Endret: Bytte av Viasat-koding gikk likevel (Nokia 9802S)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endret: Bytte av Viasat-koding gikk likevel (Nokia 9802S)

... og Viasat har ikke support på telefonen etter 21. :evil: Problemet er som følger:

Har en Nokia9802S som jeg oppgraderte software på etter instruksjoner i brev fra Viasat. Dette ser ut til å ha gått bra.
    Da jeg så fikk opp bildet som sier at jeg skal ta ut programkortet, ringe en telefon og oppgi kortnummer og kontrollnummer, så gjør jeg det.
    Så skal bilde komme tilbake i løpet av et par minutter...

.... det gjør det IKKE. Det tar ti minutter uten at noe skjer. Jeg skrur av og på mottakeren, og vips så har jeg mistet alle kanalinnstillingene. Det hjelper heller ikke å hente inn kanallisten på nytt. Får riktignok bilder og alt er tilsynelatende bra, men når jeg så setter satellittmottakeren i standby, så er alle kanalene borte når jeg aktiverer den igjen.

Nå er jeg rimelig frustrert! Det som skulle gå på noen minutter har gjort at jeg har vært uten brukbare kanallister i hele kveld og brukt flere timer uten å komme videre.

:evil: :evil: :evil:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem men ved nok masing på telefonen la dama inn en kode og dermed ble det bilde.

Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bytte nå...skal ikke Viaccess kjøres parallelt frem til høsten :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hadde samme problem men ved nok masing på telefonen la dama inn en kode og dermed ble det bilde.
    Så du fikk bilde og fikk hentet inn kanaler etc, men når du skrudde av og på så nullet kanallisten seg?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå vært på telefon med Viasat support. De mener jeg skal kjøre Meny->Systemoppsett->Ominstallasjon. Gruer meg til dette, for etter hva jeg skjønner nulles en god del innstillinger på den måten.

Kommer tilbake med resultatet av denne operasjonen litt senere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også hadde problem etter nedlasting av ny prg.vare. Ringde Viasat og de ba meg ta opp systemoppsett og sjekke at program versjonen var 40 og deretter lese opp det 11 siffrete nummeret som stod der, deretter la Viasat inn dette og etter 10-20 sekunder hadde jeg bilde uten at kortet var i. Jeg har til og med SVT 1-2 og Dk 1-2. Dette varer vel til jeg får nytt kort fra Viasat.
    Har Nokia 9902s.

Sierra

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sierra536
    Jeg også hadde problem etter nedlasting av ny prg.vare. Ringde Viasat og de ba meg ta opp systemoppsett og sjekke at program versjonen var 40 og deretter lese opp det 11 siffrete nummeret som stod der, deretter la Viasat inn dette og etter 10-20 sekunder hadde jeg bilde uten at kortet var i. Jeg har til og med SVT 1-2 og Dk 1-2. Dette varer vel til jeg får nytt kort fra Viasat.
    Har Nokia 9902s.

Sierra
    Samme prosedyre også hos meg.

Bidda

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om mitt problem er litt annerledes, siden jeg får opp bilde så lenge tuneren er på. Problemet er at jeg mister alle kanaler hvis jeg setter tuneren i standby-modus.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Virker som om mitt problem er litt annerledes, siden jeg får opp bilde så lenge tuneren er på. Problemet er at jeg mister alle kanaler hvis jeg setter tuneren i standby-modus.
    ,

Har du mange egendefinerte innstillinger? Litt ukjent med menysystemet i Nokia, men vil ominstallasjon være det samme som å sette mottakeren tilbake til fabrikksinntillinger?
    Kjedelig hvis slik blir borte, for man husker ikke eksakt hvordan det var. Hvis du vil ha det slik, så anbefaler jeg å skrive ned instillinger/kanalrekkefølge.

Den mottageren jeg har, har vært litt ustabil historisk, ved at den plutselig har funnet ut at nå skal vi ha en annen rekkefølge på kanalene :evil:

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    conax might not work with any of this recievers with a conax cam, after the NDS uppgrade.
    Noen som kan bekrefte dette?`

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    conax might not work with any of this recievers with a conax cam, after the NDS uppgrade.
    Noen som kan bekrefte dette?
    Såvidt jeg kunne se fungerte mottaket av Canal Digital helt fint. TVNorge f.eks. gikk bra. Men dette er jo mens mottakeren min fortsatt har seriøse problemer, så det kan jo hende at dette endrer seg hvis jeg fikser andre feil... :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skal prøve å ta ut dem cam'en?? Se hva som skjer...

Uansett, kan det være lurt å vente hvis man er i tvil om dette går bra/om det er barnesykdommer ved overgangen til det nye systemet.

Svar på spm om det går å legge inn det gamle systemet igjen (fra NDS til Viaccess)

Tror tyvärr du får svårt att finna det pga viaccess regler som kom för ett par år sen som förbjöd tillverkarna att ha mjukvara på nätet, och dessutom var det nog bara 9800 som hade mjukvara förr och inte 9802 som enbart haft från Satellit.

Så du får nog kontakta Nokia Service och se om dom kan hjälpa dig, är inte ens säkert dom kan göra det pga viasat är inblandade i denna mottagare.

Om dom nu kan göra detta så får du nog räkna med att skicka in boxen + betala för jobbet så kanske dags att fundera på en annan box.

Men om man planera köra viasat i framtiden så bör man välja rätt box, tyvärr så är dom flesta godkända boxar inte så roliga precis, trotts allt var 9802 en av dom bättre och bäst nog Humax 5350(av godkända räknat, annars finns det mycket bättre att finna än dom).

Lär väll komma fler andra märken som är godkända senare när Viasat närmar sig slutet på viaccess systemet så man bör kanske vänta lite innan man köper nytt, tittar knappt själv på viasat så blir inga byten av mina boxar
    Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skal prøve å ta ut dem cam'en?? Se hva som skjer...
    Her forsøkt flere ganger både med og uten CAM. Ingen annen forskjell enn at jeg får inn Canal Digital med CAM inne (det er jo korrekt). Jeg mister kanallisten min uansett...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennombruddet!
    I forrige kapittel av historien ringte jeg Viasat support for å få råd:
    Har nå vært på telefon med Viasat support. De mener jeg skal kjøre Meny->Systemoppsett->Ominstallasjon. Gruer meg til dette, for etter hva jeg skjønner nulles en god del innstillinger på den måten.

Kommer tilbake med resultatet av denne operasjonen litt senere...
    Nå er dette endelig forsøkt, og det virket. Jeg hadde rett i at alle mine innstillinger ble nullet (ble satt tilbake til fabrikkinnstillinger), men heldigvis leder Nokia 9802S deg gjennom de viktigste menyene. Resten er jo greit å sette opp selv (slik som 16:9 TV etc.)

Nå fungerer ihvertfall alt som det skal. Men det har jo tatt nærmere 5 timer å få det tilbake slik det var. Hvis dette (ominnstallasjon) er en prosedyre alle må gjennom, så synes jeg synd på dem som er mindre teknisk begavede enn meg. Ikke det at jeg er noen kløpper på satellittsystemer, men jeg måtte ihvertfall vite at jeg brukte Sirius/Thor for mitt paraboloppsett, samt hvilken PAL-versjon jeg skulle bruke. Slike detaljer er det ikke alle som får med seg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordnet seg!
    Jeg har vært med å sette opp x antall paraboler av ulike merker. (Når man har tilnærmet seg slik kunnskap blir man fort ringt etter 8) ) Har ennå ikke vært særlig borte i Nokia. Men uansett, det er noen punkter som man må lære seg ja. Og man støter alltid på små fille problemer i starten. Men når man er ferdig med setup'en så er det bare å nyte kanaler i fleng.

Men er det noen store endringer mellom viaccess og nds som man bør være klar over? Eller er det stort sett det samme, bare med ett annet krypteringssystem?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen store endringer mellom viaccess og nds som man bør være klar over? Eller er det stort sett det samme, bare med ett annet krypteringssystem?
    Har jo ikke fått det nye kortet for NDS-systemet, så oppgraderingen er jo ikke 100% ferdig ennå... Foreløpig ser alt ut til å fungere normalt, men jeg vet jo ikke om den "mellomstillingen" jeg nå er i kjører ny eller gammel koding.

Hvis jeg opplever vesentlige endringer fra gammel koding så poster jeg det her...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør det du roffe. jeg har samme tuner som deg, så jeg tror jeg venter litt før jeg gjør noe med den.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slitt i hele sommer med et tre som har skjermet parabolen. Nå er imidlertid treet trimmet, så her kommer noen erfaringer:

Både Viasat og Canal Digital (via CAM) kommer inn med sine grunnpakker (det er dem jeg abonnerer på). Det er noen småfeil som jeg regner med skyldes mindre softwarebugs:

* Hvis jeg bytter til en kanal jeg ikke har tilgang til, så hender det at 9802 låser seg på denne kanalen.
    * Noen ganger (sjelden) går 9802 i self test direkte ved kanalbytte, spesielt på NRK2 (ops: :? Dette har jeg ikke opplevd som noe problem, siden det som sagt skjer sjelden.

Regner med at disse småtingene blir rettet etterhvert som det kommer nye software-oppgraderinger. Jeg er ihvertfall fornøyd med det jeg har nå, og det er kona også, siden hun endelig kan følge "Ungarskvinnen XXIV" uten snø i bildet. For meg er det altså ingenting vesentlig som har endret seg ved overgang til NDS-kodingen.

Jeg bruker aldri Kiosk-kanaler og annen PPV, så dette vet jeg ikke om virker tilfredstillende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •