får ikke signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

får ikke signal

Hey folkens. har lest litt rundt på forum og ser det er mange glupe folk der ute. Desverre for meg har jeg ikke snøring på parabol og dreamboks osv. Men har kjøpt parabol med 4 hoder og en dreamboks 800 tror jeg det var og angrer allerede. Får ikke ting til å funke. har hengt opp parabol i riktig retning. så tenkte jeg å se om jeg klarte å få inn noen kanaler, eller i hvertfall litt signalstyrke. Sett at mange har brukt sat finder osv og regner med at jeg og må kjøpe meg en sånn, men det jeg synes er rart er at uansett hvordan jeg vrir og vender på parabol og på hoder er signalstyrken null. Trodde at jeg kom til å trenge hjelp eller hjelpemidler for å fin innstille, men for å i det heletatt få signal hadde jeg ikke trodd. Så da lurte jeg på om dette skyldes at jeg er dårlig til å vri og vende eller om det må være noe annet som er galt.
    Og ja jeg har satt ledningen i:?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja om ledningene er ok, er det bare å vri litt mer.
    Uten satelittsøker er trikset er å se deg rundt i nabolaget og se hvordan vinkler naboene bruker på sine paraboler og bruk dette som utgangspunkt. Noen steder må du være pinlig nøyaktig for å få signal, og at innen for noen pittersmå få cm går signalstyrken fra 0% til 80%.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at du har fri sikt i parabolens rettning, kratt og busker kan fort blokkere signalet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst at elevasjonen er riktig innstillt. Er den ikke det hjelper det lite hvor mye du vir og vender sideveis. Er ikke så mye å gå på heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er første gang du ha gjort dette så kan det være litt vanskelig, du må bare være litt tålmodig.

Mine tips for å justere inn antennen:
    1-Hver to personer, sørg for god kommunikasjon mellom han som står ved antennen og han som ser på signal på TVen.
    2-Koble bare til et hode, det hode som du forventer å få inn signal på. Feks viasat og TV norge. (da skal dem andre hodene komme automatisk inn når antennen er ferdig justert).
    3-Juster elevasjonsvinkel på antennen (vinkling opp/ned) i følge tabell, avhengi hvor i landet du bor.
    4-Start med antennen pekende mot syd, og sett på kanal du forventer signal på.
    5-Juster SAKTE rettningen sideveis til du får inn signal, 1cm som nevnt over her kan fort bli for mye.
    6-Fin juster til slutt, slikt at du ikke mister signalet i regnevær (også elevasjonsvinklen).
    7-koble til dem andre hodene som du koblet av før du begynte å justere.

Sjekke ut denne linken, det er samme prinsipp for deg.
    Installasjonsanvisning Nordenparabol

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fåkketil
    Og ja jeg har satt ledningen i:?
    Men stikker antennekjernen langt nok ut av F-kontakten slik at den får kontakt med hodet eller boksen. Har vært bort i problemer der den ikke stakk nok ut til å få kontakt med hodet. Og dermed var det ingen signal å få selv om en vrei parabolen aldri så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver igjen

Først vil jeg takk for svar Med hjelp fra kompetente mennesker på dette forumet er det ikke umulig at jeg får dette til.
    Når det gjelder antennekjernen er jeg mer i tvil om den stikker for langt ut. Så at den stakk lenger ut på kabelen som går inn i dreamboksen enn tilfellet er i kabelene som går inn i hodene. har også sagd ned alt som er i nærheten av å kunne forstyrre signalet. Dette med elevasjonen kan være et godt poeng, har stilt litt på dette men ikke med noe spesielt utgangspunkt annet enn at parabolplaten stod noen lunde rett. Bor i bergensområdet, tilsier det at platen skal ligge noen og 20 grader "bakoverlent" eller er det hodene?
    Jeg får prøve litt til mens jeg vrir sakte på hodene, stiller elevasjonen sakte og har kabel fra dreamboks og rett i ett av hodene.
    Typen parabol jeg har er Maximum® T-55 Satellite Dish. Det gjør det gjerne lettere for folk som vil komme med tips:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne en ting. På signal SNR får jeg 0 i signal. men på AGC får jeg mellom 90 og 100 %. Dette betyr vel at jeg har kontakt med noe, altså at kabel o.l. fungere???

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg takk for svar Med hjelp fra kompetente mennesker på dette forumet er det ikke umulig at jeg får dette til.
    Når det gjelder antennekjernen er jeg mer i tvil om den stikker for langt ut. Så at den stakk lenger ut på kabelen som går inn i dreamboksen enn tilfellet er i kabelene som går inn i hodene. har også sagd ned alt som er i nærheten av å kunne forstyrre signalet. Dette med elevasjonen kan være et godt poeng, har stilt litt på dette men ikke med noe spesielt utgangspunkt annet enn at parabolplaten stod noen lunde rett. Bor i bergensområdet, tilsier det at platen skal ligge noen og 20 grader "bakoverlent" eller er det hodene?
    Jeg får prøve litt til mens jeg vrir sakte på hodene, stiller elevasjonen sakte og har kabel fra dreamboks og rett i ett av hodene.
    Typen parabol jeg har er Maximum® T-55 Satellite Dish. Det gjør det gjerne lettere for folk som vil komme med tips:-D
    Elevasjonsvinklen skal være 24 grader for canal digital 22 grader for viasat... det blir muligens en mellom ting for deg, eller om du går bare for en av disse systemene...

Du har en gradeskive montert bak på parabolen, der justerer du inn riktig elevasjon vinkel(vinkel opp/ned). Forutsetter at montasjon din står i vater da.... hodene trenger du ikke tenke på i første omgang, dem trenger du bare justere på hvis du får forstyrrelser selv om du har et godt signal...

Tror kablene dine fungere jeg, sats på å få satt opp antennen riktig først du :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det som er av grader bakpå parabolen jeg, ser ikke ut til å fungere. Men forstår ikke helt dette med 22 grader til viasat og 24 til kanal digital ( mulig det var omvendt) Er det ikke hodene som skal stilles for å treffe disse. Parabolen må vel stå med en viss vinkel mot himmelen permanent, mens hodene skal stilles i ulike retninger for å få inn diverse satelitter?
    Ser ut til at noen profesjonelle må ta seg av dette. Kan da ikke være så dyrt. Og det vil jo spare meg for mye frustrasjon, heh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved hjelp av dette programmet kan du finne både kompassretning og høydevinkel for parabolen for de forskjellige satelittene i forhold hvor du bor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det som er av grader bakpå parabolen jeg, ser ikke ut til å fungere. Men forstår ikke helt dette med 22 grader til viasat og 24 til kanal digital ( mulig det var omvendt) Er det ikke hodene som skal stilles for å treffe disse. Parabolen må vel stå med en viss vinkel mot himmelen permanent, mens hodene skal stilles i ulike retninger for å få inn diverse satelitter?
    Ja, det er parabolen som skal stilles i riktig vinkel mot himmelen ved hjelp av grademarkeringene som skal være et eller annet sted på baksiden av den.

Glem det med forskjellig elevasjon. Satelittene til CD og Viasat ligger så nær hverandre at det ikke spiller noen rolle. Still elevasjonen midt i mellom det du får oppgitt ved bruke siden det er henvist til i postingen over. Vanligvis pleier jeg å henvise til satlex.org når det gjelder dette. Der får man veldig oversiktlig opp alle data for å stille inn riktig, men den er desverre nede, i hvertfall siden i går. Edit: oppe igjen nå.

Ser ut til at noen profesjonelle må ta seg av dette. Kan da ikke være så dyrt. Og det vil jo spare meg for mye frustrasjon, heh
    Vet ikke hvorfor du ikke får det til å fungere. Jeg gjorde selv dette for første gang i sommer og syntes det var helt uproblematisk å få til. Hvordan har du egentlig gått frem for å prøve å få inn signalet ?

Selv stillte jeg inn elevasjonen etter gradskiven, fant riktig vinkel sideveis og stillte inn omtrent vha. kompass. Så satte jeg TV kortet som jeg bruker til å søke etter kanaler. Fikk ikke noe signal først så jeg fikk noen til å stå inne og se på skjermen og gi meg signal via mobil når kanalene begynnte å dukke opp når jeg vred parabolen saaaakte sideveis.

En siste ting. I og med at snakk om parabol med flere hoder har du vel en Diseqc switch for å samle kablene fra hodene til en innkabel. Når du prøver å få signal, har du prøvd å koble utenom switchen, dvs. kabel direkte fra et hode til mottakeren ? Da eliminerer du en mulig feilkilde der også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hodene skal i utgangspunktet ha en fast stilling, sier ikke dette seg selv når du monterer hodene på opphenget så skal det stå i manualen hvordan dem skal stå montert. Når dem er satt riktig på så justerer antennes elevasjonvinkelen og sideveis til du får signal, da skal de andre hodene ta inn satelittene automatisk. (Ved problem konstrert deg om viasat eller CDs satelitter i første om gang, antar at det er dem du først og fremst er ute etter).

Tror dette vil koste deg rundt 1000-1500kr for å få profesjonelle til å gjøre det. Men jeg vil alikevel anbefalle deg som parabolleier å sette deg inn i dette og gjøre det selv pga av senere problemer, som kun kansje er en ørliten justering. Jeg har også hørt om mange tilfeller at de profesjonelle ikke er så profesjonelle, og at parabollen alikevel krever en justering
    kort tid etter på. Greit å kunne litt om dette selv ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsøk 3

Takk for supre tilbakemeldinger. Skal prøve igjen om litt. Den nettsiden var genial, spesielt med tanke på å sette parabolen i riktig retning. Har vært alene de andre gangene jeg har forsøk og det har vært mørkt, så har ikke jobbe under de beste forutsetningene tidligere. Idag får jeg hjelp av en kompiss som har med seg sat finder og vater. Alle gode ting er vel tre så da blir det tv titting på meg i kveld, håper jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og husk at hvis du skal bruke kompass for å finne riktig øst/vest retning så har noen kompass (orientering ?) 400 graders skala. Da må du i så fall gange gradeverdien du får på webside kalkulatorene med 1,11 (400/360) for å få det riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

24 prosent

kommet litt på vei, men fikk max 24 % da jeg prøvde å stille inn mot hotbird satelitten. Tror kanskje jeg må stille litt på skew gradene, men vet ikke helt hva de burde værte på. Får prøve på det i morgen. Er hvertfall på vei i riktig retning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk satlex.org kalkulatoren som jeg henviste til over. Der får du skew oppgitt. Forøvrig har jeg liten tro på at dette er årsaken til dårlig signal. På en satelitt som ikke er lengre ut til siden for deg enn Hotbird skal man få helt greit signal selv om man monterer LNB'en "rett opp og ned". Er ikke snakk om stort mere enn en halv grad.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommet litt på vei, men fikk max 24 % da jeg prøvde å stille inn mot hotbird satelitten. Tror kanskje jeg må stille litt på skew gradene, men vet ikke helt hva de burde værte på. Får prøve på det i morgen. Er hvertfall på vei i riktig retning.
    Så bra at det begynner å gå rette veien :-)

Er enig med Heiner over her, du skal/bør få et godt signal uansett med LNB stående "rett opp og ned". Men derimot hvis du har et godt signal og bilde fryser og/eller får fortyrrelser, da kan du stille litt på LNBene.

Mener å huske at Dreambox har signal styrke på dette, lurer på om den het BEER eller noe sånt, hvor godt denne fungerer vet jeg ikke, den bør iallefall ligge på null.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

retning sør,I vater, 22grader elevasjon 20 % signal styrke!

Tiltross for tilbakemeldinger fra dere og iherdig stilling av parabol fra meg ser det dårlig ut. Føler jeg har prøvd det meste.
    gradeskvien bakpå parabolen begynne rpå 20 og går til 90, når parabolen står i vater og gradeskiven står på 20 så regner jeg med at det vil si at elevasjonen er 20 grader, altså ikke at jeg skal regne 20 grader vider og opp til 40 grader...
    Har stilt litt på vinkelen til parabolen og synes det er litt merkelig en retningen jeg mener er rett sør gir samme signal som når jeg har vridd parabolen ganskje mye i en retning, er et stort dødpunkt hva signalstyrke angår, men så plutselig etter å ha vridd et stykk til ene siden kommer signalet tilbake og legger seg på ca samme signal som rett sør... merkelig.
    Ser at å stille på hodene er veldig fininstilling, endrer seg gjerne med 3-4 % men ellers har de lite å si.
    Forstår ikke helt hva en satelittmontør kan gjøre anderledes enn det jeg har gjort. Vridde litt på parabolen for å endre skew også, det gjorde heller ingen store utslag.
    Dersom det slutter å regne skal jeg gi det ett siste forsøk. Hadde 24 % signalstyrke før jeg fikk satt festet helt i vater, merkelig at jeg får mindre nå. hmmm
    små marginer ute å går!

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiltross for tilbakemeldinger fra dere og iherdig stilling av parabol fra meg ser det dårlig ut. Føler jeg har prøvd det meste.
    gradeskvien bakpå parabolen begynne rpå 20 og går til 90, når parabolen står i vater og gradeskiven står på 20 så regner jeg med at det vil si at elevasjonen er 20 grader, altså ikke at jeg skal regne 20 grader vider og opp til 40 grader...
    Har stilt litt på vinkelen til parabolen og synes det er litt merkelig en retningen jeg mener er rett sør gir samme signal som når jeg har vridd parabolen ganskje mye i en retning, er et stort dødpunkt hva signalstyrke angår, men så plutselig etter å ha vridd et stykk til ene siden kommer signalet tilbake og legger seg på ca samme signal som rett sør... merkelig.
    Ser at å stille på hodene er veldig fininstilling, endrer seg gjerne med 3-4 % men ellers har de lite å si.
    Forstår ikke helt hva en satelittmontør kan gjøre anderledes enn det jeg har gjort. Vridde litt på parabolen for å endre skew også, det gjorde heller ingen store utslag.
    Dersom det slutter å regne skal jeg gi det ett siste forsøk. Hadde 24 % signalstyrke før jeg fikk satt festet helt i vater, merkelig at jeg får mindre nå. hmmm
    små marginer ute å går!
    Tror nok du må få låne deg en annen tuner der kanalene er søkt inn på forhånd, det vil nok hjelpe deg med og stille inn parabolen. Har satt opp en del Dreamboxer og alle har jeg programert ferdig hjemme hos meg før jeg har stilt inn parabolen hos venner og bekjente.
    Det er ikke enkelt og stille inn en parabol ,dersom du aldri har gjort det før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •