Overtar hus med parabol - kan jeg bruke denne? (lagt ved bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overtar hus med parabol - kan jeg bruke denne? (lagt ved bilder)

Har lagt ved bilder - har nyll teknisk peil på dette. Men i hvertfall fire mikrobølgehoder, kablene fra alle fire går til en "boks", og derfra går det en kabel inn til stua/dekoder. Må jeg bytte ut dette om jeg skal tegne CD-abbonement? Og kan den kabelen som går til dekoderen skjøtes på?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boksen er en DiseqC switch og ja du kan benytte antennen om du tegner ett Canal Digital abbonemang men å skjøte den kabelene som går inn i huset ville jeg ikke ha gjort men byttet den ut til en ny av god kvalitet .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en HD PVR så må du ha 2 signaler fra hode som tar i mot signaler fra 1 west.
    Har du noe intresse å ta i mot signaler fra Astra, Hotbird og Sirius?
    Mange åpne kanaler men har du ingen intresse å se på disse så ville jeg bestilt fra CD på vanlig måte med installasjon.
    Da vil nok feste bli gjenbrukt men resten blir byttet ut, og skal du ha HD PVR så vil 2 kabler bli lagt opp.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du skjøte må du bruke f-plugger og skruskjøt. Skjøter beregnet på vanlige tv-antennesignaler er nærmest ubrukelige. Ser ingen grunn til å bytte ut det som ser ut som en god og solid antenne med billig-antenne fra CD for å nedgradere funksjonalitet, om du da ikke synes det er plagsomt å ha mange kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Min "frykt" er jo det at jeg ikke har noe teknisk peil på oppsettet av parabol, og vet ikke om CD-montøren godtar å bruke parabolen som allerede er der? Noen som har erfaring med det?

Hva betyr det at det er fire mikrobølgehoder med kabler til switchen, har det tidligere vært hentet inn signaler fra 4 satelitter? Og ligger feks. SVT1 og 2 + TV4 i de åpne kanalene? Dersom ikke har jeg nok ingen interesse av de åpne kanalene.

Jeg har tenkt en HD_PVR + en digitalmottaker på soverom - da trenger jeg større switch? (tre kabler inn i huset kontra en som er der i dag)

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sette opp en parabol er ganske enkelt. I og med denne står oppe allerede, er den sikkert stilt inn korrekt, så du trenger kun å koble til.

SKal du ha en HD PVR, trenger en av de hodene og ha 2 utganger. Det ser det ikke ut til at de har, og da må du bytte ut en av hodene med et nytt, og dermed trekke en ny kabel inn.

Nå vet jeg ikke prisene på dette, men Canal Digital har vel normalt noen introduksjonstilbud, og tror det har gratis installasjon, og sikkert når du kjøper HD PVR. Sånn sett tror jeg det ikke vil det koste deg noe ekstra med å bestille nytt anlegg fra Canal Digital og få det installert, tvert imot.

De åpne kanalene på de andre satelittene er ikke så veldig interessante. Mye tyske saker. Ligger eller CNBC og Bloomberg ihvertfall og muligens Sky News. Disse ligger i pakkene til Canal Digital, men i og med de ligger gratis på andre satelitter, kvitter Canal Digital seg med disse ganske snart. Sikkert noen andre også, etter hva jeg har forstått.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Sette opp en parabol er ganske enkelt. I og med denne står oppe allerede, er den sikkert stilt inn korrekt, så du trenger kun å koble til.

SKal du ha en HD PVR, trenger en av de hodene og ha 2 utganger. Det ser det ikke ut til at de har, og da må du bytte ut en av hodene med et nytt, og dermed trekke en ny kabel inn.
    I og med at han også skal ha en mottaker på soveromet holder det ikke med 2 utganger hvis han skal få tilgang på alle satelitter fra alle mottakere og 2 satelitter samtidig fra PVR'en.

Bør vel ha like mange quad LNB hoder (4 utganger) som satelitter man ønsker å ta inn og tilsammen 3 diseqc switcher. Alternativt en multiswitch (men det blir nok dyrere). 3 kabler inn. Skal man bare ta inn en satelitt kan man kutte ut switchene.

Forøvrig. SVT1 og 2 + TV4 er ikke fritt tilgjengelig og i utgangskpunktet ikke tilgjengelig i det hele tatt for Norske abonnenter. For å få inn de må man enten ha Svensk abonnement eller bedriftsabonnement.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, satser på å bestille full pakke fra CD (dvs. med parabol og installasjon).

Kan man få inn SVT på vanlig antenne? Er nemlig montert det også, den peker mot nordvest. Huset ligger på Jessheim, uten at jeg vet hvordan mulighetene er for signaler der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Goggen
    Ok, satser på å bestille full pakke fra CD (dvs. med parabol og installasjon).

Kan man få inn SVT på vanlig antenne? Er nemlig montert det også, den peker mot nordvest. Huset ligger på Jessheim, uten at jeg vet hvordan mulighetene er for signaler der.
    Hei Goggen. Jeg tror jeg ville gått for nytt anlegg fra CD :-D
    Jeg prøvde nemlig å koble opp HD PVR 101 opp mot min fars gamle anlegg og
    bare bruke de gamle kablene og mikrohodet. Dette fungerte dårlig. Jeg måtte rett og slett sette opp nytt mikrohode med 4 utganger. Når jeg gjorde dette så fikk vi topp signal på parabolen. Huset er plassert på Lørenskog :-D
    Men vi brukte den gammel god tallerken og veggfeste og byttet bare ut kabel og mikrohodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montøren har vært hos meg, og han anbefalte å beholde parabolen da den var my ebedre enn CD sin. Han byttet et hode til CDs hod emed fire utganger.

Han la også raskt inn de øvrige hodene i oppsettet for dekoderen, dette gikk kjapt og jeg glemte å spørre han "hva som var hva". Mener han la inn Sirisu, Astra og en til (i itllegg til det ene hodet fra CD som han bytta ut).

Noen som har peiling ut i fra bildene hvilket hode som er hvilken satelitt? Og hvilken nummerering får de i oppsettet på dekoderen?

Newcomer Wolves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Goggen.

Sett forfra har du vel nå den nye lnb'n fra CD med fire utganger til høyre og som nummer 1 i oppsett på tuner.
    Så er det Sirius(5øst) som nummer 2,
    Hotbird(13øst) som nummer 3
    og Astra(19øst) som nummer 4.

Mvh.Wolves.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt å høre at montøren ikke var helt "sløkt"...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Goggen
    Montøren har vært hos meg, og han anbefalte å beholde parabolen da den var my ebedre enn CD sin. Han byttet et hode til CDs hod emed fire utganger.

Han la også raskt inn de øvrige hodene i oppsettet for dekoderen, dette gikk kjapt og jeg glemte å spørre han "hva som var hva". Mener han la inn Sirisu, Astra og en til (i itllegg til det ene hodet fra CD som han bytta ut).

Noen som har peiling ut i fra bildene hvilket hode som er hvilken satelitt? Og hvilken nummerering får de i oppsettet på dekoderen?
    Parabolen er kjempebra og solid den. Det er en Norsat antenne som var veldig vanlig på siste halvdel at 90-tallet.

Siden du skal motta CD og benytte HD-PVR så har du egentlig ingen behov for de ekstra LNB'ene (posisjonene). Da er det absolutt mest fornuftig å ha 1-vest LNB rett på "bommen" og ikke "sidematet" siden det gir bedre signaler på CD kanalene. Nå som montøren har vært der så er det kanskje litt sent å få gjort noe med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parabol talerken

Hei du burde beholde den norsat talerken som står på veggen den er sinsykt mye bedre en de som følger med fra Canal Digital bra feste, er det på den også meget solid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    godt å høre at montøren ikke var helt "sløkt"...
    Godt sagt! Enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Da har jeg notert navn og plassering så jeg har det om innstillingene skulle ryke.

(HD-PVR'en tar ikke flere LNB'er, så de øvrige ble lagt inn på den billigste dekoderen - jeg bestilte "digital-tv i alle rom" løsningen til CD. So jo, jeg har behov for de øvrige LNB'ene. Forøvrig veldig godt fornøyd med bildekvaliteten. )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •