Hurtig kanalskift for DVB-S2 - HD Satellitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hurtig kanalskift for DVB-S2 - HD Satellitt

Jeg planlegger bygging av HTPC med 2 Terratec HD tunere og ser på MediaPortal som den mest fristende programvaren å bruke.

Jeg har fått med meg at den del personer klager over tregt kanalskifte på sin HTPC, men jeg husker ikke årsakene. Hva er det som ofte er årsak til tregt kanalskift på Canal Digital parabol? Er det primært programvaren, drivere, kort, eller...? Noen forskjeller på Windows vs. Linux?

Hvordan skal jeg få hurtig kanalskift?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avhenrik
    Jeg planlegger bygging av HTPC med 2 Terratec HD tunere og ser på MediaPortal som den mest fristende programvaren å bruke.

Jeg har fått med meg at den del personer klager over tregt kanalskifte på sin HTPC, men jeg husker ikke årsakene. Hva er det som ofte er årsak til tregt kanalskift på Canal Digital parabol? Er det primært programvaren, drivere, kort, eller...? Noen forskjeller på Windows vs. Linux?

Hvordan skal jeg få hurtig kanalskift?
    Det er riktignok et par år siden jeg lekte meg med DVB-S på Windows, men da gikk kanalskifte ganske tregt uansett hvilken applikasjon jeg prøvde.

Da jeg byttet til Linux så jeg at kanalskifte gikk lynraskt. Det som tar litt tid på Linux er skifte mellom krypterte kanaler siden CAMen da må få nye nøkler, og dersom applikasjonen bufrer datastrømmen før den vises.

Med Kaffeine mener jeg at skifte til ukryptert kanal skjer nesten umiddelbart og skifte til kryptert kanal tar ca ett sekund.

Med MythTV tar det ca en 6-7 sekunder siden den kjører live-TV som opptak til disk og bufrer 5 sekunder før den viser lyd/bilde på den nye kanalen.

Hvis jeg husker det kan jeg teste i kveld for å få mer konkrete tall.

Edit:
    DVB-S/SD kanaler:
    Kaffeine 1-2 sekunder for ukryptert kanal og 2-3 sekunder for kryptert kanal.
    MythTV 6-7 sekunder for ukryptert kanal og 7-8 sekunder for kryptert kanal.

DVB-S2/HD kanaler:
    MythTV 10-11 sekunder for kryptert kanal. Det meste av denne forskjellen er knyttet til dekryptering av kanalen.
    Dette er med trunk/utvikler versjon av MythTV patchet for DVB-S2 støtte og med eksperimentell støtte for hardware dekoding av H.264.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Det er riktignok et par år siden jeg lekte meg med DVB-S på Windows, men da gikk kanalskifte ganske tregt uansett hvilken applikasjon jeg prøvde.

Da jeg byttet til Linux så jeg at kanalskifte gikk lynraskt. Det som tar litt tid på Linux er skifte mellom krypterte kanaler siden CAMen da må få nye nøkler, og dersom applikasjonen bufrer datastrømmen før den vises.

Med Kaffeine mener jeg at skifte til ukryptert kanal skjer nesten umiddelbart og skifte til kryptert kanal tar ca ett sekund.

Med MythTV tar det ca en 6-7 sekunder siden den kjører live-TV som opptak til disk og bufrer 5 sekunder før den viser lyd/bilde på den nye kanalen.

Hvor lang tid det tar avhenger også av hvor langt det er mellom hvert mpeg helbilde ( I-bilde). Vanligvis er det to slike bilder i sekundet. Hvis man er heldig så treffer mottageren I bilde umiddelbart etter at man har zappet men er man uheldig så vil det ta "worst case" ca. 0.5 sekunder før et hel bilde mottas. Tidskoden til bildet vil også kunne føre til forsinkelser. I MPEG2 er det tillatt en slik forsinkelse opp til 1 sekund. Dvs. worst case scenario blir da 1.5s. I mpeg4 er det tillatt med 10 sekunder. Worst case blir da 10 sekunder + avstanden mellom I bilder. Nå tror jeg ikke det er noen MPEG4 kanaler som utnytter 10 sekunders buffering men opp til 5 sekunder er vanlig (har hvertfall registrert dette i MPEG4 opptak fra bakkenettet).

Lange buffer som f.eks. 10 sekunder kan sannsynligvis gjøre det mulig å kjøre variabelbitrate
    over en link med fast bitrate . Dvs. høyere maksimum videobitrate enn totalbitraten for kapasiteten
    "kabelen" den overføres på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jpterj & Bobben1, Takk for konkret informasjon!

Flott at du gadd å sjekke hvordan det er på Linux i dag, jpterj. Og jeg som trodde at MythTV var "standard" på Linux, interessant at Kaffeine kan være så mye raskere. Er det så at Kaffeine ikke støtter DVB-S2, siden du ikke har tall på den?

Noen oppdaterte tall på Windows?

Ingen erfaringer med Terratec vs. andre leverandører?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott at du gadd å sjekke hvordan det er på Linux i dag, jpterj. Og jeg som trodde at MythTV var "standard" på Linux, interessant at Kaffeine kan være så mye raskere. Er det så at Kaffeine ikke støtter DVB-S2, siden du ikke har tall på den?

MythTV og Kaffeine støtter ikke DVB-S2 i de stabile releasene.
    Siden det er MythTV jeg ønsker å bruke er det bare denne jeg har patchet med DVB-S2 støtte. Jeg har tidligere også hatt en versjon av Kaffeine som fungerte med DVB-S2 men jeg sjekket ikke om det var noen forskjell på SD og HD kanaler.

Forskjellen mellom MythTV og Kaffeine er nøyaktig de 5 sekundene MythTV bufrer, og som Kaffeine ikke gjør.

Jeg har faktisk ingen erfaring med Terratec. Mitt første DVB-S kort var et Twinhan DTV 1030 som har fungert bra. Nå har jeg tre Hauppauge HVR-4000. To i MythTV PCen jeg bruker til daglig og ett i PCen jeg satte sammen rett før jul for å eksperimentere med DVB-S2 og hardware dekoding på Linux.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj

Edit:
    DVB-S/SD kanaler:
    Kaffeine 1-2 sekunder for ukryptert kanal og 2-3 sekunder for kryptert kanal.
    MythTV 6-7 sekunder for ukryptert kanal og 7-8 sekunder for kryptert kanal.

DVB-S2/HD kanaler:
    MythTV 10-11 sekunder for kryptert kanal. Det meste av denne forskjellen er knyttet til dekryptering av kanalen.
    Dette er med trunk/utvikler versjon av MythTV patchet for DVB-S2 støtte og med eksperimentell støtte for hardware dekoding av H.264.
    Jeg synes ikke disse tallene akkurat kan regnes som "lynraske", men takk for informasjonen, lurer nemlig på det samme som trådstarter. Jeg har kun Thor på 1W, så det blir jo bare krypterte kanaler.

Jeg er vant til en Dreambox 7020 (blir jo bare SD kanaler dessverre), og prøver derfor og få til en PC med MediaPortal og HVR-4000. Problemet mitt er at jeg synes det er for treigt. På Dreamboxen tar det under sekundet og skifte kanal, mens på PC'n tar det mellom 2-6 sekunder. Det synes jeg er mye i forhold til det DB. Eneste jeg kan si, som fordel, er at det virker ikke som om det tar noe lenger tid å skifte mellom HD og SD som mellom SD og SD. Nå har jeg bare TV Norge HD, men planene er og utvide parabolpakken (og droppe Riks-TV).

Har vurdert og prøve Linux, men synes ikke de tallene du skriver her er noen grunn til å gjøre det (spesielt siden jeg er rimelig grønn i Linux).

-L-

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe du bør ta i betrakting er hvordan bruksmønsteret endrer seg når man bytter beite. Hadde dreambox før selv og bedrev den samme kanalsurfinga selv, bl.a. fordi epg sugde. Selv om jeg hadde epg for de fleste kanalene fremover i ca en uke, noe som jo er skyhøyt over CD's miserable tilbud, var både brukervennlighet og muligheter nokså begrenset. I tillegg gikk hdd fort full om man førsøkte seg på å sette noen faste opptak.

Med nytt oppsett har jeg en epg som gir meg all info jeg trenger på en oversiktelig måte, som er lett å sortere og søke i, samt gir meget gode muligheter for opptak. På grunn av dette har jeg næmest sluttet å "surfe". Jeg bruker epg i langt større grad, og foretrekker å vente med å se programmene til de er tatt opp og reklamen er fjerna.

Søk og opptak basert på generelle termer o.l. jeg er interessert i fører alltid til at jeg har en drøss opptak jeg heller vil se enn å sitte og surfe live. Med 1 tb opptak som rullerer automatisk går hdd aldri full, og det er aldri noe styr å holde orden på disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria,
    Jeg ser poenget, og kanskje jeg selv kunne trives med tilsvarende bruk. Men jeg er redd det blir en større operasjon å omvende resten av familien... :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er alle "omvendt". Hvem gidder å se noe halvdårlig på tv man egentlig ikke er interessert i når man har en haug med reklamefrie episoder fra favorittserier o.l. å velge i? Eneste vi ser live her er sport. Ungene ser opptak av barne-tv og ukas disneyfilmer istedet for mølet på cartoon network.

Skal vi først bla gjennom tv-kanalene er det mye mer effektivt å gjøre dette via epg, hvor all info står (inkludert slike ting som Imdb-rating på filmene o.l.). Da sette man gjerne alt man synes er interessant på opptak (har 4 tunere i boksen) med et tastetrykk, så har man enda mer å velge i senere.

Kvaliteten på TV-kveldene steget betraktelig i stedet for å rett og slett å kaste bort tida på å flippe gjennom kanalene ved å trykke frentisk på fjernkontrollen som en ape i bur.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har TerraTec Cinergy S2 PCI HD CI - LinuxTVWiki
    Har ikke fått dette til å fungere mot HD kanaler på SR 30000. Har prøvd både mantis og S2API. Får ikke lock.

Vurdere å skaffe meg Hauppauge WinTV-HVR-4000 - LinuxTVWiki

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •