Parabohoder hjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabohoder hjelp..

Heisann..
    Jeg tenkte jeg skulle skifte 2 parabolhoder som står på dish'en fordi de har bare èn utgang på hver.. Så har jeg 2 quad hoder som jeg fikk fra C.D. Kan jeg bruke ett av hodene på Viasat og det andre på C.D.? Og er det bare å bytte de hodene som står på dish'en, og søke kanaler på dreambox'en.. (er ikke helt ekspert på parabol) hehe..

Takk

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke søke kanaler etter bytte av LNB på mottagere som allerede er installerte . Dette gjelder i så fall kun nye mottakere på anlegget som enda ikke er brukt før på universallnb`s .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey..
    Men kan jeg bruke de lnb'a som jeg fikk med Canal Digital til å få inn Viasat?
    Står jo Universal da, men man kan jo aldri være sikker.. hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr-lecter
    Okey..
    Men kan jeg bruke de lnb'a som jeg fikk med Canal Digital til å få inn Viasat?
    Står jo Universal da, men man kan jo aldri være sikker.. hehe..
    Universal er universal, så det skal gå. Men kvaliteten på det CD og Viasat sender ut kan være så ymse.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n-t
    Universal er universal, så det skal gå. Men kvaliteten på det CD og Viasat sender ut kan være så ymse.
    Canal Digital har vel pleid å sende ut Triax LNB. Dei skal vere bra...

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at for de fleste så er de lnb som blir å få tildelt eller kjøpt i de mere lokale skjappene idag er forholdsvis like når det gjelder ytelse .

Nå skal der inrømmes at jeg har en heng mot MTI selv men mye av dette er fra tiden i overgangen fra trippelbandhoder så kom AP-82TW inn i livet mitt og nå om dagen så kjører jeg AP-82XT2 og AP-8T2B med Spaun switcher med de sier seg selv .

Så fremt lnb hodet er av sopass kvalitet det holder seg stabil om det er plussgrader eller minusgrader og hodet generelt er bygget på en måte som tåler en Norsk kvardag så ser jeg ingen problemer med hverken Sirius eller Thor . Det er først når man nærmer seg Bo Wall eller likesinnede man virkelig behøver å tyne litt etter min mening .

Det ultimate low noise løpet er mye til for å få folk til å gå amokk . Husker godt og har enda mitt ekselente Sharp hode fra medio 90 som hadde støytall på sikkert 1,4 men gain på 55dB og med extender fikk man endelig tunet inn over 12.5 .... that was the days .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ni0lEd
    Canal Digital har vel pleid å sende ut Triax LNB. Dei skal vere bra...
    Det var derfor jeg skrev "kan"8)
    Fikk selv et par quad-hoder fra Viasat. Forcen jeg hadde da hadde ikke sjans til å få kontakt, var ikke det helt store med Viasats pvr heller. Ble "som i gamle dager" igjen da jeg kjøpte et par GT-Sat hoder.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Newcomer Gadgetfreak sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp Lnb Hoder med 0.1 styrke

De er best opp mot HD sendinger og generelt. Tåler mer "støy" enn f.eks 0.3 el 0.6 som fort kan slite bare med litt regn og tåke. Finner noen på f.eks finn.no har jeg sett
    0.1 hoder kalles ofte HD hoder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gadgetfreak
    De er best opp mot HD sendinger og generelt. Tåler mer "støy" enn f.eks 0.3 el 0.6 som fort kan slite bare meg litt regn og tåke. Finner noen på f.eks finn.no har jeg sett
    0.1 hoder kalles ofte HD hoder.
    0.1 er bare pisspreik, det er også "HD" hoder.
    Ikke la dere lure av slikt tøv.
    Hadde det stått slikt på et hode så hadde jeg tatt de for å være så useriøse at jeg avstått fra å kjøpe fra de.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du om det...

Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    0.1 er bare pisspreik, det er også "HD" hoder.
    Ikke la dere lure av slikt tøv.
    Hadde det stått slikt på et hode så hadde jeg tatt de for å være så useriøse at jeg avstått fra å kjøpe fra de.
    Ved å bytte mine 0.3 hoder til 0.1 så økte min styrke og kvalitet fra 86 til 96. Slet også med "lægging" i ekstermt regnvær, det gjør jeg ikke nå lenger. Jeg tror nok ikke dette er "pisspreik" som du så elegant kaller det. At de kalles HD er en annen sak, men det er nå det de kalles. Derfor skrev jeg det. Jeg er helt klart overbevist om at det finnes hoder som er bedre enn andre. Mener du noe annet så er det ditt syn på det. Jeg anbefalte bare hva jeg har erfart og mener. Syns du skal holde deg for god til å kalle det pisspreik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble litt for teknisk for meg.. hehe..
    Nå har jeg bytta de 2 hodene.. Men jeg får ikke inn noe godt signal.. SNR = 63 og AGC = 7 - 30 % .. Parabol hodene står jo i samme posisjon som de gamle, så hvorfor har jeg så dårlige signaler? Må jeg stille på noe på dreamboxen? Jeg ser att hvis jeg går inn på en meny å velger en annen Transponder så får jeg bedre AGC og SNR.. Er det en spesiell Transponder som er anbefalt eller?

Takk

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transponder = frekvensen som "transporterer" kanlen eller nå i den digitale verden kanalene på akkurat den frekvensen .

Når du bytter transponder ( nå kjenner jeg ikke dreambox ) så bytter du også frekvens og dermed vises signalstyrke for denne .

Om du har dårligere signaler etter at du har byttet lnb`r på antennen din enn du hadde før så kan det være flere rette svar . De nye lnb er dårligere enn de gamle eller du uheldigvis har hatt en dårlig justert antenne som nå har kommet ende litt mere ut av posisjon på grunn av fysisk uforskylt justering ved bytte av lnb .

Når det gjelder justering så er det svakeste transponder som er best å bruke for justering av antennen og her er målet å få best mulig signalstyrke men ikke minst også mest mulig signalkvalitet .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt klart overbevist om at det finnes hoder som er bedre enn andre.
    Det er helt klart forskjell på hoder, dog ikke mye på de kjente merkene.
    Det som er synd er at noen "useriøse" begynte å sette støytallet kraftig ned for å få salgsfordeler, de andre "seriøse" måtte ta etter.
    Nå sier støytallet ingen verdens ting, nå er det kun snakk om hvem som juger mest eller er mest kreative når de skal regne ut dette tallet de setter på.
    Husker min periode som tv reperatør da dukket det plutselig opp 29 tommers tv-er, det var gjerne topp modellen til produsenten som var 29 tommer. Det merklige var at størrelsen på bilderøret var lik som dems 28 tommer.
    Det var en kjent produsent som begynte med dette og alle de andre "måtte" ta etter.
    Alt for å lure til seg kunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er synd er at noen "useriøse" begynte å sette støytallet kraftig ned for å få salgsfordeler, de andre "seriøse" måtte ta etter.
    Nå sier støytallet ingen verdens ting, nå er det kun snakk om hvem som juger mest eller er mest kreative når de skal regne ut dette tallet de setter på.
    Husker min periode som tv reperatør da dukket det plutselig opp 29 tommers tv-er, det var gjerne topp modellen til produsenten som var 29 tommer. Det merklige var at størrelsen på bilderøret var lik som dems 28 tommer.
    Det var en kjent produsent som begynte med dette og alle de andre "måtte" ta etter.

Det var vel grunnen til at SMW (Swedish Microwave) sluttet å lage LNB til konsument markedet.

Ingen av SMW sine LNB har lavere verdier en 0,8db
    det er ikke mulig å produsere LNB med lavere verdier.

Her er LNB fra SMW
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blueline
    Det var vel grunnen til at SMW (Swedish Microwave) sluttet å lage LNB til konsument markedet.

Ingen av SMW sine LNB har lavere verdier en 0,8db
    det er ikke mulig å produsere LNB med lavere verdier.

Her er LNB fra SMW
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave
    Swedish Microwave
    Og Swedish Microwave opererer nå med Noise figure Typical som på den øverste linken sier 0,9 noe de ikke gjorde før dette løpet begynte for da ble det på testskjema som fulgte hvert hode oppgitt dårligeste tall på hvert bånd .

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine funker i hvertfall.

Syns bare at "pisspreik" ikke passet helt inn når jeg skrev det jeg skrev. At tall på et hode ikke snakker sant kan så være, men jeg sier 0.1 så lenge det er det det står på hodene mine. Jeg har prøvd 3 forskjellige merker, alle med et mye bedre resultat enn 0.3 og 0.6 hodene jeg hadde før. Derfor min anbefaling.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns bare at "pisspreik" ikke passet helt inn når jeg skrev det jeg skrev. At tall på et hode ikke snakker sant kan så være, men jeg sier 0.1 så lenge det er det det står på hodene mine. Jeg har prøvd 3 forskjellige merker, alle med et mye bedre resultat enn 0.3 og 0.6 hodene jeg hadde før. Derfor min anbefaling.
    Det var da ikke det du skreiv som er problemet, det er det LNB produsenten skriver som støytall som er "pisspreik" eller kall det gjerne "løgn".
    At du opplever at den er bedere kan fortsatt være reelt og nyttig for andre.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet er mer enn støytall. For meg er det mye viktigere at de tåler regn, snø og kulde. Har måttet kaste et par "super lnb" med lavt støytall fordi de ikke tålte vær. Disse var også de første som mistet signalet når de fikk litt snø på seg. Når man i tillegg ikke kan se forskjell i signalstyrke på super-hoder og biltemas burde det meste være sagt. Har du dårlig signal kan jeg forstå at man blir fristet av såkalte "0.1"-hoder, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du bytter ut fungerende lnb'er med disse. Det vil du oppdage når du må ut i snøen og opp i stigen for å bytte kinamikk-lnb i -20 kuldegrader. Det er jo da de ryker.

Husker når Qualcomm kom med de første lnb'ene som averterte med lavt støytall (0.4?). 1400 kroner ut av vinduet da. Den ene døde på vinteren, den andre sprakk plasten. Ikke fikk jeg inn noe mer heller. Moro nå å se at støytallene har krøpet ned til 0.1 og at man har begynt å slenge på "HD". Er som å prøve å avertere at en bil er bedre fordi den har et femte hjul i bagasjerommet.

TV-bildet blir tross alt ikke bedre om du går fra 86% til 94 % i signalstyrke uansett. I dag har jeg "merkevarer" på antenna, hvor støytallet er begravd i databladet og ikke trykt på esken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Kvalitet er mer enn støytall. For meg er det mye viktigere at de tåler regn, snø og kulde. Har måttet kaste et par "super lnb" med lavt støytall fordi de ikke tålte vær. Disse var også de første som mistet signalet når de fikk litt snø på seg. Når man i tillegg ikke kan se forskjell i signalstyrke på super-hoder og biltemas burde det meste være sagt. Har du dårlig signal kan jeg forstå at man blir fristet av såkalte "0.1"-hoder, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du bytter ut fungerende lnb'er med disse. Det vil du oppdage når du må ut i snøen og opp i stigen for å bytte kinamikk-lnb i -20 kuldegrader. Det er jo da de ryker.

Husker når Qualcomm kom med de første lnb'ene som averterte med lavt støytall (0.4?). 1400 kroner ut av vinduet da. Den ene døde på vinteren, den andre sprakk plasten. Ikke fikk jeg inn noe mer heller. Moro nå å se at støytallene har krøpet ned til 0.1 og at man har begynt å slenge på "HD". Er som å prøve å avertere at en bil er bedre fordi den har et femte hjul i bagasjerommet.

TV-bildet blir tross alt ikke bedre om du går fra 86% til 94 % i signalstyrke uansett. I dag har jeg "merkevarer" på antenna, hvor støytallet er begravd i databladet og ikke trykt på esken.
    Interessant, et lite spm: blir tv bildet bedre (skarpere) hvis signal KVALITETEN øker fra feks 80 til 95% ?

Mvh Jostein

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe nei det tror ikke jeg vertfall men at det er noen som gjør det er helt klart

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •