Lyn og torden ......

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyn og torden ......

Det lyner og tordner noe forferdelig ute, og midt i rabalderet falt alle Sirius-kanalene + de horisontale på Thor ut:twisted: . Og dette gjelder på begge tunerne jeg har.
    Så da er spørsmålet : Hvilken diagnose stiller dere ? Hva gikk fyken under uværet ? Er det bare å skifte LNB'ene ? Er det sannsynligvis de som fikk smellen ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svesa
    Det lyner og tordner noe forferdelig ute, og midt i rabalderet falt alle Sirius-kanalene + de horisontale på Thor ut:twisted: . Og dette gjelder på begge tunerne jeg har.
    Så da er spørsmålet : Hvilken diagnose stiller dere ? Hva gikk fyken under uværet ? Er det bare å skifte LNB'ene ? Er det sannsynligvis de som fikk smellen ?
    Det er mest vanlig at mottageren ryker og tar med seg en eller fler LNB'er i samme slengen ( fler dersom de er koblet via diseqC). DiseqC kan også ryke i samme slengen.

Har selv byttet LNB tidligere i sommer. Det var såpass kraftig lyn/torden at det lyste blått lys gjennom chassis på satellitt mottageren. Da skal det noe til at LNB'en overlever....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffda. Jeg får håpe at mottakeren ikke er gåen. For ikke å si begge to !
    Den ene har jeg kun Sirius på, og der er alle kanalene borte. På den andre får jeg kun inn "Thor-kanaler" som har 24.500MS/s og ligger vertikalt. Alle de kanalene fungerer OK, alle de andre kanalene er det ikke noe signal på.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite sidesprang. Hvordan stiller hus og hjem forsikring seg i slike tilfeller? Dekker forsikring vanligvis skader som skyldes lyn og torden?

Til Svesa; forsøk først med et annet LNB-hode.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innboforsikring dekker nok skadene ja. Sikkert fradrag på 10%-15% (pr år) fratrekk på prisen av tilsvarende utstyr i dag , og egenandelen.

Jobbet for noen av de store forsikringsselskapene som "skadekonsulent" å fikk en del sure kunder på telefon når de så hva de fikk for den bærbare pcen de hadde betalt 20.000 kr for noen år siden tok kvelden i lynet. Det ble som regel ikke rare summen siden datautsyr ble avskrevet med 20% pr år, og prisen på tilsvarende utstyr sank enda mer pr år... :|

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme trøbbel selv at alle viasatkanalene datt ut i tordenværet på Tirsdag (trøndelag) men alle CD kanalene virket. Det regnet også kraftig, så jeg gikk ut og tørket av hodet til viasaten, og vips så kom bildet... Snodige greier spør du meg. Men det er ikke sikkert dette er tilfellet hos trådstarter da. Bare nevner dette i samma slengen

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grov- og fin-vern er tingen i så måte. Bare et tips

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sitter da ikke og glor på tv hvis det tordner og lyner rundt deg? Det er jo bare å be om trøbbel! Ut med alle koblinger så fort som mulig! Ikkenoe på tv er så viktig å få sett at du risikerer utstyret for det!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at vinden sånt uvær oftest fører med seg har blåst skjermen litt ut av stilling da. Det er stor forskjell på sendestyrken på de ulike kanalene, og noen vil falle ut før andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harbart
    Du sitter da ikke og glor på tv hvis det tordner og lyner rundt deg? Det er jo bare å be om trøbbel! Ut med alle koblinger så fort som mulig! Ikkenoe på tv er så viktig å få sett at du risikerer utstyret for det!
    Jojo, jeg har hørt om noen som er raskere enn lynet. Kanskje det er du ?:-) Vel, du forstår sikkert at nå det tar ett sekund, som det gjorde igår, fra du hører tordenskrallet til lynet kommer så er det komplett umulig å gjøre som du foreslår.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal oppdatere litt her, og komme med et spørsmål eller to i samme slengen ... Vantage'n har nok fått seg et spenningsjokk. Virker som nevnt på noen få Thor-kanaler, resten er borte vekk inkl alle Sirius-kanalene. Har skiftet begge LBN'ene + Discq-switchen,satt opp min CD HD-boks (hadde i reserve), og alle kanalene er på plass.
    I tillegg til Vantage'n har jeg en Viasat PACE (ikke HD) i 2 etg. Denne "døde" helt, ikke engang mulig å slå den på ... så her satt jeg opp min gode, gamle Force 1133. Og da skjer det noe merkelig .... Jeg får kun inn NRK-kanalene (1-2-3) + en masse østeuropeisk møl. Ingen av Viasat-kanalene (Det er Viasat-kort som står i CAM'en). På denne mottakeren har jeg et Viasat tvillingkort, men jeg må bruke det "orginale" Viasat-kortet for å i det hele tatt få inn noen kanaler i det hele tatt. Tvillingkortet virker ikke, mulig det kun fungerer når "hovedkortet" står i en annen mottaker ...??? Jeg aner ikke, men hovekortet (som jeg tok fra Vantage'n) fungerer tydeligvis, men altså kun med NRK-kanalene.
    Jeg får altså skannet Sirius uten problemer, men de kanalene som kommer "ned" er altså kun de 3 NRK-kanalene + de østeuropeiske. Noen som har noen formening om hva dette kan skyldes ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raskere enn lynet er jeg ikke, men Viaskvatts "nye" system videoguard fungerer ikke på Force, samme hva slags cam du setter i! NRK-kanalene går i både conax og videoguard, de østeuropeiske er ganske sikkert FTA, dvs, free to air, gratiskanaler. Du må få tak i en annen tuner som er godkjent av viaskvatt og som takler deres "nye" system videoguard.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal oppdatere litt her, og komme med et spørsmål eller to i samme slengen ... Vantage'n har nok fått seg et spenningsjokk. Virker som nevnt på noen få Thor-kanaler, resten er borte vekk inkl alle Sirius-kanalene.
    Har du tenkt å kvitte deg med den defekte Vantage tuneren, eller skal du sende den til reparasjon?
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, jeg har hørt om noen som er raskere enn lynet. Kanskje det er du ?:-) Vel, du forstår sikkert at nå det tar ett sekund, som det gjorde igår, fra du hører tordenskrallet til lynet kommer så er det komplett umulig å gjøre som du foreslår.
    Lynet slår før du hører torden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, javisst ! Og gjør det enda verre å dra ut noe som helst før lynet slår til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok sende den inn, så får de avgjøre på Maxsat hva som vil lønne seg. Å reparere eller en ny. Har iallefall fått svar fra forsikringsselsapet at de dekker kostnadene for en ny. Den er jo faktisk ikke mer enn 6 mnd gammel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harbart
    Raskere enn lynet er jeg ikke, men Viaskvatts "nye" system videoguard fungerer ikke på Force, samme hva slags cam du setter i! NRK-kanalene går i både conax og videoguard, de østeuropeiske er ganske sikkert FTA, dvs, free to air, gratiskanaler. Du må få tak i en annen tuner som er godkjent av viaskvatt og som takler deres "nye" system videoguard.
    Den fungerte iallefall på Force'n for 6 mnd siden. Godt mulig de har skiftet "system" slik at det ikke går lenger og at det er dette som er grunnen. Bortsett fra det forstår jeg fremdeles ikke hvorfor NRK.kanalene skal fungere. Du nevner Conax, men jeg har da ikke noe conax-kort i den mottakeren .......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et fenomen, som kan oppstå i forkant av et kraftig regnvær, og det er et tett skydekke som kommer inn fra eks: syd, før uværet setter inn. Sky-systemet er såpass tett og kompakt, at det slår ut signalene fra satelittene ganske så effektivt. Om dette oppstår, så kan en regne med et kraftig uvær, eller tordenvær like om hjørnet. Skene er da så tette av regn, at de blokkererer signalene, og en får drop-outs.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte legge inn frekvensene manuelt på Force'n, puttet i CAM'en, og alle kanalene jeg skal ha fra Viasat kom etterhvert på plass.
    Forøvrig dekker forsikringen en ny Vantage, uten fratrekk for noe som helst, og Viasat sender meg en ny HD-mottaker for kr. 1,- ! Så da endte dette "marerittet" bra til slutt, allikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=harbart]Raskere enn lynet er jeg ikke, men Viaskvatts "nye" system videoguard fungerer ikke på Force, samme hva slags cam du setter i!

Bare så det er klart for andre (som sikkert allerede vet det ..); Det som står over her er altså overhode ikke korrekt ! Force'n fungerer glimrende mot Viasat m/CAM. HVor lenge er et helt annet spørsmål.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •