Multiswitch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Multiswitch

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Multiswitch

Hvordan funker en multiswitch, og hva gjør den bedre enn vanlig Diseqc?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multiswitchen har mange utganger, brukes gjerne i et flerbruker anlegg med flere enn 8 brukere.
    Den krever også en annen type LNB enn det CD/Viasat leverer.
    De kan håndtere alt fra 1 til 4 posisjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at et LNB med multiswitch kan serve flere tunere enn det har utganger til? Ellers blir det vel ganske likt en Diseqc, bare mindre bokser på veggen.

Jeg har i dag 4 LNB og en mottaker, men skal oppgradere til 4 mottakere(HTPC med tunerkort). I praksis trenger jeg kun 1W og 5E på 3 av mottakerne, og den siste med alle LNB.

Jeg hadde tenkt å trekke 4 kabler ut til veggen og der ha 1 stk 4-1 Diseqc og 3 stk 2-1 Diseqc, samt bytte til quad LNB på 1W og 5E.

Ville jeg hatt nytte av en multiswitch over vanlig Diseqc i en slik konfigurasjon?

Det jeg hadde trengt i tillegg var en multiplexer som eliminerte 3 av kablene ut til veggen. Finnes det noe slikt?

(Sorry for noob spørsmål - er ikke helt inne på dette)

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rozon
    Vil det si at et LNB med multiswitch kan serve flere tunere enn det har utganger til? Ellers blir det vel ganske likt en Diseqc, bare mindre bokser på veggen.

Jeg har i dag 4 LNB og en mottaker, men skal oppgradere til 4 mottakere(HTPC med tunerkort). I praksis trenger jeg kun 1W og 5E på 3 av mottakerne, og den siste med alle LNB.

Jeg hadde tenkt å trekke 4 kabler ut til veggen og der ha 1 stk 4-1 Diseqc og 3 stk 2-1 Diseqc, samt bytte til quad LNB på 1W og 5E.

Ville jeg hatt nytte av en multiswitch over vanlig Diseqc i en slik konfigurasjon?

Det jeg hadde trengt i tillegg var en multiplexer som eliminerte 3 av kablene ut til veggen. Finnes det noe slikt?

(Sorry for noob spørsmål - er ikke helt inne på dette)
    Du kan ha flere utganger på en multiswitch. Normalt brukes det vel quattro hoder (ikke quad) på disse med fire utganger(v+h for høy+lav=4), det tunes altså ikke i selve lnb-hodet, men i switchen (noe som også forklarer den lavere prisen) Du får 4 kabler fra hver lnb (satpos) til switchen, har også sett oppsett med twin-lnb. Du kan ofte "stacke" switchene om du skulle trenge enda fler. se f.eks, www.spaun.de

Du må nesten velge selv om dette er noe for deg: Selv har jeg en blanding av octo-hoder (8 utganger) og quad på T-90-antenna mi, det blir fort jævlig mye kabel og mikk med dette+ at jeg har en haug med diseqc-switcher hengende på husveggen som av og til ryker. Multiswitch ville i mitt tilfelle spart meg for mye tid i stige og mye coax-spagetti rundt omkring.

Noen form for multiplexer som du beskriver tror jeg neppe finnes, ei er vel dette teknisk mulig - husk at mottager også må sende div styresignal til switcher/hode. Har imidlertid sett en twin lnb som fungerer med en enkelt kabel til mottager, men dette fungerer nok ikke i større oppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •