Noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kan hjelpe?

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg med et problem, jeg har parabol (CD), problemet mitt er at parabolen min står 200 mtr fra tuneren.(pga signal) Jeg har strekt kabel til denne og det fungerer utmerket, men nå vill jeg gjerne ha signal i mere enn ett rom, det er da det største problemet starter. Jeg deler hode med flere, og jeg har ikke mulighet til å strekke en kabel til, er det mulig å få delt signalene uten å strekke kabel? Har hørt at dreambox er en mulighet, men jeg har ikke så mye peiling på slike ting. Håper noen har en enkel og billig løsning på dette.

mvh

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjhl
    Hei.

Håper noen kan hjelpe meg med et problem, jeg har parabol (CD), problemet mitt er at parabolen min står 200 mtr fra tuneren.(pga signal) Jeg har strekt kabel til denne og det fungerer utmerket, men nå vill jeg gjerne ha signal i mere enn ett rom, det er da det største problemet starter. Jeg deler hode med flere, og jeg har ikke mulighet til å strekke en kabel til, er det mulig å få delt signalene uten å strekke kabel? Har hørt at dreambox er en mulighet, men jeg har ikke så mye peiling på slike ting. Håper noen har en enkel og billig løsning på dette.

mvh
    Med parabol må du trekke en kabel fra LNB til hver mottager uansett hvilken mottager du benytter. Det er teknisk mulig å splitte signalet men det gir store begrensninger. Hvis du splitter signalet og ser TV2 på en tuner så vil ikke den andre tuneren kunne motta NRK osv.

Det finnes Unicable og SatCR LNB systemer som gjør det mulig å splitte signaler uten problemer med det er relativt få mottagere som støtter denne standarden enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Eneste mulighet er vel å trekke en ny kabel, splitter man signalene så kan man vel ikke se på lav frekvens når man ser på høy frekvens?! har jeg forstått rett da?

En ting til, kan man se HD med kun en kabel trekkt? Bestiller ikke ny tuner, visst ikke der er mulig..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Eneste mulighet er vel å trekke en ny kabel, splitter man signalene så kan man vel ikke se på lav frekvens når man ser på høy frekvens?! har jeg forstått rett da?

En ting til, kan man se HD med kun en kabel trekkt? Bestiller ikke ny tuner, visst ikke der er mulig..
    Det er 4 mulige valg på et hode: Lav frekvens vertika, lav frekvens horisontal, høy frekvens vertikal og høy frekvens horisontal. Så det valget som er brukt på hovedtuner må og de andre bruke om kun en kabel er i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går grensen for høy og lav?

Er det mulig å se HD med kun en kabel trekkt?

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går grensen for høy og lav?

Er det mulig å se HD med kun en kabel trekkt?
    Ingen problem med HD med en kabel trekt. Problemet er 2 tunere med kun 1 kabel.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forstår jeg, men hvor går grensen for lav og høy frekvens?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg ikke bomber totalt her
    jeg menner jeg leste en artikel om ikke so lenege side på tele-satellite magazine
    der stå det om en kabel som kune deles i 2 .

mitt forståeøse var at den så utfra som 1 kabel , men inn i den var det 2 kabler
    og da tenker jeg , hvis nå sier jeg hvis da jeg ikke er 100% sikker , en slik kabel eksisterer da er vel det mulig å bruke en kabel til den tuner 1 og andre til tuner 2.

skal see om jeg finner igjen den testen og skrive tilbake her.

Edit
    fant ikke artiklen enda , men her er det en link til en slik twin coaxial kabel jeg snakket om
    Cables To Go - 250ft Dual RG6/U Quad Shield In Wall Coaxial Cable

mvh

bobi

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes doble kabler, det er ikke noe problem. Men jeg går ut fra at det her er snakk om å bruke den kabelen som allerede ligger der.

Jeg mener at jeg har sett noen bokser som du kobler på hver side av kabelen, og som muligjør deling av samme kabel mellom 2 mottakere. Går ut fra at de legger signalene i forskjellige frekvensområder og så legger dem tilbake i andre enden slik som de skal være. Skal se om jeg finner websiden igjen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forstår jeg, men hvor går grensen for lav og høy frekvens?
    Grensen går normalt ved 11700MHz. Det er som regel slik at mottagerene har innebygd overgang ved 11700MHz.

Teoretisk sett kan grensen for overgang til høybånd gå ved 11550MHz. Lavbånd kan uansett ikke fungere høyere enn 11900MHz. Tuneren kan motta frekvenser fra 950MHz-2150MHz.

LNB'en har en lokal oscillator for lav bånd og den er på 9750MHz. Det gjør at lavband delen teoretisk sett kan motta frekvenser fra 950MHz+9750MHz=10700MHz og opp til 2150MHz+9750MHz=11900MHz.

Lokal oscillator for høybånd er på 10600MHz. Høybanddelen kan motta frekvenser fra 950MHz+10600MHz=11550MHz og opp til 2150MHz+10600MHz=12750MHz.

Jeg har hatt mottagere hvor det har vært mulig å sette grensen for høybånd/lavbånd og så langt har det fungert marginalt bedre å sette grensen til 11550MHz siden frekvensbåndet fra 11550MHz - 11700MHz da får mindre kabeltap enn det vil gjøre dersom lavbånd oscillator benyttes helt opp til 11700MHz.

Det er ikke bare lav bånd & høybånd som er problemet ved å splitte en kabel. Det er like mye vertikal og horisontal.

• Lavbånd horisontal 950MHz-2150MHz
    • Lavbånd vertikal 950MHz-2150MHz
    • Høybånd horisontal 950MHz-2150MHz
    • Høybånd vertikal 950MHz-2150MHz

Skal du mate to mottagere uten trøbbel så må du ha 2 kabler. Skal du mate 4 mottagere så må du ha 4 kabler. Skal du koble til flere enn 4 mottagere så behøver du ikke mer enn 4 kabler for da kan du bytte til en LNB beregnet for multiswitch.
    Multiswitchen mates med egne kabler for :
    • Lavbånd horisontal
    • Lavbånd vertikal
    • Høybånd horisontal
    • Høybånd vertikal

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Det finnes doble kabler, det er ikke noe problem. Men jeg går ut fra at det her er snakk om å bruke den kabelen som allerede ligger der.

Jeg mener at jeg har sett noen bokser som du kobler på hver side av kabelen, og som muligjør deling av samme kabel mellom 2 mottakere. Går ut fra at de legger signalene i forskjellige frekvensområder og så legger dem tilbake i andre enden slik som de skal være. Skal se om jeg finner websiden igjen.

Det er en kabel som allerede ligger der ja. Håper du finner denne siden, hadde vært konge.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kabel som allerede ligger der ja. Håper du finner denne siden, hadde vært konge.
    Stacker De-Stacker Einkabellösung für Twinreceiver -

Er ikke sikker på om den kan brukes på så langt strekk som 200 meter, men hvis teknologien finnes så er det kanskje andre modeller som kan brukes.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stacker De-Stacker Einkabellösung für Twinreceiver -

Er ikke sikker på om den kan brukes på så langt strekk som 200 meter, men hvis teknologien finnes så er det kanskje andre modeller som kan brukes.
    Dette er absolutt en interessant boks.

Dersom denne boksen bruker alle frekensene fra 5MHz til 3850MHz slik det antydes så kan det potensielt gi STORE problemer ved lange kabelstrekk. Coax kablen vil ha ekstrem demping av signalet som ligger over 2000MHz. Nå kan det være at "sende enheten" har tatt høyde for dette og gir ekstra høyt nivå på frekvensbåndet over 2000MHz. Frekvensområdet fra 5MHz-950MHz benyttes også til radio og TV senndinger over "eteren". GSM og ICE sender også i dette båndet. Coax kabelen bør derfor være rimelig godt skjermet.

Jeg er ikke helt stø i Tysk men det er mulig at man kan klare seg med frekvensbåndet fra 5-2150MHz dersom kun to mottagere skal mates med signal. Da er i såfall ikke kabeldemping noe potensielt problem.

Skal 4 mottagere mates med individuelle signaler via en kabel så vil det kreve en båndbredde på ca. 3600MHz og det er vel derfor det er angitt at "Stacker" kan benytte frekvensområdet fra 5-3850MHz.

Det finnes også liknende systemer som benytter fiberkabel men da blir det sannsynligvis ganske dyrt.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår annonsen, så sies det "opp til 30 meter". Da er nok disse boksene beregnet på å bruke i et hus, og ikke til parabolantenner som står 200 meter vekke.

Hvis man derimot allerede har en kabel fra taket og ned til stuen, og så ønsker seg twintuner. Da er nok dette systemet meget brukbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært genialt med en slik boks, men problemet blir jo at det er over 30mtr. Men kanskje det er verdt ett forsøk?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært genialt med en slik boks, men problemet blir jo at det er over 30mtr. Men kanskje det er verdt ett forsøk?
    Det finnes et annet likende produkt men jeg er veldig usikker på om det er bedre egnet for lange kabler.
    www.digitalt.tv satellit, kabel og antenne-tv nyheder, guides, forum mm.

Multi Band Converter - Johansson
    Produktet ser ut til å kun være designet for å mate to mottagere med 1 kabel. Det kan bety at den benytter frekvensbåndet fra 5MHz-2150MHz. Hvis det er tilfellet så skal du ikke få mer kabeldemping med denne løsningen enn den du allerede har.
    Denne løsningen kan muligens også fungere for de som har for mye spenningsfall i lang coax slik at de horisontale kanalene ikke fungerer.

Edit: Det viser seg at Johansson Multiband Converter er samme boks som det postet info om lengre oppe i tråden. Den er derfor ikke egnet til lange kabler. MultiMedia Systems Johansson Multi Band Converter 9640 KIT (Stacker-De-Stacker) 2x Satellite Signals Down 1 Single Cable

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det finnes et annet likende produkt men jeg er veldig usikker på om det er bedre egnet for lange kabler.
    www.digitalt.tv satellit, kabel og antenne-tv nyheder, guides, forum mm.

Produktet ser ut til å kun være designet for å mate to mottagere med 1 kabel. Det kan bety at den benytter frekvensbåndet fra 5MHz-2150MHz. Hvis det er tilfellet så skal du ikke få mer kabeldemping med denne løsningen enn den du allerede har.
    Denne løsningen kan muligens også fungere for de som har for mye spenningsfall i lang coax slik at de horisontale kanalene ikke fungerer.

Edit: Det viser seg at Johansson Multiband Converter er samme boks som det postet info om lengre oppe i tråden. Den er derfor ikke egnet til lange kabler.
    En mulig ulempe ved dette produktet er at det ser ut til at den trenger tilgang til strøm i begge ender. Det kan kanskje bli vanskelig hvis parabolantennen står langt fra bygninger. Jeg tror Stacker/Destacker modellen bare trenger strøm i mottakerboksen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulig ulempe ved dette produktet er at det ser ut til at den trenger tilgang til strøm i begge ender. Det kan kanskje bli vanskelig hvis parabolantennen står langt fra bygninger. Jeg tror Stacker/Destacker modellen bare trenger strøm i mottakerboksen.
    Linken jeg postet viste seg å være eksakt samme produkt som du postet link til den 19 September. Det er riktig som du skriver at det kun ser ut til å være destacker inne ved mottager som krever egen strømforsyning.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at det er så veldig viktig, men Multi Band Converter er vel et annet produkt?

Eller er det bare bildene som lurer meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd denne med kabel på ca 50m uten problemer.
    Kjøp den og pakk den ut forsiktig for å prøve, virker den ikke send den tilbake på angrefristen.
    Eller ring disse for å høre hva de tror : City Radio og TV Service ***

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •