Parabohoder hjelp.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    hehe nei det tror ikke jeg vertfall men at det er noen som gjør det er helt klart
    Grunn til at jeg lurer er at bror min sier han har bedre bilde på 8 generasjon av pioneer en det jeg har på 9 generasjon med eksakt samme satelitt mottaker.

Er jo et lite nederlag det hehe

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jostfe
    Interessant, et lite spm: blir tv bildet bedre (skarpere) hvis signal KVALITETEN øker fra feks 80 til 95% ?

Mvh Jostein
    I forhold til hva? Signalet er digitalt. I likhet med andre digitale media vil det ikke være mulig å oppnå noen kvalitetsforbedring så lenge all informasjonen mottas. Mao. mottar man all informasjon ved 80 % signalkvalitet vil det ikke innebære noen forbedring å øke signalkvaliteten til 90 eller endog 100 %. E.g. Får mottageren all informasjon via en skolisse og en blikkboks har du ingenting å vinne kvalitetsmessig på å bytte ut dette med dyrt utstyr.

Mottar man ikke all informasjon vil mottageren måtte "gjette", resultatet er synlige bildeforstyrrelser, "frosset" bilde i kortere eller lengre tid og lyd som forsvinner. Dette vil ikke ha noen innvirkning på skarphet, fargedybde eller andre kvalitetsmessige problemer man kan få ved dårlige analoge signaler. Man kan enkelt se om dette skjer ved å se på "BER" (Bit Error Rate). En BER på 0 innebærer at kvaliteten er god nok slik at ingen informasjon går tapt underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    I forhold til hva? Signalet er digitalt. I likhet med andre digitale media vil det ikke være mulig å oppnå noen kvalitetsforbedring så lenge all informasjonen mottas. Mao. mottar man all informasjon ved 80 % signalkvalitet vil det ikke innebære noen forbedring å øke signalkvaliteten til 90 eller endog 100 %. E.g. Får mottageren all informasjon via en skolisse og en blikkboks har du ingenting å vinne kvalitetsmessig på å bytte ut dette med dyrt utstyr.

Mottar man ikke all informasjon vil mottageren måtte "gjette", resultatet er synlige bildeforstyrrelser, "frosset" bilde i kortere eller lengre tid og lyd som forsvinner. Dette vil ikke ha noen innvirkning på skarphet, fargedybde eller andre kvalitetsmessige problemer man kan få ved dårlige analoge signaler. Man kan enkelt se om dette skjer ved å se på "BER" (Bit Error Rate). En BER på 0 innebærer at kvaliteten er god nok slik at ingen informasjon går tapt underveis.
    Takker så mye for et utfyllende svar. Jeg har ikke bildeforstyrrelser eller frosset bilde hos meg (med unntak av på enkelte kanaler i "ekstremvær")

Da ser det ut som om at jeg må leve med at bror min har bedre tv bilde en meg hehe (bra for han

Jeg er jo en av dem som har kjøpt nytt LNB hode (ikke montert enda). Men det kan vel kansje se ut som om jeg kunne spart meg de pengene etter at jeg har lest denne tråden hehe

Mvh Jostein

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel mellom TV og dekoder (så fremt denne ikke er digital) og bedre dekoder er jo noe man heller kan legge penger i enn dyre lnb'er. Ellers ser jo det meste bedre ut med alkohol innabords.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Jeg var å kjøpte en ny diseqc switch og ny kabel på clas nå nettopp.. AGC gikk litt opp mens BER gikk fra 0 til 57600.. hehe.. Noen forslag på hva jeg kan gjøre? Jeg skjønner ingenting.. Husværten får inn Viasat men jeg får ikke inn en dritt.. og vi begge er jo på de samme lnb'a.. og har likedan switch..

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel mellom TV og dekoder (så fremt denne ikke er digital) og bedre dekoder er jo noe man heller kan legge penger i enn dyre lnb'er. Ellers ser jo det meste bedre ut med alkohol innabords.
    Kablene har ikke noe å si for bilde og lydkvalitet så lenge signalet overføres digitalt. Ok er kablene for dårlig så blir det sort skjerm o.l. men så lenge man har stabile bilder og lyd uten hakking så er kabelen god nok. Jeg har brukt superbillige HDMI kabler ( bl.a. de som følger med CD HD boksene) og så lenge jeg skal bruke den vanlige meteren med HDMI kabel så er den mer enn god nok.

God kabel er selvfølgelig bra det men bare fordi pluggen trolig tåler mer og kabelkvaliteten kan fungere over lengre strekk. Nå har jeg også testet den billigste lange Claes Ohlsson HDMI kabelen (5m?) og den funger 100% uten problemer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er jo digital overføring som jeg tok forbehold for i mitt innlegg. Ellers takk for utdyping.

Newcomer Gadgetfreak sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet er mer enn støytall. For meg er det mye viktigere at de tåler regn, snø og kulde. Har måttet kaste et par "super lnb" med lavt støytall fordi de ikke tålte vær. Disse var også de første som mistet signalet når de fikk litt snø på seg. Når man i tillegg ikke kan se forskjell i signalstyrke på super-hoder og biltemas burde det meste være sagt. Har du dårlig signal kan jeg forstå at man blir fristet av såkalte "0.1"-hoder, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du bytter ut fungerende lnb'er med disse. Det vil du oppdage når du må ut i snøen og opp i stigen for å bytte kinamikk-lnb i -20 kuldegrader. Det er jo da de ryker.

Husker når Qualcomm kom med de første lnb'ene som averterte med lavt støytall (0.4?). 1400 kroner ut av vinduet da. Den ene døde på vinteren, den andre sprakk plasten. Ikke fikk jeg inn noe mer heller. Moro nå å se at støytallene har krøpet ned til 0.1 og at man har begynt å slenge på "HD". Er som å prøve å avertere at en bil er bedre fordi den har et femte hjul i bagasjerommet.

TV-bildet blir tross alt ikke bedre om du går fra 86% til 94 % i signalstyrke uansett. I dag har jeg "merkevarer" på antenna, hvor støytallet er begravd i databladet og ikke trykt på esken.
    Du om det. Nå er vel så og si ALT produsert i Kina uansett merke (stort sett). Jeg har ennå til gode at noen av mine hoder har streika eller sprukket. Ja det har vært kaldt i vinter men ingen problemer selv om gradestokken har vist under -20. På den ene skåla har jeg tatt av snø når det har trengtes(noe jeg sikkert hadde gjort uansett hode, den står på bakkeplan), det har jo kommet over èn meter. Den andre har jeg paraply på, der har jeg sluppet unna alt. Kjipt at 1400.- skal gå dukken, men jeg har heldigvis sluppet unna. De tre hodene har vel kostet meg 500.- tilsammen. Ryker de så gråter jeg ikke. Bildet har ikke blitt bedre med signaløkningen, men jeg opplever at det tar lengre tid før signalet detter ut ved dårlig vær.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forslag? :/
    Jeg tok nettopp en "Transponder skanning" på og fikk bare denne teksten " Alle kjente transpondere har blitt forsøkt, men der var ikke mulig å låse seg til en. Sjekk antenne/kabel-oppsett eller prøv en annen satelitt/nettverk" Snart i hælvetta går den dreambox'n i væggen!

Newcomer Gadgetfreak sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr-lecter
    Jeg tok nettopp en "Transponder skanning" på og fikk bare denne teksten " Alle kjente transpondere har blitt forsøkt, men der var ikke mulig å låse seg til en. Sjekk antenne/kabel-oppsett eller prøv en annen satelitt/nettverk" Snart i hælvetta går den dreambox'n i væggen!
    Tipper du søker på feil sat. Du må nok justere skåla litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

signal på parabol

signalstyrken har ingenting å gjøre med bildekvaliteten. dette er digitale signaler. (0 eller 1) enten har du signal eller ikke. signalstyrken er viktig for å beholde sterke nok signal i dårlig vær eller lignende til å kunne motta sendingen (les bilde) signalstyrken som er nødvendig er avhengig av hvilken tuner du bruker, dette kan være fordi softwaren måler forskjellig eller andre faktorer. les bruksanvisningen for din tuner hvis du er i tvil. enkelt sagt. med mobiltelefon får du ikke dårligere lyd med dårligere signal, men for dårlig så bryter det...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr-lecter
    har du lock signalene, og ikke finner noe med transponder scan har du enten stilt skåla på feil satelitt, eller satt feill satelitt i oppsettet på dreamboxen din. har du ikke lock på signalene er dette helt normalt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •