Takk til Canal Digital og TV2 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Viasat kommer til å sende OL fra Beijing i HD hele døgnet i samarbeid med NRK og NRK’s kommentatorer. De oppretter en egen HD-kanal for anledningen som vil hele SportN HD.

UEFA Champions League vil også bli sendt direkte i HD på kanalen Viasat Sport HD.

Mange spennende HD-øyeblikk fra Viasat i tiden som kommer med andre ord

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe produsentene av neste VM tar lærdom av årets EM og sender i 720p

EM var iallfall MEGET skuffende angående bildekvalitet

Denne artikklen er også enig med meg

Veggavisen IT, data og mobil : Endelig ser HDTV bra ut

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    Denne artikklen er også enig med meg
    Veggavisen IT, data og mobil : Endelig ser HDTV bra ut
    Nå vet ikke jeg hvordan HD-sendingene fra Get så ut. Tydeligvis ikke veldig bra hvis vi skal ta forfatteren av nevnte artikkel seriøst:

Resultatet var at HD-sendingene fra fotball-EM var grumsete og ekle, og knapt nok bedre enn normale sendinger. Dette kan neppe kalles spesielt god reklame for det som har blitt markedsført som fremtidens TV.
    Via satellitt så i hvertfall EM i HD særdeles lekkert ut.

Jeg kan heller ikke forstå hvordan forfatteren kan benytte så sterke ord som "totalt uegnet" når det vitterlig faktisk ser meget bra ut. Det må isf være noe av hans eget utstyr han beskriver..

for sendinger i 1080i-formatet, som ser fryktelig flott ut på papiret, men som er totalt uegnet for raske bevegelser slik det blir på en fotballkamp.
    Nesten pinlig blir det når han skriver følgende:

De som har opplevd HD-sendinger fra engelsk toppfotball vet hvordan skikkelige HD-sendinger skal fungere.
    Da Sky produserer og videreformidler PL i HD i det "forhatte" 1080i.
    Men jeg er jo enig med ham i at PL i HD ser fantastisk bra ut. Og det altså på tross av at det er produsert i 1080i
    :-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke bare Canal Digital som sendte em i HD?

For meg var bildet bedre på TV4 HD og disse sendte i 1080i

vil tro Tv2 bildet var dårligere pga 1080i til 720p som Tv2 sport HD sendte

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg sjekket sendte Sky sport 720p
    Jasså? Hvor sjekket du da?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist endret av kewell79 : I dag kl 17:29.
    Hehe.. Du sjekket en gang til? ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg var bildet bedre på TV4 HD og disse sendte i 1080i
    Eh.. Nå blir jeg litt forvirret. Du vil ha 720p fordi billedkvaliteten var MEGET skuffende? Og så sier du at sendingene i 1080i var de beste?....

vil tro Tv2 bildet var dårligere pga 1080i til 720p som Tv2 sport HD sendte
    Jo, ekstra konverteringer gjør som regel ikke ting bedre. Jeg kan ikke se hvorfor TV2 Sport HD valgte å gjøre dette da produksjonen var 1080i.
    Men uansett så var det fantastiske bilder vi fikk. Det må være noe galt hos deg hvis du mener billedkvaliteten var "MEGET skuffende".

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bedre flyt på TV4, så det var skuffende at Tv2 ikke hadde det samme

SKylder iallfall ikke på min Samsung 46F86

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bedre flyt på TV4, så det var skuffende at Tv2 ikke hadde det samme
    SKylder iallfall ikke på min Samsung 46F86
    Hm.. Jeg kunne ikke se noe galt med flyten på TV2 Sport HD hos meg via satellitt. Men det kan selvfølgelig ha vært enda bedre på TV4 HD? Den kanalen fikk ikke jeg inn.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du klager på 1080i sendingene når du samtidig mener disse er de beste..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor konvertere i til p?

Hei. Lest mye rart om hvorfor gjøre ditt og datt. TV2 og TV4 falt ned på to forskjellige løsninger. Javel. Bakgrunnen for dette mener jeg er hva de mener finnes av flatpaneler i eget marked.

Facts: Paneler er progressive, et interlaced signal må konveteres progressiv, før eller siden.
    HD-Ready paneler: skal klare minst 720 linjer (dvs 1280 pixler i bredden) og håndtere innsignaler i 720p og 1080i.
    HD paneler skal klare 1080linjer x 1920pixler, og kunne klare innsignaler i 720p, 1080i og p

Hvorfor interlaced finnes i det hele tatt hva HD gjelder er egentlig en gåte, om man ønsker å spare båndbredde fra kamera, gjennom produksjon, distribusjon mv til TV burde 720p blitt brukt fra starten av. Amerikanerne landet tidlig på 1080i, og dessverre har det smittet over til denne siden av dammen.

Når utgangspunktet, som under EM, er 1080i kan kringkaster velge et av to løp:

Beholde 1080i og håpe at:
    1. Chipen som sørger for konvertering til progressiv i enten STB eller TV er god nok
    2. Flesteparten av skjermene takler 1080, slik at nedkonvertering til 720 (evt 768 ) ikke er nødvendig.

Konvertere (med vesentlig bedre utstyr enn i STB/TV) til 720p fordi man tror:
    1. Chipen i STB/TV er dårligere til å konvertere til progressiv
    2. TV'en er stort sett HD-ready

TV2 og TV4 valgte hver sin løsning på ovennevnte problemstilling.

Og. hva CD's HD bokser gjelder (både den vanlige, og PVR) så bør ma være klar over at den står til 1080i ut standard. Dessverre kan ikke dette endres med et tastetrykk, men må i meny og endre for hver gang. Jeg vil tro, at hvis en gjorde som jeg, endret denne til 720p ut før fotballen startet hver kveld, så ville bilde bli vesentlig bedre, det ble det i mitt tilfelle (mot en HD-ready Samsung). Bakgrunnen for dette er at man da slipper unna å konvertere frem og tilbake mellom p til i og til p igjen, nok en gang. Litt sent nå som EM er over, men har man gjort opptak så kan man teste dette ut i ettertid (sannsynligvis kun nyttig for folk med HD-ready skjerm, men man vet aldri).

Eurosport HD sine reprisesendinger fra EM var etter min mening ikke mye å skryte av, der må de ha gjort noe vesensforskjellig fra stadion til hjem i stua.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arness
    Hei. Lest mye rart om hvorfor gjøre ditt og datt. TV2 og TV4 falt ned på to forskjellige løsninger. Javel. Bakgrunnen for dette mener jeg er hva de mener finnes av flatpaneler i eget marked.

Facts: Paneler er progressive, et interlaced signal må konveteres progressiv, før eller siden.
    HD-Ready paneler: skal klare minst 720 linjer (dvs 1280 pixler i bredden) og håndtere innsignaler i 720p og 1080i.
    HD paneler skal klare 1080linjer x 1920pixler, og kunne klare innsignaler i 720p, 1080i og p

Hvorfor interlaced finnes i det hele tatt hva HD gjelder er egentlig en gåte, om man ønsker å spare båndbredde fra kamera, gjennom produksjon, distribusjon mv til TV burde 720p blitt brukt fra starten av. Amerikanerne landet tidlig på 1080i, og dessverre har det smittet over til denne siden av dammen.

Når utgangspunktet, som under EM, er 1080i kan kringkaster velge et av to løp:

Beholde 1080i og håpe at:
    1. Chipen som sørger for konvertering til progressiv i enten STB eller TV er god nok
    2. Flesteparten av skjermene takler 1080, slik at nedkonvertering til 720 (evt 768 ) ikke er nødvendig.

Konvertere (med vesentlig bedre utstyr enn i STB/TV) til 720p fordi man tror:
    1. Chipen i STB/TV er dårligere til å konvertere til progressiv
    2. TV'en er stort sett HD-ready

TV2 og TV4 valgte hver sin løsning på ovennevnte problemstilling.

Og. hva CD's HD bokser gjelder (både den vanlige, og PVR) så bør ma være klar over at den står til 1080i ut standard. Dessverre kan ikke dette endres med et tastetrykk, men må i meny og endre for hver gang. Jeg vil tro, at hvis en gjorde som jeg, endret denne til 720p ut før fotballen startet hver kveld, så ville bilde bli vesentlig bedre, det ble det i mitt tilfelle (mot en HD-ready Samsung). Bakgrunnen for dette er at man da slipper unna å konvertere frem og tilbake mellom p til i og til p igjen, nok en gang. Litt sent nå som EM er over, men har man gjort opptak så kan man teste dette ut i ettertid (sannsynligvis kun nyttig for folk med HD-ready skjerm, men man vet aldri).

Eurosport HD sine reprisesendinger fra EM var etter min mening ikke mye å skryte av, der må de ha gjort noe vesensforskjellig fra stadion til hjem i stua.
    Bra innlegg :-D

Jeg så hele fotball EM med dekoderen på 720p. Ingen tvil om at kvaliteteten var ektremt bra. Hadde også anledning til å sammenlikne noen av kampene mot TV4's 1080i. TV2's HD sending i 720p ga marginalt mer interlace/etterslep effekt enn TV4's HD sending. Det er mildt sagt ganske oppsiktsvekkende.....
    Uansett syns jeg kvaliteten på TV2's HD sending var ekstremt bra men noe skal man jo diskutere

Nå har jeg bare 50 tommers skjerm så for alt jeg vet så kan forskjellen ha vært større på 100-150 tommers skjerm. Sannsynligvis så er det like mange subjektive meninger ute å går som det finnes forskjellige skjermer/projektorer.

Det jeg la mest merke til med TV2's sendinger var at studio/pausesendingene i oppskalert SD så ut til å ha vært gjennom ekstrem støyreduksjon.

Det gode spørsmålet er om TV2 brukte en "state of the art" 1080i/720p converter under fotball EM. Slike koster gjerne en million kr. pr. boks.

Noe av ideen med å konvertere til 720p er jo nettop å sørge for en "state of the art" konvertering slik at alle kan dra nytte av en "state of the art" videoprosessor. Uansett hvor dyr 1080i/720p converter som benyttes så vil den ikke få fjernet alle interlace artifacts men den vil i det minste være mye bedre enn mange billige TV'er.

Uansett så er den største feilen gjort av UEFA som valgte 1080i produksjon. UEFA er ikke de enste som gjør denne feilen siden det ser ut til at absolutt all HD sport produseres i 1080i. I USA sendes noe som 720p men det er sannsynligvis konvertert til 720p for å unngå ekstreme MPEG artifacts pga. MPEG2 med veldig lav bitrate.

Det var selvfølgelig fullt av interlace artifacts også på den Svenske HD 1080i EM sendingen. Leste et sted etter fotball VM i Tyskland at man håpet på at neste fotball VM kunne produseres i 1080p. Med 1080p som utgangspunt så vil konvertering til broadcast formatene 1080i og 720p kunne gjøres helt perfekt.

Syns heller ikke Eurosport HDs 1080i EM sendninger var noe å skryte av selv om de selvfølgelig var i en helt annen klasse enn SD sendinger.

For å sette ting i perspektiv så vil jeg påstå at forskjellen i kvaliteten mellom Eurosport HD sine sendinger fra Tour de France og EM på TV2 HD/TV4 HD er mye større. Jeg sitter med en følelse av at de har brukt mye standard definisjonskameraer,dårlige HD kameraer eller hard komprimmering på overføring fra helikopter/motorsykkel kamera til produksjonssted. Fargemetning er også mye dårligere enn i fotball EM. Har sett noen få landskapsbilder med gnist i og jeg mistenker at de ikke er skutt live.
    Eurosport HD sin Tour de France er forresten mye bedre enn TV2 sin SD sending.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hm.. Jeg kunne ikke se noe galt med flyten på TV2 Sport HD hos meg via satellitt. Men det kan selvfølgelig ha vært enda bedre på TV4 HD? Den kanalen fikk ikke jeg inn.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du klager på 1080i sendingene når du samtidig mener disse er de beste..

jeg bare siterer Bobben1 :-D

"TV2's HD sending i 720p ga marginalt mer interlace/etterslep effekt enn TV4's HD sending. Det er mildt sagt ganske oppsiktsvekkende....."

Produderes kampene i 1080i, så skal kanalen også sende 1080i er vel det jeg prøver få frem

Men 720p produksjon og 720p kanal er vel drømmen, men det vil vist aldri skje

1080i er jo FULL HD sier HD kanalene nå så.......... (kremt kremt)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Full HD?

Ja, det er et begrep som er egnet til å forvirre, ihvertfall har mange produsenter, kringkastere mv gjort sitt til å forvirre.

Eurosport HD har ikke full HD sendinger, selv om de påstår det. De har full oppløsning, men ikke full HD.

Full HD er 1080p (1080x1920) i enten 50fps eller 60fps som i progressiv betyr 50 eller 60 Hz (fps er frames pr second). Europa bruker 50Hz, mens amerikanere og japanere 60Hz (samsvarer med AC (strøm) frekvensen)

Andre HD formater som man rekker å treffe på:
    1080p 24/25fps - dvs 24 eller 25Hz - ikke full HD, men det nest beste for film sannsynligvis - brukes da også på Blu-ray (og tidl HD-DVD)
    1080i 50/60Hz som gir 25 eller 30 fps (mye brukt på TV)
    720p 50/60Hz (50 eller 60fps) (også brukt en del hva TV gjelder. SVT bruker dette, fordi de ikke vil ta i interlaced scan)

Hvorfor er progressiv bedre enn interlaced?

Det er det ikke i alle sammenhenger. I en virkelig verden med begrenset kapasitet må man utnytte denne best mulig, f.eks kringkasting. Der kan interlaced fungere objektivt sett like bra om innholdet ikke har for mye sideveis panorering. 1080i 25fps bruker like mye båndbredde for å overføre samme mengde informasjon som 720p 50fps. Man får bedre oppløsning, men dårligere evne til å vise glatte overganger ved panorering spesielt. 720p takler bevegelse bedre, men har dårligere oppløsning. Det skal også sies at det skal ganske store skjermer og korte avstander til for å se oppløsningsforskjellene.

Der hvor kapasiteten ikke er begrenset i like stor grad, Blu-ray f.eks, vil kvalitetsforskjellene mellom interlaced og progressiv vises tydligere, inntil videre. Alt er i endring.

Et bilde som har vært scannet interlaced, vil aldri bli progressiv. Dvs man kan gjøre den progressiv i format, men det inneholder fortsatt de dårlige egenskaper interlaced allerede har introdusert, opphakking av objekter i bevegelse som er den mest alvorlige. Derfor viktig at kilden alltid har vært progressiv skal det bli optimalt. Dernest kan man ikke gjenskape informasjon som er fjernet, man kan anta hva som er fjernet, men man kan ikke vite det. Derfor har det liten verdi å sende ut et signal med høy båndbredde som tidligere i prosessen har vært strøypet.

Som man ser er HD ikke HD, uten videre.

Men som mange sier, sammenligner man med vanlig SD, kan selv et oppskalert SD bilde med bitrater opp i 15Mbps og mere se ganske så greit ut, men det er bare ikke HD. Jeg tror ikke vi har sett full potensial hva HD gjelder, og snart kommer 4K

EDIT: ortografi

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •