Oppdatering fra CD til HD-dekodere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppdatering fra CD til HD-dekodere?

Har vanlig CD dekoder og HD-PVR-dekoder i kjellern... Fikk melding om oppdatering på den vanlige dekoderen, men ikke fått noen beskjed på HD-dekoderen.... Noen som vet om det er kommet oppdateringerfra CD til HD-dekodere? (Skulle visst komme i løpet av julen, så jeg var sikker på at de ikke kom før på nyåret, som vanlig....) Noen som vet hva disse oppdateringene skal inneholde?
    Jeg trenger i allefall en oppdatering for å få bedre bilder på vanlige tv-signal, skulle gjerne også fått muligheten til å bruke 576 på biledkvalitet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdateringer er vel ikke tidfestet, men "dukker opp" før eller siden når dekoderen slåes på?
    Ei heller vet jeg hva oppdateringen(e) skal inneholde, men har også hørt at de skal komme.

Stusser ellers litt når du nevner "bedre bilder på vanlig TV-signal", ettersom jeg nå (midlertidig) har slått meg til ro mtp å fornye min (snart) tre år gamle Hitachi 42" plasma.
    Det aller meste av vanlige TV-sendinger har jo fått et realt løft her i alle fall!
    Samtlige ordinære sendinger oppskaleres jo til 1080i, som slett ikke ser ille ut på to-tre meters avstand!

Glemte jo i farten å nevne at jeg har nyeste utgave av HDPVR, det kan jo ha en viss betydning.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i en artikkel på Teknofil det står at det kommer ny software som fikser et problem med oppskalering av SD kanaler. Det står ikke noe som helst om at denne softwaren skulle komme før jul eller i romjula. Romjula er nok det minst sannsynlige tidspunktet i hele året ...
    Blasse bilder med Canal Digital - teknofil.no

Det som er sikkert er at kvaliteten på oppskaleringen kan bli mye bedre. Det skal allerede være fikset på HDPVR for kabelnett. Det er ikke sikkert at problemet er like synlig på alle tv'er men på min Pioneer 507XA ser jeg lett at noe er riv ruskende galt med SD oppskalert til 1080i. Mistenker at boksen sender 1920x1088 over HDMI siden bildekvaliteten blir bra etter å ha vært sendt transparent gjennom en scaler (1080i inn 1080i ut). Antar derfor at scaleren skreller bort de ekstra 8 linjene som TV'n ikke skal benytte. Da kan det være at noen tv'er får mer problemer enn andre. Det er samme problem med ekte HD sendinger i 1080i men der er det ganske vanskelig å oppdage (det mangler litt dybde i bildet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer med Bobben sin beskrivelse. Hadde nyeste HD-PVR på kabel og der var bildene mye bedre enn nå med nyeste HD-PVR på satelitt... Bildene på kabel var mye mer skarpere, litt mer "kornete" bilde på SD-sendingene nå. Derimot på HD-kanalene er bildet mye bedre på satelitt Jeg har ingen vansker med oppskalering o.l, kun litt uskarpe bilder i SD-sendingene, som var svært mye bedre på kabel... De kunne ikke levere HD-signal til hvor jeg bor desverre, derfor byttet jeg til satelitt:-?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •