Konfigurering av T90 med multiswitcher til flerbrukerløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konfigurering av T90 med multiswitcher til flerbrukerløsning

Hei, ny på forumet i dag. Trenger hjelp med oppsett av parabol.

Jeg har satt opp en Wavefrontier t90 http://www.wavefrontier.us/ og peilet den inn på følgende satelitter: Thor, Sirius, Astra og Hotbird. Foreløpig har jeg peilet inn 4 quattro lnb mot disse satelittene. Straks tenker jeg å koble opp 4 quattro lnb'er til. Tilsammen da 8 quattro lnb'er.

Jeg skal nå koble de 4 quattro lnb'ene mot 6-8 uttak i huset. Her trenger jeg hjelp. Ut fra det jeg har funnet på nettet så tror jeg at jeg kan bruke Spauns SMS 17089 NF http://www.spaun.de/?lang=en&modul=p...ame=SMS17089NF for å koble dette sammen. Jeg har da følgende spørsmål:

1) Betyr det at jeg må ha fire kabler fra hver lnb som så skal inn på Spauns multiswitch? Totalt 16 kabler fra alle lnb'ene og inn på multiswitchen? For så å strekke 6-8 kabler til hvert anntenneuttak i huset.

2) Skal en slik multiswitch stå innendørs? Holder det at den står under tak? Kanskje to dumme spørsmål...

3) Med en fremtidig løsning på 8 quattro lnb'er trenger jeg da enda en Spaun multiswitch SMS 17089 NF? Dette med tanke på å koble alt sammen. Betyr det nye 16 kabler (tilsammen da 32 kabler) til de to multiswitcher? Hvordan kan jeg da koble disse to multiswitchene sammen? Kan jeg da bruke enda en Spaun multiswitch SMS 17089 NF? Eller må jeg bruke noe annet her? Er jeg inne på rett spor her?

Meget takknemmelig for svar.

mvh

Alex

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja, 16 kabler inn. Flere steder får man kjøpt coax med bl.a. 8 ledere egnet til dette. du får da kun to kabler til antenna. Deretter blir det stjernenett til kontaktpunktene, men du kan trolig klare deg med f.eks rg-59 slik at det blir lett å trekke. Finnes meget tynn coax på markedet, samt rg-59 med bl.a. to ledere om du har kontaktpunkter som ligger nær hverandre. Prøv tveco, elfa.se noreletronikk.no etc. Anbefaler at du skaffer deg krympetang og krympeplugger til et slikt oppsett. Sistnevnte fåes også for mini-coax. Er koblinger o.l. skikkelig utført spiller kablingen mindre rolle. Alt for mange stereohuer maser om enorme coax-kabler ettersom de har to tonn rent kobber mellom forsterker og høyttaler og tror det hjelper, det er unødvendig ved digtalt mottak. Funker det så funker det, billedkvaliteten er den samme. Pass imidlertid på å få kabel med riktig motstand, dvs rg59, rg6 etc.

2) Skal stå innedørs. 220v ujordet støpsel gir lite rom for fleksibilitet.

3) Dette er jeg faktisk usikker på, men det er mange muligheter for å løse dette. Du kan trolig bruke en enkel uncomitted switch, dvs spaun 210f (?) for å koble de to multiswitchene sammen Oppsettet blir noe ala dette: http://www.spaun.de/files/2859c_de_1...if_signals.pdf bortsett fra at du har fire lnb'er på hver switch. Tveco kan gi deg råd. Pass på at mottageren støtter diseqc 2.0, det gjør vel de fleste tunere i dag.

Du er definitivt på rett spor. Har selv et oppsett med flere satellitter og 8 uttak (hvorav 4 går til htpc), men bruker octo-lnb'er. Blir veldig mye kabel og mange switcher av slikt. Spaun er uten tvil det beste, men også det dyreste.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å montere denne switchen i en boks utenfor . Jeg mener siden det muligens her er snakk om to slike switcher så vil nå disse lage noe varme og dermed så burde det ikke bli noen fuktproblemer . Jeg har på min arbeidsplass montert ett par POE Acesspunkter i slike skap som har gått smertefritt i ett år eller to nå .

Man reduserer da kablingen med å gjøre det på denne måten og som @luria sier så er nok veien å gå gjennom en uncommited switch men hvor har det blitt SUR 210 .

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes personlig det må være penere å føre to kabler inn i huset enn å henge et skap/boks på veggen. I tillegg må man uansett ha kabler inn til mottagere. Har to slike bokser med switcher ved min T90 antenne, og for å være ærlig: Folk pleier å si "Huston calling" når de går forbi.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 kabler inn ja men når man skal dra inn 16 kabler så må det da være mulig å gjøre dette til en "skjult" installasjon utdørs i ett eller annet skap som er tett for vær og vind .

Nå har ikke jeg ett så stort setup siden jeg kun har to brukere og totalt 5lnb . Så jeg har 2 stk SAR411WSG og en SUR 220WSG .

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du leser innlegget mitt ser du at man får kjøpt coax med 8 (9) ledere velegnet til bruk fra LNB til multiswitch:

fra tveco.no
    Dette er en RG-6 type som benyttes til utendørs anlegg. Her ligger det 9 RG-6 type (forskjellige farger) i en kabel. Glimrende å bruke i flerbrukeranlegg, f.eks. multiswitch bruk. Tekniske data: Mål: 1.02/4.6 Utvendig Mål: 25 mm PE ytterkappe, 40% fletting. Demping: 50 MHz: 4.6dB. 800 MHz: 18.8dB. 2050 MHz: 30.3dB

Man får mao. to kabler inn i huset (fire når man eventuelt oppgraderer). Fra switchen og til uttakene vil den verste spagettien gå, kan ikke tenke meg at dette blir penere å henge utenpå huset med kabel lnb-2x kabel-koblingsboks-8x kabel-inn versus lnb-2x-inn.

Ergo: Ikke blir det penere å ha det på utsiden av huset, ei heller blir forsikringsselskapet gladere når de skal betale ut for en mulig brann i et ujordet og ulovlig 220v apparat utenfor huset. Er det utenfor huset er reglene som kjent rimelig strenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for nyttige svar Luria og takk for tipset om kabelen. Nå slipper meg et fremtidig surt ansikt fra kona pga x antall kabler ned langs veggen på huset. To eller fire kabler med 8 ledere kan jeg jo lett skjule i en kabelkanal også. Da vil det hele også se mye penere ut.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig. Om du shopper litt rundt - norelektro, elfa.se etc. - er jeg sikker på at du kan finne rimelige priser. Ellers er en god del av disse produktene tilgjengelige for en enda rimeligere penge fra bl.a. tyskland. Lykke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •