Legge opp antenneannlegg i hus under oppføring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge opp antenneannlegg i hus under oppføring.

Hei.

Har et hus under oppføring har bestemt å legge opp nettverksakabel og antennekabel i rør i vegg med utak i 4 soverom, stue og loftstue. Altså 6 rom tilsammen. Har tenkt å samle telefonuttak, adsl modem, trådløs router og kabel fra antenne i et skap enten på kaldloft eller i vaskerom/bod.

I førsteomgang kommer jeg til å bruke Riks Tv, men vil legge opp så jeg har mulgighet for parabol også.

Leste litt rundt på forumet og leste om multiswitcher. Blir vel noe sånt som er det greieste å bruke til dette da? Tips til en bra og ikke alt for dyr sånn en?
    Og har denne stående i det skapet nevnt over og så strekker antenne og nettverkskabel sammen rundt til de forskjellige uttaka?

Å da må jeg ha en med min. 6 utganger og at den tar vanlig antenne i tillegg til parabol sant?

Hvor får en tak i K-rør til en ok pris, må/bør vel ha tykkere enn 16mm som en får på Biltema, Europris ol.?

Setter ellers stor pris på tips/erfaringer til prosjektet av folk som har gjort dette før.

På forhånd takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For rør og sånt kan du sjekke elhandel.no. Ser de har opptil 50mm diameter
    Hvis du i fremtiden skulle gå fra Riks-Tv til parabol er det greit å ha lagt opp dobbelt med kabler til rom der det kan tenkes å bli montert twin-tunere. Twin-tunere trenger 2 kabler, en for hver tunerblokk.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når tenker du deg å gå over til parabol?
    Mulig det er dumt å kjøpe en multiswitch nå hvis du først skal bruke parabol delen i den om noen år.
    Nye måter å sende signalet i kabelen på er på vei, en del bokser har dette allerede. Det som er nytt er at man kan sende signaler til flere tunere i en kabel. Mulig du trenger dette i multiswitchen hvis du velger parabol senere.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigste er at du får lagt opp et fungerende og godt dimensjonert stjernenett nå. Jeg ville neppe investert i multiswitch før parabolen skulle inn. En enkel husforsterker (obs! ikke biltema) og en eller flere splitter duger for rikstv. Har også sett 6-veis splitter med innebygd forsterker. Jeg ville også valgt å trekke minimum to coax til hvert endepunkt, jo flere jo bedre. Fyll opp k-røret, vil være idiotisk om du senere skal finne ut at du trenger flere kabler, men trakk for få for å spare noen hundrelapper. Det samme gjelder lan-kabel. Husk at flere og flere duppeditter nå kan nyttiggjøre seg av internettilgang. Selv om mange vil hevde at trådløst gjør slik unødvendig er det i mange tilfeller direkte feil. Ønsker du å streame hd-video er trådløst nærmest ubrukelig, ikke pga. båndbredden, men pga de mange pausene og avbruddene i overføringen. I tillegg vil du kanskje kjøpe annet trådløst utstyr som kan gi problemer.

Har selv sett hvordan dårlig planlegging og underdimensjonering har forvandlet et i utgangspunktet "kabelløst" hus til et sammensurium av kabler, switcher og skjøter som ligger åpent. Når det gjelder valg av kabel bør du tenke skjerming. Strekkene er vel neppe særlig lange, den store trusselen din er interferens fra strømkabler o.l. Flere leverandører leverer tynnere, trippelskjermet koax som egner seg godt for trekking i rør. Pass på riktig motstand (75 ohm), enkelte koaxkabler er beregnet på annet bruk (f.eks. alarmer). Husk kontakter beregnet for stjernenett og terminering.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger.

Huset skal vere innflyttingsklart juni/juli. Kommer sansynligvis til å ha Riks Tv en god stund etter det, men kan også tenkes at det kan bli parabol feks. i stuen. Alt etter hva slags tilbud som dukker opp etter hvert. Derfor vil jeg ha lagt opp sånn at det er klart for det.

Men kan som nevnt over kutte ut multiswitchen til å begynne med og gå for ein forsterker med flere uttak. Noen tips til en sånn?

Men jeg vil legge opp kabel fra ute ca. der ein parabol vil bli plassert og inn til "teknisk rom/skap". Bør vel ha flere kabler der også. Nyere tunere krever vel mere enn en kabel? Tenker på sånne PVR tunere. Og så kansje i flere rom.

Hvilken diameter på k-røret ville dere valgt?

Link til en plass der en får kjøpt tynn, godt skjermet 75 ohms coax kabel?

Er mye å huske på her. Har ikke gjort sånt før. Så jeg setter stor pris på alle tips å tilbakemeldinger jeg får!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde eg vore deg så hadde eg også lagt ut eit røyr for evt. framtidig fiber. Du veit aldri kva du vil om 5 år
    Eg ville brukt 20mm røyr. Det finnest røyr med coaxkabel og cat5 kabel i. Alt dette finner du på elhandel.no eller du kan spør elektrikkeren din.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt opp 2 stk 16 mm rør til alle rom. Dette ender i et teknisk rom hvor jeg har servere, rutere etc etc.

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av ElTaco
    Hei.

Har et hus under oppføring har bestemt å legge opp nettverksakabel og antennekabel i rør i vegg med utak i 4 soverom, stue og loftstue. Altså 6 rom tilsammen. Har tenkt å samle telefonuttak, adsl modem, trådløs router og kabel fra antenne i et skap enten på kaldloft eller i vaskerom/bod.

I førsteomgang kommer jeg til å bruke Riks Tv, men vil legge opp så jeg har mulgighet for parabol også.

Leste litt rundt på forumet og leste om multiswitcher. Blir vel noe sånt som er det greieste å bruke til dette da? Tips til en bra og ikke alt for dyr sånn en?
    Og har denne stående i det skapet nevnt over og så strekker antenne og nettverkskabel sammen rundt til de forskjellige uttaka?

Å da må jeg ha en med min. 6 utganger og at den tar vanlig antenne i tillegg til parabol sant?

Hvor får en tak i K-rør til en ok pris, må/bør vel ha tykkere enn 16mm som en får på Biltema, Europris ol.?

Setter ellers stor pris på tips/erfaringer til prosjektet av folk som har gjort dette før.

På forhånd takk for svar!
    Hei!! Er elektriker selv, og var en gang på jobb hos en kunde som hadde lagt rør selv (Kjøpt på biltema). det endte med at trekkefjæren min gikk rett igjennom røret i en bøy. Så min mening om billige rør skjønner dere sikkert.
    Så ferdig trekte rør er sterkt anbefalt når du skal gjøre jobben selv. Men da blir det jo litt mer arbeid også, siden du bare får en kabel i slike rør. Det du kanskje kan vurdere er å trekke ett 50mm rør fra skap og ut (Husk å ikke bruke disse røde rørene, da de er forbudt å bruke innendørs.) deretter trekke to stykk 25mm fra skap til stue (hvor du sikkert vil benytte deg av kanskje to stykk pvr tunere. Det burde holde med ett 20mm til øvrige rom.

Når det gjelder bredbånd i alle rom holder det med ett 16mm rør fra skap til hvert rom.

Skal du evt. trekke dette selv, så husk å kjøpe med en boks med silikonspray, da disse antennekablene er ganske seige å trekke.

Mvh Kenneth

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp antennekabler med glatt (hard) utvendig kappe, så glir den uten problemer i rørene.
    Når det gjelder rør, så har jeg opplevd det samme som deg. Uansett er det jo ikke noe stort problem, for det er bare å knyte en liten tøyremse i enden på en sterk nylon-trå, og så bruker du bare støvsugeren til å dra gjennom "trekke-snoren". ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd. Setter stor pris på det! Da får jeg prøve å planlegge litt ut i fra råd og vink fra dere.

Kommer tilbake viss det er mer jeg kommer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På elhandel.no har de ikke antenneforsterkere og event. multiswitch og sånt.

Noen andre nettbutikker å anbefalle?

Er vel litt off topic, men har tenkt å legge opp røykvarslere seriekoplet også. Noen nettbutikker å anbefallle til dette?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norelektro, tveco etc.