R6/R11 på langt kabelstrekk og LNB spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

R6/R11 på langt kabelstrekk og LNB spørsmål

Hei

Har benyttet forumet til mangt og meget opp igjennom årene, men aldri kommet til å registrere meg, takk til dere for all god info jeg har kunnet benytte meg av.

Jeg har fått tak i meg en brukt BUD på 4.8m til en billig penge, og driver i den forbindelse å henter inn info rundt kabling og LNB til denne.

Bor på gård så denne skal bli plassert ved en av siloene vi har, må prøve å "gjemme" den bort som best jeg kan for husfredens skyld.
    Vi har gravd ned trekkrør mellom husene & fjøs tidligere i år til Cat5e, så coax trekk vil være i rør & innendørs(låven).
    Det jeg lurer på er om det vil holde med trippelskjermet R6, eller om jeg bør gå for R11 til ihvertfall det lengste trekket? Kan evnt sette opp forsterker, men om jeg slipper unna med det ved å benytte R11 er vel det å foretrekke?

Har hatt veldig god erfaring med Invacom LNB(Universal) på eksisterende parabol anlegg, men dette er en prime focus skål med feedhorn, så må ha en C120 LNB, og der har jeg ingen erfaring. Har sett på bla en Invacom QDF 031 (Universal switchable Quad, C120 Flange, DBS LNB, 0.3dB, QDF-031, high performance, low noise) , men leste i ett par engelske fora at Inverto var bedre til lange kabelstrekk når man skulle ha Quad LNB. Medfører dette riktighet?

Det vil mao være ett kabelstrekk på ca 150m, de tre siste vil ligge på ca 60-70m. Det er 28.2E(Astra 2D) som den skal lockes inn på.

Siden dette vil bli en engangsinvestering er jeg ikke ute etter å ta billige løsninger som må gjøres om, men kan jeg spare noen kroner er det selvsagt å foretrekke for totalen sin del.

Håper på innspill og tips.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før i "gamle" dager så kjørte jeg en 1,8meter som var plassert ut som gav ett kabelstrekk i området 55m . Her ble det brukt både RG6 og RG11 men fordi dette strekket er noe kort i forhold til ditt merket jeg meg ikke store forskjeller på de to kablene .

Nå har det vert montert vanlig anlegg rundt omkring her med strekk opp i 200m området og da har det utelukkende vert brukt RG11 . Du er inne på noe med kablene men man må som du sier også tenke på hva lnb gir av signaler på lengre strekk .

Jeg har hatt gode resultater med MTI AP8-TW som er ett C120 twin lnb ..
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Ser at MTI AP8-TW hadde bedre resultat ift Invacom sine Twin, mens Invacom sin Quad hadde ett par hakk bedre resultat igjen. Men jeg må si jeg blir veldig i tvil med Invacom vs Inverto ift lange kabelstrekk. Inverto er jo mye rimeligere, så sannelig om jeg vet..
    Kan skaffe en Invacom QDF 031 til rett under 900,- SEK, så det er jo i høyeste grad overkommelig.

Driver å henter inn priser på 500m ruller på R6 & R11, så får se om jeg havner på R11 på alle trekk eller kun på det lengste. Er nysgjerrig på å høre flere erfaringer på slike oppsett.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,708
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ditto
    Takk for svar!

Ser at MTI AP8-TW hadde bedre resultat ift Invacom sine Twin, mens Invacom sin Quad hadde ett par hakk bedre resultat igjen. Men jeg må si jeg blir veldig i tvil med Invacom vs Inverto ift lange kabelstrekk. Inverto er jo mye rimeligere, så sannelig om jeg vet..
    Kan skaffe en Invacom QDF 031 til rett under 900,- SEK, så det er jo i høyeste grad overkommelig.

Driver å henter inn priser på 500m ruller på R6 & R11, så får se om jeg havner på R11 på alle trekk eller kun på det lengste. Er nysgjerrig på å høre flere erfaringer på slike oppsett.
    Jeg har kjørt 75 meter jordkabel fra en 3meter antenne uten problemer. Kabelen skal være av en type tilsvarende RG11. Den funker ennå selv om den ble lagt i 1992. Med 150m kabel bør du trolig benytte en linjeforsterker midt på kabelen.

Andre problemer du kan få med veldig lange kabler er spenningstap slik at LNB'en ikke fungerer skikkelig på horisontal pol . Dvs. LNB'en skal velge horisontal når spenningen er 17/18Volt. Blir det litt mye spenningstap så blir det muligens aldri nok spenning ute ved antennen. Det er trolig enda større problem dersom du må benytte linjeforsterker(e).

Hvis du får dette problemet med spenningsfall så er det mulig at en quatro LNB med 4 individuelle utganger (for 4 mottagere) kan drives av egen spenningsforsyning på en av inngangene. Da slipper mottageren din å drive LNB'en med strøm/spenning og da er det kanskje litt mindre mulighet for trøbbel. Det du i såfall må gjøre er å legge en ekstra kabel for DC spenning som du kan mate til LNB'n (bør helst være en spenningsforsyning du kan regulere). Uansett er det risiko for at quatro LNB'en aldri switcher over til horisontal pol.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj.. Godt poeng ang spenningsfall, det hadde jeg ikke tenkt på..

Alle strekkene vil gå via hovedlåna på gården(innenfor 70m), kunne det vært en løsning å investere i en multiswitch som jeg 'låser' 2 av utgangene på quad'n? Da vil vel V/H switching problemet være løst og en bonus at jeg får 2 ekstra utganger ved feks en SMS 341 F(Spaun)? Eller tenker jeg feil nå?

Her var det mye matnyttig, takker igjen for svar!

EDIT:

Liten oppdatering, går for R11 på alle strekk, kjøpte inn 2x305m rull til 4,60/m(inkl mva), da har jeg såpass til overs at jeg får skiftet ut ett par eksisterende utvendige strekk.

LNB havnet jeg på en Invacom QDF 031.

Har bestemt meg for å kjøpe inn multiswitch, men er usikker på hvilket merke, Spaun, EMP Centauri, Hirschmann, Satmatrix & Signal er potensielle. En venn kjøper det med fra Polen, så derfor jeg trekker inn ett par merker jeg ikke kjenner til. Noen som har anbefalinger på området? 5/8 evnt 5/12.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •