Via/CD og parring av kort/bokser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Via/CD og parring av kort/bokser

Må si jeg er målløs over hvilken elendig jobb både viasat og CD har gjort ved innføring av HD. Ikke nok med at de leverer tunere som nærmest er defekte til forbrukerne og forventer at vi skal være fullprisbetalende beta-testere i opptil et halvt år (for mitt vedkommende), men de presterer samtidig å omtale bruk av andre tunere som piratløsninger og endogtil ringe meg opp og grave i privatlivet mitt når jeg selger det ubrukelige skrotet deres på finn.no for å dekke opp kostandene ved å være kunde.

Jeg håper så mange som mulig av dere sender brev til viasat/CD og krever penger refundert og gratis CAM slik at man kan benytte en fungerende tuner hvis dere har problemer. Ikke glem kopi til forbrukerrådet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tenkt å skrive noen slik mail. Jeg har CDs HD PVR og er godt fornøyd med denne. Mulig jeg har vært heldig da mitt eksemplare er av den stillegående sorten. EPG er litt vell enkel og der er noen bugs. Tuneren er ikke perfekt. Men det er neimen ingen andre HD PVR tunere heller. Alle har bugs og utfordringer av et eller annet slag. Mye av dette vil sikkert forsvinne med kommende fw oppgraderinger og på kommende modeller ettersom teknologien modnes. Når så CDs HD PVR koster under 3000kr, langt mindre enn mange av de andre produktene på markedet, kan jeg fint leve med denne et par år til det dukker opp bedre alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag är också förnöjd med min box (att den fungerar och bara hänger sig 1-2 gånger i månaden). Det var jag inte med mina tre föregående boxar och en fjärrkontroll som CD har fått byta ut då de slutat att fungera.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har ikke tenkt å skrive noen slik mail. Jeg har CDs HD PVR og er godt fornøyd med denne. Mulig jeg har vært heldig da mitt eksemplare er av den stillegående sorten. EPG er litt vell enkel og der er noen bugs. Tuneren er ikke perfekt. Men det er neimen ingen andre HD PVR tunere heller. Alle har bugs og utfordringer av et eller annet slag. Mye av dette vil sikkert forsvinne med kommende fw oppgraderinger og på kommende modeller ettersom teknologien modnes.
    Dette er akkurat det CD overlever på, kunder som igrunn ikke bryr seg.
    Du ramser opp den ene feilen etter den andre, smiler og setter deg tilbake i sofaen og betaler full pris:
    - Støyproblematikk
    - Dårlig EPG
    - Bugs og 'utfordringer'

Støy er så lett å måle at det er skremmende. Man trenger sitt eget øre, og med mindre det har skjedd noe helt spesielt i det siste så hører man PVR boksen altfor godt. En ting er at de skal tilby en billig boks, men lag nå i alle fall et alternativ for de som ønsker det. Ikke tilbyr de det, samtidig legger de inn sperrer for 3.parts tunere. Vi får det til å virke allikevel, men det stopper en reell konkurranse og raskere utvikling av gode produkter.

EPG er ingen ny teknologi, den er gammel! Faktisk må vi helt tilbake til 1988. Det er rett og slett manglende vilje eller inkompetanse som gjør at EPG ikke fungerer i et 100% digitalt medie som satelittTV har blitt.

Bugs og 'utfordringer' burde være renset unna før lansering. Det som dukker opp i ettertid burde vært adressert asap med FW-oppdateringer. De kommer dessverre altfor sjelden. Men hvorfor bruke tid på Fw når ingen allikevel klager på bugsene..?
    ---
    Kortversjon:
    Send mail til Via/CD og fortell dem hva som er feil og hva som bør rettes opp. Får de ikke tilbakemeldinger så kjører de i sitt elendige sporvalg og regelrett snyter folk for et produkt som kunne vært så utrolig mye bedre.
    Min PVR ble sendt tilbake, men jeg skal være den første til å kjøpe en ny når den blir god nok. Det ser ut til at jeg må vente en god stund til.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje vanskelig å anspore folk til å ta et oppgjør med CD/Viasat, uansett hvor ofte dette temaet kommer opp og hvor alvorlige feilene er vil det alltid være kunder som er villige til forsvare disse tjenestetilbyderne.

Årsakene kan være mange - noen vil kanskje skylde på den norske folkesjela og hevde at vi er et land med dumsnille forbrukere som er vant til å takke for alt som kommer fra oven, det være seg fra det offentlige eller de store aktørene i næringslivet.

Ellers kan det kanskje skyldes at storforbrukerne av TV tross alt er viljeløse sofapoteter som vil gripe enhver unnskyldning for å unngå å gjøre noe.

Et annet aspekt kan være at produktene vi blir tilbudt er skyhøyt priset, og at vi opplever at en form for selvbedrag hvor vi nekter oss selv å innse at vi blir snytt for mange penger. Jo dyrere produkt, jo mindre er vi villig til å innrømme at vi har blitt snytt. Mange mennesker opplever jo å bli rundlurt av dørselgere, men er lite villig til å innrømme overfor seg selv eller andre at støvsugeren til 10.000 kroner var rent bondefangeri.

Til syvende og sist tror jeg ikke at forbrukerne alene kan endre CD/Viasats holdning overfor forbrukerne. Mine erfaringer er at de synes å være svært bevisst sin tilnærmede monopolsituasjon i markedet, og at ressursene primært brukes for å få et konkurransedyktig tilbud - på papiret - sammenlignet med den andre aktøren, fremfor å forsikre seg om at kundene får et fungerende produkt i praksis. Gang på gang velger de å ignorere eller avfeie forbrukerrådet og andre instanser som forsøker å handle på forbrukernes vegne.

I mine øyne ligger problemet først og fremst på et politisk plan - fraværet av konkurranse skyldes vel hovedsaklig at kravene til konsesjoner og lignende er veldig strenge, og at de på mange måter er spesifisert ut fra den gjeldende markedssituasjonen i Norge - rett og slett skreddersydd for de to-tre aktørene som sammen under andre navn eller alene dominerer TV-markedet i Norge. Om leverandører som Sky e.l. fikk innpass i Norge tror jeg vi ville oppleve en helt annen mediehverdag, hvor prisene var et resultat av reell konkurranse istedet for en bevisst markedsøkonomisk politikk basert på antatte forbrukersegmenter, og hvor forbrukerne igjen ble attraktive for leverandørene.

Men for Guds skyld - fortsett å skriv eller ring til telenor/viasat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    slik at man kan benytte en fungerende tuner hvis dere har problemer.
    Og hvilken boks mener du fungerer?
    Vi må selvsagt forlange at boksene til CD og Viasat skal fungere best mulig men å påstå at det finnes andre som "fungerer" synes jeg er drøy.
    Alle har problemer, noen større en andre.
    Man kan jo bare begynne å lese trådene om disse boksene i dette forumet så ser man hva de sliter med.
    Selv har jeg testet Technisat HD8-S - HD S2X - Homecast HS9000 og den jeg bruker hjemme nå Humax iCord, mye shit med alle disse boksene.
    Den jeg bruker nå tørr jeg ikke å pause sendingen med da lyden mangler i de fleste gangene når play trykkes, må tilbake til live sending får å få tilbake lyden.
    Men det er for jæ€%&€ at det skal være så vanskelig å lage en boks som fungerer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått for en hjemmelagd løsning med tunerkort og mythtv. Her fungerer lyd og bilde upåklagelig, samt at opptaksfunksjon og epg for en uke er på plass.

Jeg forstår at dette ikke er en løsning som alle kan ordne, men jeg vil samtidig påpeke at det overhode ikke burde være noe problem å få pakketunerne til å fungere like godt når enkeltindivier kan få dette til å fungere hjemme. Jeg er også uenig i at "alle" tunere sliter - problemet er at å konfigurere dette skikkelig er opp til den enkelte bruker, noe som gjør suksessraten lav. Dreamboxmiljøet har etter det jeg forstår en tuner som allerede fungerer godt og stabilt.

Mange av problemene med pakketunerne har jo også blitt midlertidig løst via bruk av f.eks. andre kabler eller korreksjoner i hjemmekinoanlegg mm. noe som tyder på at dette rett og slett er slurv og likegyldighet fra tv-leverandørenes side og ikke uoverstigelige kompatibilitetsproblemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet er manglende inngripen fra regulerende myndigheter. Tilbyderne må pålegges å benytte industristandarder for å beskytte brukernes valgfrihet mht utstyr samt sikre lik adgang til markedet for alle utstyrsleverandører og derigjennom åpne for konkurranse og innovasjon. Man må gjerne forbeholde seg retten til å begrense kundestøtte til enkelte mottakere o.l. Forsøk på å stemple brukere av alternative løsninger som pirater er noe helt annet, og fullstendig uakseptabelt.

Det er greit å rette protester mot VIA og CD, men enda viktigere å få forbruker-myndighetene på banen. Størst effekt vil det ha om man kan få teletilsynet, som konsesjonsgivende myndighet, til å stramme inn sin politikk. Les selv hva PT skriver om hensikten med reguleringer på dette området i europa her. De bør kanskje snart ta dette til følge i sin behandling av konsesjonshaverne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordig skulle også jobbe for dette, men det ble vanskelig da visat trakk seg ut da de gikk over til NDS.
    NorDig.org

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •