Scart vs. HDMI Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart vs. HDMI Canal Digital

Hei!

Jeg har en Sony Bravia KDL 37p3000 og parabol med digitaltuner fra Canal Digital som en av mine signalkilder. Jeg lurer på å bytte tuner til CDs HD tuner. Utover HD kanalene, vil jeg oppleve noen forbedring ved å bruke HDMI når det gjelder SD kanalene?

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.rogers
    Hei!

Jeg har en Sony Bravia KDL 37p3000 og parabol med digitaltuner fra Canal Digital som en av mine signalkilder. Jeg lurer på å bytte tuner til CDs HD tuner. Utover HD kanalene, vil jeg oppleve noen forbedring ved å bruke HDMI når det gjelder SD kanalene?
    De aller fleste HD-tunere vil også oppskalere bildekvaliteten fra SD-kanaler. Slik at du vil å betydelige bedre bilder på SD-kanalene ved bruk av HD-tuner og HDMI.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går fra scart (og da regner jeg med du bruker RGB SCART) over til HDMI ser jeg at bilde blir litt mer crisp, men det er ikke veldig stor forbedring.
    Men så får man jo også muligheten for å overføre multikanals lyd digitalt i den samme kabelen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    De aller fleste HD-tunere vil også oppskalere bildekvaliteten fra SD-kanaler. Slik at du vil å betydelige bedre bilder på SD-kanalene ved bruk av HD-tuner og HDMI.
    De aller fleste nye skjermer gjør også en ypperlig jobb med å oppskalere bildet, så om oppskaleringen i tuneren gir enda bedre bilde må man nesten teste på den aktuelle skjermen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg ble bildet dårligere over HDMI, når Tuneren står i 1080i .
    Får et bedre bilde over scart, tuneren må stå innstilt i 576p for og oppnå
    samme bildekvalitet. Jeg har et Full HD -tv Sony 46w3000

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Hos meg ble bildet dårligere over HDMI, når Tuneren står i 1080i .
    Får et bedre bilde over scart, tuneren må stå innstilt i 576p for og oppnå
    samme bildekvalitet. Jeg har et Full HD -tv Sony 46w3000
    Det er det som ofte skjer, så lenge man har en skjerm med bra elektronikk.
    Men forstår jeg deg riktig at du synes HDMI ser like bra eller bedre ut enn SCART, så lenge du velger 576p?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Det er det som ofte skjer, så lenge man har en skjerm med bra elektronikk.
    Men forstår jeg deg riktig at du synes HDMI ser like bra eller bedre ut enn SCART, så lenge du velger 576p?
    Ja , det blir ca like bra, men det er for tungvint og gå inn i menyen til
    tuneren hele tiden og veksle på dette.Tuneren burde hatt en autofunksjon på dette. Tuneren er en Vantage HD7100S.
    Vet at Topfield har autofunksjon på dette, så det er fullt mulig .
    Har tilkoblet en scartkabel i tillegg til HDMI på tuneren og så veksler jeg mellom
    inngangene på tven når jeg zapper mellom SD og HD kanaler.
    Det er ikke en ideel løsning på problemet, blir nok og kjøpe meg en Ny HD-tuner, kansje en DM 8000 i fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har oppskalering så vil du med en 1080p skjerm bare få bilde i en liten rute midt på skjermen.

Alle hd tv-er har oppskalering...

Om den er bra eller ikke, og om den er bedre enn den som står i STB-en er det umulig å svare generelt på, som du prøver.

-k

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om han vil få noen forbedring på bildekvaliteten på SD-kanaler ved å bruke HDMI i forhold til SCART. Om det er STB'en eller TV'en som gjør oppskaleringen er vel ikke så viktig for en vanlig bruker. Jeg opplevde hvertfall betydelig bedre bilde ved å bruke HDMI.

Spørsmål for ekspertene. Hvis det er TV'en som gjør oppskaleringen, skal det i teorien bli like bra bilde på SD-kanaler ved å bruke SCART som HDMI?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ser at det er blandede meninger om dette. Den er iallefall bestillt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om han vil få noen forbedring på bildekvaliteten på SD-kanaler ved å bruke HDMI i forhold til SCART.
    Det er det rent praktiske spørsmålet som trådstarter her inne, og mange andre før ham har stilt. Jeg er kritisk til generelle råd som bl.a. du da gir av type :
    "HD-tuneren/DVD-spilleren har ofte oppskalering, derfor vil du få bedre bilde om du benytter kilden til å skalere opp til HD, og så sender signalet over HDMI".

Når du sier noe sånt så virker det på meg som om du ikke forstår at så godt som alle flatskjerm-tver noensinne levert har oppskalering.
    Om det er STB'en eller TV'en som gjør oppskaleringen er vel ikke så viktig for en vanlig bruker. Jeg opplevde hvertfall betydelig bedre bilde ved å bruke HDMI.
    Nettopp. Brukeren er/bør være fokusert på sluttresultatet, og skalering i tuneren eller i tv-en har som første tilnærming noenlunde like betingelser for å få et godt resultat. For kresne brukere eller i kritiske tilfeller kan nærhet til video-kilden eller til display-matrisen ha betydning, men det kan være et argument i begge retninger, og det er vanskelig å konkludere noe generelt ut fra det.

Din erfaring er at du fikk bedre bilde ved å bruke HDMI, og jeg synes det er en nyttig erfaring som vi som forumbrukere kan benytte oss av. Men personlige løsrevne erfaringer er ikke det samme som "best practice" basert på en teoretisk forståelse koblet sammen med en praktisk innsikt i hvordan et stort antall bokser faktisk fungerer.
    Spørsmål for ekspertene. Hvis det er TV'en som gjør oppskaleringen, skal det i teorien bli like bra bilde på SD-kanaler ved å bruke SCART som HDMI?
    HDMI har mer båndbredde enn SCART, og selv for SD-signaler så er en digital overføring i utgangspunktet å foretrekke. Ofte ser man dog at praktiske bokser avviker fra teorien, og teoretiske betraktninger er ofte utilstrekkelig for å gi generelle råd i en verden av elendige implementasjoner.

Det som skisseres her er litt mer formelt:
    Kode:
    [SD-kilde]               -> [SCART] -> [(oppskalering) display]
    [SD-kilde]               -> [HDMI]  -> [(oppskalering) display]
    [SD-kilde(oppskalering)] -> [HDMI]  -> [display]
    Spørsmålet er da :
    1. Står den beste skalereren i kilden eller i tv-en?
    2. Har skalereren best betingelser med et SCART-signal, eller et HDMI-signal
    3. Hva er best av SCART og HDMI

-k

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et meget informativt innlegg.

Da jeg kjøpte min HD-mottaker (Vantage HD 7100TS) så hadde jeg i begynnelsen både koblet SCART og HDMI til TV. Som sagt tidligere så opplevde jeg merkbar forskjell på de 2 forskjellige inngangene. Min erfaring var at bildet gjennom SCART-tilkoblingen var mye mer kornet enn gjennom HDMI. Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke har korrekt innstilling av HD-mottaker eller TV.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et meget informativt innlegg.

Da jeg kjøpte min HD-mottaker (Vantage HD 7100TS) så hadde jeg i begynnelsen både koblet SCART og HDMI til TV. Som sagt tidligere så opplevde jeg merkbar forskjell på de 2 forskjellige inngangene. Min erfaring var at bildet gjennom SCART-tilkoblingen var mye mer kornet enn gjennom HDMI. Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke har korrekt innstilling av HD-mottaker eller TV.
    Har montert 3 stk Vantage HD 7100S på 3 forskjellige tver og tvene er Panasonic 42"PX70E , Sony modell ukjent 40" oppløsning på TVen er 1368. En modell som var solgt på Elkjøp i fjor basert på D 3000 uten 100 herz og så
    min tv som er en Sony KDL 46W3000. Di 2 første tvene ble bildet ca det samme på 576p som 1080i over HDMI mens på mitt ble bilde bedre på 576p.
    Det kan se ut som Full-HD reagerer forskjellig i forhold til HD-ready.
    Bildebehandlingen på mitt TV er bedre og dette kan også være årsaken.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem deinterlacing, ved scart så er det tv'en som gjør denne jobben, ved hdmi så er det tuneren som gjør jobben(så fremt ikke tuneren kan interlaced over hdmi).

Min hd dekoder fra CD er elendig både på oppskalering og deinterlacing...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode og informative svar, ser at det er forskjelligen meninger her på temaet og jeg ble faktisk litt klokere av å lese dette. Det ble til at jeg bestillte tuneren fra CD, så får vi se hvordan det går. Er uansett ikke mer en 990,-

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere skriver bare "Scart". Det har også stor betydning hvilke type videosignaler vi snakker om. Euroscart er en pluggstandard som støtter både komposittvideo (obligatorisk), s-video (valgfritt) og RGB-video (valgfritt). Men det er kanskje underforstått at vi snakker om RGB-video i denne sammenhengen? Det er i hvertfall rom for missforståelser når man snakker om "scart". Hvis fremviseren har et godt kam-filter, kan selv komposittvideo gi gode resultater. Men ganske ofte er ikke dette tilfelle og det har stor betydning hvilken type videosignaler som velges.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD dekoderen til CD er elendig på oppskalering og deinterlacing som det er nevnt her. En enkroners dekoder koblet med scart/RGB vil ifølge de som har testet gi deg bedre bilde enn om du bruker HD dekoderen med HDMI og 1080i. Eneste unntaket er nok om man har en elendig skjerm, men det er jo ikke tilfellet for deg.

Jeg opplever at jeg får best bilde med SD kanalene når jeg bruker scart og RGB, men desverre kan ikke dette kombineres med HDMI samtidig på CD dekoderen. Har derfor satt HDMI til 720p som jeg synes er litt til bedre SD og ikke mye dårligere til HD sendinger som går i 1080i. Men jeg skal helt klart kjøpe meg en bedre dekoder etter hvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •