Kun 55% signalstyrke ved fri sikt til satelitt. Noen tips? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    så bra

ingalstyrke - er indekator på du er på en satelitt ( ikke hvem )
    Signalkvalitet - er indekator på du er på rett satelitt i for hold til sat.pos du skal ha, så den skal være så høy som mulig.
    men hva viasat sin Signalkvalitet på max er jeg ikke sikker..

Troeen
    Du har helt rett for CD's HD bokser når de måler på frekvensen 11247V. Det er ingen andre satellitter som sender med samme symbolrate på 11247V så har man utslag på signalkvalitet så vet man at man har truffet riktig satellitt.

Fullt så enkelt er det ikke med Viasat da flere andre satellitt posisjoner benytter samme frekvenser og samme symbolrate.

En vanlig feil å gjøre når man skal justere parabolen til "5-øst" er å peke antennen etter kompass med kompasset innstilt på 5-grader øst for syd. Det blir feil.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Fullt så enkelt er det ikke med Viasat da flere andre satellitt posisjoner benytter samme frekvenser og samme symbolrate.

En vanlig feil å gjøre når man skal justere parabolen til "5-øst" er å peke antennen etter kompass med kompasset innstilt på 5-grader øst for syd. Det blir feil.
    Men hvordan skal en justere da når Sirius satellitten står oppført "i boka" på 5 grader øst ?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men hvordan skal en justere da når Sirius satellitten står oppført "i boka" på 5 grader øst ?
    Det er breddegraden der du bord som avgjør hvor feks Sirius på 5 øst blir på kompasset.
    Her jeg bor er det 16 grader i breddegrad og da blir Sirius på 11grader west for sør.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Det er breddegraden der du bord som avgjør hvor feks Sirius på 5 øst blir på kompasset.
    Her jeg bor er det 16 grader i breddegrad og da blir Sirius på 11grader west for sør.
    Den metoden er mer en god nok for å finne retningen med kompass :smile:

Det klarer man til nød med hoderegning ;-)

For å slippe hoderegning kan man bruke:
    Javascript for antenna lookangles calculations

Litt avvik blir det- på 69N,16Ø er retning mot 5-øst nesten 12 grader vest for syd men feilen er jo så liten at den ikke spiller noen stor rolle.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være greit å huske at kompass, de er noen luringer til å
    vise feil, da de reagerer på altmulig...stol ikke for mye på det. Det er
    best å prøve seg fram....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Den metoden er mer en god nok for å finne retningen med kompass :smile:

Det klarer man til nød med hoderegning ;-)

For å slippe hoderegning kan man bruke:
    Javascript for antenna lookangles calculations

Litt avvik blir det- på 69N,16Ø er retning mot 5-øst nesten 12 grader vest for syd men feilen er jo så liten at den ikke spiller noen stor rolle.
    Et hjelpemiddel til å avgjøre hvilken vegg du må bruke:
    Satellite Finder / Dish Pointing Calculator with Google Maps | DishPointer.com

Har du funnet noenlunde riktig høyde på parabolen, er det bare å vri den i horisontalplanet. Veggen, veggbrakett eller masten må være i lodd! Skalaen på fetset er godt noktil grovinntilling. Om du da har en CD tuner som piper på signalstyrke er det bare å følge lyden så finner du Thor.

Etter at riktig staelitt er funnet er det bare å finjustere til maks signalkvalitet.

Følg monteringsanvisningen så går dette greit om alt utstyr er i orden.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne tråden.

Etter overgang til Viasat merker jeg at signalet faller mye lettere ut ved dårlig vær, enn CanalDigital jeg hadde.

Skåla er den samme, hode er byttet. Signalstyrke = 100%, signalkvalitet = 40% (sånn ca)

Spørsmål:
    5 grader øst, og Satellite Finder / Dish Pointing Calculator with Google Maps | DishPointer.com gir meg dette:

Your Location Satellite Data Dish Setup Data
    Latitude: 58.7272°
    Longitude: 9.2294°
    Name: 5.0E Sirius 3 | Sirius 4 | Thor 2
    Distance: 39245km Motor Latitude: 58.7°
    Declination Angle: 8.0°
    Dish Elevation: °
    Elevation: 23.2°
    Azimuth (true): 185.0°
    Azimuth (magn.): 183.8°
    LNB Skew [?]: 2.6° Dish Skew [?]: 90.0°

Dette innebærer altså at skåla skal stå 23,2 grader horisontalt
    og 183,8 grader på kompasset hvis Nord = 0 ?
    LNB Skew? ("turn clockwise standing behind the dish")

Er CD hodet jeg byttet ut bedre enn Viasat hode og kan jeg bytte tilbake og allikevel få Viasat signalene inn?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan bytte tilbake til det andre LNB og se om problemet du har faller bort .

Når det gjelder LNB Skew så er dette en finjustering av polarisasjonen da disse universallnb som nå brukes kun har horisontal og vertikal polarisasjon og om nå signalet enkelt forklart ikke kommer inn helt 90gr så må lnb vries litt for å kompenser for dette .

Om du har fått oppgitt ett antall grader som denne kalkulatoren sier du skal vri lnb så kan du også prøve dette før du bytter lnb . Om man har mulighet for å avlese BER ( bit error rate) på mottageren man bruker så kan man muligens finne beste plassering/vridning ut av å lese av disse men da må man finne to frekvenser hvor den ene ligger på vertikal polarisasjon og den andre på horisontal .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Ja du kan bytte tilbake til det andre LNB og se om problemet du har faller bort .

Når det gjelder LNB Skew så er dette en finjustering av polarisasjonen da disse universallnb som nå brukes kun har horisontal og vertikal polarisasjon og om nå signalet enkelt forklart ikke kommer inn helt 90gr så må lnb vries litt for å kompenser for dette .

Om du har fått oppgitt ett antall grader som denne kalkulatoren sier du skal vri lnb så kan du også prøve dette før du bytter lnb . Om man har mulighet for å avlese BER ( bit error rate) på mottageren man bruker så kan man muligens finne beste plassering/vridning ut av å lese av disse men da må man finne to frekvenser hvor den ene ligger på vertikal polarisasjon og den andre på horisontal .
    Aha, takk for hjelp. LNB er altså selve hodet og dette kan man skru på - det visste jeg ikke....

Er det ingen andre satellitter som Viasat kan hentes fra enn denne "5 grader øst"? Terrenget er ikke akkurat tilpasset der min parabol står.....

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier skru på lnb ... så mener jeg at du kan vri det enten med klokken eller mot klokken ved å løsne på klemmen rundt halsen som holder lnb fast i braketten .

Og nei du får nok ikke Viasat sine kanaler fra andre posisjoner enn 5 øst om vi nå ikke tenker på de få som ligger å samsender i Canal Digital sin pakke på 1 west .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Når jeg sier skru på lnb ... så mener jeg at du kan vri det enten med klokken eller mot klokken ved å løsne på klemmen rundt halsen som holder lnb fast i braketten .

Og nei du får nok ikke Viasat sine kanaler fra andre posisjoner enn 5 øst om vi nå ikke tenker på de få som ligger å samsender i Canal Digital sin pakke på 1 west .
    ah, tro om jeg ikke da fremdeles er på CD satellitten (Thor?) - jeg har minstepakken til Viasat og det er kanskje de kanalene som ligger i samsending......

Alltid synes det var rart at jeg ikke skulle stille noe vertikalt på skåla - prøvde med litt mot øst, men fikk ikke "svar" - og satt da tilbake til slik den stod med CD - nå tror jeg jeg har funnet årsaken til problemet....

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs litt på hvilke kanaler vi snakker om for Canal Digital sender bare TV3 Norge og Viasat 4 så vidt meg bekjent og så vil vel kortet til Viasat åpne opp NRK eller det gjorde det før hvertfall .

Nå vet ikke jeg hvor du bor men det er da normalt at det ikke er så veldig stor forskjell på elevasjon mellom 1west og 5 øst . Kanskje i underkant av 0,3 grader om jeg ikke tar mye feil .

Om antennen din har stor åpningsvinkel og var justert litt "lavt" på 1west så finner man 5øst uten problem uten justering av elevasjon . Men om antennen din var justert litt "høyt" o.s.v så ville man kanskje ikke finne signal på 5 øst ved å vri mot øst .

Dette blir bare gjetting fra min side for du kan ha noe som skygger for antennen din om du prøver å vri den ca 6 gr mot øst i forhold til hvor den sitter for 1 west selv om det for deg ikke ser slik ut og dermed så får du ikke signal samme hva .

Nå bruker jeg ofte Javascript for antenna lookangles calculations når jeg skal finne ut slike ting som elevasjon eller lignande men det har med at Jens har lagt til mitt lokasjon fra Forcetiden slik at jeg kan velge mitt sted og få nøyaktige tall .

Du får forske litt på dette så finner du løsningen .

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Aha, takk for hjelp. LNB er altså selve hodet og dette kan man skru på - det visste jeg ikke....

Er det ingen andre satellitter som Viasat kan hentes fra enn denne "5 grader øst"? Terrenget er ikke akkurat tilpasset der min parabol står.....
    Hvis du har et lite speil og en lommelykt er det enkelt å finne ut om det står trær eller andre hindringer i veien for signalet.

Hold speilet i midten av parabolen og parallellt med denne. Hold lykta ved LNBen og lys på speilet. Dersom den reflekterte lysstrålen treffer noe har du et problem.

Det er selvfølgelig lettest å se dette når det er mørkt ute. For økt presisjon må du ta bort LNBen og holde lykta akkurat der LNBen er montert.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •