Signaler på lang coax????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signaler på lang coax????

Etter mye slit med å få signaler på parabolen min. vurderer jeg å flytte den på åsen som skygger for signalene på husveggen.

Noen som har peiling på hvordan det kan gjøres med signalet?? tipper på at coaxen blir 250-300 meter lang. Det må vel gå ann å forsterke signalet på vegen.

Noen som har noe peiling??

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er nok å snakke med et firma som har god kompetanse på satelittanlegg. Et godt tips er Tveco Elektronikk på Skedsmokorset som har holdt på med satelittanlegg i mange år, også større antennelag. Sjekk www.tveco.no for kontaktinfo.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger noe som heter "fjernmatet linjeforsterker". Eks:

Satelitt linjeforsterker m/slope

I ditt tilfelle trengs vel kanskje to stk? Disse trenger ikke lokal strøm (får dette fra strømmen til LNB, hence "fjernmatet") og monteres mellom kabelstrekkene dine. Dessuten bør du vel spandere på deg RG-11 jordkabel eller lignende, da kan du nok klare deg med en forsterker. Uansett et godt tips å spørre tveco, men forhør deg også andre steder om priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i "slit med å få signaler"? Får du litt signaler eller overhodet ingenting?
    For hvis du bare er i grenseland, så skal det ofte ikke mer til enn å heve parabolen en meter eller to, kanskje flytte den noe sideveis også, og det vil være en mye bedre løsning på alle måter.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorne81
    Etter mye slit med å få signaler på parabolen min. vurderer jeg å flytte den på åsen som skygger for signalene på husveggen.

Noen som har peiling på hvordan det kan gjøres med signalet?? tipper på at coaxen blir 250-300 meter lang. Det må vel gå ann å forsterke signalet på vegen.

Hvis du har litt is i magen så venter du til i slutten av februarså kan du utnytte at solen passerer bak satellitten. Det kan regnes ut nøyaktig tidspunkt når solen står rett bak satellitten. Da vil det være slik at alle steder det er sollys vil kunne motta satellitten. Feilmarginen vil være +/-0.4 grader.
    Et fotografiapparat er da kjekt for å kunne ta bilder som senere kan brukes til å finne en god plassering av parabolen.

Nå vet jeg ikke hvor du befinner deg men dersom det er på nordvest landet , f.eks. Ålesund så blir tidene for Canal Digital Thor:
    02/26/2009 13:16:12-13:18:47
    02/27/2009 13:15:26 -13:19:16
    02/28/2009 13:16:06- 13:18:11

Det er som sagt kjekt å få tatt bilder på disse tidspunktene for det viser godt hvor det er stor sannnsynlighet for at satellitten kan mottas.

Tider for andre steder kan beregnes her.
    Sun Outage Calculator
    (velg gjerne 4 meter antenne siden det gir mer nøyaktige tider)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorne81

Har sjølv 200 mtr kabel. Bruker ein kabel som heiter Starflex. Kan graves ned, ligge på bakken eller henge. Har montert ein linjeforsterker ca midt på kabel. Parabol skål er 1,20 mtr. Har også valgt å bruke hode (LNB) av topp kvalitet.
    Signal vart 85 % og kvalitet heilt topp. Tar ned alle kanaler også HD kanalane til CD. Ingen problem.
    Kjøpte meg eitt proff søkje instrument som gjorde innstillinga av parabol tilein leik.
    Har du 3-400 mtr kabel må du kanskje til med 2 forsterkere men prøv med ein først.
    Lukke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlestøl
    Har sjølv 200 mtr kabel. Bruker ein kabel som heiter Starflex. Kan graves ned, ligge på bakken eller henge. Har montert ein linjeforsterker ca midt på kabel. Parabol skål er 1,20 mtr. Har også valgt å bruke hode (LNB) av topp kvalitet.
    Signal vart 85 % og kvalitet heilt topp. Tar ned alle kanaler også HD kanalane til CD. Ingen problem.
    Kjøpte meg eitt proff søkje instrument som gjorde innstillinga av parabol tilein leik.
    Har du 3-400 mtr kabel må du kanskje til med 2 forsterkere men prøv med ein først.
    Lukke til!
    Hva er topp kvalitet LNB??

Har 0,2 db

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Serie BAFF - FULL HD SINGEL lnb

Høykvalitets universal lnb fra BAFF som muligjør bruktbar
    signal forhold med svake transpondere .

Teknisk Data :

* Inngang: 10.70 GHz - 12.75 GHz
    * Utgang: 950 MHz - 2150 MHz
    * L.O. : 9,75 / 10.6 GHz
    Har prøvd div lnb men etter anbefalinger frå andre brukere monterte eg denne og det har eg ikkje angra på. Fungerer utmerket på dei høgste frekvenser og på HD kanaler. Fornuftig pris også.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny Serie BAFF - FULL HD SINGEL lnb

Høykvalitets universal lnb fra BAFF som muligjør bruktbar
    signal forhold med svake transpondere .

Teknisk Data :

* Inngang: 10.70 GHz - 12.75 GHz
    * Utgang: 950 MHz - 2150 MHz
    * L.O. : 9,75 / 10.6 GHz
    Har prøvd div lnb men etter anbefalinger frå andre brukere monterte eg denne og det har eg ikkje angra på. Fungerer utmerket på dei høgste frekvenser og på HD kanaler. Fornuftig pris også.
    LNB'en fungerer sikkert greit den men å merke en LNB med FULL HD tror jeg må være det dummeste jeg har sett noen gang

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er eg samnd med men likevel har eg vel sett dummare ting enn det. Uansett er LNB meget bra. Har prøvd LNB til tredobbelpris enn denne men som var dårlegare.
    Difor er dette kvalitet til lav pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er eg samnd med men likevel har eg vel sett dummare ting enn det. Uansett er LNB meget bra. Har prøvd LNB til tredobbelpris enn denne men som var dårlegare.
    Difor er dette kvalitet til lav pris.
    Hvor får man tak i en sånn??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0