Valg av antenne og LNB'er i en Multiswitch-løsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av antenne og LNB'er i en Multiswitch-løsning

Jeg er i ferd med å installere en parabol-løsning i et renovert hus.

Bakgrunn:
    - Det er et ”teknisk rom” i huset for TV og data
    - Det er lagt 8 kabler (RG-6T) fra antenneposisjon og inn til teknisk rom
    - Det er kabel-TV inn til teknisk rom
    - Det er 8 TV-kontakter i huset, alle av typen ”Elko Plus Antenne M/SAT UTTAK 3 db”
    - Det er installert en Multiswitch av typen ”Kathrein EXR-908”, som støtter 8 inn + 1 kabel-TV -> 8 ut.

Det jeg vet at jeg mangler (kan være noe jeg ikke har tenkt på):
    - Antenne m/stativ (maks 90 cm, egentlig litt dårlig plass)
    - To quatro (ikke quad) LNB’er (skal ha 1 grad vest og 5 grader øst)

Grunnet kvalitet, ble Kathrein-switchen valgt fremfor andre som er en del billigere.

Jeg har sjekket litt rundt ”pakker” på antenne og LNB’er, og ser for meg følgende muligheter:

Alt 1:
    - Handle i Norge
    - Antenne: Raven 80x90 cm, kr. 1000,-
    - LNB: MTI AP84-XT2, kr. 800,- per stk.

Alt 2:
    - Handle i Tyskland (Amazon.de) - Levering i Sverige
    - Antenne: Kathrein CAS-90, kr. 1.500,- (Pris i Norge ikke kjent, 3000-4000,-?)
    - LNB: Kathrein UAS-584, kr. 1000,- (Pris i Norge ikke kjent, 2500-3000,-?)

Spørsmål:
    1. Er det stor kvalitetsforskjell mellom Alt. 1 og Alt. 2? Tenker både i forhold til vær og vind, og også mottak (signalstyrke). "Satpro.se" reklamerer med at Kathrein har 52 % sterkere signalkvalitet enn en "vanlig antenne"(?)...
    2. Trenger man 90 cm antenne for 1V og 5Ø (Østfold), eller holder det med 75 cm?
    3. Hva hadde DU valgt?

Har forsøkt å forhøre meg med diverse leverandører på Østlandet, men det virker som om alle kun anbefaler det de selv selger...Sånn er det når alle driver business...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med et pent oppsett. Antennevalg i mitt tilfelle ville primært være tuftet på utseende og vindfang. En stor parabol er et lite pent syn i et hyggelig nabolag, størrelsen ville derfor være 100 % avhengig av om antenne er "skjult" for innsyn og/eller vind. Signal på Thor/Sirius er ikke noe problem med 75 cm antenne, men alle antenner vil gi dårlig signal om de blir "snømenn" vinterstid. Har montert flere "små" antenner fra 60 cm og opp i østlandsområdet med 2 lnb og et par 77 cm med europapakke, og disse har operert knirkefritt så lenge monteringen/innstilling først er bra. Er plassering ikke noe problem ville jeg antageligvis kjøpt den største antenna grunnet fallos-faktoren. Men dette er en personlig mening.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •