknologi som i KRP-A, vil jeg tro. Tar den inn alle kanaler bra, unntatt HD-kanalene? Vet du noe om hvorfor det flimrer?
    Jeg er nok ikke den som har prøvd mest på dette, men kanalene kom inn bra. Jeg synest at bildekvaliteten var dårligere en på min Force 5 serie på SD signalene (men andre har sagt at det er like bra...). National Geographic HD fungerte utmerket (ser ut som om den har et strekere signal en de andre HD kanalene). Varierende flimring på de andre, jeg trodde vel først at det hadde kun med signal styrken å gjøre, men fra Kuro tråden så kan det vist være noe med "symbol raten" (dette er utenfor mitt kunnskapsområde). Følte også at lyden via toslink utgangen var dårligere en via coax utgangen på Force.

Hvis du ser på side 120 eller 121 på kuro tråden så ser du også at andre sliter litt (samt mulig årsak). Har vel til gode å se at noen som har kjøpt denne tv med innebygd tuner sier at dette var "supert".

Hadde jeg fått dette til (håper enda) så kunne jeg levd med innebygd HD mottaker og kun sett kortet inn i Force 5 serie når jeg ville ta et opptak, spesielt med den usikkerheten som det er vedrørende godkjente HD mottakere samt hva som kan skje fremover....

Du får sende meg en PM hvis du får det til!

Lykke til

Mvh Jostein

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du får sende meg en PM hvis du får det til!

Lykke til
    Ok. Takk for fin update. Kan holde deg oppdatert dersom jeg finner en løsning.

Såvidt jeg har skjønt har det kommet firmware-oppgradering på Kuro tv'ene også. Du kan jo sjekke om tv'en din har siste firmware og evt. om det kan hjelpe å oppdatere denne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken mottager kjøpte du når du skaffet deg det gamleste kortet ?
    Type & modell ?

Hvis du fikk det gamleste kortet ditt til f.eks. en Force så får du neppe et kort som ikke fungerer i Force'n uten at du evt. får ny mottager av CD. At du ikke har fått tilsendt ny mottager er nok et godt tegn

Mottageren du fikk det gamleste kortet til (og alle Force mottagere) har riktignok ikke vært godkjent av CD på mange år nå
    men det skal ikke ha tilbakevirkende kraft. Gjelder kun for nytegning av abbonement slik jeg har forstått det.

Vil anta at du ikke vil få noen problemer med Force'n dersom du fra før ikke har benyttet er kort med nummer som starter på 01127.... i Force'n.

CDC-7000ST skal støtte parring så den skal jo fungere uansett parring eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvilken mottager kjøpte du når du skaffet deg det gamleste kortet ?
    Type & modell ?

Hvis du fikk det gamleste kortet ditt til f.eks. en Force så får du neppe et kort som ikke fungerer i Force'n uten at du evt. får ny mottager av CD. At du ikke har fått tilsendt ny mottager er nok et godt tegn

Mottageren du fikk det gamleste kortet til (og alle Force mottagere) har riktignok ikke vært godkjent av CD på mange år nå
    men det skal ikke ha tilbakevirkende kraft. Gjelder kun for nytegning av abbonement slik jeg har forstått det.

Vil anta at du ikke vil få noen problemer med Force'n dersom du fra før ikke har benyttet er kort med nummer som starter på 01127.... i Force'n.

CDC-7000ST skal støtte parring så den skal jo fungere uansett parring eller ikke.
    Det eldste kortet fikk jeg en stund før jeg kjøpte Force’n. Kjøpte Force’n for 2,5 år siden. (Force 536 S PVR, heter den vel). Er ikke sikker på hvor gammelt kortet er, men innbiller meg at det kan være 5-6 år gammelt eller noe. Kanskje enda litt eldre.

Det er i hvert fall eldre enn Force’n. Jeg fikk altså ikke det eldste kortet mitt til en Force. (Denne kom inn i heimen senere).

Tror kortet stammer fra tilbake til da jeg hadde en Canal Digital tuner m/cam modul på baksiden der jeg hadde viasat-kort etc. Husker/vet ikke hva denne het. Men er litt usikker nå på hvor gammelt kortet er. Det er ihvertfall eldre enn Force tuneren.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eldste kortet fikk jeg en stund før jeg kjøpte Force’n. Kjøpte Force’n for 2,5 år siden. (Force 536 S PVR, heter den vel). Er ikke sikker på hvor gammelt kortet er, men innbiller meg at det kan være 5-6 år gammelt eller noe. Kanskje enda litt eldre.

Det er i hvert fall eldre enn Force’n. Jeg fikk altså ikke det eldste kortet mitt til en Force. (Denne kom inn i heimen senere).

Tror kortet stammer fra tilbake til da jeg hadde en Canal Digital tuner m/cam modul på baksiden der jeg hadde viasat-kort etc. Husker/vet ikke hva denne het. Men er litt usikker nå på hvor gammelt kortet er. Det er ihvertfall eldre enn Force tuneren.
    Da kan du nok trygt ta dette med knusende ro.

Det gamle kortet ditt er sannsynligvis et MHW kort med nummer som starter på 01126... eller et CI kort som starter på 01121..

Denne infoen lå tidligere ute på CD WEB:
    01126... = MHW
    01127... = Pair
    01121... = CI

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

Denne infoen lå tidligere ute på CD WEB:
    01126... = MHW
    01127... = Pair
    01121... = CI
    01108 SMATV CI
    01136 SMATV

Heldigvis kan en bruke alle i force.

Hovedforskjellen på eldre kort 01121 (yellow card)for CI, var at dette var laget for høyere spenning inn til kortet. Mener det var 5volt.
    Mens 01126 (blue card) var for innebygget kortleser som skulle ha 2,2 - 2,8volt. Disse var og klartgjort for MediaHighWay applikasjonen, som ikke var noen stor suksess.

Men jeg mener etter gammel husk, at det fantes en annen kortserie også.. var ikke det 01124 ???
    men nå er jeg litt usikker på dette, dere vet "manns minne" osv....
    :-)

Kanskje noen andre her husker dette bedre enn meg, kast dere på...
    (litt kort-mimring) :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et kort som begynner på 01127, og jeg har ingen problemer med å bruke dette i andre tunere. (ipbox, clarke-tech)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •