Forskjellig mottak på forskjellig kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellig mottak på forskjellig kanaler

Hei.

Jeg har prøvd meg på en flat satelittantenne som heter Maximum Flat-1. Den er nok vanskeligere å få stilt inn enn tradisjonelle antenner, men jeg har gjort mye finjustering og får inn alle kanaler i Canal Digitals family-pakke.

Problemet mitt er at noen av kanalene faller ut inne i mellom. Det er TV2, TVNorge, Fem med flere. Alle NRK, TV2 Zebra, TV2 Nyhetskanalen og TV3 er aldri noe problem.

Når jeg ser på mottakssignalet på de forskjellige kanalene er de veldig varierende. Her er to eksempler.

NRK1:
    C/N: 54 (Grønt)
    Nivå: 74 (Grønt)
    BER: 0 E-7 (Grønt, toppen av skalaen)

TVNorge HD:
    C/N: 32-35 (Gult)
    Nivå: 77 (Grønt)
    BER: varierer rundt 260 E-4 (Gult, men nesten på rødt)

Er det noen som kan forklare forskjellen på de tre verdiene og hvorfor det er så forskjell på to kanaler?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersjo
    Hei.

Jeg har prøvd meg på en flat satelittantenne som heter Maximum Flat-1. Den er nok vanskeligere å få stilt inn enn tradisjonelle antenner, men jeg har gjort mye finjustering og får inn alle kanaler i Canal Digitals family-pakke.

Problemet mitt er at noen av kanalene faller ut inne i mellom. Det er TV2, TVNorge, Fem med flere. Alle NRK, TV2 Zebra, TV2 Nyhetskanalen og TV3 er aldri noe problem.

Når jeg ser på mottakssignalet på de forskjellige kanalene er de veldig varierende. Her er to eksempler.

NRK1:
    C/N: 54 (Grønt)
    Nivå: 74 (Grønt)
    BER: 0 E-7 (Grønt, toppen av skalaen)

TVNorge HD:
    C/N: 32-35 (Gult)
    Nivå: 77 (Grønt)
    BER: varierer rundt 260 E-4 (Gult, men nesten på rødt)

Er det noen som kan forklare forskjellen på de tre verdiene og hvorfor det er så forskjell på to kanaler?
    Det er nok først og fremst antenna som er dårligere på høyere frekvenser.

Jeg har også forsøkt en slik en. Tror det var samme antenne med et annet navn. Antennen var ekstremt dårlig i forhold til en vanlig Triax 64cm jeg fikk med en CD pakke. Med Triax 64cm var det bra signal på alle transpondere mens det med flatantenna var veldig dårlige signaler (spesielt på de høyere frekvensene).

Antennearealet er også veldig lite så det sier seg selv at dette ikke vil gi bra signalreserve.

Anbefalt antennestørrelse er minimum 60cm. Arealet på Triax antenna er pi*32*32cm =3215 kvadrat cm.
    Arealet på flatantenna 51 x 26 cm=1326 kvadrat cm.
    Triax antennen vil i teorien samle inn 4dB mere signal pga. at større areal samler mer signal.
    4dB er ganske mye. Hvis også Triax antenne har bedre støytall i forhold til flatantennen (og LNB'en mindre støytall)
    så blir forskjellen enda større.

Slike flatantenner bør være siste utvei dersom man ikke har anledning til å sette opp vanlig parabol siden de er
    langt fra like bra som vanlig parabol som f.eks. Triax TD64.

Flatantennen hadde sikkert vært ok den men da burde den vært 65x50cm for
    da hadde arealet på flatantennen blir det samme som en vanlig CD antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er nok først og fremst antenna som er dårligere på høyere frekvenser.

Jeg har også forsøkt en slik en. Tror det var samme antenne med et annet navn. Antennen var ekstremt dårlig i forhold til en vanlig Triax 64cm jeg fikk med en CD pakke. Med Triax 64cm var det bra signal på alle transpondere mens det med flatantenna var veldig dårlige signaler (spesielt på de høyere frekvensene).

Antennearealet er også veldig lite så det sier seg selv at dette ikke vil gi bra signalreserve.

Anbefalt antennestørrelse er minimum 60cm. Arealet på Triax antenna er pi*32*32cm =3215 kvadrat cm.
    Triax antennen vil i teorien samle inn 4dB mere signal pga. at større areal samler mer signal.
    4dB er ganske mye. Hvis også Triax antenne har bedre støytall i forhold til flatantennen (og LNB'en mindre støytall)
    så blir forskjellen enda større.

Slike flatantenner bør være siste utvei dersom man ikke har anledning til å sette opp vanlig parabol siden de er
    langt fra like bra som vanlig parabol som f.eks. Triax TD64.

Flatantennen hadde sikkert vært ok den men da burde den vært 65x50cm for
    da hadde arealet på flatantennen blir det samme som en vanlig CD antenne.
    Jeg har rigget opp antennen jeg fikk med pakka fra CD på en middlertidig stolpe, og det virker for meg som om den gir langt bedre signal ja.

Du vet ikke om det finnes et veggfeste som ikke bygger så mye mellom vegg og tallerken? Medfølgende feste bygger sikkert 30 cm. Hadde håpet på å få minst mulig avstand siden jeg oftest ser parabolen fra siden når jeg er ute.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rigget opp antennen jeg fikk med pakka fra CD på en middlertidig stolpe, og det virker for meg som om den gir langt bedre signal ja.

Du vet ikke om det finnes et veggfeste som ikke bygger så mye mellom vegg og tallerken? Medfølgende feste bygger sikkert 30 cm. Hadde håpet på å få minst mulig avstand siden jeg oftest ser parabolen fra siden når jeg er ute.
    Vet ikke om andre fester. Grunnen til at feste bygger litt ut fra veggen er at man skal kunne bevege antennen mye uten at den treffer veggen ( for de som har en husvegg som er vent direkte mot satellitten).

Litt synd du fikk tak i en såpass liten flatantenne. Den tilsvarer bare en 40cm parabol i areal. Sammenlikner man flatantenna med en 40cm parabol så er det ikke sikkert flatantenna kommer så dårlig ut.

Er sikker på at en større flatantenne burde gitt bedre signaler men jeg tror de kan ha litt problemer med å gi lik "performance" over hele frekvensbåndet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om andre fester. Grunnen til at feste bygger litt ut fra veggen er at man skal kunne bevege antennen mye uten at den treffer veggen ( for de som har en husvegg som er vent direkte mot satellitten).

Litt synd du fikk tak i en såpass liten flatantenne. Den tilsvarer bare en 40cm parabol i areal. Sammenlikner man flatantenna med en 40cm parabol så er det ikke sikkert flatantenna kommer så dårlig ut.

Er sikker på at en større flatantenne burde gitt bedre signaler men jeg tror de kan ha litt problemer med å gi lik "performance" over hele frekvensbåndet.
    Jeg trenger ikke vri parabolen mye. Derfor hadde jeg håpet på å få den lengst
    mulig inntil veggen.

Siden flatantenner er såpass lite utbredt var jeg litt skeptisk til produktet selv om selgeren påstod den skulle være like god som vanlige antenner. Men foklaringen din om areal og mottak er jo veldig logisk, så det spørs om ikke denne antennen ryker ned fra veggen til fordel for en ordinær antenne snart.

Takk for utfyllende svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå blir det vel litt feil å regne utvendig mottaksareal slik på flatantenna?
    Innvendig ser den ut som eggekartong der hvert lille hull/grop fanger signalet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Nå blir det vel litt feil å regne utvendig mottaksareal slik på flatantenna?
    Innvendig ser den ut som eggekartong der hvert lille hull/grop fanger signalet.
    Det er arealet eller den effektive flaten som peker mot satellitten som er viktig. En offset antenne klarer ikke å utnytte hele
    arealet og derfor er som regel en 64cm offset antenne høyere enn 64cm for å oppnå effektiv antennestørrelse på 64cm. Det effektive arealet er likevel Pi*(64/2)*(64/2) selv om antennen er høyere enn 64cm.
    http://www.satellite-calculations.co...ffset_dish.gif

Signalet når jorden med en en viss effekt pr. kvadratmeter. Det er arealet som bestemmer hvor mye signal antennen kan samle inn. Det er derfor en større antenne gir bedre forsterkning siden den samler inn mer signal med større areal. Dobling av areal gir teoretisk dobling av forsterkning. Feedhorn og antenneform/nøyaktighet vil bestemme hvor mye av effekten som treffer antenna som klarer å fokuseres og leveres til LNB. Mer kvadratmeter og det vil være mulig å fange opp mer effekt. Det fungerer som solceller. Jo større areal solcellene panalene har desto mer effekt klarer de å gi ( dvs. flere solcellepaneler gir mer effekt)

Siden ingen antenner er ideelle så vil effektivitet i feed/LNB eller i de små hullene/gropene i antenna bestemme hvor mye av effekten som treffer antennen man faktisk får utnyttet. Antenneeffektiviteten ligger vel normalt sett mellom 70-80%. Støytallet i antenna og i antenneelektronikk(eller LNB) har selvfølgelig også stor betydning for kvaliteten.

Flatantennen inneholder egentlig veldig mange små antenner (mange bittesmå feedhorn). Som sagt så tror jeg ikke flatantennen kommer veldig dårlig ut dersom det ble sammenliknet med en parabol med samme størrelse. Dvs. 40cm parabol. Problemet er at 40cm er for lite i alle værforhold. Det anbefales aldri mindre enn 60cm.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan dette brukes? Biltema Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatantennen inneholder egentlig veldig mange små antenner (mange bittesmå feedhorn). Som sagt så tror jeg ikke flatantennen kommer veldig dårlig ut dersom det ble sammenliknet med en parabol med samme størrelse. Dvs. 40cm parabol. Problemet er at 40cm er for lite i alle værforhold. Det anbefales aldri mindre enn 60cm.
    Den inneholder også mange små skåler som samler signalet til alle "antennene", det er først når man har regnet ut flaten til alle disse man får korrekt sammenligning, Eller?
    Mine målinger på den er langt bedere en jeg ville fått på en 40cm, nesten like bra som en TD64.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den inneholder også mange små skåler som samler signalet til alle "antennene", det er først når man har regnet ut flaten til alle disse man får korrekt sammenligning, Eller?
    Mine målinger på den er langt bedere en jeg ville fått på en 40cm, nesten like bra som en TD64.
    Jeg mener at flatantennen ikke vi kunne samle mer signal
    enn det som tilsvarer den totale overflaten/arealet. De mange små skålene er der for å fokusere signalet som samles opp (dvs. forsøke å få tak i alt signalet som treffer overflaten). Det kan være at denne konstruksjonen fører til at støytallet i antenna blir lavere men det er trolig ikke veldig stor forskjell.

Nå vet jeg ikke hvordan du har målt men selve signalet kan man lett få et hvilket som helst nivå ved å forsterke dette elektrisk men signal/støy vil ikke bli bedre enn den signal/støy selve antenna klarer. Med elektrisk forsterkning forsterkes støy og signal like mye. Den beste målingen er å benytte utstyr som måler og beregner C/N , Eb/No og biterror rater fra det mottatte signalet.

Nå kan det jo være at andersjo har vært litt uheldig med monteringen men flatantennen jeg testet var utvilsomt mye dårligere på høyband enn på lavband ( og forskjellen var enda større når det regnet litt). Det kan ha vært antenne fra en helt annen produsent jeg har testet så jeg skal ikke påstå at alle er like dårlige.

Hvis jeg skulle kjøpt en flatantenne så ville jeg hvertfall kjøpt en som var litt større enn 51x26cm. Det tror jeg kunne fungere bra men det er en rekke spørsmål som f.eks. hvor stor åpningsvinkel disse har. Hva vil f.eks. skje når en satellitt posisjon i nærheten begynner å sende på samme frekvenser ? Mye av årsaken til at det ofte ikke anbefales antenner mindre enn 60cm er at disse har en åpningsvinkel som gjør at nabosatellitter ikke skal forstyrre mottak. Blir en vanlig parabol mindre enn 60cm så vil antennen plukke opp mer støy fra nabosatellitter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at flatantennen ikke vi kunne samle mer signal
    enn det som tilsvarer den totale overflaten/arealet.

Den beste målingen er å benytte utstyr som måler og beregner C/N , Eb/No og biterror rater fra det mottatte signalet.
    Du har rett nok der når det gjelder arealet.
    Jeg har målt C/N, Eb/No og biterror.
    Har også hatt 2 skåler oppe i lengre tid for å sammenligne flatantenna mot TD 64, de var koblet til hver sin like tuner og hver sin tv.
    Ikke så ofte det er så shit vær at de detter ut men flatantenna detter ut marginalt før TD64, har aldri opplevd at bare flatantenna datt ut.
    Nå har jeg ikke testet Maximum men Self-Sat sin,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett nok der når det gjelder arealet.
    Jeg har målt C/N, Eb/No og biterror.
    Har også hatt 2 skåler oppe i lengre tid for å sammenligne flatantenna mot TD 64, de var koblet til hver sin like tuner og hver sin tv.
    Ikke så ofte det er så shit vær at de detter ut men flatantenna detter ut marginalt før TD64, har aldri opplevd at bare flatantenna datt ut.
    Nå har jeg ikke testet Maximum men Self-Sat sin,
    Jeg er usikker på om været har så mye å si i mitt tilfelle. Det bør i hvertfall ikke regne for at signalet faller ut.

Husker ikke hvilken kanal jeg benyttet da jeg fin-tunet. Benyttet en akustisk signalmåler samtidig som jeg så på signalmålingene på TV'en. Så hvis Dennis har fått en flatantenne til å fungere nesten like bra som en TD 64, bør jeg kanskje prøve igjen på en av de kanalene som raskt faller ut før jeg gir helt opp.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om været har så mye å si i mitt tilfelle. Det bør i hvertfall ikke regne for at signalet faller ut.

Husker ikke hvilken kanal jeg benyttet da jeg fin-tunet. Benyttet en akustisk signalmåler samtidig som jeg så på signalmålingene på TV'en. Så hvis Dennis har fått en flatantenne til å fungere nesten like bra som en TD 64, bør jeg kanskje prøve igjen på en av de kanalene som raskt faller ut før jeg gir helt opp.
    Akustisk signalmåler som var koblet mellom LNB og tuner? Jeg trodde det ikke var anbefalt å bruke dette samtidig med signalmåling fra tuner?
    Jeg mener ihvertfall å ha sett at min signalmåler som er akustisk og med skala skaper støy på signalet som går videre til tuner. Derfor bruker jeg den eksterne signalmåleren bare for grovinstilling for å finne en satellitt, kobler denne fra og bruker deretter signalmåler på tuner for fininstilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at signalet som en antenne samler opp er proposjonalt med arealet. Men signalet skal jo på en vanlig parabol refelkteres til LNB, som skal fange det opp og sende det videre. Jeg mener å ha lest at i praksis er det ca 50% svinn med en vanlig parabol, dvs. bare 50% av det signalet som når antenna havner ut i andre enden av LNB'en.

De flate antennene har jo en helt annen konstruksjon, og jeg har lest at de er mer effektive, de klarer å fange opp ca 75% av det teoretiske. Altså en flat på 40X40cm (areal 1600cm2) tilsvarer en parabol på ca 55 cm (areal ca 240cm2).

Når det gjelder hvilke kanaler som er gode eller dårlige er det tidligere vist til at det kan komme av frekvensene (høye er dårligere).

Satelittantennene på 1 grad vest perker i forskjellige retninger (Beam) T1, T2 og Nordic. Det gjør at kanalene vil ha forskjellig styrke. Videre kan også kanler sendes med høy eller lav sendeeffekt fra satellitten. Og videre går kanaler med H-polarisering bedre gjennom atmosfæren enn de med V.

På min tuner er signalstyrken vis i dB, altså logaritmisk, som betyr at en forskjell på 0,3 er et dobbelt så sterkt signal. På min tuner er det en forskjell på flere dB - altså 10-20 ganger på signalstyrken - mellom de svakestet og sterkeste på Thor-satellittene en dag med vanlig vær.

Her kan en se hvilke kanaler som sender H eller V og på hvilke Beam
    Canal Digital on Thor 3/5 at 0.8°W - LyngSat

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus
    Det er klart at signalet som en antenne samler opp er proposjonalt med arealet. Men signalet skal jo på en vanlig parabol refelkteres til LNB, som skal fange det opp og sende det videre. Jeg mener å ha lest at i praksis er det ca 50% svinn med en vanlig parabol, dvs. bare 50% av det signalet som når antenna havner ut i andre enden av LNB'en.

De flate antennene har jo en helt annen konstruksjon, og jeg har lest at de er mer effektive, de klarer å fange opp ca 75% av det teoretiske. Altså en flat på 40X40cm (areal 1600cm2) tilsvarer en parabol på ca 55 cm (areal ca 240cm2).

Når det gjelder hvilke kanaler som er gode eller dårlige er det tidligere vist til at det kan komme av frekvensene (høye er dårligere).

Satelittantennene på 1 grad vest perker i forskjellige retninger (Beam) T1, T2 og Nordic. Det gjør at kanalene vil ha forskjellig styrke. Videre kan også kanler sendes med høy eller lav sendeeffekt fra satellitten. Og videre går kanaler med H-polarisering bedre gjennom atmosfæren enn de med V.

På min tuner er signalstyrken vis i dB, altså logaritmisk, som betyr at en forskjell på 0,3 er et dobbelt så sterkt signal. På min tuner er det en forskjell på flere dB - altså 10-20 ganger på signalstyrken - mellom de svakestet og sterkeste på Thor-satellittene en dag med vanlig vær.

Her kan en se hvilke kanaler som sender H eller V og på hvilke Beam
    Canal Digital on Thor 3/5 at 0.8°W - LyngSat

Triax TD64 er oppgitt til å ha gain på 35.8dBi ved 11.7GHz. Det tilsvarer
    62% hvis man regner arealet som pi*32*32.

Flatantennen har oppgitt 32.5dBi ved 11.84Ghz. Det skulle tilsvare en effektivitet på ca. 69%. Forskjellen mellom 62% og 69% antenneeffektivitet er kun 0.45dB. Den store fordelen til Triax TD64 er størrelsen. Hadde Triax TD64 vært 41cm så hadde Triax antennen hatt 0.45dBi dårligere gain enn flatantennen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triax TD64 er oppgitt til å ha gain på 35.8dBi ved 11.7GHz. Det tilsvarer
    62% hvis man regner arealet som pi*32*32.

Flatantennen har oppgitt 32.5dBi ved 11.84Ghz. Det skulle tilsvare en effektivitet på ca. 69%. Forskjellen mellom 62% og 69% antenneeffektivitet er kun 0.45dB. Den store fordelen til Triax TD64 er størrelsen. Hadde Triax TD64 vært 41cm så hadde Triax antennen hatt 0.45dBi dårligere gain enn flatantennen.
    Dette ble desverre litt feil. Triax antennen er 60x65 cm. Dvs. 60 cm effektiv diameter. Da er antenne effektiviteten 70.3% dersom man regner med pi*30*30 som areal. Dersom man regner med det totale arealet antenneoverflaten utgjør så er antenneeffektiviteten 65%. I praksis er det da ingen forskjeller i antenneeffektiviteten (0.25dB).
    Antenna Efficiency Calculator

I følge flatantenne datablad så er støytallet 0.9dB. En tommelfinger regel er at 0.3dB reduksjon i støytall gir ca. 1dB bedre C/N (signal støy). Hvis f.eks. LNB for Triax TD64 er 0.6dB så vil det gi 1dB bedre signal/støy.

Maximum har sikkert større flatantenner med mer gain. Kathrein har f.eks. 50x50cm. http://www.kathrein.de/en/sat/products/doc/9363347a.pdf
    Selfsat har også en som er 55x30cm
    SELFSAT

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •