Freesat fra UK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Freesat fra UK

Hei

Bor i Trondheim, og regner med å få inn Astra på 28.2E med en stooooor antenne... men, trenger jeg kort for å se disse kanalene, eller er alle *ekte* free-to-air uten krav om programkort? Noen som vet...? Hvis kort, trenger jeg en UK-adresse for bestilling?

Planlegger å bruke et DVB-S2-kort fra Hauppage eller Terratec, men det kan også bli aktuelt å handle en boks inkl PVR-funksjonalitet. Noen som vet om disse boksene må handles med registrert UK-adresse, eller om en kan kjøpe via nettet evt i UK-butikk uten krav om UK-adresse for bruk?

freesat - Home

Bmj

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johanbj
    Hei

Bor i Trondheim, og regner med å få inn Astra på 28.2E med en stooooor antenne... men, trenger jeg kort for å se disse kanalene, eller er alle *ekte* free-to-air uten krav om programkort? Noen som vet...? Hvis kort, trenger jeg en UK-adresse for bestilling?

Planlegger å bruke et DVB-S2-kort fra Hauppage eller Terratec, men det kan også bli aktuelt å handle en boks inkl PVR-funksjonalitet. Noen som vet om disse boksene må handles med registrert UK-adresse, eller om en kan kjøpe via nettet evt i UK-butikk uten krav om UK-adresse for bruk?

freesat - Home

Bmj
    Du trenger ikke smartkort for FreeSat kanalene siden de ikke scrambles/krypteres.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet du også...

... om det bare er å gå inn i en UK-butikk å handle en Freesat-boks uten noe "om og men" og krav om UK-adresse/registrering? Ser at det på Freesats egne FAQ-sider står at en trenger UK postcode for installasjon, men jeg antar det gjelder for å få riktig EPG... og at det sånn sett bare er å legge inn postcode for London? Boks virker å være det mest interessante, da PCI-kortene ikke støtter EPG fullt ut, ei heller red button interaktivitet.

Bmj

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Asker og tar inn samtlige kanaler med en forholdsvis liten, eggeformet, motorisert skål med 0,3dB LNB. Den måler cirka 80x90. Hvor mye større skål trenger man i Trondheim, egentlig?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... om det bare er å gå inn i en UK-butikk å handle en Freesat-boks uten noe "om og men" og krav om UK-adresse/registrering? Ser at det på Freesats egne FAQ-sider står at en trenger UK postcode for installasjon, men jeg antar det gjelder for å få riktig EPG... og at det sånn sett bare er å legge inn postcode for London? Boks virker å være det mest interessante, da PCI-kortene ikke støtter EPG fullt ut, ei heller red button interaktivitet.

Bmj
    Jeg tror jeg leste noe om at boksene ikke selges uten installasjon men om det stemmer vet jeg ikke. Hvis du må ha EPG'n og red button funksjonen + MHEG superteksttv så må du skaffe deg en FreeSat godkjent mottager. Klarer du deg uten dette så finnes det mange andre alternativer som fungerer fint og som også gjør at du f.eks. kan motta ITV HD som er en "red button" service.
    Det at PCI kortene ikke støtter EPG er nok bare en ren software sak. Nå vet jeg ikke om FreeSat sender DVB standard EPG men gjør de det så dukker det nok opp software etterhvert som fungerer med FreeSat EPG. Har du forsøkt DVBViewer ? ( www.dvbviewer.com - koster kun 15 Euro og gir relativt mye valuta for pengene)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg bor i Asker og tar inn samtlige kanaler med en forholdsvis liten, eggeformet, motorisert skål med 0,3dB LNB. Den måler cirka 80x90. Hvor mye større skål trenger man i Trondheim, egentlig?

Hvilken skål er dette?? Får du inn alle 28,2D kanalene smertefritt??

Bor på sørlandet (arendal) og lurer på hvilken størrelse jeg må opp i for å få noe som funker......trodde 100cm var minimum....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse

Spareblære... Jeg har kikket på diverse footprint, bla den på Lyngsat og Astras egen. Finner ingen god og detaljert oversikt over Norge/Trondheim, men tror det bør gå med en 120cm antenne. Begynner i hvertfall der

Astra 2D footprint
    Astra 2D Satellite at 28.2° East
    Astra 2D at 28.2°E - LyngSat Maps

Bobben1. Takk for godt svar. Håper ikke det er salg med installasjon, men skal sjekke direkte med en butikk i UK. Mener å ha lest at FreeSat ikke sender standard EPG, men som en del av MHEG-pakka/proprietær innpakning. Litt usikker, men mener jeg leste noe om dette i forb med MCE og FreeView. Der ble det antydet at oppfølgeren til Vista skulle ha støtte for Freeview-EPG, men som sagt usikker... Har ikke fått testa DVBviewer enda, men tror jeg begynner der. PCI-kort og programvare er jo relativt billige saker og ikke århundrets investering. Det blir nok litt verre om jeg må opp i størrelse på sattelitten. Type "Calling Elvis" koster, ja :cry:

Bmj

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Boks uten påtvungen installasjon?

... og nå leser jeg FAQ-en på FreeSats egen sider. Tror det skal gå bra, ja :-D

Can I purchase the digital box without an installation?

If you already have a satellite dish installed then it will be possible to buy a freesat digital box separately. However, It is recommended that you take advice from a freesat approved retailer, as set-up can be difficult if you don't have experience.

If there’s already a Sky satellite dish on your home you may be able to use it to receive freesat but we recommend you check with your freesat approved retailer for details. If your existing Sky satellite dish is still under warranty (typically 12 months) connecting a freesat digital box to your existing equipment may void the warranty on your satellite dish. You must also ensure that you fulfil any remaining contractual obligations you have with Sky.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McKajVah
    Hvilken skål er dette?? Får du inn alle 28,2D kanalene smertefritt??

Bor på sørlandet (arendal) og lurer på hvilken størrelse jeg må opp i for å få noe som funker......trodde 100cm var minimum....
    Det er en standard Triax til noen få hundrelapper. Sålenge skåla er fininnstilt får jeg inn samtlige kanaler. Men det kan være smart å satse på større antenne, og gjerne et hode med enda bedre støyforhold, så slipper du å etterjustere sulamitten hvert år. :)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Bmj
    Det eneste jeg gjorde var å bruke postcoden til Pulsat som jeg kjøpte Humaxèn fra å så installerte alt seg selv.Funker helt utmerket også ITV-HD.
    Betalte ca.2000,- for box og forsendelse.Bor i Stavanger så jeg har ingen problemer med signalet.Humax kommer forøvrig med en Freesat PVR nå i november.Det brukes ikke kort i mottakeren.Oppdateres også helt automatisk,
    Nye kanaler er blitt lagt inn flere ganger de siste 2 månedene.Flott opplegg!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Bmj
    Jeg glemte en viktig opplysning i mitt innlegg.Legg inn engelske postcoder ikke f.eks. skotske fordi det ikke er det samme programutvalget i de forskjellige landene i UK.Boxen kan kjøpes hos Pulsat - Quality Satellite TV Equipment Supplied UK & Worldwide som ga meg en superservice.De ringte meg opp for å sjekke at jeg hadde stor nok antenne,før de sendte boxen.Omtenksomt.Jeg har Sky fra før som bruker samme satelitt.Så forresten Liverpool-Atletico M. i HD på tirsdag fra ITV-HD.
    Ser like bra ut som Sky HD.Løp å kjøp!
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Voila...

Dette er jo knallbra... Her blir det mer enn løp og kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du kan glemme å motta noe fornuftig fra Astra 2D med 120 cm parabol i Trondheim.
    Det blir bare "mosaik", kanskje en time eller to med TV fra horisontale transpondere ved godvær.
    Jeg bruker 1.8m. Da er de Horisontale transpondere fra Astra 2D stabile hele døgnet men de vertikale er det fremdeles store problemer med å motta er bare i perioder man får inn ITV2, ITV4 og BBC HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse

Hei.

Takk for bekreftelse Jeg har vel kommet frem til det samme, og er nå på jakt etter en 180. Hvor i Trondheim bor du? Vi har tenkt å bruke på Tyholt.

Bmj

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke ta den helt ut når du først er i gang?
    5 METERS PARABOLANTENE | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse

He, he... Hadde vært fristende med 5m, men tror jeg må argumentere hardt nok som det er med en 1.80-antenne :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i sørlige del av Trondheim.
    En annen erfaring: Har en Freesat from Sky mottaker (Panasonic TU-DSB31) den har mye svakere følsomhet enn DM7020. Mottaksproblemer med Panasonicen selv ved "normale" forhold.
    Vet ikke hvilken følsomhet Freesats mottakere har, men får håpe de er bedre enn TU-DSB31.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av bfk
    Bor i sørlige del av Trondheim.
    En annen erfaring: Har en Freesat from Sky mottaker (Panasonic TU-DSB31) den har mye svakere følsomhet enn DM7020. Mottaksproblemer med Panasonicen selv ved "normale" forhold.
    Vet ikke hvilken følsomhet Freesats mottakere har, men får håpe de er bedre enn TU-DSB31.
    Et lite tips på veien til bedre signal på Astra 2D. Jeg fikk Parabolhuset her i Stavanger å justere antennen min etter et par års bruk og fikk meg en overraskelse i og med en relativt stor stigning i signalstyrke.Jeg har hele tiden hatt et perfekt resultat,men er overbevist om at fagfolk med godt måleutstyr vil kunne hjelpe til å få et vesentlig bedre resultat enn det jeg selv har klart.
    Det gjelder kanskje flere enn meg?
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt innstilling er veldig viktig, det har det vært i alle tider, men enda viktigere nå med digitale sendinger. Jeg bruker en Sat Look Mk3, den var dyr, men absolutt verd pengene, da en får stilt antennene veldig nøyaktig. Som det ble nevnt overfor, så kan en omhyggelig finjustering være gull verd. Har opplevd antenner som har blitt som nye med finjustering. I tillegg så er det viktig å bruke en kvalitets LNB, har god erfaring med GT Sat sine hoder.

Newcomer Postmannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboen vår tar inn 28,2 med en 9o cm antenne her i Finnmark