Canal Digital og NRK1 Reserve i utland

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital og NRK1 Reserve i utland

Syd for Tyskland kan en bare få inn kanaler som sendes med T2 beam fra Thor5, dvs alle HD kanalene til CD pluss NRK1 reserve (og DR1, DR2, noen svenske etc) med parabolantenner av normal størrelse. En jeg kjenner har en CDC 5050 nær Alicante i Spania, og med den får han inn NRK1 Reserve med en 90cm antenne.

Nå vil han gjerne ha ned HD-kanalene, men på min HD PVR-boks fra Canal Digital ligger ikke NRK1 reserve. Og ettersom boksen er styrt av programvaren til CD, kan en ikke søke opp kanaler selv, den er låst til de kanaler CD har bestemt.

Hvordan er det med den vanlige HD mottakeren til CD, er alt like låst der som på PVR-boksen, eller kan en søke kanaler fritt? Hvis den er låst, ligger NRK1 inne som en "lovlig" kanal?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus
    Syd for Tyskland kan en bare få inn kanaler som sendes med T2 beam fra Thor5, dvs alle HD kanalene til CD pluss NRK1 reserve (og DR1, DR2, noen svenske etc) med parabolantenner av normal størrelse. En jeg kjenner har en CDC 5050 nær Alicante i Spania, og med den får han inn NRK1 Reserve med en 90cm antenne.

Nå vil han gjerne ha ned HD-kanalene, men på min HD PVR-boks fra Canal Digital ligger ikke NRK1 reserve. Og ettersom boksen er styrt av programvaren til CD, kan en ikke søke opp kanaler selv, den er låst til de kanaler CD har bestemt.

Hvordan er det med den vanlige HD mottakeren til CD, er alt like låst der som på PVR-boksen, eller kan en søke kanaler fritt? Hvis den er låst, ligger NRK1 inne som en "lovlig" kanal?
    Du får ikke inn NRK1 Reserve med Canal Digitals HD bokser. NRK1 Reserve ligger ikke i kanallista til Canal Digital siden det ikke er en Canal Digital kanal.
    Det er dessverre ingen mulighet for å legge inn NRK1 Reserve manuelt i kanallista heller. Et annet problem med Canal Digital HD mottagerene i Spania er at de sannsynligvis ikke vil søke inn en eneste kanal siden HD boksene mottar kanallisten fra Thor5 T1 beam (11247V). CDC-5050 er rene "high end" mottageren sammenliknet med Sagem hvis man ser bort fra at den ikke støtter HD kanaler og har HDMI utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Dersom en tar en CD HD mottaker og setter den opp i Norge, og så tar den til Spania vil vel HD-kanalene som ligger i programlista fungere. Men det er jo ingen god løsning, dersom den må til Norge når det kommer nye kanaler eller endringer...

Jeg har en DM800 selv, så det er jo et alternativ å bruke den eller en annen HD-tuner som takler CD i stedet for CD's egne bokser.

Men uansett boks, er det annet som slutter å virke? Vil f.eks abonnementet på kortet bli oppdatert via T2 beamen, eller skjer også det bare på T1?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett boks, er det annet som slutter å virke? Vil f.eks abonnementet på kortet bli oppdatert via T2 beamen, eller skjer også det bare på T1?
    Dette vil ikke bli noen problem, du vil få oppdatering fra NRK1 reserve.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, alt fungerer med DM800. Det gjør også den vanlige CD boksen (så vel som min gamle Topfield med Conax CAM), men på disse får en selvsagt ikke inn HD-kanalene.

CD's HD PVR-boks fungerer derimot overhode ikke, den vil ikke lagre kanallisten etter søk (jeg gjetter fordi den bare finner kanalene på Beam T2). Kanskje det vil fungert om jeg hadde søkt inn kanalene i Norge og tatt den med nedover med ferdig innlastet programliste, hvem vet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD's HD PVR-boks fungerer derimot overhode ikke, den vil ikke lagre kanallisten etter søk (jeg gjetter fordi den bare finner kanalene på Beam T2). Kanskje det vil fungert om jeg hadde søkt inn kanalene i Norge og tatt den med nedover med ferdig innlastet programliste, hvem vet.
    Tipper du får den til å virke hvis du endrer "Start frekvens" til en frekvens du når, den er satt til frekvens 11247.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Tipper du får den til å virke hvis du endrer "Start frekvens" til en frekvens du når, den er satt til frekvens 11247.
    Det er ingen mulighet for å se NRK1 Reserve med CD's HD tunere (det gjør ingen nytte å bytte frekvens og det kan føre til at HD tuneren ikke finner en eneste kanal). Siden NRK1 Reserve ikke er en Canal Digital kanal så ligger den heller ikke i kanallista til CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, jeg prøvde å sette frekvens etc til HD-kanal som jeg fikk inn, men det skar seg. For å bruke en HD-boks fra CD må en opp med en stor antenne som kan få ned Thor5 T1 beam (11247V). Desverre er den altså Vertikal polarisert, og da må en vel opp på 2.5 m.

Med mindre det fungerer å sette opp HD-boksen før en reiser ned - men den driver å gjør en del ting ved oppstart, så det er mulig det skjærer seg.

Dersom en har riktig programkort fra CD. NRK reserve ligger ikke i alle programpakkene så vidt jeg vet - er det noen som vet i hvilke pakker NRK reserve ligger?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, jeg prøvde å sette frekvens etc til HD-kanal som jeg fikk inn, men det skar seg. For å bruke en HD-boks fra CD må en opp med en stor antenne som kan få ned Thor5 T1 beam (11247V). Desverre er den altså Vertikal polarisert, og da må en vel opp på 2.5 m.

Med mindre det fungerer å sette opp HD-boksen før en reiser ned - men den driver å gjør en del ting ved oppstart, så det er mulig det skjærer seg.

Dersom en har riktig programkort fra CD. NRK reserve ligger ikke i alle programpakkene så vidt jeg vet - er det noen som vet i hvilke pakker NRK reserve ligger?
    Du kan forsøke å sette inn 12016H DVB-S2 SR=30000 eller 11938H DVB-S2 SR=25000. Har forsøkt disse som start transponder og begge ser ut til å oppdatere kanallista. De transponderene skal ha veldig god Spania dekning men det hjelper ikke stort dersom det er NRK1 Reserve du er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med en av HD-transponderne (husker ikke vilken), men det fungerte ikke. Nå er jeg i Norge, så jeg får ikke testet på en stund. (Vel, jeg kunne kanskje sette på den gamle LNB og bare ha spesnning på H-polarisering, men det blir litt pes å klatre på taket i alle snøen...) Takk for svar uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.hvilke lnb bør jeg kjøpe? har ALPS 0,3db men jeg er ikke fornoyd, har mye problemer når er dårlig vær. hvilke LNB er garantert bra og har rimelig pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med en av HD-transponderne (husker ikke vilken), men det fungerte ikke. Nå er jeg i Norge, så jeg får ikke testet på en stund. (Vel, jeg kunne kanskje sette på den gamle LNB og bare ha spesnning på H-polarisering, men det blir litt pes å klatre på taket i alle snøen...) Takk for svar uansett.
    Håper ikke det er et cd abonnement i bruk utenfor Norge utover dekoderene..kjipt om det blir oppdaget.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg bor i Frankrike. Jeg får inn NRK reserve med en gammel CDC 7000. Tidligere fikk jeg også inn TV3, TVNorge, National Geographic og en haug med øst europeiske kanaler. Etter Thor 6 er det nå bare NRK reserve igjen.

Har kjøpt en HD PVR, men den får jeg ikke til å fungere i Frankrike. Hvis jeg setter den opp i Norge vil den fungere her nede da? Noen som har prøvd?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nå vet jeg ikke nok om nedslagsfelt=footprint til Viasat sin Sirius satelitt...vet jo at deres satlittbokser kan brukes i de baltiske stater....
    Men på Viasat ligger NRK ekstra inne....sikkert noen her som vet mer enn meg om dette...hvordan Sirius kan tas inn i Syden....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av micmac
    Hei

Jeg bor i Frankrike. Jeg får inn NRK reserve med en gammel CDC 7000. Tidligere fikk jeg også inn TV3, TVNorge, National Geographic og en haug med øst europeiske kanaler. Etter Thor 6 er det nå bare NRK reserve igjen.

Har kjøpt en HD PVR, men den får jeg ikke til å fungere i Frankrike. Hvis jeg setter den opp i Norge vil den fungere her nede da? Noen som har prøvd?
    Hva du får inn kommer an på hvor i Frankrike du bor (det er stor forskjell på nord -> syd) og hvor stor parabol du har og om du tar ned CD eller Viasat. Med en 60-70 cm parabol vil du få inn NRK Reserve og HD-kanalene CD sender på Thor 5. Med en 100-125 cm vil du få inn alle H-polariserte kanaler på Thor 5. Med en 150->190 får du inn V-polariserte på Thor 5, og antagelig også H-ploariserte på Thor 6. Viasat krever generelt sett litt større antenne enn de vanlige (ikke-HD) kanalene på Thor 5.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Nå vet jeg ikke nok om nedslagsfelt=footprint til Viasat sin Sirius satelitt...vet jo at deres satlittbokser kan brukes i de baltiske stater....
    Men på Viasat ligger NRK ekstra inne....sikkert noen her som vet mer enn meg om dette...hvordan Sirius kan tas inn i Syden....
    Det kommer an på hva du mener med syden. Her er Viasats dekning:
    Coverage Areas | SES SIRIUS det er det øverste kartet du skal se på. Dette er den garanterte dekning, i praksis strekker dekningen seg en god del utenfor. Se ellers svaret over, hvis du bare skal ha NRK Reserve er det mye, mye bedre dekning med CD. Men du må bruke en annen tuner enn CD's fordi kanalen er sperret på kanallistene som ligger i tunerne deres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for info. Jeg bor helt øst i Frankrike, på grensen til Sveits. Så da er jeg vel akkurat på grensen med en 100-125 cm (tror det er det som er på taket. Har en felles for hele huset..)

Så hvis jeg setter opp CD sin HD PVR boks i Norge, vil jeg da få inn HD kanalene her nede?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så er jo spørsmålet hvordan LNB er sentrert på antennen.. Når det er mangn LNB'er må vel nødvendigvis noen utenfor senter hvis det ikke er en torodial antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei superman. Ja det er jo et godt spørsmål, jeg har jo ikke peiling! men hvis jeg får satt opp en egen parabol som er stor nok og riktig satt opp i forhold til canal digital, vil det virke som normalt da?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NRK Reserve avvikles 30. april 2013

Kilde: - Kontakt NRK - NRK

Kilde : Slukking av NRK Reserve.docx

NRK i utlandet
    NRK har ikke senderettigheter til utlandet via satellitt. NRK ligger kryptert på Thor 5-satellitten og Sirius 4/Astra 4A-satellitten. På Thor 5 ligger NRK-signalene på beam T1, mens NRK Reserve ligger på beam T2.

NRK Reserve avvikles 30. april 2013

Man må ha norsk bostedsadresse for å få kjøpt kort som inneholder NRK. Det er Canal Digital og Viasat som distribuerer NRKs kanaler via satellitt.

De nordiske kabelselskapene har imidlertid anledning til å distribuere NRK i sine kabelnett. Du må da undersøke hvilke kabelselskap som har NRK med i sitt kanaltilbud (i Sverige, Danmark og Finland).

Man kan for øvrig se de fleste egenproduserte NRK-programmer i Nett-TV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •