Takk til Canal Digital og TV2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Ja se der ja vel, jeg betaler ca 700 kroner måneden jeg også (ikke iberegnet NRK) men da har jeg full pakke hos Viasat og CD(inkl sport select) ingen andre "betalkanaler" Så da har jeg 93 kanaler og bare 24 timer i døgnet....
    Nei Viasat har jeg utenom,men har sagt opp viasat fra 01-09-08 da jeg har tv3 og viasat4 på C+

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Du bør være glad for oss. Forbrukere som stiller krav og ikke aksepterer å bli avspist med elendige, utdaterte tilbud er faktisk dine beste venner. Av og til synes jeg likeglade konsumenter som deg burde få sitte igjen med en vaklevoren bordantenne og isdn-oppkobling.
    Hehe.. Det var et seriøst og modent innlegg...
    Har jeg skrevet at jeg ikke stiller krav?
    Har jeg skrevet at jeg er likeglad og aksepterer å bli avspist med elendige, utdaterte tilbud?
    Nei, jeg har skrevet at jeg synes EM i HD er suverent.. CD tar seg faktisk heller ikke ekstra betalt for HD-kanalene.
    Jeg tror kanskje det er du som bør vurdere den bordantennen siden du er så misfornøyd med CD...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Det var et seriøst og modent innlegg...
    Har jeg skrevet at jeg ikke stiller krav?
    Har jeg skrevet at jeg er likeglad og aksepterer å bli avspist med elendige, utdaterte tilbud?
    Nei, jeg har skrevet at jeg synes EM i HD er suverent.. CD tar seg faktisk heller ikke ekstra betalt for HD-kanalene.
    Jeg tror kanskje det er du som bør vurdere den bordantennen siden du er så misfornøyd med CD...
    Er man misfornøyd så har de fleste også minst to andre alternativer
    med RiksTV og Viasat. Er man misfornøyd så bytter man vel ganske enkelt operatør

I følge Canal Digital har 100.000 HDTV-kunder - Medier - Kampanje.com så er det mye som tyder på at CD's HDTV tilbud er rimelig populært.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Vel, du betaler vel i dyre dommer for NRK også? Har du sett snurten av noe HD-materiale hos dem?

Du betaler kr 0 - NULL KRONER - for å se NRK!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Du betaler kr 0 - NULL KRONER - for å se NRK!
    Okei, det er opp til deg om du lurer deg unna lisensen....

Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, det er opp til deg om du lurer deg unna lisensen....
    Man betaler ikke lisens for og se programmer,men for at man har en mottaker som kan ta inn TV bilder,så om du ikke får inn NRK må du betale lisens uansett.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rstave
    Man betaler ikke lisens for og se programmer,men for at man har en mottaker som kan ta inn TV bilder,så om du ikke får inn NRK må du betale lisens uansett.
    La oss kalle en spade for en spade...

Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss kalle en spade for en spade...
    Jeg betaler min lisens med glede og ser for det meste på NRK i vertfall i Helgene:-DOg med det samme så er jeg ikke så interisert i fotball lenger det tar fruen seg av.

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke cluet med denne tråden at der va en av oss som var fornøyd med å få se hd-sendinger under fotball-em? ufattelig at alle skal rakke ned på en fordi han var happy? og for det andre, hvem andre kan tilby hd-sendinger til en slik penge som cd? og nei, jeg er ikke ansatt i cd til dere som tror det. jeg skal være den første til å kritisere noe eller noen når det er rom for det, men synes mange her i forumet blir en del usakelige med sine utsagn... selvfølgelig, skriv hva dere vil, men vær nå litt saklig med det dere skal fortelle om eller snakke om.. ikke at "det er det dummeste jeg har hørt" eller "du fortjener en inneantenne" osv.. hva fanden har det med en kar som er fornøyd med å se hd kamper hjemme?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som har rakket ned på han som var happy. At folk ikke er enige må være greit. At folk som er uenige i at CD har et godt HD-tilbud til en rimelig penge blir kalt "gretne gamle gubber" derimot er nedrakking

hvem andre kan tilby hd-sendinger til en slik penge som cd
    At CD er i en tilnærmet monopolsituasjon kan vel ikke ha unngått deg helt? Eller mener du at "utfordringen" fra RiksTV og Viasat er reell?

Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som har rakket ned på han som var happy. At folk ikke er enige må være greit. At folk som er uenige i at CD har et godt HD-tilbud til en rimelig penge blir kalt "gretne gamle gubber" derimot er nedrakking

At CD er i en tilnærmet monopolsituasjon kan vel ikke ha unngått deg helt? Eller mener du at "utfordringen" fra RiksTV og Viasat er reell?
    Canal Digital er nå solgt til Sverige,det er vel derfor at dobbelt så mange Nordmenn ser på Gratis TV4HD Fotball en TV2 HD.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rstave
    Canal Digital er nå solgt til Sverige,det er vel derfor at dobbelt så mange Nordmenn ser på Gratis TV4HD Fotball en TV2 HD.
    Det blir alltid mye misforståelser rundt Canal+ og Canal Digital siden mange tror det er samme selskap. Det har aldri vært tilfellet - kun navnene likner.

Canal+ kanalene (C MORE ENTERTAINMENT) er solgt til Svenske Bonnier (de som eier Svensk TV4). Salget er ikke gjennomført enda. Det er snakk om at salget skal være gjennomført om ca. 6 måneder fra nå.

Canal Digital er ikke solgt.

Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det blir alltid mye misforståelser rundt Canal+ og Canal Digital siden mange tror det er samme selskap. Det har aldri vært tilfellet - kun navnene likner.

Canal+ kanalene (C MORE ENTERTAINMENT) er solgt til Svenske Bonnier (de som eier Svensk TV4). Salget er ikke gjennomført enda. Det er snakk om at salget skal være gjennomført om ca. 6 måneder fra nå.

Canal Digital er ikke solgt.
    Det stemmer det,for Telenor selger vel ikke melke kua,beklager det.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rikstv er ikke og vil aldri vær en utfordrer på grunn av litte bredde i nettet sitt, ergo lite hd kanaler..så fall i noen år framover... viasat derimot burde vært mer på hugge...
    du sier at cd har monopol på hd..?? ja, det må jeg si har gått helt forbi meg..
    viasat har nå 3 hd kanaler i sin pakke, flere kommer, blant annet til ol
    CD derimot er dyktigst på hd kanalene sine.. eurosport,canal + sport og film pluss EM er jo faktisk kanaler som er spennende voom,silver, og et par andre er ikke fullt så morsomme...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper at du og mange andre er klar over at telenor er deleier i Rikstv og eneier i Canal Digital. "Kanalpakkene" som selges på RiksTV (og som har møtt massiv kritikk fordi de bryter med konsesjonsvilkårene) og Parabol/Kabeltilbudet er selvfølgelig ikke dratt opp av en hatt. Her har telenor gjort en god jobb for å differensiere tilbudet slik at RiksTv aldri blir noen egentlig konkurrent til Parabol/kabelmarkedet deres.
    RiksTV - Wikipedia
    Canal Digital - Wikipedia

Telenor har bl.a. gått til sak mot de andre medeierne for å sikre et kanaloppsett som er optimalt for deres businesstrategi. Samtidig kan man stille spørsmålet om valg av teknologi i bakkenettet er bevisst, slik at Riks-Tv aldri vil true CD eller viasats posisjon som HD-leverandører. Det virker iallefall underlig at NorgesTelevisjon/RiksTV skal kunne glemme å ta høyde for HD-sendinger i valg av teknologi:
    Ny TV til ingen nytte - bt.no

Jeg tror både du og jeg ville spurt oss om dette nettet kunne levere HD-signaler i nær fremtid. Men ikke Riks-TV, der ble visst dette "glemt". Canal digital har dermed fortsatt tilnærmet monopol i Norge. Viasat eksisterer nærmest på CD's nåde fordi CD har økonomiske muskler til å sikre seg enerett på bl.a. tv2 (som de bl.a. hadde før) Men viasat er nok nyttig for CD som en leverandør av en dårligere kanalpakke enn CD, fordi monopolstatusen ville blitt blendende uten en slags form for konkurranse.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper at du og mange andre er klar over at telenor er deleier i Rikstv og eneier i Canal Digital. "Kanalpakkene" som selges på RiksTV (og som har møtt massiv kritikk fordi de bryter med konsesjonsvilkårene) og Parabol/Kabeltilbudet er selvfølgelig ikke dratt opp av en hatt. Her har telenor gjort en god jobb for å differensiere tilbudet slik at RiksTv aldri blir noen egentlig konkurrent til Parabol/kabelmarkedet deres.
    RiksTV - Wikipedia
    Canal Digital - Wikipedia

Det er alltid greit å ha noen å skylde på

Hovedproblemet til bakkenettet er kapasiteten og da først og fremst kapasistet til et godt utvalg HD kanaler. Dette kan politikerene fikse en del på veld å tildele flere frekvenser til digitale mux i bakkenettet. Gjør politikerene dette så er det plass til HDTV og en operatør. En ny operatør i bakkenettet betyr bare en annen pakke man kan abbonere på med samme smartkort som RiksTV benytter. En del av kanalene kan til og med være
    felles med RiksTV så kapasiteten kan utnyttes veldig effektivt. Hvis MTG blir ny operatør i bakkenettet så kan man regne med at TV3,Viasat4 og SportN vil inngå både i MTG betal pakke og i RiksTV pakken uten at kanalene må sendes dobbelt.

NTV bestod i utgangspunktet av TV2 og NRK. De søkte og fikk konsesjon men når de ville ha økt konsesjonsperioden fra 12 til 15 år så måtte konsesjonen lyses ut på nytt. På et tidspunkt så har TV2 og NRK ønsket Telenor inn som medeier i NTV. Hva dette skyldes vet jeg ikke men en utbygging i milliardklassen er kanskje vel mye økonomisk risiko for NRK og TV2 alene.

Telenor eier 33.33% av RiksTV/NTV. TV2&NRK eier 66.6% så det burde være ganske klart at TV2/NRK har full kontroll i RiksTV/NTV.

Telenor har bl.a. gått til sak mot de andre medeierne for å sikre et kanaloppsett som er optimalt for deres businesstrategi.
    Dette er vel egentlig et godt eksempel på at NRK/TV2 har kontroll over NTV/RiksTV.

Såvidt jeg har forstått det så har Telenor hatt mistanke om at RiksTV har gitt TV2 særlig gode vilkår i forhold til andre TV kanaler ( + brudd på aksjeloven). Disse vilkårene har ikke Telenor fått sett innholdet av i følge Kampanje.com
    Det er også info på Uvennskap i RiksTV - IDG.no

Post og Teletilsynet har fått tilgang til denne infoen og konklusjonen til Post og Teletilsynet er at konsesjonen er brutt (slik Telenor først mistenkte).
    Post- og teletilsynet - Nyhet

For meg så ser det ut som Post og Teletilsynet har kommet fram til samme konklusjon som Telenor, dvs. at kanalpakkene bryter konsesjonsvilkår (slik du også har skrive i starten av innlegget ditt). Det er selvfølgelig lov å være uenig med Post & Teletilsynet

Samtidig kan man stille spørsmålet om valg av teknologi i bakkenettet er bevisst, slik at Riks-Tv aldri vil true CD eller viasats posisjon som HD-leverandører. Det virker iallefall underlig at NorgesTelevisjon/RiksTV skal kunne glemme å ta høyde for HD-sendinger i valg av teknologi:
    Ny TV til ingen nytte - bt.no
    Hvilken teknologi er det du ville valgt ? Teknologien i bakkenettet er jo 110% klar for HDTV og alle andre teknologiformer ville ikke gitt 95% dekning (100% for NRK) uten at folk måtte betalt det mangedobbelte i abbonement for å finansiere utbygging. Både dekoderene og sendeutsyr i bakkenettet støtter HD sendinger. NRK har jo testet dette flere netter nå.

Som sagt - problemet er ikke teknologien men antall tilgjengelige frekvenser. De som egentlig har full mulighet til å gjøre noe med dette sitter på Stortinget. Dersom politikerene bestemmer å benytte de ledige frekvensene etter analog tv slukking til TV muxer i bakkenettet så er kapasiteten slett ikke så dårlig lengre. Kabel,satellitt og IPTV vil selvfølgelig fortsatt ha ekstremt mye mer båndbredde men det er en annen sak.

Faren er at det er sterke krefter i sving for å benytte frekvensene til noe helt annet.
    - Frekt av NTV og RiksTV - Medier - Kampanje.com

Jeg tror både du og jeg ville spurt oss om dette nettet kunne levere HD-signaler i nær fremtid. Men ikke Riks-TV, der ble visst dette "glemt".
    NRK skal levere HD signaler under åpningen av OL. Er som sagt
    testet noen netter nå i følge andre tråder på AVForum forumet.

Canal digital har dermed fortsatt tilnærmet monopol i Norge. Viasat eksisterer nærmest på CD's nåde fordi CD har økonomiske muskler til å sikre seg enerett på bl.a. tv2 (som de bl.a. hadde før) Men viasat er nok nyttig for CD som en leverandør av en dårligere kanalpakke enn CD, fordi monopolstatusen ville blitt blendende uten en slags form for konkurranse.
    Viasat gjør akkurat det samme som CD. Det er en
    hel drøss med kanaler som Viasat distribuerer eksklusivt. Den store forskjellen mellom Viasat og CD er at Viasat eier mange av kanalene som sendes i Viasat pakken. Viasat har derfor kontroll over både innholdsdelen og distribusjonsleddet og får
    inntekter flere steder i kjeden enn CD. MTG som eier Viasat burde ha økonomi til å konkurrere mye hardere mot CD/RiksTV men det er ikke sikkert aksjonærene hadde tjent noe på det. Det kan være noe av årsaken til at Viasats store pakker ofte har vært billigere å abbonere på. I tillegg så lager Viasat egne kanaler i samme sjanger som f.eks. Discovery,Animal Planet osv. og det er sannsynligvis mye bedre økonomi i for Viasat enn å betale dyrt for retten til å distribuere f.eks. Discovey,Animal Planet osv.

CD/Telenor eier ingen av kanalene de sender (hvis man ser bort fra 45% av TV 2 Zebra). TV kanaler kjøper
    også rettigheter eksklusivt. Viasat har f.eks. eksklusive rettigheter til mye sport (bl.a. Champions League), filmer osv.

Både Viasat,RiksTV og Canal Digital tilbyr grunnpakker som sannsynligvis er ok for folk flest. Det er langt fra noe monopol. Den betydelig økte konkurransen har også ført til at RiksTV,Viasat og Canal Digital presser hverandre på pris og innhold. Hvordan status er akkurat nå har jeg ikke sjekket men tidligere så var CD's Norgespakke til 89kr./måned den billigste pakken sammenliknet mot pakkene med de Norske kanalene hos Viasat(kr.99/måned) og RiksTV(kr. 189/måned). RiksTV har også fått veldig mange abbonenter på rimelig kort tid.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarpe nesehår og grøtete spillere - teknofil.no

Hvorfor blir spillerne uskarpe?
    - Som vi nettopp har sett i Telenors velutstyrte E-Cinema, er heller ikke 4K-signal noen garanti for prikkfrie bilder. Spillerne ble de grøtete når de løp over banen?

- Jeg ble forbauset da jeg oppdaget det. Årsaken er sannsynligvis at TV-bildene fra UEFA i Wien blir sendt i 1080i-oppløsning i interlaced (linjeflettet) format, sier Per Steinar Hansen. Et slikt skjermbilde består av 1080 vannrette linjer der annenhver linje blir tegnet om gangen - først linje 1, 3, 5 og så videre, og så linje 2, 4 og 6 som blir flettet inn i de første. Hvert delbilde blir tegnet 25 ganger i sekundet.

Når skjermen ikke holder tritt
    Flatskjermer kan bare tegne progressive bilder. Derfor må skjermen vente til at den har mottatt alle linjene, før skjermens lynraske bildebehandlingsprosessor kan sette dem sammen til et bilde. Raske fotballspillerne rekker likevel å bevege seg et stykke før bildet er ferdig. Derved blir de uskarpe og grøtete.

- Det ville vi kanskje ha unngått med progressivt 720p- eller 1080p-format som tegner linje 1,2,3,4,5 og 6 fortløpende, sier Hansen.

Kunne vært unngått med 720p
    - Linjefletting med 1080i krever mindre overføringskapasitet fordi bare halve bildet sendes om gangen. 4K-signalet i vår E-Cinema viser hvilken uheldig konsekvens linjefletting kan ha for bildekvaliteten. Med progressiv skanning i 720p i stedet for linjeflettet 1080i, ville det sannsynlig ha vært unngått. Vi har varslet UEFA om hva vi har oppdaget. De europeiske kringkasterne har tidligere gått inn for 720p, men UEFA valgte likevel 1080i, sier Hansen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er alltid greit å ha noen å skylde på
    Telenor eier 33.33% av RiksTV/NTV. TV2&NRK eier 66.6% så det burde være ganske klart at TV2/NRK har full kontroll i RiksTV/NTV.
    Takk for et langt innlegg. Jeg synes dessverre ikke at dette avkreftet noe som helst.

Som du har skrevet over og et annet sted i innlegget ditt er TV2 og NRK innholdsleverandører, mens Telenor leverer tjenester. Jeg håper at du ser at NRK og TV2 neppe er de beste sengekamerater i dette forholdet som direkte konkurrenter, og at telenor i bunn og grunn sitter med bukta og begge endene. D Å si at TV2/Nrk har full kontroll er i beste fall lite gjennomtenkt. et er telenor her som vil være attraktiv som samarbeidspartner. Mens TV2 har interesse av å innføre HD raskt så fort det svarer seg i reklamepenger, er NRK i motsatt situasjon - de får sine penger fra lisensene, og å pushe dyr teknologi inn på markedet er bortkastede penger for dem. Telenor står/stod her meget sterkt når det gjelder å påvirke RiksTV's fremtid.

Mtp frekvenser kunne RiksTV fint ha tvunget igjennom større båndbredde - politikerne ville neppe akseptert å bli syndebukker for at folk ikke fikk HD. Istedet feide RiksTV dette inn under teppet, og det ble aldri et offentlig tema.

Jeg er også svært uenig i uttalelsen om at Viasat, CD og riksTV presser hverandre på pris. Tvertimot har de segmentert sitt utvalg slik at disse nærmest ikke konkurrerer mot hverandre i det hele tatt - først og fremst mtp kanalutvalg, mnen også i pris. "kanalpakkene" til riksTV er et viktig ledd i denne stategien - svært få av oss ville giddet å ha parabol om vi kunne velge helt fritt blant kanalene til RiksTV for en billig penge.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et langt innlegg. Jeg synes dessverre ikke at dette avkreftet noe som helst.

Som du har skrevet over og et annet sted i innlegget ditt er TV2 og NRK innholdsleverandører, mens Telenor leverer tjenester. Jeg håper at du ser at NRK og TV2 neppe er de beste sengekamerater i dette forholdet som direkte konkurrenter, og at telenor i bunn og grunn sitter med bukta og begge endene. D Å si at TV2/Nrk har full kontroll er i beste fall lite gjennomtenkt. et er telenor her som vil være attraktiv som samarbeidspartner. Mens TV2 har interesse av å innføre HD raskt så fort det svarer seg i reklamepenger, er NRK i motsatt situasjon - de får sine penger fra lisensene, og å pushe dyr teknologi inn på markedet er bortkastede penger for dem. Telenor står/stod her meget sterkt når det gjelder å påvirke RiksTV's fremtid.
    Det er godt mulig at jeg er uvitende også for det er ikke godt å vite hva som foregår i RiksTV. Det vet jo angivelig ikke Telenor en gang ;-)

Jeg kan bare gjette/spekulere på samme måte som du gjør og jeg er slett ikke sikker på noe som helst.

Det hadde vært utrolig interessant å vist hvordan situasjonen og sengeklima hadde vært om Telenor ikke var medeier i bakkenettet. Hvis bakkenettet hadde startet med HD kanaler så ville det vært plass til 6 riksdekkende kanaler i beste fall. Det bør hvertfall være ganske klart at det hadde vært en katastrofe for konkurransen.

Telenor har like mye (eller like lite) kontroll som TV2 og NRK men jeg ser ditt poeng også. Har ikke noe problem med det men jeg tror neppe det er så enkelt som det høres ut til. Det er sannsynligvis et veldig komplisert spill.
    Sannsynligvis så driver ledelsen i RiksTV selskapet utelukkende for å oppnå best mulig profitt. Det er jo slik det bør være. Det vil i såfall forklare en hel del.

Man skulle tro at NRK ikke ville være interessert i at TV2 fikk "ulovlige" gode vilkår i bakkenettet siden de er konkurrenter. Hadde dette vært tilfellet
    så hadde neppe Telenor gått til forliksrådet og Post og Teletilsynet med saken.... Derfor tror jeg dette er ganske komplisert og at ingen av oss vet egentlig hva som er fakta. Sannsynligvis så er ikke RiksTV detaljstyrt av eierene og tar avgjørelser utelukkende med tanke på best mulig økonomisk gevinst. Det ville i såfall være riktig måte å drive selskapet på.

NRK/TV2 har antagelig også stor interesse av at RiksTV/NTV skal gå med overskudd. Utbyggingen er antatt å koste minst 1 milliard og så skal de i tillegg kjøpe retten til kanalene de sender på RiksTV. RiksTV vil gå med underskudd i flere år framover i følge kampanje.com . Hadde RiksTV tilbudt enkeltkanaler så måtte de sannsynligvis måttet tatt en veldig dyr pris pr. kanal for å få samme inntekter. Jeg kan heller ikke forstå annet enn at Telenor ønsker at bakkenettet skal klare seg bra økonomisk siden det er snakk om astronomiske invisteringer som det vil ta veldig mange år å få til å betale seg.

Sånn ellers så er det jo slik at alle maler sin egen kake. Det er jo helt naturlig og ikke noe galt i det.

Viasat/MTG ønsker å komme inn som ny operatør i bakkenettet når det åpnes for konkurranse. Dette kan gi MTG/Viasat en glimrende anledning til å ikke gjøre bakkenettet alt for attraktivt i forhold til Viasat. Dersom en ny operatør prioriterer en haug SD kanaler så er det sannsynligvis ikke plass til mer enn 1-2 HD kanaler i bakkenettet (forutsatt at politikerene ikke gjør noe med frekvenstillatelser). Alle handler ut fra sine egne interresser og det er heller ikke mer enn rett og rimelig.

Mtp frekvenser kunne RiksTV fint ha tvunget igjennom større båndbredde - politikerne ville neppe akseptert å bli syndebukker for at folk ikke fikk HD. Istedet feide RiksTV dette inn under teppet, og det ble aldri et offentlig tema.
    Det tror jeg ikke siden frevensene som kan gi større båndbredde for en stor del ikke sendes i frekvensbåndene som ikke ble lyst ut i konsesjonen ( VHF og øvre del av UHF bånd). RiksTV har heller ikke konsesjon frekvensene i det digitale bakkenettet. Det er det Norges Televisjon som har.

Jeg er også svært uenig i uttalelsen om at Viasat, CD og riksTV presser hverandre på pris. Tvertimot har de segmentert sitt utvalg slik at disse nærmest ikke konkurrerer mot hverandre i det hele tatt - først og fremst mtp kanalutvalg, mnen også i pris. "kanalpakkene" til riksTV er et viktig ledd i denne stategien - svært få av oss ville giddet å ha parabol om vi kunne velge helt fritt blant kanalene til RiksTV for en billig penge.
    Det er helt greit at du mener det :-D

Jeg er litt uenig. Når det gjelder pris så kommer det an på hva man sammenlikner. Før RiksTV kom på banen så måtte man ha abbonement hos både Viasat og CD for å få alle de Norske kanalene. Det var IKKE billig. De første månedene RiksTV sendte så var RiksTV's 189kr. / måned billigste alternativ. Nå er CD billigst med kr.89 pr. måned og Viasat hakk i hel med kr.99 pr. måned. Kampanje tilbudene er muligens enda billigere. Jeg kan ikke skjønne annet enn at årasaken er økt konkurranse.

Det er selvfølgelig synd at RiksTV ikke har mye mer båndbredde men det er lite RiksTV kan gjøre med det. Forhåpentligvis prioriterer politikerene at den ledige båndbredden etter analog tv slukking blir brukt mest effektivt til digital tv.

TV2 har i media kritisert Canal Digital for å ikke selge enkelt kanaler. Antar derfor at TV2 ønsker at RiksTV skulle gjøre det samme. Hvis man også antar at Telenor er i mot å selge enkeltkanaler så er det NRK som effektivt avgjør saken siden det må være 2 mot 1 for å få gjennom en sak. Som sagt så tror jeg RiksTV drives av proffesjonelle folk som har i oppgave å drive mest mulig lønnsomt og at de ikke detaljstyres av eierene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye fine innlegg her, men også utrulige lange
    gjøre det litt kort.. har vært på noen møter med viasat,cd og rikstv... hvis du antyder at disse selskapene samarbeider ang. pris så tror jeg du er på villspor.. med møter så men jeg info ang. kommende priser og kanaltilbud..

viasat og cds grunnpakker er da nå udsedvanlige like men noen unntak...
    rikstv sin grunnpakke er basert på det samme som alle kabellevr. i norge... en basispakke med mange kanaler.. hvorfor, ja si det, men kronasje er vel en viktig faktor.. så er meget uenig i at det samarbeides om priser..

når det gjelder hd tilbudet som du mener er glømt av rikstv, så må jeg jo bare si at der er jo ikke bredde for det enda... var det ikke snakk om de kunne presse inn 8 hd kanaler vist de raket bort alt av sd kanaler? usikker...
    CD derimot har grunnlag for å sende godt over 150hd kanaler.. riks tv er jo opprettet for å få digitalt tv til alle i landet..spess. de som ikke får bruke parabol..

mener også å huske at viasat skulle opprette enda en hd kanal til sport.. champions leag. og slikt.. usikker... men viljen er vel der, spm kan jo være om vi er klar for hd...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •