Lång LNB-förbindelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lång LNB-förbindelse

Opprinnelig skrevet av TV-titter
    Men man kan spørre: Hva er problemet? Hvorfor høyere spenning? Kan det f.eks. løses ved å bytte LNB? Hivs ikke må man til med en eller annen kludge med en ekstra strømforsyning, det bør vel være mulig? Jeg synes noen ganger å he sett at det finnes mulighet for å velge at man ikke ønsker å strømforsyne LNB fra STB'en? (Altså den boksen man har.)

Problemet er en kvart kilometer med kabel. Og det kan ikke løses med LNB med mindre du bygger den om til å veksle på lavere spenning. Er heller ikke interessert i å legge ut 10.000 på ny kabel.
    Har heller ikke klart å finne en strømforsyning som veksler automatisk og leverer mer enn de vanlige 14/18V. Det finnes spenningsmatere som kan levere en spenning, men da er du låst på den, og må forandre manuellt hver gang du skifter kanal.
    Tar gjerne i mot råd om produkter jeg eventuellt har oversett.
    Arctic
    -----------------------------
    Intressant problem. Men hur många anntenförstärkare har du på på en så lång kabel?
    Rekommendationen är väl en efter ca 30 meter. alltså 7-8 st ?
    Lite dist. i varje ger troligen ganska dålig signalkvalitet efter den sista. Med så mycket att strömförsörja är det mera frågan om strömmen från STB räcker till isf spänningen. Verkar som ett hembygge behövs. Kanske solpanel & batteri vid LNB och trådlös HF överföring av signal
    och växlings kontroll. Har också sett nya LNB som skickar signalen på optofiber eller konvertering av standard LNB till opto eller laser.
    www.blondertongue.com/fiberoptics/twinstar.pdf

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leel
    Opprinnelig skrevet av TV-titter
    Men man kan spørre: Hva er problemet? Hvorfor høyere spenning? Kan det f.eks. løses ved å bytte LNB? Hivs ikke må man til med en eller annen kludge med en ekstra strømforsyning, det bør vel være mulig? Jeg synes noen ganger å he sett at det finnes mulighet for å velge at man ikke ønsker å strømforsyne LNB fra STB'en? (Altså den boksen man har.)

Problemet er en kvart kilometer med kabel. Og det kan ikke løses med LNB med mindre du bygger den om til å veksle på lavere spenning. Er heller ikke interessert i å legge ut 10.000 på ny kabel.
    Har heller ikke klart å finne en strømforsyning som veksler automatisk og leverer mer enn de vanlige 14/18V. Det finnes spenningsmatere som kan levere en spenning, men da er du låst på den, og må forandre manuellt hver gang du skifter kanal.
    Tar gjerne i mot råd om produkter jeg eventuellt har oversett.
    Arctic
    -----------------------------
    Intressant problem. Men hur många anntenförstärkare har du på på en så lång kabel?
    Rekommendationen är väl en efter ca 30 meter. alltså 7-8 st ?
    Lite dist. i varje ger troligen ganska dålig signalkvalitet efter den sista. Med så mycket att strömförsörja är det mera frågan om strömmen från STB räcker till isf spänningen. Verkar som ett hembygge behövs. Kanske solpanel & batteri vid LNB och trådlös HF överföring av signal
    och växlings kontroll. Har också sett nya LNB som skickar signalen på optofiber eller konvertering av standard LNB till opto eller laser.
    www.blondertongue.com/fiberoptics/twinstar.pdf
    Du har nok sett riktig at det er mulig å slå av LNB spenning i noen mottagere. Dette kan man gjøre når LNB'en er forsynt
    med spenning på en annen måte og mottageren kun skal motta en kanal (dvs. en polarisasjon/bånd).

Det du kunne hatt behov for er en boks som kunne "booste" spenningsnivåene som mottageren din sender ut slik at spenningen vil være 13/18v ute ved LNB. Jeg vet ikke om noen slik boks
    Du kan forsøke å kontakte www.tveco.no.

Alternativt kan du forsøke CableCom Web eller Nor Elektronikk AS . Begge disse firmaene er grossist firmaer så skal du handle med de så må du handle gjennom en vanlig radio&tv forhandler.

Plasseringen av antenneforsterkeren er viktig. Plasseres den riktig så skal ikke linjeforsterkerens egenstøy påvirke signal/støy. Linje forsterker må plasseres etter max. 15 dB tap. Dvs. for hver kabellengde som gir 15dB tap. Plasseres linjeforsterkeren etter 15dB tap så skal signalstyrken fortsatt være såpass høy at egenstøyen i forsterkeren ligger MYE lavere enn støynivået i signalet som mottas.

Det blir sikkert problemer med å drive 6-7 linjeforsterkere med en vanlig mottager.

Dersom alle vertikale kanaler fungerer med 250meter kabel uten linjeforsterkere så er det ganske overraskende. Da er eneste problemet at det er for mye spenningstap i kabel slik at horisontale kanaler ikke mottas.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger!

For øyeblikket har jeg ingen forsterkere.
    Har vanligvis en forsterker midt på kabel, men jeg begynte å miste kanaler nå og da på horisontale frekvenser, så jeg koblet forsterker bort for å redusere strømforbruk, og det virkert flott. Grunnen til at forsterker ble montert i utgangspunktet var at signalstyrken var helt i grenseland. -70dBm for å være presis, noe som ligger -5dbm under det min tuner skal klare... Dermed fikk jeg pixelfeil av og til.

Siden anlegget er 5-6 år gammelt har sikkert både kabel og annet tapt seg noe, slik at jeg etterhvert mistet for mye spenning før det rakk LNB. Så kan man spørre seg hvorfor jeg ikke nå får pixelfeil uten forsterker, og det kan nok forklares med ny satellitt (thor 5) som sender et signal med høyere kvalitet og styrke enn den gamle.

Av HD-tunere har jeg funnet en Humax HDCI-2000 som klarer signal ned til -75dBm og skal dermed virke fint uten forsterker. Da et det ikke sikkert jeg har behov for ekstra spenning på LNB utgangen heller, selv om denne tuneren også har mulighet for det.

Men det blir dyrt i lengden å kjøpe andre tunere for å finne ut hvilke som virker og hvilke som ikke virker..
    Hadde enkelte produsenter skjerpet seg å lagt til litt mer tekniske data så hadde valget vært langt enklere.

Apropos spenningsmatere, så har spaun denne: http://www.spaun.de/files/afecb_en_s...en_page093.pdf
    Den hadde vært helt perfekt til lange kabler og mange forsterkere, men den mater ikke høyere spenning enn originalt, og er dermed bortkastet til mitt bruk. Var i kontakt med Spaun og spurte de om den kunne modifiseres for høyere spenning, noe de sa ikke gikk. Nå var vel kanskje ikke det svaret så veldig overraskende fra en produsent da... En flink tvreperatør hadde muligens klart å booste den litt, men det blir bare gjetninger.
    Vet om de som voltmodder hovedkort til PC ved å lodde på motstander på riktig plass, men da har jo en super-geek allerede funnet ut hvor og hvordan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen teoretiske betraktninger:

Siden dette antakelig bare handler om litt høyer dc-spenning til DiseqC/LNB - så er det teoretisk enkelt. Man kan benytte samme metode som med batterier: Man kobler dem i serie for å oppnå ønsket spenning.

Altså, man kunne i første omgang, for å prøve det ut, koble f.eks. et 3-volts batteri i serie med kabelen til antennen. Altså, på innerlederen i coaxen, med riktig polaritetet så den øker i stedet for å senke spenningen

Men så er det tv-signalet da. For å slippe tv-signalet direkte forbi tilkoblingspunktet bør det nok kobles en liten kondensator parallelt med batteriet en mest mulig direkte vei, dvs. kortest mulig vei for signalet. Så kan i prinsipp ledningen til batteriet være så lang som nødvendig.

Dette kunne man montere på en liten isolerende plate, en liten trefjel er godt nok. Jeg legger ved en skisse jeg laget i MSword... Hvis dette skulle vise seg å funke kan selvsagt batteriet erstattes med en adapter. Nå er slike adaptere lit upålitelige mht spenningen når belastningen er liten, så man burde helst finne en som hadde stabilisert spenning, eller lage sin egen stabilisator. en mostand og en zener-diode er alt som trengs. Siden dette ikke er noe jeg har prøvet, vet jeg ikke om man i såfall også måtte ta noen forholdsregelr mot støy, zenerdioder lager såkalt hvit støy, men om dette ville være noe prblem vet jeg ikke.

Støydempning kunne bestå av kondensator/spole kombinasjoner. Ved disse frekvenser er det meget små verdier som trengs, picofarad og microhenry området?

Jeg har forlengs sluttet med slik fikling så det måte vel en aktiv radioamtør eller noe slikt til for å få hjelp med dette. Men teoretisk skulle dette funke, om det ikk er noe jeg har oversett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har någon försökt detta och lyckats?

För att undvika lång sladd om man man inte har fri sikt till satellit, så borde det vara teoretiskt möjligt att i stället rikta parabolen mot en reflektor i form av en ( eller flera mindre) plan plåt ( eller svagt parabolisk). Jämnför med solkraftverk bestående av många speglar riktade mot samma punkt.
    Inställningen är troligen ganska svår.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leel
    Inställningen är troligen ganska svår.

ja, nesten umulig hvis ikke alle reflektor treffer riktig til en vær tid..

hvis det muligheter fro det, så finnes det paraboler med bedre DB i skålen en de vanlige norden parabolene.

som nevnt lenger opp er www.tveco.no gode innen det område
    eller sende mail direkte til SPAUN electronic - Official Website
    og frem stille problemet der..

eller sende en mail til han på denne siden. mulig du får hjelp
    Bosses Parabol info

troeen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine