Nostalgi, Hva var den beste satelitt tuner før.. eller nå...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Nostalgi, Hva var den beste satelitt tuner før.. eller nå...

Sparker her igang en diskusjon, der vi kan mimre og diskutere hva som var den beste satelitt mottakeren før vi alle måtte gjøre som "kanal-distributørene" ville, for at vi i hele tatt skulle få lov til å se tv.

Legg gjerne med bilder hvis dere har...

Her er åpent for alt, både gamle å nye bokser, men en begrunnelse hadde vært fint.

OG ikke minst, hva er "drømme-mottakeren" din?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile 1133

Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Sparker her igang en diskusjon, der vi kan mimre og diskutere hva som var den beste satelitt mottakeren før vi alle måtte gjøre som "kanal-distributørene" ville, for at vi i hele tatt skulle få lov til å se tv.

Her er åpent for alt, både gamle å nye bokser, men en begrunnelse hadde vært fint.

OG ikke minst, hva er "drømme-mottakeren" din?
    Den desidert beste mottageren jeg har vært borti (før 536'en) var Force D-master 1133. Alt jeg har vært borti både før og siden er av meg blitt sammenlignet mot denne boksen. Sagem, Pace, Strong, diverse cdc-søppel, dreambox, samt andre jeg har vært så uheldig å måtte forholde meg til kan ikke sammenlignes med denne.

Drømmetuneren: Force hardware og software (utviklet videre), twin-HD-tuner, pvr med stooor harddisk, med Vantage 8000 design, gjerne med muligheter for å ta inn norsk bakkenett, og avkode dette!, muligheter for å laste ut og inn innspilte programmer, imagesystem (likt Vantage o.l.) for å kunne benytte Viasat (inkl. HD), lynraskt kanalskifte. Det hadde vært noe til tuner det. (sikkert glemt noe viktig også)
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen over eller ved siden av en Chaparral Monterey M140 sammen med en stor parabolantenne . Riktignok ingen digital mottaker men og på andre plass vil jeg si Chaparral MC115 . Har hatt begge og har de vel enda men riktignok desverre ikke i drift lenger .

Nokia 9610S var da en artig sak eller 9500 for dem som var enda tidligere ute . Force er nevnt her og da snakker man selvfølgelig 1133 eller 1199 for mitt vedkommende .

Og siden trådstarter nevner bokser fra kanalpusherene så vil jeg si at eneste jeg har hatt som er delvis sponset så må det være baseband-dekoderen jeg leide gjennom Filmnet eller det året vi forhåndsbetalte for TV1000 når vi kjøpte Nokia D2Mac mottaker med hele 99 kanalplasser :-) .

Nå om dagen vil jeg si at Vantage har gjort det stort og produserere rimelig gode stunder men jeg er 100% enig med @n-t og det er at drømmetuneren nok skulle hatt Force hardware/software for selv om Vantagen skramler og går har det vel ikke vert bedre stunder enn sammen med Forcemottagerene helt tilbake til betatiden sammen med 1133s og det showet for å si det slik .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig en artig tråd som ble startet her. Har jobbet med parabol siden 1988, og har vært innom de fleste tunere og satelitt-system som har vært på markedet. Er litt enig med han som digget Chaparral, jeg var importør i Norge for disse noen år. Monterrey 140 er en utrolig maskin, med doble !! motorstyringer, både azimuth og elevasjon, pluss autofokus på begge !! Jeg hadde en antenne fra Nera i Bergen, den var på tre meter, og ble sendt meg på fraktbåt fra Bergen. Den monterte jeg ved husveggen, og satte dit en 24 toms motor for azimuth, og en atten tommer for elevasjon. Chaparralen dro motorene for fullt, selv i 29 minusgrader. Jeg hadde Chaparrals Corotor horn, med fire bånd, 4 GhZ-trippelbånd pluss 2,5 ghZ. På 2,5 båndet fant jeg mye rart, bla. direkteoverføring fra en F16, nesekameraet,norsk jager !! I tillegg hadde jeg Grundigs værsatellitt system, med en dipolantenne, modell lang, rettet mot 1 grad vest. For et satelitt system, hadde mye moro med dette, bla. var VG på besøk, og gjorde en tre siders reportasje i avisen. Syntes vel jeg gjorde satellitt-hobbyen en tjeneste da. Fikk ikke fred etter reportasjen, folk ringte i ett sett, og ville ha råd om det meste , så etter en tid, så ble det hemmelig nummer, måtte jo sove om natten. I de senere år, så har jeg vært innom det meste av tunere og snåle antenner, og har sett utviklingen gått med rekordfart. Idag har jeg en Vantage 7100S, og en 100 cm. antenne, med fire hoder. Men...det klør iblant, kanskje jeg vil gå over til motor igjen, hadde vært spennende. For å kommentere antenner, den beste antennen i normale størrelser jeg har vært borti, er 120 cm. Andrews antennen, offset type. Den fantes overalt før i tiden, det var den antennen som televerket solgte, med Amstrad raklet de prakket på folk (grøss) Pakken kostet vel 22 tusen, om jeg husker rett. Antennen gikk vel under et annet navn...husker ikke i farten. Jeg har utallig minner fra før i tiden, om eldre satelitt-utstyr, så bare spør ivei, skal svare så godt jeg kan.... PS !! Har en Chaparral Monterrey 140 stående, om noen er interessert......

Roar Lynum
    Meråker

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer ting for en dag for vi kjenner vel hverandre litt bedre enn man skulle tro

Det har vert endel installasjoner i Vestnesbukta og jeg tror Roar snakker om Channel Master her .

Geir H

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmeboks? Det er jo lett. Enkelt oversatt --> Dreambox :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Nå kommer ting for en dag for vi kjenner vel hverandre litt bedre enn man skulle tro

Det har vert endel installasjoner i Vestnesbukta og jeg tror Roar snakker om Channel Master her .

Geir H
    Hei Geir, det var jo en stund siden, takk for sist !! Joda, visst var det Channel Master jeg tenkte på, utrolige antenner, verd å ta vare på. I bukta var det noen intense timer med justering og mekking, savner den tiden mye. Send en PM Geir, så snakkes vi videre.....

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for de som vil se ett bilde fra f.eks tilbake i tid LOL de får trykke på linken i denne posten . Jeg regner med at Roar synest det er greitt

LINK . Bildet er scannet fra artikkelen i VG den 19 november 1991 og av en eller annen grunn har jeg tatt vare på avisen ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm...nostalgiske motiv, artikkelen var faktisk ikke så verst, hadde jo med meg Jonny, som også var en ihuga entusiast, takker Geir !!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første antenne var i ca 1986.
    Navn husker jeg ikke men talerkenen var 1,5 meter .
    Tuneren hadde ingen knapper til å skifte kanaler med men et hjul man vred på.
    Polarisasjons swicheren var en bryter og det var også bryter til motorstyring.

(polarisasjon , jeg var så heldig å ha en vender i LNB men for de som ikke hadde bryter måtte man ut og vri på LNB eller for de litt enklere hadde 1 LNB for Vertikale og 1 LNB for horisontale , altså 2 stk LNB for å få begge polarisasjonene)

Kanaler den gang var ca 40 hvorav en stk var kodet i D MAC (en kanal som var beregnet på Amerikanske millitere som tjenestegjorde i Tyskland)

Motagning var fra ca 60 grader Øst til ca 40 grader Vest så det ble mange satelitter ettersom utviklingen skjedde.

Utviklingen var herlig men sluttet med parabol i 1997 da etter min mening "glansperioden" var over for det nye og spennende

En tuner av mange jeg husker som bra er Echostar SR 8700
    (ellers så var alle gamle bra da jeg Aldri hadde problem med dem)

(var engang i gamle dager parabol selger for Telecom og Tanberg Tantec)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Min første antenne var i ca 1986.
    Navn husker jeg ikke men talerkenen var 1,5 meter .
    Tuneren hadde ingen knapper til å skifte kanaler med men et hjul man vred på.
    Polarisasjons swicheren var en bryter og det var også bryter til motorstyring.

(polarisasjon , jeg var så heldig å ha en vender i LNB men for de som ikke hadde bryter måtte man ut og vri på LNB eller for de litt enklere hadde 1 LNB for Vertikale og 1 LNB for horisontale , altså 2 stk LNB for å få begge polarisasjonene)

Kanaler den gang var ca 40 hvorav en stk var kodet i D MAC (en kanal som var beregnet på Amerikanske millitere som tjenestegjorde i Tyskland)

Motagning var fra ca 60 grader Øst til ca 40 grader Vest så det ble mange satelitter ettersom utviklingen skjedde.

Utviklingen var herlig men sluttet med parabol i 1997 da etter min mening "glansperioden" var over for det nye og spennende

En tuner av mange jeg husker som bra er Echostar SR 8700
    (ellers så var alle gamle bra da jeg Aldri hadde problem med dem)

(var engang i gamle dager parabol selger for Telecom og Tanberg Tantec)
    Tandberg Tantec er en kopling mange feilaktig kommer opp med..
    Mitt første anlegg var vel i 84-85 tenker jeg. Handic tuner med 1.5 meter skål. Hadde 2 pot-metere, en for sendefrekvens og en for lydfrekvens...
    Skulle man bytte polaritet måtte man ut å fysisk vri lnb'en...
    Parabolen måtte også vries med muskelkraft. Og det var 13 øst, 1 vest og 27.5 grader vest man fikk inn...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjekt å minnes ting som har skjedd med satelitt-teknikken siden midten av 80-tallet. Jeg husker at jeg hadde en Luxor antenne en kort stund, med mekanisk polarizer. Den gikk på et kulelager, og dreide 90 grader med hjelp av en elektromotor. Snedige løsninger, som (heldigvis) ikke ble særlig utbredt.
    Av kanaler som har dunstet bort, så husker jeg Super Channel, veldig pop kanal på 13 øst, gamle Filmnet, som ble byttet ut mot Canal Digital i -97. Husker Music Box på 13 øst...Teleclub...ScreenSport....og TV3 som dukket opp på Astra i 1987 !!! Husker også den gamle Tele X satelitten på 5 øst. Det fantes en kanal som sendte bla. Formel1 langt øst...23 øst ??? Var det Europechannel den het ??? Kanskje noen av dere får et flashback nå ????

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her med 2 stk av 1133s, dessverre er antenne modulen i den ene ødelagt, fikk en "ny" i dag som jeg testet ut. Funka bra i noen timer, blacka ut etter en del kanalsorteringer. Men får den til å lyse grønt ved å trykke avknappen ved oppstart (ref. av og på med strømmen) men får ikke noe fram på tv'en

Husker du hvordan man restarte 1133s ?

mvh
    Rolf

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolwa
    Sitter her med 2 stk av 1133s, dessverre er antenne modulen i den ene ødelagt, fikk en "ny" i dag som jeg testet ut. Funka bra i noen timer, blacka ut etter en del kanalsorteringer. Men får den til å lyse grønt ved å trykke avknappen ved oppstart (ref. av og på med strømmen) men får ikke noe fram på tv'en

Husker du hvordan man restarte 1133s ?

mvh
    Rolf
    TechniSat Force Digital

How do I factory reset my receiver

Unplug the reciever
    Wait 5-10 seconds
    Replug the receiver
    Wait untill the reciver shows 8888 in the display
    Press the on/off button on the remote control and release it again
    Press mute and hold it for 2-3 seconds

Now the receiver will start in the language selection menu and you can set it up again.

If the reciever does not show the language selection menu the reciever has not been reset and you will have to try again.

Please Note: When the receiver is reset all user settings will be set back to factory defaults and edited channellists will be erased.

TechniSat Force Digital FAQ

Prøv dette. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0