Ønsker å ta inn BBC & ITV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker å ta inn BBC & ITV

Hei,
    jeg er nybegynner innenfor dette området og ønsker å kunne ta inn og se BBC kanalene og ITV. Jeg bor i Oslo-området. Er det noen som har erfaring med dette, og kan si meg hva jeg faktisk trenger av utstyr/komponenter, og gi en indikasjon på hva en slik set-up vil koste.

Marnix

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marnix
    Hei,
    jeg er nybegynner innenfor dette området og ønsker å kunne ta inn og se BBC kanalene og ITV. Jeg bor i Oslo-området. Er det noen som har erfaring med dette, og kan si meg hva jeg faktisk trenger av utstyr/komponenter, og gi en indikasjon på hva en slik set-up vil koste.

Marnix
    Det første du må skaffe deg er en stor nok antenne. Det er mulig en 1.8meter kan motta noen av kanalene men det er nok en fordel med 2.4 meter antenne skal du motta alle BBC/ITV kanalene stabilt.

Har selv en 1.2meter antenne som av og til klarer å motta noen av kanalene på horisontal polariasjon (kun deler av døgnet når det er pent vær og med ekstremt nøyaktig justering av antennen). Måtte nok vært opp i 1.8 meter for mere stabilt mottak for de horisontale kanalene. De vertikale er svakere i Oslo så for kanalene på vertikal er sannsynligvis minst 2.4meter nødvendig. Astra 2D signalet har veldig store døgnvariasjoner i Oslo siden Oslo ligger langt utenfor hoved footprint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BBC i Østlandsområdet

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det første du må skaffe deg er en stor nok antenne. Det er mulig en 1.8meter kan motta noen av kanalene men det er nok en fordel med 2.4 meter antenne skal du motta alle BBC/ITV kanalene stabilt.

Har selv en 1.2meter antenne som av og til klarer å motta noen av kanalene på horisontal polariasjon (kun deler av døgnet når det er pent vær og med ekstremt nøyaktig justering av antennen). Måtte nok vært opp i 1.8 meter for mere stabilt mottak for de horisontale kanalene. De vertikale er svakere i Oslo så for kanalene på vertikal er sannsynligvis minst 2.4meter nødvendig. Astra 2D signalet har veldig store døgnvariasjoner i Oslo siden Oslo ligger langt utenfor hoved footprint.
    Jeg holder til på Nesodden, og vurderer en 1 meters antenne, se Makromedia

Mottakeren er en relativt ordinær Strong/Viasat-mottaker. Vil det være mulig å ta i mot BBC (jeg er bare interessert i BBC) på kveldstid (klarvær/nøyaktig justering) med dette utstyret?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC1
    Jeg holder til på Nesodden, og vurderer en 1 meters antenne, se Makromedia

Mottakeren er en relativt ordinær Strong/Viasat-mottaker. Vil det være mulig å ta i mot BBC (jeg er bare interessert i BBC) på kveldstid (klarvær/nøyaktig justering) med dette utstyret?
    1 meter antenne er alt for liten. Du vil mest sannsynlig aldri se antydning til signaler.

Har selv en veldig bra 1.2m antenne i Oslo området og den er langt fra stor nok.
    Av og til er det også på kveldstid signalet er dårligst (tidspunkt for best signal varierer i løpet av året). Det er også viktig at mottageren er god på svake signaler og jeg tror ikke Strong Viasat mottager er blandt de bedre.

Som sagt mener jeg det minimum må benyttes 1.8meter antenne. Skal man ha alle BBC/ITV kanalene så krever det trolig minst 2.4meter antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    1 meter antenne er alt for liten. Du vil mest sannsynlig aldri se antydning til signaler.

Har selv en veldig bra 1.2m antenne i Oslo området og den er langt fra stor nok.
    Av og til er det også på kveldstid signalet er dårligst (tidspunkt for best signal varierer i løpet av året). Det er også viktig at mottageren er god på svake signaler og jeg tror ikke Strong Viasat mottager er blandt de bedre.

Som sagt mener jeg det minimum må benyttes 1.8meter antenne. Skal man ha alle BBC/ITV kanalene så krever det trolig minst 2.4meter antenne.
    Takk for svar.
    Hvor kan det nødvendige utstyret kjøpes - og til hvilke priser? Finnes det et bruktmarked i Norge for utstyr i denne kategorien (stor parabol/følsom mottaker)?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC1
    Takk for svar.
    Hvor kan det nødvendige utstyret kjøpes - og til hvilke priser? Finnes det et bruktmarked i Norge for utstyr i denne kategorien (stor parabol/følsom mottaker)?
    Store antenner kan f.eks. kjøpes på Velkommen til TVECO Nettbutikk!
    1.8 meter kr. 12890
    2.4 meter kr. 22500

Som sagt så er jeg ikke sikker på om 1.8 meter er stor nok. Det finnes sikkert billigere antenner men de kan ha betydelig dårligere kvalitet(virkningsgrad).

Har forsøkt en god del mottagere med BBC/ITV (Astra 2D) og den jeg har hatt best resultat med er Canal Digitals CDC-7000 ST. Om ikke den er den beste så er den garantert blandt de bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •