Skuffet over Canal Digitals HD PVR-mottaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Skuffet over Canal Digitals HD PVR-mottaker

Mottok ny HD PVR-mottaker fra Canal Digital i går og er så langt skuffet over hvor dårlig den er.
    Koplet den til min 50" Pioneer som er et fantastisk tv.
    Det første jeg la merke til var at i motsetning til min forrige PVR-mottaker viste 4:3-sendinger som 4:3 og ikke fyllte hele bildet.
    Det andre jeg la merke til var at bilder fra studiosendinger fra NRK1 og TV2 var mye(!) dårligere enn den forrige mottakeren viste. Andre kanaler var generellt blassere, mindre kontrast og mye mer "heavy" på farvene.

Ser man på HD sendinger ble jeg rett og slett ikke så imponert. Det var skarpere og med korrekt farvegjengivelse, men men.....

Etter å ha irritert meg lenge, koplet jeg en ordinær scart-kabel mellom mottaker og tv.
    Da ble bildene på SD-sendinger mye bedre. Stor forskjell til det positive.
    Ulempen er at man må inn i menyen til mottakeren og slå av HDMI-signalet.
    4:3-sendinger ble skalert helt ut, uten forvrengning.
    Alle kanaler vistes like bra som på den forrige mottakeren, i tillegg kunne man se HD-sendinger i vanlig oppløsning.

Fjernkontrollen er så dårlig at jeg har kontaktet Canal Digital for å muligens få den byttet.
    En ting er dårlig design, billig plast og lite intuitiv knappeplassering. Det verste er at den fungerer som oftest ikke. Må trykke hardt og skrått på knappene, mange ganger. Kommer til å slite den helt ut før jul med slik bruk.

Som en liten oppsummering; for vår del kommer vi fortsatt til å se på tv via scart-kopling. For min kone og barna vil det bli for tungvint å måtte gå inn i menyen og switche mellom hdmi og scart etter behov.
    Dermed blir HD-programmer kun noe man ser på en sjelden gang.

Er usikker på om merinvesteringen og høyere månedspris er verdt dette.
    Med det jeg vet nå burde jeg nok ha ventet enda et år, minst.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel si meg enig med deg, har akkurat samme problemet.Fikk til beskjed at det var tvèn min som var problemet. Men jeg også ender opp med å bytte fra HDMI til Scart , men dette gjør det veldig tungvint og ender opp med å nesten ikke se på HD kanalene faktisk. Tror rett og slett dette skyldes under pari mottaker.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så tragisk. Jeg hadde gledet meg til å kjøpe en sånn. Nå venter jeg nok til det kommer en etterfølger.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke så rart. Merket akkurat det samme selv.

Årsaken er at når du kobler tuneren via scart (dvs analogt) så slår den interne bildeprosesseringen i TVen inn. Den vil da utføre en masse rart på bildet noe som gjerne resulterer i et mye bedre bilde (slik som hos meg).
    Dette inkluderer også å strekke ut et 4:3 bilde.

Med HDMI så prosesserer de fleste TVer ikke bildet i særlig grad siden det er digitalt og i høy oppløsning noe som krever mye kraft. Du vil også få korrekt aspect ratio siden bildet er heldigitalt. Dersom tuneren sender ut et bilde til TVen med 1080i oppløsning (som vel er det vanlige på disse HD-tunerne) uansett aspect ratio så vil ikke TVen kunne skille ut det svarte.

Med andre ord så er du egentlig totalt avhengig av at det originale bildet er av bra standard med HDMI koblede tunere. Enten det eller så må man kjøpe en TV som klarer å prosessere digitale HD-bilder via HDMI på samme måte som den kunne prosessere analoge bilder. Uansett så burde man sluppet dette dersom sendingene hadde hatt skikkelige farger (utrolig blasse farger på TVsendingene når man ser de i rått format uten TVens prosessering)

Så det blir egentlig feil å si at den gamle tuneren var bedre eller at den nye HD-tuneren er dårlig. Den nye HD-tuneren viser bildet digitalt via HDMI og du får da bildet slik det ble sendt ut i eteren dessverre. I de fleste tilfeller er dette bildet godt under pari, men f.eks under fotball EM i HD så var bildet gnistrende godt, så tuneren gjør jobben bare bildet som sendes er bra.
    Problemet er som sagt bare at analoge tilkoblinger prosesseres av TVen mens HDMI tilkoblede signaler svært ofte ikke får tilgang til den samme prosesseringen.

Når det gjelder at 4:3 sendinger vises i korrekt format så er dette uvant de første dagene, men så er det en befrielse når du har blitt vant til det. Nå skjønner jeg ikke at jeg orket å se på TV uten korrekt aspect ratio, med en haug med halvchubby folk

Man legger imidlertid merke til at svært mange TV-kanaler utrolig nok sender omtrent null i widescreen ENDA ***host****TV3
    TV3 har forøvrig helt ræva bilde sammenlignet med TV2 og NRK, noe man virkelig ser godt når TVen ikke får sminket opp bildet som den kan gjøre via SCART

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder at 4:3 sendinger vises i korrekt format så er dette uvant de første dagene, men så er det en befrielse når du har blitt vant til det. Nå skjønner jeg ikke at jeg orket å se på TV uten korrekt aspect ratio, med en haug med halv chubby folk

Helt enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er ikke det som er problemt for min del , men det at bildet blir vesentlig dårligere via HDMI , sminke eller ikke, et uskarpt bilde er jeg ikke spesielt glad i.Muligheten som vi snakker her om altså 4:3 er helt ok, men det at bildet rett og slett ikke er bra , sagt på en fin måte, er under pari spør du meg. Og jeg har jo tilkoblet en helt vanlig dvd recorder med HDMI som gjør jobben helt fabelaktig, altså leder det meg til å tro at en plass i boksen skjer det noe feil-.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kobler HD-tuneren din til TVen via HDMI så ser du bildet slik det ble sendt ut. Dessverre er bildet som sendes ut fra TV-produsentene ikke spesielt bra, slik at vi har blitt bortskjemt med prosesseringen i TVen som man får med via analog tilkobling (f.eks scart)

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor du trekker inn en DVD-spiller. Selvfølgelig blir bildet mye bedre via en DVD-spiller eller lignende siden DVD-plater generelt sett har mye bedre bilde og farger enn TV-sendingene. Det at denne også bruker HDMI og presterer et bra bilde på samme TV har ingen ting med saken å gjøre siden det er kildematerialet som er problemet, ikke HDMI funksjonaliteten til tuner eller TV. Eller er det noe jeg ikke skjønte med sammenligningen din?
    Hadde du spilt den samme DVD-en via tuneren din er jeg rimelig sikker på at du ville fått så godt som like bra bilde som med DVD-spilleren din.

Situasjonen kan bli bedre på tre måter:
    1. De kan begynne å sende TV-sendinger i ordentlig kvalitet
    2. Skaffe en HD-tuner med prosessering av bildet, som kan prøve å lage gull av gråstein ved å gjøre bildet skarpere, fargene sprekere og fjerne støy
    3. Skaffe en TV med prosessering av bildet, som kan prøve å lage gull av gråstein ved å gjøre bildet skarpere, fargene sprekere og fjerne støy

Punkt 3 har vært gjort i årevis med analoge tunere, så det er absolutt et alternativ. Det kommer nok, eller kanskje det allerede finnes, HD-tunere med bildeprosessering før det sendes ut på HDMI også, men det aller beste var jo om de faktisk hadde gjort noe med problem nr 1.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo noen som ved litt triksing har fått den til å sende ut 576i over hdmi. En får håpe Cd kommer med FW oppdatering som tillater dette på SD-sendinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den samme boksen for kabel-tv har bedere bilde på både HD og SD, og den har valg for 576p ikke bare 720p og 1080i.
    Tipper at ved neste software så blir dette fikset for parabol versjonen også.
    Prøv "on demand" knappen for å gjøre noe med 4:3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke benytte component-kabler mellom PVRen og Tven i stedet for scart? Det gir brukbart bilde både på standard og HD-bilder og kan benyttes parallellt med HDMI uten å stille om i PVRens menyer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plages som mange andre av støy på denne dekoderen. Har åpnet den, og så at viften lå løs. Har forsøkt å "islolere" den på diverse måter uten det helt store hellet. Lurer derfor på om jeg skal ta sjansen på å rett å slett koble ut viften (så at noen skrev på ett forum at det ikke gjorde noe). Hva tror dere om det? Galskap?

Ha en fortsatt fin fin fredag

mvh
    Frode

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Skandale, sender ikke tuneren ut native oppløsning til materialet?

Jeg som har bestilt en selv, riktignok til kabel-TV, men forskjellen ligger nok kun i dvb-c vs dvb-s (samt transpondere etc)?

Det er jo latterlig, spesielt hvis boksen gjør en slett jobb med konverteringen!

/S

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer snart en oppdatering fra CD som gjør at bilde blir vesentlig bedre samt at den reagerer mye raskere på skifting av kanaler etc.
    Pioneer har desverre hatt problemer med støy mellom tv og tuner.
    Beste måten for de som har pioneer, er å flytte tuner så langt bort fra tv som mulig, gjærne med en høytaler imellom. Når det gjelder støy fra tuner, så var de første som kom mye verre på viftestøy enn de som nå nylig er kommet. Har du en tidlig versjon kan du bare kontakte CD, så sender de deg en ny

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, da ringer jeg cd, får håpe at de ikke klikker når de ser jeg har åpnet den jeg har....

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke sagt til de at du har åpnet den

Sitat Opprinnelig postet av Falcon1975
    Takker, da ringer jeg cd, får håpe at de ikke klikker når de ser jeg har åpnet den jeg har....

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min HD PVR i går, og koblet den opp både med scart til tv, og HDMI (1080i) via min AVR 255. Lyden går via SPDIF til AVR 255.

Fjernkontrollen til PVR fungerer perfekt!! Ikke manglende respons, slik mange andre opplever (Har Panasonic 42PV70). Men har i tillegg kodet opp min Logitech One, slik at kona bare kan trykke "se TV" for SDTV, og "se HDTV" for (selvfølgelig) HDTV.

PVR er musestille. Hører ikke noe selv om det er stille i rommet.

Ved bruk av scart tar tv seg av aspect ratio, og fyller skjermen til 16:9, ved hdmi får jeg 4:3. Sendingene er klare og fine, og med bra smell i fargene uansett inngang. HDTV er så klart at jeg ikke kan beskrive det! Blir nesten som å se blueray!

Layout for PVR er litt 1999, men fungerer. Litt lite intuitiv. Tok opp en film i går, og opptaket ble perfekt, med rett navn på opptak automatisk.

Lyd: perfekt! Så litt på film i går på CANAL+ Action, og fikk Dolby Digital EX + i displayet, og full 6.1 fra forsterker.

Så langt godt fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte dem nå og fikk beskjed om at jeg ikke fikk byttet den. Har total abb og ett ekstra entertainment abb, altså 2 pvr'er som durer like mye. Grunnen til at jeg ikke fikk bytte er vel at jeg kjøpte dem når de kom ut (i april). Regner med at jeg ikke har noe rett på bytte?

Noen som vet om det er galskap å koble ut vifte`?

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke ha noe å si det. Ring igjen og klag på støy fra vifte.
    Hvis det ikke løser seg, skal du få et nr av meg til han som sitter og tester CD`s nye SW og HW så ordner nok han det

Sitat Opprinnelig postet av Falcon1975
    Ringte dem nå og fikk beskjed om at jeg ikke fikk byttet den. Har total abb og ett ekstra entertainment abb, altså 2 pvr'er som durer like mye. Grunnen til at jeg ikke fikk bytte er vel at jeg kjøpte dem når de kom ut (i april). Regner med at jeg ikke har noe rett på bytte?

Noen som vet om det er galskap å koble ut vifte`?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt en lengre mail til Morten Berge (produktsjef) som jeg har vært i kontakt med tidligere. Så får vi se hva han sier.

Men hva mente du med han du kjente? Ordner han evt nye pvr'er til meg, eller hjelper han meg med de jeg har nå. Takker for hjelp.

mvh
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Nå kommer snart en oppdatering fra CD som gjør at bilde blir vesentlig bedre samt at den reagerer mye raskere på skifting av kanaler etc.
    Pioneer har desverre hatt problemer med støy mellom tv og tuner.
    Beste måten for de som har pioneer, er å flytte tuner så langt bort fra tv som mulig, gjærne med en høytaler imellom. Når det gjelder støy fra tuner, så var de første som kom mye verre på viftestøy enn de som nå nylig er kommet. Har du en tidlig versjon kan du bare kontakte CD, så sender de deg en ny
    Sitter du på noe mer info om når den kommer? Min er ubrukelig med en LG tv per i dag og har hatt min stuet vekk siden mars nå, smule kjedelig. Håper oppdateringen kan løse problemet. Vet du om det er noen fix på oss som mister lyden? Jeg må stadig trykke på en knapp for å få lyd igjen, men har ikke hørt om så mange som har slitt med det.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •