Radio fra parabol, utenom TV'en..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radio fra parabol, utenom TV'en..

Som kjapt oppsummert i trådtittelen så er case som følger:

Svigerfaren min skulle gjerne hatt radiosignalene fra parabolen via en kabel og ut i den overbygde terassen utenfor..
    Han har til nå vært nødt til å ha tv'en på og må inn for å bytte kanal osv. og syns det er noe tungvindt og tilsynelatende unødvendig..

Så har han spurt meg i snart ett år om jeg har noe greie på om det går å få løst detta på noe vis..
    Altså, om det går å få radiosignalene videre fra parabolen (eller utenom) uten å måtte ha parabolen i "radiomodus" og være nødt til å hente lyden via tv'en..?

Noen som har noen idèer på dette?

Ps: fant ikke noe mer egnet forum..

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en satelittmottaker for å få hørt radio via satelitt. Du kan bruke samme som du bruker til TV, eller du kan bruke en separat for dette formålet. I siste løsning må du kjøpe Twin-LNB og trekke en ny kabel fra parabolantennen. Du må i tilfelle koble lyd ut fra satelitt mottakeren til en forsterker hvis du ikke vil bruke lyd gjennom TV.

Mulig at det fins smartere løsning, men dette er hvertfall slik jeg kan se det for meg.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Du trenger en satelittmottaker for å få hørt radio via satelitt. Du kan bruke samme som du bruker til TV, eller du kan bruke en separat for dette formålet. I siste løsning må du kjøpe Twin-LNB og trekke en ny kabel fra parabolantennen.
    Men da må han ha ett kort til i den dekoderen og samtidig ha den koblet til en tv så han ser hva slags kanal han hører på?

Du må i tilfelle koble lyd ut fra satelitt mottakeren til en forsterker hvis du ikke vil bruke lyd gjennom TV.
    Dette er hva han gjør idag, men på stua si.. Så han må inne og ut for å skru opp og ned lyden (ha lyden griiise høyt for å høre den greit ute.)

Mulig at det fins smartere løsning, men dette er hvertfall slik jeg kan se det for meg.
    Var helst det jeg håpet på! :-|

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dextercf
    Men da må han ha ett kort til i den dekoderen og samtidig ha den koblet til en tv så han ser hva slags kanal han hører på?

Dette er hva han gjør idag, men på stua si.. Så han må inne og ut for å skru opp og ned lyden (ha lyden griiise høyt for å høre den greit ute.)

Var helst det jeg håpet på! :-|
    De fleste dekodere viser vel på displayet hvilken kanal den står på. Jeg tror også at de fleste radio-kanaler er FTA, altså at man ikke trenger kort for å høre på dem.

Han må jo regulere lyden på en eller annen måte, men hvis satelitt mottaker nummer 2 og høytalerne står i den overbygde terassen så burde vel det gå bra.

Det er kanskje mulig å koble høytalerne direkte i satelitt-mottakeren uten å gå veien om en forsterker. Da kan han regulere lyden med fjernkontrollen til satelitt-mottakeren.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste dekodere viser vel på displayet hvilken kanal den står på. Jeg tror også at de fleste radio-kanaler er FTA, altså at man ikke trenger kort for å høre på dem.

Han må jo regulere lyden på en eller annen måte, men hvis satelitt mottaker nummer 2 og høytalerne står i den overbygde terassen så burde vel det gå bra.

Det er kanskje mulig å koble høytalerne direkte i satelitt-mottakeren uten å gå veien om en forsterker. Da kan han regulere lyden med fjernkontrollen til satelitt-mottakeren.
    Tror ikke det står annet en "2", "13" eller "54" på det displayet.. uten at jeg husker helt sikkert! Men han hadde helst skulle hatt noe som det står PeTre eller P4 eller whatnot..

Lyden sånn sett er jo greit å løse med ett par lange høytalerkabler ut og en remote-repeater..
    Men det er liksom ikke annet en halvgodt, spør du meg..

Det absolutt letteste hadde selvsagt vært å skaffa mannen en radio! ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0