Kun 55% signalstyrke ved fri sikt til satelitt. Noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kun 55% signalstyrke ved fri sikt til satelitt. Noen tips?

Hei

I mai kjøpte jeg Canal digital pakke, med HD mottaker og fri installasjon.

Mai:
    Installatøren fant 50-55% i signalstyrke, som visstnok ikke holder til å få inn noen kanaler. Dette var med fri sikt mot satellitten CD sender fra. Viasat derimot gav full signalstyrke.

Sept:
    Installatøren var her igjen i går og monterte parabolen på en annen vegg som ville være mer gunstig for signal, men nå fant han ikke signaler på CD (Thor) i det hele tatt, men Viasat gav fortsatt utslag. Det var ganske mørkt så man kunne ikke se tydelig om det var noen vegetasjon som nå skygget for sikten ved montering på denne veggen.

Jeg er helt blank på det her så det jeg lurer på er om det er noe man kan gjøre for å få sterkere signal. Større parabolantenne, mer følsomme mikrobølgehoder?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor antenne har du.
    Hvor bor du i Norge?
    Hvilket merke og hvor mange db. står det på din lnb. f.eks 0.9 eller 0.3 etc.
    Hvor lang kabel, er det gammel kabel som har ligget ute i mange år etc.
    Du må komme med mere fakta hvis vi skal klare og hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard CD pakke kjøpt på Elkjøp

Antenne diameter: 62cm

Hode:
    Triax QUAD TQD 002
    Freq: 10,7 – 12,75 GHz
    NF: 0,3DB

Kabel: Ny, men ble ikke brukt. Installatøren koblet til en ekstern signalmåler apparat.
    Kabellengde som trengs fra antenne til dekoder er ca 3,2m

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jenova

Hode:
    Triax QUAD TQD 002

Kabel: Ny, men ble ikke brukt. Installatøren koblet til en ekstern signalmåler apparat.

Så lenge du har fri sikt så er det vanskelig og påpeke noen feil her.

Men du kan hvis du vil prøve et hode med bedre gain, her er et av de sterkeste på markedet.

MTI SUPER HIGH GAIN HIGHLINE UNIVERSAL SINGLE LNB on eBay, also, LNBs, Satellite Cable Freeview, Consumer Electronics (end time 12-Sep-08 16:34:48 BST)

Er det en som har erfaring med oppsett av antenner som har utført jobben hos deg?
    Er hodet vridd litt mot venstre når du står med nesen vendt mot antennen.
    Er veggen i vater der antennen henger? Hvis ja er antenne festet satt på 20 grader?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nytt for meg. Det finnes altså LNB'er med høyere følsomhet enn original CD som gir bedre signal?
    Det vore jo knall her i Bergen da signalet faller ned ganske mye når regnet står på som verst.
    Passer denne på original CD dish eller må man sette på et nytt feste?

MTI SUPER HIGH GAIN HIGHLINE UNIVERSAL SINGLE LNB on eBay, also, LNBs, Satellite Cable Freeview, Consumer Electronics (end time 12-Sep-08 16:34:48 BST)

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle lnb nå om dagen har samme diameter på halsen hvor klemmen sitter og vil derfor passe på de antennene som bruker slike typer lnb .

Når det gjelder fri sikt og 55% signal i tilleggg til at dere befinner dere så langt sør med en 62cm antenne så tror jeg noe har gjort en stor tabbe under montering/justering . Eller kanskje den frie sikten ikke er så fri den burde ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterer paraboler til stadighet, og har gjort det siden -88, og synes vel denne saken virker underlig. Det kan virke som at et ledd i utstyret er defekt, og det eneste jeg har vært ute for den siste tiden, er defekte LNB, som leveres med pakkene. Det hende iblant, og det burde være en smal sak å teste et annet hode for montøren som hjelper deg. Har montøren et proff-instrument ?
    Jeg bruker Sat-Look, et dyrt instrument, men uvurderlig ved montering. Det jeg reagerer på, er at montøren ikke finner ut hva som er feil umiddelbart. Er det fri sikt, og antennen ikke er skadd i frakten, nye LNB og ny kabel, da skal det mye til, at anlegget ikke skal fungere. Om en bruker bare en pipe-sak, til å lokalisere satelitten, da kan det fort gå galt, da den piper på alt som sender signaler der ute. Prøv de andre utgangene på LNB, og sjekk at montøren er 100% sikker på at han har lokalisert rett satelitt !! Skal ikke være nødvendig å bytte hode, men er forsøket verd, om ingenting annet hjelper.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Alle lnb nå om dagen har samme diameter på halsen hvor klemmen sitter og vil derfor passe på de antennene som bruker slike typer lnb .

Når det gjelder fri sikt og 55% signal i tilleggg til at dere befinner dere så langt sør med en 62cm antenne så tror jeg noe har gjort en stor tabbe under montering/justering . Eller kanskje den frie sikten ikke er så fri den burde ?
    Jeg trodde ikke CD's HD tuner viste signalet i %. Jeg tror ikke jeg har sett % verdi på noen av de to HD boksene til CD. Det er derimot et nivåmeter som også viser et tall. Tror det står ca. 110-120 på min HD boks men da benytter jeg en mindre antenne (55cm - Oslo området). Det avganger også av hvilken frekvens man måler på siden kabeldemping og antenne/LNB forsterkning ikke er lik i hele frekvensbåndet.

Prosent verdier har heller ingen stor nytte annet en til å optimere antennejustering. En prosentverdi på 55% kan være helt ok dersom mottagerens software er "tunet" slik at 55% er bra. Dersom man ikke har utfall (blinking til sort skjerm, mosaikk osv.) så er det viktigst) på kanalene bortsett fra når det regner kraftig så er trolig alt ok.

CD leverer med Triax TD64 antenne. Dette er en meget god antenne. Det er da viktig at man ikke sidemater Canal Digtial LNB'en men plasserer Canal Digtial LNB'en rett på bommen (i den orginale braketten) og sidemater viasat 5-øst LNB. IKKE benytt DiseqC switch boks til CD's HD mottager(det er helt unødvendig og kan degradere signalet).

Har også lest om tilfeller av at noen av utgangene på quad LNB'ene er dårlig så forsøk alle 4 etter tur.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg trodde ikke CD's HD tuner viste signalet i %. Jeg tror ikke jeg har sett % verdi på noen av de to HD boksene til CD. Det er derimot et nivåmeter som også viser et tall. Tror det står ca. 110-120 på min HD boks men da benytter jeg en mindre antenne (55cm - Oslo området). Det avganger også av hvilken frekvens man måler på siden kabeldemping og antenne/LNB forsterkning ikke er lik i hele frekvensbåndet.

Prosent verdier har heller ingen stor nytte annet en til å optimere antennejustering. En prosentverdi på 55% kan være helt ok dersom mottagerens software er "tunet" slik at 55% er bra. Dersom man ikke har utfall (blinking til sort skjerm, mosaikk osv.) så er det viktigst) på kanalene bortsett fra når det regner kraftig så er trolig alt ok.

CD leverer med Triax TD64 antenne. Dette er en meget god antenne. Det er da viktig at man ikke sidemater Canal Digtial LNB'en men plasserer Canal Digtial LNB'en rett på bommen (i den orginale braketten) og sidemater viasat 5-øst LNB. IKKE benytt DiseqC switch boks til CD's HD mottager(det er helt unødvendig og kan degradere signalet).

Har også lest om tilfeller av at noen av utgangene på quad LNB'ene er dårlig så forsøk alle 4 etter tur.
    Jeg har ca. 170 i signalstyrke på alle kanalene på min HD-tuner (uten PVR). Har paraply over LNB, men likevel har jeg problemer når det regner. Det er HD-kanalene som detter ut først, dernest TV2. Da er det ikke noe utslag på parametret. Har en mistanke om at lang ledning kan være en årsak.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loce
    Jeg har ca. 170 i signalstyrke på alle kanalene på min HD-tuner (uten PVR). Har paraply over LNB, men likevel har jeg problemer når det regner. Det er HD-kanalene som detter ut først, dernest TV2. Da er det ikke noe utslag på parametret. Har en mistanke om at lang ledning kan være en årsak.
    Hvis kablene ikke er lengre enn de normale 10-15m som følger med i CD pakken så bør det ikke gi noen ekstra problemer. Problemer med signalet vil det alltid bli dersom det regner hardt men signalet skal ikke falle ut i vanlig regnvær. Har selv 55cm og CD HD boks og signalet faller ut veldig skjeldent pga. regn. Når det faller ut pga. regn så regner det ikke rent lite.... Skal sjekke signalstyrke verdien i kveld.

Hvilken frekvens målte du signalstyrke for ?

I skybrudd faller også 3 meter antenner ut ( har jeg selv erfart selv om det er ekstremt skjeldent).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar.

Montøren ble sendt hit av CD. Han monterer på oppdrag fra dem. Han brukte et måleinstrument med display ved søking. HD tuneren ble ikke brukt. Alle komponentene er nye, og ser uskadde ut.

Vegg 1. Første forsøk
    Så vidt jeg vet ble ikke veggen vatret ved monteringen. Han fant 55% signalstyrke på CD, og 100% på Viasat. På denne veggen ble den montert på 4m høyde, med fri sikt.

Vegg 2. Andre monteringsforsøk
    Her ble parabolen montert på veggfeste med mast. Ca 7m høyde. Her gav satelitten Viasat sender fra 100%. Thor fant han ikke. Jeg var ute og vatret masten nå, den er ikke i vater.

Parabolen ble forøvrig demontert med anbefaling om å bytte til Viasat så jeg vet ikke hvor mange grader den var innstilt på.

Jeg skal gjøre et forsøk på å montere den selv i morgen med en kamerat som har gjort det noen ganger før. Setter parabolen tilbake på den veggen hvor det ble funnet 55% signaler, og monterer den på mast slik at jeg får den på 7m høyde. Kanskje de 3 meterne i høydeforskjell gir utslag på signalet. Gir tilbakemelding på hvordan det går.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 198 i signalstyrke på 55cm fra frekvensen 11247V. Har korte kabler og høy forsterkning i LNB. Egentlig kan man få høyere signalstyrke ved å koble inn en ekstra forsterker men det har ingen hensikt siden det vil
    redusere kvaliteten og føre til en rekke andre problemer. Det er kun fornuftig å benytte en linjeforsterker på kablen dersom kabelstrekket er veldig langt (og da skal det virkelig være langt).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Har 198 i signalstyrke på 55cm fra frekvensen 11247V. Har korte kabler og høy forsterkning i LNB. Egentlig kan man få høyere signalstyrke ved å koble inn en ekstra forsterker men det har ingen hensikt siden det vil
    redusere kvaliteten og føre til en rekke andre problemer. Det er kun fornuftig å benytte en linjeforsterker på kablen dersom kabelstrekket er veldig langt (og da skal det virkelig være langt).
    Skal opp på taket i morgen og sjekke kobling mellom LNB og kabel. Lurer på om det kommer fukt ikobligen når det regner. Det er kanskje lurt å surre teip over så det blir vanntett? Det er signalkvaliteten som faller når det regner. Blir først gul farge, så rød, før det faller helt bort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paraplyen over lnbene vil hjelpe meste mot å unngå å få snø osv på hodene. Tviler på at den vil hjelpe noe spes på signalet når d regner...

TV signalene ligger i et frekvensområdet om blir MYE påvirket av regn, sånn er d og sånn vil d alltid være Vil selvfølgelig hjelpe å ha en god lnb, og best mulig tunet parabol -men regner d som bestatt vil signalkvaliteten gå ned uansett og du vil sannsynligvis miste signalet helt!

Jobber m satelitt kommunikasjon for båter, så har god kjennskap til problemet. Skal vi få problemet helt bort må vi nok ta ned signalene på en helt annen frekvens

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett opp parabolen slik du hadde den m 100% på viasat, men bruk en kabel direkte fra hodet til tuneren. Sjekk at du fortsatt får 100% på viasat. Hvis du da skyver parabolen 5 grader vil du flytte den slik at du får inn 1W (canal digital) i stedet for 5E (viasat) på det hodet. Da skal du i teorien få signal på canal digital....

Ble litt vanskelig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener!

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jenova

Hode:
    Triax QUAD TQD 002

for du ikke til det i løpet av lørdagen, så send meg pm på kvelden, så kan jeg ta meg en tur, med en tuner jeg vet virker og en sat-søker på søndag.

noe av problemet er stedet parabolen skal monters på.
    har montert 2 paraboler der og den ene måte vi flytte 2 meter sidelengs for få signal på 1w (ikke spør hvorfor)

Troeen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hawk
    Sett opp parabolen slik du hadde den m 100% på viasat, men bruk en kabel direkte fra hodet til tuneren. Sjekk at du fortsatt får 100% på viasat. Hvis du da skyver parabolen 5 grader vil du flytte den slik at du får inn 1W (canal digital) i stedet for 5E (viasat) på det hodet. Da skal du i teorien få signal på canal digital....

Ble litt vanskelig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener!
    Jeg sliter med det motsatte.
    Hadde CD, parabol 1 grad vest mot Thor - ok signaler

Har nå byttet til Viasat, samme skål, og kabel, men byttet ut hode - vrir skåla mot 5 grader øst - INGEN signal, uansett.............

hmmmm

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg sliter med det motsatte.
    Hadde CD, parabol 1 grad vest mot Thor - ok signaler

Har nå byttet til Viasat, samme skål, og kabel, men byttet ut hode - vrir skåla mot 5 grader øst - INGEN signal, uansett.............

hmmmm
    har du max uflaks er hode dødt.
    det er ikke alt tid du vrid skål 5grader, noen ganger mer for det har hvor i landet du bor. ingen 100% fasit der.

men bruker du bare tunern så kan den byr på problemer
    for det er ikke alltid tunern er rask nok til få med seg singnalet selv om signal metert viser noe annet. og andre ganger må du starte tunern på nytt så tuner finner seg selv igjen.

er så si ett must med sat.biper og de
    billigste sat.bip ligger på ca 300.- og de fleste store el-kjedene har de lager

troeen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer nå - jeg trykket "ok" av en eller annen grunn og så søkte den opp alle kanalene.

Singalstyrke 100%
    Signalkvalitet 49%

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Fungerer nå - jeg trykket "ok" av en eller annen grunn og så søkte den opp alle kanalene.

Singalstyrke 100%
    Signalkvalitet 49%

så bra

ingalstyrke - er indekator på du er på en satelitt ( ikke hvem )
    Signalkvalitet - er indekator på du er på rett satelitt i for hold til sat.pos du skal ha, så den skal være så høy som mulig.
    men hva viasat sin Signalkvalitet på max er jeg ikke sikker..

Troeen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •