Freesat fra UK - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel vel, jeg har justert mange ganger. Uansett en 1.8m, antenne har en åpningsvinkel på <1 grad, så den må uansett være svært nøyaktig for å få inn noe som helst.
    90cm antenne i Finnmark, men det gjelder nok ikke signaler fra Astra 2D, må være fra Eurobird 1, som også ligger på 28,2.

Newcomer Postmannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bfk
    Vel vel, jeg har justert mange ganger. Uansett en 1.8m, antenne har en åpningsvinkel på <1 grad, så den må uansett være svært nøyaktig for å få inn noe som helst.
    90cm antenne i Finnmark, men det gjelder nok ikke signaler fra Astra 2D, må være fra Eurobird 1, som også ligger på 28,2.

Meget mulig det er Eurobird han får inn, var ganske overrasket over at han fikk inn noe i det hele tatt8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå fikk jeg nytt håp!

Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg bor i Asker og tar inn samtlige kanaler med en forholdsvis liten, eggeformet, motorisert skål med 0,3dB LNB. Den måler cirka 80x90. Hvor mye større skål trenger man i Trondheim, egentlig?

Som helt ny bruker av AVforum ble jeg glad over å finne Spareblæres innlegg i dag. Jeg bor i Telemark og hadde sett frem til å se de engelske freesat kanalene på 28,2 grader øst etter å ha byttet ut mitt gamle analoge oppsett med nyinnkjøpt digitaltuner som julegave til meg selv. Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at signalstyrken fra Astra 2d var altfor svak mens de andre satelittene i samme posisjon kommer inn "loud and clear". Min antenne er på 90x100 cm med 0,1 dB LNB. Tuneren er en CT 5000HD combo. Min første konklusjon ut fra dekningskart for 2D var at dette kan jeg bare gi opp.

Men.... når Spareblære i Asker som er lengre unna, får freesatkanalene inn med en mindre antenne enn min, må det vel bare dreie seg om en finjustering av antennen, eller hva? Jeg har ikke sjekket den på flere år. Et håp er tent!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svor
    Men.... når Spareblære i Asker som er lengre unna, får freesatkanalene inn med en mindre antenne enn min, må det vel bare dreie seg om en finjustering av antennen, eller hva? Jeg har ikke sjekket den på flere år. Et håp er tent!
    Spørs jo hvor i telemark du bor, men jeg har liten tro på at det er snakk om en finjustering. Har hørt at men trenger 1.5m i Grenlands regionen, kanskje du kan klare det med mindre antenne i vest-telemark.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo hvor i telemark du bor, men jeg har liten tro på at det er snakk om en finjustering. Har hørt at men trenger 1.5m i Grenlands regionen, kanskje du kan klare det med mindre antenne i vest-telemark.
    På denne linken kan det se ut til at det er stor variasjon på hvor stor antenne som trengs: Reception Reports - KingOfSat
    Med en 85 cm får jeg inn Astra 2D i godt vær i Grimstad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    På denne linken kan det se ut til at det er stor variasjon på hvor stor antenne som trengs: Reception Reports - KingOfSat
    Med en 85 cm får jeg inn Astra 2D i godt vær i Grimstad.

Med mottaking i både Asker og Grimstad (spareblære) burde det vel gå an å få inn 2d med en 90x100 antenne i Grenland der jeg bor. Det kan vel ikke være så ekstra vanskelige værforhold her. Jeg får prøve ved forskjellige værforhold utover og sjekke innstillingen nøye. Det kan vel ikke være at min nye 0,1 dB LNB er så meget dårligere enn lovet?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Graver opp en gammel tråd*

Hvordan kan en få FreeSat og Eurobird på samme parabol?

(Tenker å bruke en 85 cm i Rogaland - det holder, i følge footprint, til FreeSat, så da EB funke og?).

Trenger litt forklaring/hjelp/veiledning mtp. ting som LNB, - da eks. dB støy. (Linker holder lenge).

På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen satellitt som heter Freesat. Freesat er en programpakke levert av BBC/ITV etc. De beste kanalene i denne pakken sendes fra Astra 2D som ligger på 28.2E. På samme posisjon finner man også Astra 2A og 2B.

Eurobird 1 er i posisjon 28.5E. Dette er så nært 28.2E at man kan ta inn Astra2 og Eurobird 1 på samme parabol uten å snu på den og med samme parabolhode (LNB).

Som kjent er problemstillingen for de fleste i Norge å motta Astra 2D pga den svake signalstyrken. For deg som er så heldig å bo i Rogaland er dette ikke noe stort problem, har du en 85cm antenne går dette bra, trenger ikke gruble så mye på hvilken LNB du skal bruke. Går nok helt greit med den du kan kjøpe på Biltema, skal du ha noe mer støysvakt så gå for en LNB med støytall på 0.1dB. Er ikke så mye forskjell på LNB er, mest "abrakadabra" er min erfaring, parabolstørrelsen som teller. Mange på QXL som selger 0.1dB LNBer.

Frekvensoversikt finner du på Lyngsat: Eurobird 1 & Astra 2A/2B/2D at 28.2°E - LyngSat

For å finne hvilken retning du skal ha på parabolen bruk Dishpointer og et kompass: Satellite Finder / Dish Pointing Calculator with Google Maps | DishPointer.com

Lykke til

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et informerende og godt innlegg, bfk.

Var klar over at Feesat var på Astra 2D, men alt om LNB (antall, kvalitet etc.) var jeg helt grønn på.

Skal komme med en tilbakemelding når jeg har fått alt opp å gå (skal via en tvserver med MediaPortal).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Freesat ja...

Et tips til de som tror de har for liten paraboltallerken : Bruk to mindre (for eksempel to 80 centimeters ) paraboler som peker mot ønsket satelitt. En Diseqswich og du har det signalet som behøves....

Newcomer Postmannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orn
    Et tips til de som tror de har for liten paraboltallerken : Bruk to mindre (for eksempel to 80 centimeters ) paraboler som peker mot ønsket satelitt. En Diseqswich og du har det signalet som behøves....

fortell mer
    skal de da kobles så begge hodene står på samtidig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orn
    Høres jo ut som en drøm, men du må jammen forklare hvordan det skal gå for seg. Tror ikke noe på dette.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som en drøm, men du må jammen forklare hvordan det skal gå for seg. Tror ikke noe på dette.
    Nå tror jeg sikkert "Orn" har ment at det er bedre å rette en 80cm mot 28.2 øst og en annen 80cm mot f.eks. 1-vest og benytte DiseqC switch for å velge mellom antennene. Det er i såfall fornuftig siden sidemating av 28.2øst og 1-vest på en 80cm ikke går bra.

I teorien så kan også to parabol antenner kombineres for å oppnå mere forsterkning. Det vil teoretisk gi maksimalt 3dB mer forsterkning. I praksis trolig lavere.

Problemet vil være å kombinere antennene/LNB i fase. Det krever at begge signalveiene fram til "combiner" er eksakt like lange. Jeg er usikker på om det finnes utstyr som kan kobinere LNB'er på en bra måte og jeg tror egentlig ikke det lar seg gjennomføre.

To 80cm antenner kombinert ville i beste fall (teoretisk sett) ha fungert like bra som en 110cm antenne. Dvs. en 110cm antenne vil garantert fungere bedre enn to kombinerte 80cm antenner. Da er det mye bedre å benytte 110cm antenne.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det går greit at jeg låner tråden litt.

Jeg har i dag parabol fra kanal digital.

1. Kan jeg bruke den samme antennen til å ta imot freesat og cd samtidig eller må jeg til med en ekstra antenne?
    2. Er det sterke nok signaler til å kunne bruke en standard CD antenne til å ta i mot freesat? (den som følger med den billige jallaboksen, har en ekstra liggende..) Bor i Moldeområdet.
    3. Hvilken vinkel opp fra bakkeplan ligger denne astra satelitten, slakk eller bratt vinkel? kar noen fjell her så om det er snakk om slakk vinkel så blir det vel vanskelig.
    4. Hvor kan man kjøpe en freesat boks? en vanlig HD boks uten pvr klarer seg.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg. 140 kanaler uten månedsavgift frister veeldig:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Håper det går greit at jeg låner tråden litt.

Jeg har i dag parabol fra kanal digital.

1. Kan jeg bruke den samme antennen til å ta imot freesat og cd samtidig eller må jeg til med en ekstra antenne?
    2. Er det sterke nok signaler til å kunne bruke en standard CD antenne til å ta i mot freesat? (den som følger med den billige jallaboksen, har en ekstra liggende..) Bor i Moldeområdet.
    3. Hvilken vinkel opp fra bakkeplan ligger denne astra satelitten, slakk eller bratt vinkel? kar noen fjell her så om det er snakk om slakk vinkel så blir det vel vanskelig.
    4. Hvor kan man kjøpe en freesat boks? en vanlig HD boks uten pvr klarer seg.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg. 140 kanaler uten månedsavgift frister veeldig:-D
    Här kan du beräkna satellitvinklar från olika norska orter samt länk till Kingofsat och hur stor parabol du behöver (i detta fall 28.0 2D som har BBC och ITV). Men då det kan variera ganska stort mellan orterna så försök kontrollera vad andra i Molde har för storlek på sina paraboler. Men jag misstänker att din CD parabol kan vara för liten till kanalerna på Freesat.

SatLex Digital :: Teknikk :: Kalkulator :: AZ/EL kalkulator

Reception Reports - KingOfSat

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg kjøpte 1 krones jallabox fra CD fulgte det med en 60 cm parabol (Triax TD66). Denne er etter min vurdering alt for liten til å motta Astra 2D i Molde.

Vinkel finner du med Satellite Finder / Dish Pointing Calculator with Google Maps | DishPointer.com . Kan jo teste med jallaparabolen om du kan ta inn noe fra Eurobird1 som ligger i samme posisjon og har mye sterkere signal som du lett tar med 60 cm.
    Men skal du ha noe fra ASTRA2D (BBC/ITV/CH4) gjetter jeg du må opp i 1.5m, kanskje 1.2m.

Freesat box, finnes alltid noen på ebay.co.uk, men det fungerer fint med andre bokser også.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det fungerer fint med andre bokser også.
    Funker det med canal digital sine tunere? regner med at de er låst nettopp til canal digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Funker det med canal digital sine tunere? regner med at de er låst nettopp til canal digital.
    Nei,CD sine boxer funker ikke.Jeg har en Humax HD/Freesat med harddisc som fungerer perfekt.Den er kjøpt på nettet fra pulsat.com.Meget enkel å innstalere.Ingen varme og ingen støy.Betalte ca. 2800,- med frakt.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Nei,CD sine boxer funker ikke.Jeg har en Humax HD/Freesat med harddisc som fungerer perfekt.Den er kjøpt på nettet fra pulsat.com.Meget enkel å innstalere.Ingen varme og ingen støy.Betalte ca. 2800,- med frakt.
    Stølen
    + moms og fortollingsgebyr, hvis man skulle være uheldig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

+ moms og fortollingsgebyr, hvis man skulle være uheldig
    Jeg er ikke sikker på at prisen er drivkraften i saken.For meg og andre er det å kunne skaffe seg tilgang til kanalene det viktigste.Det er jo litt intressant at 84 VM-kamper i Sør Afrika sendes fordelt på BBC HD og ITV HD helt gratis!!!
    Stølen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •