Hei
Har benyttet forumet til mangt og meget opp igjennom årene, men aldri kommet til å registrere meg, takk til dere for all god info jeg har kunnet benytte meg av.
Jeg har fått tak i meg en brukt BUD på 4.8m til en billig penge, og driver i den forbindelse å henter inn info rundt kabling og LNB til denne.
Bor på gård så denne skal bli plassert ved en av siloene vi har, må prøve å "gjemme" den bort som best jeg kan for husfredens skyld.
Vi har gravd ned trekkrør mellom husene & fjøs tidligere i år til Cat5e, så coax trekk vil være i rør & innendørs(låven).
Det jeg lurer på er om det vil holde med trippelskjermet R6, eller om jeg bør gå for R11 til ihvertfall det lengste trekket? Kan evnt sette opp forsterker, men om jeg slipper unna med det ved å benytte R11 er vel det å foretrekke?
Har hatt veldig god erfaring med Invacom LNB(Universal) på eksisterende parabol anlegg, men dette er en prime focus skål med feedhorn, så må ha en C120 LNB, og der har jeg ingen erfaring. Har sett på bla en Invacom QDF 031 (
Universal switchable Quad, C120 Flange, DBS LNB, 0.3dB, QDF-031, high performance, low noise) , men leste i ett par engelske fora at Inverto var bedre til lange kabelstrekk når man skulle ha Quad LNB. Medfører dette riktighet?
Det vil mao være
ett kabelstrekk på ca 150m, de tre siste vil ligge på ca 60-70m. Det er 28.2E(Astra 2D) som den skal lockes inn på.
Siden dette vil bli en engangsinvestering er jeg ikke ute etter å ta billige løsninger som må gjøres om, men kan jeg spare noen kroner er det selvsagt å foretrekke for totalen sin del.
Håper på innspill og tips.