torodial t55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: torodial t55

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

torodial t55

Hei, tenkte å skaffe meg en torodial t55 for å kjøre 5 grader øst,13 grader ,19 grader og 28,2 grader øst. hvordan stiller man inn denne saken, har skjønt at den er litt vrien.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomas81
    Hei, tenkte å skaffe meg en torodial t55 for å kjøre 5 grader øst,13 grader ,19 grader og 28,2 grader øst. hvordan stiller man inn denne saken, har skjønt at den er litt vrien.
    13 grader i "0" posisjon og når den er på plass skrur du parabolen fast og stiller in de andre ønskelige satelittene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av island
    13 grader i "0" posisjon og når den er på plass skrur du parabolen fast og stiller in de andre ønskelige satelittene.
    Jo det kan stemme men bare om man bor der 13 øst er true south . Om man f.eks går til Javascript for antenna lookangles calculations og finner sin lokasjon .... Om man finner sin lokasjon og velger en satelitt så skal man lese av Azimuth . Når denne viser 180 eller tilnærmet har man funnet sitt true south .

Her jeg bor vil det være 7gr øst med en elevasjon på 19.246 . Kan du finne ut hvor jeg bor da :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SatLex Digital :: Technology :: Calculators :: WF Toroidal Calculator

I denne linken har jeg lagt inn 5E og 28.2E som ytterpunkter. Oslo er utgangspunkt.

Der ser du at du skal sette 19E som senter (vel, nesten da.)
    Du setter 19E på L -2,7 på skinna, og deretter stiller du denne ordentlig inn med azimuth og elevasjon.
    Da er det bare å sette 5E på R 11,4, 13E på R 3,4, samt 28.2E på L -11,4.

Noe finstilling må påregnes.

Og husk Skew, antenna skal vris til 93 grader.

MVH

Tommy

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy72
    SatLex Digital :: Technology :: Calculators :: WF Toroidal Calculator

I denne linken har jeg lagt inn 5E og 28.2E som ytterpunkter. Oslo er utgangspunkt.

Der ser du at du skal sette 19E som senter (vel, nesten da.)
    Du setter 19E på L -2,7 på skinna, og deretter stiller du denne ordentlig inn med azimuth og elevasjon.
    Da er det bare å sette 5E på R 11,4, 13E på R 3,4, samt 28.2E på L -11,4.

Noe finstilling må påregnes.

Og husk Skew, antenna skal vris til 93 grader.

MVH

Tommy
    Hallo man kan da ikke bruke 19 øst som senter når Aurskog ligger på longitude 11.433 . Da er det bedre å bruke 10gr øst som vil gi nærmest true south eller i værste fall 13 øst for å slippe alt for mye tiltjusteringer .

Nå er da antennen laget for å kunne kompensere med tiltjusteringer men jo flatere man får til dette jo lettere er det for uerfarne montørere av Torodial antenner å få best resultat .

Det er ikke for å være vanskelig jeg sier dette men man har da justert noen slike oppover årene og det krever en hel masse mere finjusteringer ved bruk av alt for meget justering av tilten etter min mening .

Om du trykker SatLex Digital :: Technology :: Calculators :: WF Toroidal Calculator så vil du finne korrekt info for Aurskog Norway ....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, er litt forskjell fra Aurskog til Oslo, skal innrømme det.

Men han har aldri nevnt 1W, så oppsettet ditt er feil.
    Med 5E til 28.2E er 19E nærmest senter, og skal stå på L -2,6 (L -2,7 ved Oslo, ingen målbar forskjell...).
    Ferdig med det.
    Ingen LNB skal stå i 0, mottaket blir noe dårligere jo lenger ut man kommer (ikke mye på Toroidal riktignok), for å forsikre seg om at ingen av de to ytterste LNB'ene kommer lengre ut enn den andre.
    Kan jo selvfølgelig forandres på, hvis man vil ha best mulig signal på f.eks. 28.2E, mot å ofre noe på 5E.
    Og skew er ihvertfall viktig hos meg, spesielt på ytterkantene.

Har også montert T90 ganske mange ganger. Har en selv også.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å vurderer ny antenne. Har vært inne på tanken på T90, men bor i leilighet og den vil i såfall akkurat få plass på terrassen. Det som bekymrer litt er vekt (14kg) og størrelse. Bor høyt og nesten rett ved fjorden, så det blåser ofte. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg 8 lnb, men kan klare meg med 5. Kanskje 6 :-D
    Av disse årsaker ser jeg på T55. Vil det være noe problem med 6 LNB? Ser at den påstås å takle opptil 8 stk. Hovedsaklig ønsker jeg å ta inn 1W, 5E, 7E, 13E, 19,2E. Evt. også 16E. Hvordan er det på denne antennen om det bare er to grader forskjell? Som det blir mellom 5 og 7 grader øst?

I dag har jeg Triax 78cm med 4 lnb. Hvordan blir det med 5 eller 6 lnb. Må jeg ha to switcher og en 12V adapter for å få alt samlet til en ledning?

Alle svar er velkommende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •