satelitter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: satelitter

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

satelitter

Har kjøpt en parabol med 10 lnb.(T90 Verdens Pakke med 10 st. LNB ) skal jo ha 1 west & 5-13-19 øst,men ka for nogen andre satelitter vil dere anbefale.Har Vantage 7100S tuner.

(NB mottaksforhold er sunnmøre?)

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ett par ting å tenke på når man skal posisjonere lnb på denne antennen og det er også noen valg man må ta før man begynner installasjonen når det gjelder hvilken sentersatelitt man skal bruke eller om man skal posisjonere antennen mot true south .

Regner med at du f.eks har vert å sett hos Satlex Digital hvor du kan se en antenne med 12lnb`s eller du kan se på den som er satt opp med 14 lnb .

Om vi bruker Javascript for antenna lookangles calculations og velger Ålesund som ett utgangspunkt så vil Sirius 5øst være ett utgangspunkt på L1,2 om man skal peke antennen true south så vil rangen din være 30 grader ut til hver side av Sirius i teorien noe som gjør at f.eks en interessant posisjon som 28,5øst vil komme på R27,3 alt teoretisk her altså .

Ett slik valg vil kunne gi deg muligheter for mottak også i teorien ut mot 25west men det er mange andre ting som spiller inn . Når vi kommer så langt nord som vi gjør og man tar i betraktning at signalene fra mange av de østlige/vestlige satelitter blir svake samtidig som man vet at beveger man seg ut over L25/R25 så mister antennen effektivitet så skal man vel heller prøve å holde seg innefor normalen hva nå den er .

La oss si at du prøver holde deg innom 18west til 28,5øst som gir deg ett spenn på 46,5 grad så har du ett utgangspunkt . Nå har jeg hatt forskjellige antenneopplegg noe du kan se bilder av på nettet og i glanstidene så tok jeg vel inn bilder ut mot 68,6øst og ut mot 27vest .

La oss si at du prøver 28,5E,25,5E ev 23,5E,19E,16E,13E,10E,5E,1W, + noen av 4W,8W,15W og 18W . Man må altså se litt hvilke satelitter man kan ta og hvor lett det er å få signaler på vettuge kanaler men om du tar dine 4 og plusser på 28,5E så får du plassere ut lnb`s i korrekt spacing og se hva som kan plasseres mellom de lnb holderene .

Det kan god tenkes noen andre her gode innspill også .

Newcomer EX-Force sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en rigtig god hjælp er satlex calculator

SatLex Digital :: Teknologi :: Udregnere :: WF Toroidal Beregner

sæt ind din nøjagtige position og du får en næsten 100% præcis udregning for netop din T 55/90

Hilsen

EX-Force

:-D :-D :-D :-D

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den er god den linken der men nå har det seg slik at jeg har en T90 og bor omtrent akkurat i smørøyet i forhold til trådstarter og med LNB plasseringer som nevnt her så vil man etter min mening komme litt langt ut og miste gain .

Min egen 28,5 lnb står også langt ut og det var ikke akkurat noen goløsning . Men så fremt man har lnb`s som kan plasseres fritt uten å treffe feedarmens stenger så kan man altså gjøre som man vil .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Ja den er god den linken der men nå har det seg slik at jeg har en T90 og bor omtrent akkurat i smørøyet i forhold til trådstarter og med LNB plasseringer som nevnt her så vil man etter min mening komme litt langt ut og miste gain .

Min egen 28,5 lnb står også langt ut og det var ikke akkurat noen goløsning . Men så fremt man har lnb`s som kan plasseres fritt uten å treffe feedarmens stenger så kan man altså gjøre som man vil .
    Vet nogen hvem som kan montere T90 i Hareid/ulsteinvik området?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nerokid
    Vet nogen hvem som kan montere T90 i Hareid/ulsteinvik området?
    stikk inn om den lokale butikken som selger prabol utstyr. fro de har tlf nr til lokal montør. eller ringe viasat / canal digitla og høre hvem de bruker i område der du bor...

er felere en 4 lnb, så pass på og få fast pris om montør ikke sett T.90 fra før ;-)

troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fant Sirius ,men finner ikkje nogen anne sat,men hadde skew på 90 da,skal den stå på 86,8 for at eg skal finne andre satelitter???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min elevationsvinkel skal være 19.53°,men kor vet eg at den står på 19,53. På min gamle parabol er det tall på vinkelen,så det var veldig enkelt at finne rett elevationsvinkel.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ligger desverre i mangelen på skala så man trenger faktisk en eller annen vater med skala på og da helst en så nøyaktig som mulig .

Jeg linker til http://www.wavefrontier.us/materials/T90P.pdf så ser du og ev andre hvordan ....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ligger desverre i mangelen på skala så man trenger faktisk en eller annen vater med skala på og da helst en så nøyaktig som mulig .

Jeg linker til http://www.wavefrontier.us/materials/T90P.pdf så ser du og ev andre hvordan ....
    Fikk det til,hadde vendt lnb holderne feil vei,pekte opp,men skal jo peke ned

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda godt jeg linket da for det var vel her du så hvor feilen låg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda godt jeg linket da for det var vel her du så hvor feilen låg
    ja så det på bildet,men sliter med at få de vestlige satelitter,får inn thor på 1 grad,men ikke nogen andre der??

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at jeg ikke tror du har skjønt det men ditt lnb for 1 west står som mest østlig . Altså når du står foran antennen så er ditt lnb det lnb som er mest til høgre for deg ?

Og jo lengre ut på stangen du setter ett lnb så justerer du holderen 5gr inn mot mitten for hver 5 gr ut på stangen ... Slik i teorien ihvertfall .

Uansett så har du ikke sagt hvilken satelitt du har satt som senterposisjon om du nå har satt ett lnb i senter på stangen . I området ditt så hadde jeg valgt 5øst som senter som igjen vil si at lnb for 1west står R7 , 13øst som L8 og 19,2 som L14,2 .. Fortsatt noe teoretisk men rimelig innefor normalen .

Noe tweaking av skew skulle gi optimale resultater

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo har skjønt det hehe. Har 5 øst som senter.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du bare får bilde på en satelitt . Vil det si at du kun får bilde på en satelitt når kabelen fra mottakeren står plugget direkte i det lnb som korresponderer med satelitten eller er det kun bilde på 1 west når alle lnb er koblet i diseqc switchen din ?

Får du dermed bilde om du tar kabelen og setter den i de forskjellige lnb ? For det er da slik man må finstille de forskjellige satelitter etter å ha låst fast antennen på senterposisjon 5øst for ditt tilfelle .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,har bild på alle på øst.28,2-23,5-19,2-16-13-9-5-og 1 grad vest,skal ha inn 5 og 8 vest også,men det går heller dårligt,fikk en transponder på 5 vest inn(atlantic bird 12711),stilte på skew uten at det blev bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •