Veksler mellom rødt og grønt signal hele tiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veksler mellom rødt og grønt signal hele tiden

Hei!

HAr kjøpt CD HD pvr via elkjøp. Har montert/justert parabolen så godt jeg kan men eneste jeg får er veksling mellom rød pg grønn signalbar. Nivået er på 179
    Noen som har vært borti dette og kan gi meg en fin TV kveld?
    Jeg bor på Kløfta og så vidt jeg har skjønt da skal den parabolen vinkles slik:
    21 grader
    195 i kompassrettning

Beklager hvis dette er tatt opp før men jeg fant ingenting

Mvh
    John-Arild

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMCats
    Hei!

HAr kjøpt CD HD pvr via elkjøp. Har montert/justert parabolen så godt jeg kan men eneste jeg får er veksling mellom rød pg grønn signalbar. Nivået er på 179
    Noen som har vært borti dette og kan gi meg en fin TV kveld?
    Jeg bor på Kløfta og så vidt jeg har skjønt da skal den parabolen vinkles slik:
    21 grader
    195 i kompassrettning

Beklager hvis dette er tatt opp før men jeg fant ingenting

Mvh
    John-Arild
    Vinklene er nesten riktig. Det er 21 grader elevasjon og 193.5 grader på kompasset. Kompasset kan lett forstyrres dersom det er jern i nærheten (f.eks. antennefestet). Siden antennen er offset så skal ikke selve skålen/reflektoren tiltes med 21 grader men siden du tydligvis har truffet satelliten så har du nok montert antennen nesten helt riktig (små pekefeil på antennen ,f.eks. 1-2 grader, vil gi dårlig signal kvalitet).

Det virker som antennen ikke er justert helt maksimalt. Jeg har selv 198 i signalstyrke fra HD-PVR boksen (frekvens 11247V) og da bruker jeg en 55cm antenne. Jeg har ekstremt korte kabler og da blir signalstyrke verdien høyere. Selv om du ikke skulle klare 198 i signalstyrke så betyr det ikke at noe er galt av denn grunn.

Din antenne er større (antagelig Triax TD64cm hvis det er antenne levert av CD). Forsøk å finjuster veldig forsiktig mens noen ser på verdiene. Du må justere ekstremt forsiktig. Det beste er om du kan se TV'n mens du justerer - alternativt få noen til å lese opp verdiene via mobiltelefon mens du justerer. 1 grad feil kan føre til problemer så vær forsiktig. Det er også lett å dra antenna ut av posisjon når man strammer rørklemmene. Pass på å stramme skruene likt slik at ikke antennen trekkes mot en retning (få noen til å sjekke signalverdien mens du skrur til rørklemmene).

Du må også ha fri sikt til satellitten. Avstand fra antennen til evt. trær,bygninger,busker osv. må være større enn 3x høyden på den evt. hindringen.

Antar at du har montert en parabol & LNB som er levert av CD ? Da har du quad hode og benytter ingen diseqc som kan feile. Går også ut fra at du benytter kablene som fulgte med og ikke gjenbruker gamle kabler som kan være dårlige ?

Av og til kan det være problemer med enkelte av utgangene på quad hodet så forsøk de to utgangene du ikke har brukt.

HD-PVR'en krever to kabler fra LNB til mottager for at alle funksjonene skal fungere. Du kan også få trøbbel dersom du har vært litt uheldig med montering av f-konnektorene (pluggene som skrus på kabelen). Sjekk derfor f-konnectorene nøye for å være helt sikker på at de ikke kortslutter kablen eller har dårlig kontakt i skjerm og senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skal ikke være noen hindringer i veien for parabolen.
    Skal prøve de to andre utgangene.
    Har ikke hatt parabol før så brukte de ledningene som fulgte med.
    Når vi er inne på F-konektorene. Her tror jeg jeg har gjort noe feil.
    Kobbertråden i midten er grei men hva annet skal ha kontakt med F-konektorene.
    Slik jeg har gjort det nå har jeg brettet de små ledningene bakover slik at de får kontakt med f-konektorene når jeg skrur de på. Jeg har ikke brettet "sølvpapiret" rundt så det har jeg ikke noen kontakt med. Er dette riktig eller har jeg gjort helt feil? Som sagt aldri hatt parabol før så er skikkelig n00b.

Skal hode stå rett opp og ned eller skal det vris til noen av sidene?

Mvh
    JAM

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skal ikke være noen hindringer i veien for parabolen.
    Skal prøve de to andre utgangene.
    Har ikke hatt parabol før så brukte de ledningene som fulgte med.
    Når vi er inne på F-konektorene. Her tror jeg jeg har gjort noe feil.
    Kobbertråden i midten er grei men hva annet skal ha kontakt med F-konektorene.
    Slik jeg har gjort det nå har jeg brettet de små ledningene bakover slik at de får kontakt med f-konektorene når jeg skrur de på. Jeg har ikke brettet "sølvpapiret" rundt så det har jeg ikke noen kontakt med. Er dette riktig eller har jeg gjort helt feil? Som sagt aldri hatt parabol før så er skikkelig n00b.

Skal hode stå rett opp og ned eller skal det vris til noen av sidene?

Mvh
    JAM
    Jeg tror ikke du har gjort noe galt med f-konnektoren. Det som er poenget er at kobbertråden ikke må komme i kontakt med sølvpapir/skjermen rundt kabelen. Så lenge konnektoren kun får kontakt med pluggen når du skrur den på så er trolig dette ok :smile:

Skjermen må ha god kontakt i plukken siden det går 14-18Volt spenning i kabelen ut til hodet.

Hode skal stå nesten rett opp og ned. Når du står foran parabolen og ser inn mot hodet/antennen så skal hodet vris en tanke mot klokken - hodet skal vris 6.7 grader med klokken for å være unødvendig nøyaktig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bobben1.
    Nå har jeg gjort som beskrevet og fortsatt veksler det mellom rødt og grønt hele tiden.
    Har ikke tolmodighet til å drive med slik finjustering og dill så blir vel å betale 800,- for 3.5 min til Canal Digital for å få det opp å gå.

Men tusen takk for hjelpen

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bobben1.
    Nå har jeg gjort som beskrevet og fortsatt veksler det mellom rødt og grønt hele tiden.
    Har ikke tolmodighet til å drive med slik finjustering og dill så blir vel å betale 800,- for 3.5 min til Canal Digital for å få det opp å gå.

Men tusen takk for hjelpen
    Er det kr. 800 for montering du mener ?

Kundeservice telefonen 06090 koster vanlig lokal telefontakst evt. vanlig mobiltelefon takst. Det kan jo være lurt å ta en telefon i tilfelle problemet du har er et kjent problem og ikke skyldes dårlig justert antenne. Du risikerer å spare de 800 kronene dersom de har tips som løser problemet ditt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo håpet på å spare de pengene ja :-)
    Ringer dem i morgen men vil jo helst se på tv i dag :cry:
    Men er det riktig at når jeg fjerner den ene kabelen i sat1 så får jeg ingen signaler? (sat2 står fortsatt i)

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo håpet på å spare de pengene ja :-)
    Ringer dem i morgen men vil jo helst se på tv i dag :cry:
    Men er det riktig at når jeg fjerner den ene kabelen i sat1 så får jeg ingen signaler? (sat2 står fortsatt i)
    Ja det er nok riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært i kontakt med 06090 og de kom med akkuratt de samme tingene du har skrevet.
    Lurer på om jeg skal stikke innom Claes Ohlson og kjøpe en slik en Satellittsøker

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært i kontakt med 06090 og de kom med akkuratt de samme tingene du har skrevet.
    Lurer på om jeg skal stikke innom Claes Ohlson og kjøpe en slik en Satellittsøker
    Det tror jeg er fornuftig. En satbeeper er veldig kjekt når man skal finjustere antennen ( den piper med høyere frekvens/tone jo bedre signalet blir).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne tråden.

Når jeg går inn i menyen å se informasjon om antennesignal, så er det kun den ene søyla som er grønn. Er det riktig? eller skal begge søylene være grønne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo oppdatere hva som var feil.
    Jeg var på helt feil satelitt så 195 grader var helt feil måtte mye lengere til høyre. Husker ikke gradene

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo oppdatere hva som var feil.
    Jeg var på helt feil satelitt så 195 grader var helt feil måtte mye lengere til høyre. Husker ikke gradene
    Tipper at parabolen sto først mot Astra 19,2 øst ,tror nok at 195grader er korrekt men at noe har forstyrret kompasset. Eller du har brukt et 400 graders kompass og da blir det ca 215 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem, noen som kan hjelpe?

Fikk en montør gjennom CD, men det ble bare tull. Han satte PVR'en på landsinstilling Danmark og ba meg vente i to timer på signaler på kanal 4 (TV2). Ingen ting skjedde, så etter fire timer forsøkte jeg selv og fikset det. Tror ikke han har montert antennen riktig heller.

Det går stort sett greit med de fleste SD-kanaler, men jeg får bare inn VoomHD. Jeg antar dette er fordi HD-kanalene trenger bedre antenneforhold? Det står sjekk antennen på alle hd-kanaler bortsett fra VoomHD. Søylene er varierende, men selv med mye grønt (beklager upresis beskrivelse) får jeg ikke HD-kanalene.

Kan noen forresten hjelpe med antenneposisjon på Nordstrand i Oslo? Og er det bedre jo høyere antennen står på huset?

Takk...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kensol
    Fikk en montør gjennom CD, men det ble bare tull. Han satte PVR'en på landsinstilling Danmark og ba meg vente i to timer på signaler på kanal 4 (TV2). Ingen ting skjedde, så etter fire timer forsøkte jeg selv og fikset det. Tror ikke han har montert antennen riktig heller.

Det går stort sett greit med de fleste SD-kanaler, men jeg får bare inn VoomHD. Jeg antar dette er fordi HD-kanalene trenger bedre antenneforhold? Det står sjekk antennen på alle hd-kanaler bortsett fra VoomHD. Søylene er varierende, men selv med mye grønt (beklager upresis beskrivelse) får jeg ikke HD-kanalene.

Kan noen forresten hjelpe med antenneposisjon på Nordstrand i Oslo? Og er det bedre jo høyere antennen står på huset?

Takk...
    Posisjonene vet du jo nå, står den feil så er det kun noen få mm den ene eller andre veien.
    Hvis du har fri sikt ca 22 grader så hjelper det ikke å ha den høyere opp.
    Fungerer bra å brette et ark 2 ggr slik at du får 22,5 graders vinkel, så kan du bruke et vater og så sikte.
    Du burde heller klage å få de til å sende en annen, dette har du/CD betalt for at skal virke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •