Canal Digital HD PVR , ny software - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 81 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 1608
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Selvom feilene som oftest er relatert til bugs i SW er det godt mulig forskjellig HW er forklaring på hvorfor boksene oppfører seg forskjellig. Det er også en plausibel forklaring på hvordan så mange bugs kan slippe gjennom β-testing.
    Fordelen er jo at den kjører linux i bunn, og da er leverandøren pliktig til å legge ut kildekoden slik at vi kan undersøke hva den kjører og gjøre de modifikasjoner/fikser som må til.

Linux system har også en rekke veldig gode verktøy og mekanismer for å logge hva som feiler.

Så dette burde være helt greit, men jeg finner ingen plass hvor de har koden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Fordelen er jo at den kjører linux i bunn, og da er leverandøren pliktig til å legge ut kildekoden slik at vi kan undersøke hva den kjører og gjøre de modifikasjoner/fikser som må til.
    Det er nok dessverre ikke så enkelt. Selv om operativsystemet er Open Source, så trenger ikke nødvendigvis programvaren som kjører på toppen av det å være det samme. Har CD selv utviklet programvaren for denne (møkka)boksen, så er det opp til dem å velge lisensmodell - uansett hvilket verktøy de har brukt til utviklingen. Noe helt annet er det om de modifiserer selve Linux-kjernen. DA må de gjøre tilgjengelig den endrede koden.

Jeg registrerer at flere her inne gir Linux skylden for at produktet har blitt dårligere, men det mener jeg er skivebom. Linux ligger i bånn her, og det er et glimrende valg - spør dere meg. Jeg aner ikke hva slags OS den gamle løsningen inneholdt, men det er ikke nødvendigvis der problemet ligger.

Det KAN tenkes at problemene skyldes samspill mellom hardware og drivere, og DA begynner vi å bevege oss innpå operativsystemet. Hvis Linux ikke har skikkelig støtte for det som banker og slår under panseret på Sagem-boksen, så er det et problem... Men da tror jeg heller ikke at løsningen ligger i CD sine hender.

Men for meg synes alt herket å skrive seg fra programvare som er (foreløpig) svært buggy. Dette er igjen ikke så unormalt, all den tid de har byttet plattform (til Linux), og dermed måtte starte fra scratch.

Synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Min boks er av den eldste utgaven.
    Til gjengjeld var det svært mange av de eldste boksene som var befengt med akustiske støyproblemer ifm dårlig festet vifte og vibrasjoner som forplantet seg i chassis. Jeg vet ikke hvordan det har blitt på de nyere boksene?

Min første som ble bestilt ca Desember 2009 var stille. Den neste jeg fikk (gammel rep) støyet grusomt, men det var da snakk om selve vifta, ikke vibrasjoner i chassis. Den siste jeg fikk støyet til tider, men det virker som om den siste oppdateringen har gjort noe med viftehastigheten.

Nei.......jeg gleder meg til ADB. Og jeg setter ikke en krone på at CD vil følge opp alle som har problemer med Sagem, det må man nok ordne selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royp
    Det er nok dessverre ikke så enkelt.
    Jo.

All kode som er lisensiert via GPL, inkludert Linux(som er kjernen som igjen er GPL) som de benytter må tilgjengeligjøres, og du kan ikke hindres i å modifisiere denne koden.

Tilsvarende på de bibliotek og underliggende API som er GPL som de bygger sin programvare på.

Du har noen kompromiss som blob moduler og sublisensiering imot bibliotek, men i grunn og bunn så må de både redegjøre for dette og belyse hvordan de har løst dette.

Selv om operativsystemet er Open Source, så trenger ikke nødvendigvis programvaren som kjører på toppen av det å være det samme.
    Så lenge de forholder seg til å oppfylle de lisenskrav som de direkte eller indirekte kommer under når de bruker linux kjernen og tilhørende GPL e.l API/Bibliotek etc.

Jeg nekter å tro at de oppfyller dette.

Har CD selv utviklet programvaren for denne (møkka)boksen, så er det opp til dem å velge lisensmodell
    Det kommer helt an på hva de bruker av GPL kode og hvordan.

- uansett hvilket verktøy de har brukt til utviklingen. Noe helt annet er det om de modifiserer selve Linux-kjernen. DA må de gjøre tilgjengelig den endrede koden.
    Dette gjelder all type kjerne/api/bibliotek m.m som er GPL. Ikke bare kjernen.

Jeg registrerer at flere her inne gir Linux skylden for at produktet har blitt dårligere, men det mener jeg er skivebom.
    Mitt poeng er at siden det er linux kjernen i bunnen, vil denne kunne gi deg veldig godt emperisk grunnlag for hva som egentlig er galt.

Du er kansje i stand til å selv patche eller feilrette dette.

Linux ligger i bånn her, og det er et glimrende valg - spør dere meg. Jeg aner ikke hva slags OS den gamle løsningen inneholdt, men det er ikke nødvendigvis der problemet ligger.
    Vi er ifall enige om de utviklere som har laget greia ikke burde skrive det på cv'n ifall. Det er meg ubegripelig hvordan de får sove om natten.

Det KAN tenkes at problemene skyldes samspill mellom hardware og drivere
    Det vil vi kunne se veldig detaljert i ringbuffern aka "dmesg"

og DA begynner vi å bevege oss innpå operativsystemet.
    Tipper vi har helt ulik oppfattning av konseptet "operativsystemet"

Hvis Linux ikke har skikkelig støtte for det som banker og slår under panseret på Sagem-boksen, så er det et problem...
    Det ser vi når vi får koden..

Men da tror jeg heller ikke at løsningen ligger i CD sine hender.
    Amen.

Men for meg synes alt herket å skrive seg fra programvare som er (foreløpig) svært buggy. Dette er igjen ikke så unormalt, all den tid de har byttet plattform (til Linux), og dermed måtte starte fra scratch.
    Det er vel ingen probleme rmed at tidligere versioner har issues, mitt problem at jeg ikke har koden så jeg kan fikse det selv.

Noe som jeg mener er et MYE viktigere poeng en at det er "gratis" som mange omtaler linux/gpl som.

Nå kjører jeg linux på min HTPC, men det ser jo ut som dette har blitt et folkeproblem og da synes jeg at man må stå frem og bistå andre som sitter fast med søppelboksene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo.

All kode som er lisensiert via GPL, inkludert Linux(som er kjernen som igjen er GPL) som de benytter må tilgjengeligjøres, og du kan ikke hindres i å modifisiere denne koden.
    Ja, det har du helt rett i.

Det er nettopp det som er poenget mitt: Er CD sin programvare GPL? - Da tenker jeg ikke på operativsystemet. Jeg skiller mellom operativsystem og nytteprogramvare her.
    Jeg tviler på at de vil (og forsåvidt også om de kan tvinges til) å gjøre koden tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjører jeg linux på min HTPC, men det ser jo ut som dette har blitt et folkeproblem og da synes jeg at man må stå frem og bistå andre som sitter fast med søppelboksene.
    Kjører du MythTV?
    Jeg gjorde det før, og angrer bittert på at jeg ikke gikk for en sånn løsning heller enn denne fordømte Sagemboksen. Naiv som jeg var, trodde jeg at jeg skulle spare noen kroner og masse tid, for jeg var overbevist om at et kommersielt produkt hos en stor, anerkjent leverandør ville borge for en viss kvalitet. Så oppdaget jeg dette forumet og denne tråden, og jeg har høstet noen erfaringer med Sagem...

O'Hellige Maria!!!

:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt denne boksen i to år, og hele tiden har viftelyden vært noenlunde grei. Jeg har aldri forstått hva folk mener med at vifta bråker... helt til i går.

Da giret den opp gitt, hujedameg - for et liv. Hvordan er det mulig å leve med noe slikt i stua? Ikke var det mer varme i rommet enn vanlig heller.

Tok strømmen, da kom vår venn MUTE tilbake OG vifte*******.
    Tok strømmen igjen og lot den stå over natta. Den virker snill igjen nå.

Bank i bordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du MythTV?
    Ja, og har kjørt det i noen år.

Jeg gjorde det før, og angrer bittert på at jeg ikke gikk for en sånn løsning heller enn denne fordømte Sagemboksen.
    Jeg har bare brukt Sagem boksen i noen minutter, og det var nok.

Naiv som jeg var, trodde jeg at jeg skulle spare noen kroner og masse tid, for jeg var overbevist om at et kommersielt produkt hos en stor, anerkjent leverandør ville borge for en viss kvalitet.
    ;D

Så oppdaget jeg dette forumet og denne tråden, og jeg har høstet noen erfaringer med Sagem...

O'Hellige Maria!!!

:roll:
    Det er jo ikke bare kvalitet og stabilitet som jeg mener er argument for å skippe boks skiten, det er jo en langsiktig konsept med å ha HTPC for de neste 5-10 årene.

I en fremtidlig verden der ulike aktører tydligvis har makt til å styre hva du har mulighet til, kan det være taktiskt å komme i front.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå koblet opp min gode gamle Grundig PVR 6450 (fra CD) i påvente av å få enda en ny HD-PVR tilsendt.

Det jeg lurer litt på er : ligger tilgangen til kanalene i kortet eller i tuneren ?.

Jeg får feks fremdeles (på kortet fra HD-pvr,n) inn mange flere åpne musikk kanaler og et lass med utenlanske kanaler samt mange flere radiokanaler med denne enn med HD-pvr,n.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgangen til kanaler ligger i boksen (Sagem CD HD-PVR). Du får derfor ikke inn kanaler som CD ikke vil at du skal få inn. Så må kanalene dekodes. Det ligger da "i kortet".

Med andre bokser får du inn drøssevis med fremmedkulturelle kanaler. Det kan du glemme med SAGEM HD-PVR.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var enda en ny PVR i hus og koblet opp.

Stor var gleden da den heldigvis hadde den gode gamle softwaren.

Skal jeg oppdatere softwaren, NEI :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

- Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før eller senere vil det jo skje :P

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Før eller senere vil det jo skje :P

Sant nok Broseen, men heller senere enn før :-)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Da var enda en ny PVR i hus og koblet opp.

Stor var gleden da den heldigvis hadde den gode gamle softwaren.

Skal jeg oppdatere softwaren, NEI :-)
    husk at den spør om oppgradering hver jævlig gang... det var grunnen til at kona svarte ja... jeg trodde at når man valgte NEI en gang så skulle det ikke spørre neste gang den ble slåt på ifra standby...

Så: informer alle i huset om å svare NEI hver gang de skrur boksen PÅ

Ellers andre lurte på om jeg har ny power supply og JA -selv om det har ingenting med noen som helst av feilene å gjøre. Tidligere har jeg hatt en ampermeter i serie og forbruket har aldri overstiget det som de første power supply boksene leverte, MEN det ble vel en "enkelt" forklaring å skylde på power supplyen...

Antenne signal: altså den er over 75 for det meste men har noen ganger vært under 70 -det morsome er at jeg har 2 stk paraboler og på den andre er faktisk en styrke på rundt 60 -og med samme boks er akk samme type feil -noe det ikke var før det ble oppgradert som sist nevnt.

Jeg har tildigere nevnt om "gullkorn" som har kommet fra de mange random guys, men det kanskje krever at man har god greie på feilsøkning/syptomer/hardware/sw så man kan syle ut hva som kan være noe i eller bare svada som noen fagkyndige kan fortelle til ukyndige -de ukyndig har nemlig ingen forutsetning for å forstå hva som er fakta/pausible/mulig eller bare svada utifra symtomene...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:

Med linux-softwaren hakker bildet på HD-kanaler i blant. Ikke ofte men dog.

Det arter seg som en mosaikk-effekt som varer et par sekunder. Signalstyrken og kvaliteten fra parabolen skal være bra nok.

Noen fler som opplever dette, eller er det boksen som er litt vrang?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer ofte hos meg også. Jeg har gitt opp og venter på ADB PVR.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever akkurat det samme med min boks. Ignite.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge boksene jeg har hatt, hakker i bilde og lyd av og til, men bare når jeg spiller av oppptak.
    Kef E301 hele veien rundtXtz Cinema 1x12 Yamaha Rxv-206755" Sony HX855

Newcomer ehorn sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rafo
    Begge boksene jeg har hatt, hakker i bilde og lyd av og til, men bare når jeg spiller av oppptak.
    Samme her (Trodde det var HD som sviktet). Kanskje fler har det sån:?:

Side 71 av 81 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •