sirius og viasat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sirius og viasat

hei alle, er ny her og håper det er noen som kan komme med konstruktive inspill til mitt problem. fikk nylig satt opp 2 tunere hjemme, skiftet da ut 1 av hodene med en 4 porters universal LNB , koblet bort det andre hodes som tidligere gikk mot thor men som det ikke lengere er bruk for da sirius nu sender alle kanaler som viasat tilbyr.

problemet er at jeg mangler mange av kanalene , har 2 av 5 tv1000 kanaler , mangler viasat history , og mangler 2 av disney kanalene m.m. Har ¨max utslag på signalstyrke og kvalitet. NB! har to forskjellige tuner i huset , begge mangler samme kanaler.

når jeg står foran parabolen er det nye hode satt i venstre holder, har dette noe å si ? vær opmerksom på at jeg kun benyter 1 hode , har lest at hvis man skal ta in 2 eller flere sateliter kan posisjonen på hodene ha noe å si.

håper noe har tips i denne saken , har hatt viasat 6 ganger på tlf, men de er fulstendig bortreiste når det gjelder dette, bare svada og svært lite kundeservice dessverre.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til AV-forumet :-D

du få deg finne deg en sat-søker. for det virker som skålen din har kommet litt ut av sin posisjon.
    noe av det kan være pga det nye lnb hode som er tyngere en det gamle.

signalstyrke og kvalitet som vises på tuneren er bare en indikator
    som har stor variasjon fra merke til merke,

at lnb hode sitter på siden sånn har ikke noe og si,
    så lenge den er bregnet til 1w(cd) og 5e(viasat)

kundeservice til viasat finnes det flere tråder om her forumet, så det er kjent
    problem

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    det kan i noen tilfeller hjelpe å vri hodet litte grann, mener det har noe med horizontal og vertikal å gjøre.
    hvilke bokser har du?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en justering av antenna som skal til. Du mister antakelig kanalene i de høyere frekvensene før de lavere.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    hei
    det kan i noen tilfeller hjelpe å vri hodet litte grann, mener det har noe med horizontal og vertikal å gjøre.
    hvilke bokser har du?
    Poenget med dette er at lnb'en skal sitte vertikalt og ikke være vridd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Poenget med dette er at lnb'en skal sitte vertikalt og ikke være vridd.
    Så det er slutt på at lnb-en skal være vridd noen grader???
    Hva kommer det av?
    Er jo ellers beskrevet i monteringsanvisninger at man vrir 3-5 grader...

LNB-en skal stå i venstre feste, sett forfra, for å ta inn 5 grader øst. Så det høres riktig ut hos deg.

Ellers er det nok rett ende å starte feilsøkingen ved at man er sikker på at antennen er korrekt innstilt. Til dette er sat-beeper eller måleinstrument til god hjelp. Hvis du ikke har dette kan du bruke en medhjelper som ser på tunerens innebygde signalstyrkemåler og rapporterer hva som skjer når du justerer. Tips: bruk mobiltelefon og handsfree til kommunikasjonen dere i mellom, så slipper du å skrike deg hes
    Vær også sikker på at du finsikter på rett satelitt, fort gjort å bomme dersom du bare bruker sat-beeper. Den sier jo bare fra om at du får signal fra en eller annen satelitt! Rett satelitt har du nok i siktet siden du får inn en del av kanalene, så da dropper du sideveis justering i første omgang. Sjekk høydejusteringen på antenna (tilt opp/ned) ved å stille inn korrekt antall grader i forhold til hvor du bor. Tabeller for dette finner du på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lnb skal være justert mht scew(vridd mot høyre eller venstre). Den skal være vridd tilsvarende mange grader som forskjellen mellom din lokasjon og satelitten. Det betyr at bor du i f.eks. Ålesund som ligger på 6,25 øst, og du skal ha inn en satellitt som ligger på 5øst(sirius) så skal scew justeres med differansen mellom disse, altså 1,25 grader med klokken når du ser mot hodet fra skåla.
    Det ligger en del bilder og forklaringer på dreambox-center.com

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange gode inspill, veldig hyggelig at så mange har tatt seg tid til å gi meg tips i denne saken.

saken er at jeg stiller antenna inn med hjelp at speil gjennom vindu sånn at jeg ser i sanntid forskjellen på signalene når jeg stiller på antenna. Synes det er rimelig greit å få inn beste signal, har ikke noe tro på at det kan være problemet , har stilt mye for å være sikker og den er nu instillt på det som gir høyest mulig utslag på tuner målern dvs 100 % på styrke og 94 % på kvalitet , noe viasat oppgir å være max.

saken er at selv om det er storm ute så er de øvrige kanalene helt stabile , jeg kan justere meg ned til rund 50 % før jeg mister de øvrige kanalene. tuner kan heller ikkke være problemet her da jeg har samme greie på 2 forskjelling tunere. jeg har strekt ledning fra quad lnb og direkte til hver tuner fra hver sin utgang på quad'n

Jeg får vel prøve å vri på hode slik det blir nevnt å se om det har noe å si, hvis ikke noen med de ekstra opplysninger som her står har noen annen ide.

uansett mange takk for svar.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zipcode
    Tusen takk for mange gode inspill, veldig hyggelig at så mange har tatt seg tid til å gi meg tips i denne saken.

saken er at jeg stiller antenna inn med hjelp at speil gjennom vindu sånn at jeg ser i sanntid forskjellen på signalene når jeg stiller på antenna. Synes det er rimelig greit å få inn beste signal, har ikke noe tro på at det kan være problemet , har stilt mye for å være sikker og den er nu instillt på det som gir høyest mulig utslag på tuner målern dvs 100 % på styrke og 94 % på kvalitet , noe viasat oppgir å være max.

saken er at selv om det er storm ute så er de øvrige kanalene helt stabile , jeg kan justere meg ned til rund 50 % før jeg mister de øvrige kanalene. tuner kan heller ikkke være problemet her da jeg har samme greie på 2 forskjelling tunere. jeg har strekt ledning fra quad lnb og direkte til hver tuner fra hver sin utgang på quad'n

Jeg får vel prøve å vri på hode slik det blir nevnt å se om det har noe å si, hvis ikke noen med de ekstra opplysninger som her står har noen annen ide.

uansett mange takk for svar.
    Kan du endre hvilken transponder signalindikatoren på tuneren bruker?
    På min CDC-7000ST kan jeg det. Hvis du har denne muligheten kan du sette den på transponderen til en av kanalene du ikke får inn og prøve å stille inn antennen på nytt.
    Viasat history ser ut til å ligge på 11804.00 H og 12637.00 H.
    Sirius 4 (4.8°E) - frequencies - KingOfSat

EDIT.
    Det kan kanskje se ut til at du ikke får inn de horisontale transponderene. LNB skal ha 14 volt for vertikal polarisasjon og 18 volt for horisontal polarisasjon.
    Enten har du for stort spenningsfall ut til LNB, hvilket ikke er veldig sannsynlig siden du har forsøkt med kabel direkte til LNB. Eller så er det rett og slett feil på LNB.
    Sjekk om du bare har kanaler på vertikal polarisasjon eller også på horisontal polarisasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei , ja det ser faktisk ut som om jeg ikke får inn kanalene som ligger på horisontal , det ser ut som det er en fellesnevner med de kanalene jeg ikke får inn.

Da har jeg iallefall noe håndfast å kan konsultere viasat med , det kan vel være at det rett og slett er feil på lnb'n , jeg har en ekstra som jeg skal forsøke med.

Mange takk.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei , ja det ser faktisk ut som om jeg ikke får inn kanalene som ligger på horisontal , det ser ut som det er en fellesnevner med de kanalene jeg ikke får inn.

Da har jeg iallefall noe håndfast å kan konsultere viasat med , det kan vel være at det rett og slett er feil på lnb'n , jeg har en ekstra som jeg skal forsøke med.

Mange takk.
    Det kan oppstå problemer med horisontal dersom det er mye spenningstap i kabelen. Andre feilkilder kan være sjøter på kabelen , gammel & dårlig kabel eller DiseqC switch. Du trenger ikke DiseqC switch for Viasat så dersom du har en slik en så koble den bort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips , det viste seg at når jeg byttet ut quad lnb'n med en ny som jeg tilfeldig vis hadde ligende til overs så fungerte alt som det skulle,får inn alle kanalenen nu. Går ut fra at den rett og slett var defekt.

men de som forbauser meg i ettertid er hvor lite konstruktiv suporten var på viasat. Etter 7 telefonsamtaler med dem var vi fortsatt på stadiet , reset tuner og last ned ny software i ulike varianter.

Om man ikke hadde tatt initiativ utover det viasat kunne tilby av hjelp hadde vi vært lysår fra løsning.

Hvorfor spurte de ikke hvilke kanaler som var borte ? hva er poenget med å feilsøke på 1 av tunerne når begge i huset hadde samme feil og var av forskjellig type. osv. osv. osv.

takket være dette forum og en iallefall begrenset teknisk insikt ordnet det seg heldigvis for meg.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips , det viste seg at når jeg byttet ut quad lnb'n med en ny som jeg tilfeldig vis hadde ligende til overs så fungerte alt som det skulle,får inn alle kanalenen nu. Går ut fra at den rett og slett var defekt.

men de som forbauser meg i ettertid er hvor lite konstruktiv suporten var på viasat. Etter 7 telefonsamtaler med dem var vi fortsatt på stadiet , reset tuner og last ned ny software i ulike varianter.

Om man ikke hadde tatt initiativ utover det viasat kunne tilby av hjelp hadde vi vært lysår fra løsning.

Hvorfor spurte de ikke hvilke kanaler som var borte ? hva er poenget med å feilsøke på 1 av tunerne når begge i huset hadde samme feil og var av forskjellig type. osv. osv. osv.

takket være dette forum og en iallefall begrenset teknisk insikt ordnet det seg heldigvis for meg.

Bra og høre at det løste seg til slutt
    når det gjelder kunde serive til viasat er det ikke dem selv som har den er satt bort til call senter eller flere rundt om kring i norge. og inntresen til lære de kursene som viasat holder er kansje ikke alltid helt på topp.

det gjeler ikke bare viasat men mange andre srevice tlf som er satt bort til call senter. og problemet ligger vel mye i loggføringen av tlf som de får inn, så det ikke blir ført inn hva som er testet og ikke, med rette opp den biten vil bli lettere og finne ut feilen,
    og ikke bare som du selv never, legg inn ny software og alt blir bra, da den kommer for 3 gang er klart at det ikke loggfører at man har ring før og at man har gjort som man tipset om.

men send en mail til kunde service og merk den med : team leder
    og skriv litt om du følte av tlf suporten var og hva feilen var, så kansje det blir en redding for en annen som får samme problem som deg senere

Troeen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •