Div. spørsmål flere lnb'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div. spørsmål flere lnb'er

For få dager siden mottok vi vår nye HD Pvr i fra viasat. Det fulgte da med en quad lnb med 4 tilkoblingspunkter. Sammen med dette får vi en ledig plass ved siden av denne med plass til en av de "gamle" lnb'ene. Viasat's oppsett utnytter jo kun to av tilkoblingspunktene på quad lnb'en. Totalt sitter vi da igjen med 3 tilkoblingspunkt som blir ubenyttet, 2 på quad lnb'en og ett på den "gamle" lnb'en hvis vi velger å sette på plass igjen denne.

Spørsmålet mitt er da, kan jeg bruke disse ledige plassene på lnb'ene til noe?
    Eller forhindrer posisjonskravene til visat sitt oppsett dette? Kan jeg ta inn andre satelitter? I så fall kan jeg ta inn disse på HD PVR'en eller må jeg ha en ekstra dekoder?

Til slutt lurer jeg på om jeg nødt til å benytte to kabler i fra quad lnb og helt frem til mottaker, eller kan jeg koble opp en vanlig DiSEqC-Switch ved disken og en splitter på innsiden av huset ved mottakern? De anbefalte meg hos viasat å ikke benytte en SatCR LNB når dette ville gi dårligere signaler i norge og var ment for oppsett i sverige, danmark og finland. Ikke vet jeg, men mulig de snakker sant for en gangs skyld.

Husk på jeg er ganske nybegynner, så her snakker vi med teskje folkens

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denominator
    For få dager siden mottok vi vår nye HD Pvr i fra viasat. Det fulgte da med en quad lnb med 4 tilkoblingspunkter. Sammen med dette får vi en ledig plass ved siden av denne med plass til en av de "gamle" lnb'ene. Viasat's oppsett utnytter jo kun to av tilkoblingspunktene på quad lnb'en. Totalt sitter vi da igjen med 3 tilkoblingspunkt som blir ubenyttet, 2 på quad lnb'en og ett på den "gamle" lnb'en hvis vi velger å sette på plass igjen denne.

Spørsmålet mitt er da, kan jeg bruke disse ledige plassene på lnb'ene til noe?
    Eller forhindrer posisjonskravene til visat sitt oppsett dette? Kan jeg ta inn andre satelitter? I så fall kan jeg ta inn disse på HD PVR'en eller må jeg ha en ekstra dekoder?

Til slutt lurer jeg på om jeg nødt til å benytte to kabler i fra quad lnb og helt frem til mottaker, eller kan jeg koble opp en vanlig DiSEqC-Switch ved disken og en splitter på innsiden av huset ved mottakern? De anbefalte meg hos viasat å ikke benytte en SatCR LNB når dette ville gi dårligere signaler i norge og var ment for oppsett i sverige, danmark og finland. Ikke vet jeg, men mulig de snakker sant for en gangs skyld.

Husk på jeg er ganske nybegynner, så her snakker vi med teskje folkens
    Ja, du må ha begge ledningene helt inn for å kunne se på en kanal samtidig som du tar opp på en annen. Sånn helt enkelt forklart.. :wink:

De to neste på quad kan du bruke til enda en twin tuner (slik funksjonalitet som nevnt ovenfor..)
    Eller til to tunere på andre rom..

Disse uttakene kan du kombinere med en diseq switch med den andre "gamle" hodet, dersom du ønsker både viasat og canal digital på en annen tuner..
    Men da bare ett om gangen..

Noenlunde forståelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RadHaz
    Ja, du må ha begge ledningene helt inn for å kunne se på en kanal samtidig som du tar opp på en annen. Sånn helt enkelt forklart.. :wink:
    Så det vil ikke funke å samle signalene på utsiden med en DiSEqC og dele de på innsiden igjen med en splitter?

Viasats HD Pvr, støtter den kun viasats egne kanaler eller kan jeg ta inn frikanaler i fra andre satelitter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det vil ikke funke å samle signalene på utsiden med en DiSEqC og dele de på innsiden igjen med en splitter?
    Nei, dessverre. Et quad hode har funksjonalitet som gjør at den kan ta ut signalet fire ganger samtidig. En diseqc sender bare et signal om gangen, teoretisk sett skulle man da kunne ta opp kanaler som ligger på samme transponder (høye eller lave frekvenser) men til min fattige evne så vet jeg ikke om det er løst tilfredsstillende enda..

Du kan derimot bruke en to diseqc'er der ute der du bruker en kabel fra hvert hode og fra hver diseqc til hver sin tuner på Viasat boksen.

Viasats HD Pvr, støtter den kun viasats egne kanaler eller kan jeg ta inn frikanaler i fra andre satelitter?
    Ja, den skal kunne ta inn alle slags kanaler fra alle slags tilbydere. Med unntak av Canal Digital (CONAX system, krever egen dekoder..) selvsagt.

EDIT: dersom du ikke ønsker å bruker timeshift, eller kunne ta opp samtidig som du ser så trenger du jo selvsagt bare én kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •