Astra 2d på romerike

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Astra 2d på romerike

Hei,jeg har en sky digibox m abb,men har i ett halvt års tid nå forsket litt på størrelse på parabolen for og motta signaler fra astra2d,har en 1.80m Fortecstar oppe nå.
    Bor like utenfor lillestrøm og har problemer og få inn kanalene fra 2d,noen som vet om ett brukbart lnb hode som tar inn svake signaler.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke men er jo bare å prøve

Astra 2D footprint

Astra 2D at 28.2°E - LyngSat

Astra 2D at 28.2°E - LyngSat Maps

beam og nedslagsfelt / størelse på antenne ut fra kart.
    Vil tro anbefalt antenne størelse er tatt ut fra et støytall på 0.7 dB på LNB så med bedre LNB (lavere støytall) øker man mulighetene for bedre bilde.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tstokke
    Hei,jeg har en sky digibox m abb,men har i ett halvt års tid nå forsket litt på størrelse på parabolen for og motta signaler fra astra2d,har en 80cm oppe nå.
    Bor like utenfor lillestrøm,noen som vet om det er mulig og ta inn bbc og itv med 80cm?
    Det er ingen mulighet med 80cm. Jeg har 120cm og bor også i Osloområdet. Her er det signal av og til men ikke stabilt. Det skal gå bedre med 1.8meter har jeg hørt men også da skal det være problemer med å motta alle Astra 2D transponderene. Du bør sannsynligvis opp i 2.4meter antenne. Noen av Sky digiboxene har også veldig dårlig følsomhet har jeg hørt.

Astra 2D har enorme signalvariasjoner siden vi er så langt utenfor footprint.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg få tak i noe større tallerkner:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Vet ikke men er jo bare å prøve

Astra 2D footprint

Astra 2D at 28.2°E - LyngSat

Astra 2D at 28.2°E - LyngSat Maps

beam og nedslagsfelt / størelse på antenne ut fra kart.
    Vil tro anbefalt antenne størelse er tatt ut fra et støytall på 0.7 dB på LNB så med bedre LNB (lavere støytall) øker man mulighetene for bedre bilde.

Har du noen anbefalende lnb typer man kan prøve ut,har gt sat 0,2db lnb m 4 utganger som er montert nå.
    Noe mulighet for og få inn bilde hvis man klarer og finjustert parabolen inn til 100 prosent signal kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en 80 cm? Bare å glemme, hjelper ikke uansett hvilken LNB du har.
    Som Bobben1 sier må du minst ha 120 for i det hele tatt å se så mye som snurten av signal i Oslo-området.
    Jeg har 90, og har aldri til dags dato fått noe som helst. Og jeg har justert MYE, hehe. Og bruker en topp LNB.

Men du har ITV1 på 2B North transponderen, nærmere bestemt på 12402V, SR 27500, FEC 2/3. Den får du fint inn.

MVH

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,får prøve og få tak på en 150 antenne eller noe rundt den størrelsen så får vi se om det er håp he.he

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Går fint på Vestlandet

Hei!

Problemet med 2d er at strålen er veldig sentrert til de britiske øyer.

Jeg satte opp i dag et anlegg jeg kjøpte på LIDL for 999,- med 90cm og digital motaker. Byttet ut LNB med en billig 0,2 db fra Chlas Ohlsson.

Og jeg fikk i dag inn alle BBC og ITV.

MEN........ Jeg bor ca 30 minutter nord vest for Bergen, så jeg er litt nærmere England en dere.

Så det er nok bare å få seg en større skål på Østlandet.

Grunnen til at jeg valgte en billig løsning er at dette skal brukes ved siden av CD HD-PVR, og hadde egentlig ikke så store håp å få dette inn, mye pga. landskapet her. 28.2 er ganske langt til siden og da skal jo elevasjonen ned, det får mange problemer med.

Mvh

Per S

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vestland
    Hei!

Problemet med 2d er at strålen er veldig sentrert til de britiske øyer.

Jeg satte opp i dag et anlegg jeg kjøpte på LIDL for 999,- med 90cm og digital motaker. Byttet ut LNB med en billig 0,2 db fra Chlas Ohlsson.

Og jeg fikk i dag inn alle BBC og ITV.

MEN........ Jeg bor ca 30 minutter nord vest for Bergen, så jeg er litt nærmere England en dere.

Så det er nok bare å få seg en større skål på Østlandet.

Grunnen til at jeg valgte en billig løsning er at dette skal brukes ved siden av CD HD-PVR, og hadde egentlig ikke så store håp å få dette inn, mye pga. landskapet her. 28.2 er ganske langt til siden og da skal jo elevasjonen ned, det får mange problemer med.

Mvh

Per S
    Det er ekstremt MYE bedre signal fra Astra 2D på vestlandet enn det er på Østlandet. Har hørt at BBC/ITV også fungerer på relativt små antenner i Stavanger så det hjelper betydelig å befinne seg litt nærmere England....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må opp i 120-150 antenne for og få signalene inn,får bare prøve meg oppover

Men vet du om det er mulighet for mottak av andre satelitter i tillegg til 28,2 hvis man har 2 lnb hoder på en 85cm antenne?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er ekstremt MYE bedre signal fra Astra 2D på vestlandet enn det er på Østlandet. Har hørt at BBC/ITV også fungerer på relativt små antenner i Stavanger så det hjelper betydelig å befinne seg litt nærmere England....
    Ja det fungerer relativt godt med små antenner,men jeg bruker en 90cm og da faller bildet veldig sjelden ut ved dårlig vær.Jeg fikk forresten en Humax Foxsat HD fra England for ett par dager siden.Det er en freesat godkjent tuner og den ble enkelt satt igang med ett flott resultat.Her i Stavanger vil dette antagelig bli en suksses fordi boxen kostet ca 1900,- med frakt og er helt gratis ibruk. Tilbudet skal iløpet av 3 mndr. være ca.130 kanaler med BBC HD og ITV HD i spissen.For de som skaffer seg freesattuner vær oppmerksom på at dere finner en engelsk postkode før dere installerer.Det er veldig enkelt å bruke postkoden til de du kjøper den av.Dere må også holde dere til engelske koder og ikke skotske da får dere færre kanaler.For de som vil kjøpe så foreslår jeg www.pulsat.com.Rask og god service og informasjon.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Holder på å finpusser motaket av BBC/ITV.

Er det noen som hvet i hvilken vinkel hodet skal vriet i.

Etter det jeg har funnet ut får jeg best signal ved å ha det bare rett opp og ned, men sliter litt med signal på noen kanaler.

Mvh

Per Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vestland
    Hei!

Holder på å finpusser motaket av BBC/ITV.

Er det noen som hvet i hvilken vinkel hodet skal vriet i.
    Bruk denne: http://satlex.org/en/azel_calc.html

Velg satelitt og posisjon for stedet du holder til så får du alle data du trenger for å stille inn riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

astra2d

[QUOTE=tstokke]Hei,jeg har en sky digibox m abb,og har i forrige uke fått tak i en billig 1.8m fortecstar tallerken. Har stilt den inn perfekt på 28.2 øst,men får ikke inn noen av sky sine kanaler på 2d.Noen av bbc kanalene får jeg inn innimellom med canal digital sin boks,men denne er håpløst utover det og bruke til dette.
    Noen som har noen forslag til noen bra lnb hoder og bruke her?,har ett triax 0,3db hode m 4 utganger nå,fungerer dårlig.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Tilbudet skal iløpet av 3 mndr. være ca.130 kanaler med BBC HD og ITV HD i spissen.For de som skaffer seg freesattuner vær oppmerksom på at dere finner en engelsk postkode før dere installerer.Det er veldig enkelt å bruke postkoden til de du kjøper den av.Dere må også holde dere til engelske koder og ikke skotske da får dere færre kanaler.For de som vil kjøpe så foreslår jeg www.pulsat.com.Rask og god service og informasjon.
    Stølen
    Kanaltilbudet er jo bra, men 130 er vel en liten overdrivelse (håper jeg tar feil) Regner med du da har alle de regionale variantene av BBC med i listen...

Jeg teller iaf. 35 iflg. kanallisten på Zingzing TV Listings | Freeview, Freesat and Virgin TV Guide

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Kanaltilbudet er jo bra, men 130 er vel en liten overdrivelse (håper jeg tar feil) Regner med du da har alle de regionale variantene av BBC med i listen...

Jeg teller iaf. 35 iflg. kanallisten på Zingzing TV Listings | Freeview, Freesat and Virgin TV Guide
    Jeg har aldri telt.Jeg har bare tatt for meg reklamen som sier pr. dato 137.Jeg regner med at de teller med rubbel og bit av TV og Radiokanaler.Videre ser jeg stort sett bare på BBC og ITV kanalene.Jeg er overbevist om at det finnes flere dårlige og gode kanaler,men det har jeg aldri sjekket noe særlig.Jeg har fått et par spørsmål om det er samme BBC HD programmet som går samtidig på CD eller Get som på Freesat/Sky. Svaret er nei.
    Stølen

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg har aldri telt.Jeg har bare tatt for meg reklamen som sier pr. dato 137.Jeg regner med at de teller med rubbel og bit av TV og Radiokanaler.Videre ser jeg stort sett bare på BBC og ITV kanalene.Jeg er overbevist om at det finnes flere dårlige og gode kanaler,men det har jeg aldri sjekket noe særlig.Jeg har fått et par spørsmål om det er samme BBC HD programmet som går samtidig på CD eller Get som på Freesat/Sky. Svaret er nei.
    Stølen
    Alt i orden. Anslaget av kanaler jeg nevnte var i og for seg heller ikke riktig--glemte å ta med Eurobird 1 på 28.5E (config satt til Freesat). Da kom antallet opp i ~70...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Alt i orden. Anslaget av kanaler jeg nevnte var i og for seg heller ikke riktig--glemte å ta med Eurobird 1 på 28.5E (config satt til Freesat). Da kom antallet opp i ~70...
    Det som jeg veldig klart vil gi deg rett er at anslaget inneholder en hel del kjøp og salg kanaler.Spill/gambling kanaler o.s.v.Disse holder etter det kjenner til nesten døgnåpent. Akkurat nå sitter jeg å ser på Sky Sport HD 1 og finalen i Champions League.NYDELIG!!!!
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ITV HD sender den også gratis for dere med 28,5 posisjonen disponibel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt generelt om mottak av svake satellitter:

Satellittene har mange antenner transpondere og de kan peke og skjermes i forskjellige retninger (det som kalles footprints, om en ser på på over hva satellittene dekker). En transponder har typisk kapasitet til å sende ca 3 HD-kanaler, 8 vanlige kanaler, og svært mange radiokanaler.

Selv om to transponderne skal være like, kan det være litt forskjell på dem, f.eks 0,2, 0,3, 0,4 dB... slik at du akkurat får inn en transponder og ikke en annen. Det er også mulig at transponderne har forskjellig senderstyrke, de kan utgjøre mye (men de fleste har den samme styrke).

Hvor godt eller dårlig signalet trenger gjennom atmosfæren kan variere mye, flere dB, om transponderen sender med Horisontal eller Vertikal polarisering. Horisontal er som regele best (det blir omtrent som å kaste en flat stein på vannet, om den treffer flatt så spretter den et godt stykke videre).

Signalet vil som regel variere mye i løpet av døgnet, f.eks en hel dB. Det kan derfor fungere perfekt på formiddagen og aldri på kvelden. Ekstremvær, tett regn, snø etc spiller også inn.

Skillet mellom en kanal som fungerer perfekt og er ubrukelig der jeg har antenne og med en DM800 er ca 0,3 dB. Det er det samme som en dobbelt så stor antenne arealmessig. F.eks. er 2m parabol, dobbelt så mye som 1,4m som igjen er dobbelt så stor som 1m (pi*r2 for de som husker matten sin). En stor antenne kan også gi litt ekstra fordi den er mer nøyaktig laget enn en liten billigantenne.

Mottakerens følsomhet kan ha noe og si. Jeg har prøvd med CD vanlig tuner, CD PVR tuner og DM800 uten at det var merkbar forskjell. Men en 5 år gammel Topfield var merkbart dårligere.

LNB'en følsomhet/støytall har en del og si. Men har lest mye på Internett og aldri funnet noen fornuftige konklusjoner. Det jukses med tall, alle oppgies med 0,2 eller 0,3 dB følsomhet. En kjent produsent har en ekstra dyr modell, men alle steder jeg har lest sier de som har prøvd at den billigste er best.

Lengde på kabel, om du har svitsjer/diseque etc kan dempe noe. Men ofte er det støy som ødelegger, ikke om du taper en tiendedels dB i disse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •