Smartwi og flere tunere info, hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smartwi og flere tunere info, hjelp.

Hei.
    Jeg har nettop flyttet og måtte derfor hive meg på en parabol og canal digital som inneholder 1 stk tuner, talerken og familie pakke. For å si det først som sist så er jeg total grønn når det kommer til parabol og slikt og trenger derfor bli matet med tesje når det kommer til informasjon. forkortelser og slikt ? skjønner nada

Jeg valgte som sagt familie kanal pakke og fikk dermed automatisk med en parabol og en standar tuner.. det som er ønsket er å få en tuner på min datters rom og maby en på soverommet for dama.. men greia er det at for å få til det så må jeg jo betale masse ekstra (noe jeg synest er helt tragiskt)
    Jeg kom tilfeldigvis over smartwi når jeg søkte på nettet som hørest ut som en flott løsning for å ikke snakke om billigere.. men hvordan fungerer egentlig dette, er det så enkelt som jeg tror,, bare til å sette tuneren på plass i rommene og plugge i kortene og vips så har jeg tv ?

Hva trenger jeg egentlig for å få tv på de to andre rommene ?

må jeg strekke opp kabler til de to andre tunerne eller finnes det andre lettere løsninger ?

og hvor skal i såfall kablene strekkes i fra ?

parabol antennen er koblet til tuner nr 1 i stua, rekkevidden til de to andre ligger på rundt 10 meter så avstand skulle ikke være noe problem etter hva jeg har skjønt.

og før jeg glemmer det, jeg fikk med en parabol antenne (henger klar på veggen) og en standar tuner i det nye huset (uten kort) kan denne brukes til den ene tuneren wia smartwi ?

Takker for alle evnt. svar jeg får

Mvh. Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke hjelpe deg med SmartWi, annet enn at jeg har lest litt rundt temaet. Det virker som om suksessen er avhengig av hvilke tunere du benytter. Jeg har planer om å skaffe en selv, men TTT. En standard pakke med SmartWi inneholder 3 klientkort, så det burde holde til dine planer.

Angående kabling så må du desverre strekke kabel til hvert enkelt rom. Der finnes det ingen vei utenom, så lenge du vil bruke tunere og ønsker at man skal kunne se på forskjellige kanaler i hvert rom. Kablene må strekkes ute fra antennen, og du trenger et parabolhode med flere utganger. For å dekke 3 rom trenger du en såkalt quad-LNB. Da har du mulighet til å bruke inntil 4 tunere.

Bare spør hvis noe er uklart, jeg skal svare så godt jeg kan, og det er sikkert andre her som kan dette mye bedre enn meg.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren og, det ante meg, nei der har du forskjellen mellom parabol drit og kabel tv, mye mere kronglete med parabol, men akkurat nå så er det den eneste løsningen for meg (desverre).

hm, finnes det ikke noen trådløse muligheter isteden for kabler, må man bruke kabler liksom ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt om noen trådløse alternativ. Problemet vil være strømforsyning da en enhet ville måtte stå ute i vær og vind og sende kraftig nok til at det ble god signalstyrke i alle slags hus(mur/tre) og uavhengig av avstand. I tillegg kommer problemet med kryptering slik at ikke naboen styrer din LNB.

Om kvaliteten ikke er så nøye kan du jo gå for f.eks. 2 rom som du trekker kabel til og setter opp tuner og så kan siste rommet få en slik trådløs mottaker slik at de kan de på det som blir vist på et av de 2 rommene. Dette kommer mye an på vegger og avstand, skal ikke så mye til før det blir dårlig, men jeg sender ca. 10m hjemme med akseptabel kvalitet til en gammel 20" på soverommet. Tar jeg med meg fjernkontrollen kan jeg være på soverommet og skifte kanal på tuneren som står i stuen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da har jeg noe å gå etter Tormy, jeg får se hva jeg finner på. Det er tydeligvis ikke så enkelt med parabol hehe.

Ps, flott hjemmekino du har forresten
    holder på med det samme selv, ganske gøy det der med hjemmekino, selv så har jeg et 96"x96" lærret, ganske så heftigt, men nå må jeg finne på noe annet ettersom kjellerstuen min gikk dukken pga. salg. muligens stuen ettersom jeg nå har fått en stue som er dobbelt så stor og vegger som egner seg.

Jeg så du brukte HDMI kabler. er det merkbare forskjeller mellom hdmi og vanlige video kabler (de kule pluggene) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke helt trådens tema men...

Joda, jeg bruker HDMI i steden for component. Det viktigste for meg var å få koblet alt utstyret til projektoren, og jeg hadde bare 2 komponent-innganger på receiveren min. Derfor koblet jeg DVD-spiller direkte med DVI-HDMI kabel til projektor og sat-tuner og Xbox med component via receiveren.

Jeg mener at det ble litt forskjell på bildet, men ikke noen revolusjon. Det er en stund siden nå så jeg husker ikke helt hvordan det var før. Den største fordelen er at HDMI-kabelen er mindre og lettere å legge i kabel-kanaler enn komponentkabelen. Dermed fikk jeg greit plass til både HDMI og component-kabel i kanalen fra rack opp til projektor.

Angående kinoen min så heller jeg mot å selge kinostolene og bytte mot sofa og to reclinere. Jeg sitter så ofte alene i kinoen at jeg heller vil ha litt egoistisk komfort :-) Må oppdatere bildene snart, jeg gjør alt for lite med bilder og oppgraderinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok hørtes greit nok ut det da, hvor mindre plass det tar jo bedre. det jeg gjorde var å strekke en component og en strøm kabel til prosjektoren, la dem i ei skinne i taket, ei sånn skinne med dobbel sidig teip på baksiden, ganske så greit hvis man har behov for å flytte det senere. component kabelen går rett ned i en fordelings boks (kjøpt på biltema) via en scart kontakt, alt jeg bruker går ned i den boksen. tv tuneren/dvd opptageren, playstation, dvd spilleren og pc Det er en velger knapp for hver kanal i boksen. audio utaket på fordelings boksen går til sorund forsterkeren. pc er koblet til internet slik at jeg kan surfe på internet i 96"x96" størrelse veldi kjekt hvis man har brå lyst til å se en film eller noe hehe. Jepp det blir en del kabler bak der men det fikset jeg lett ved å stripse og putte alt ned en diskre svart nettingpose, syns knapt.

Ja kjenner meg igjenn der, blir mange alene film kvelder, soffan, en pose popkorn og jeg er i gang hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •