Canal Digital HD PVR 101 test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Canal Digital HD PVR 101 test

Først må jeg si at denne tuneren har en utrolig bra bilde i HD.
    Har en Samsung 40" LCD tv som jeg kjører via HDMI.
    Deretter er det ikke noe som helst positivt å si om tuneren.
    Etter å ha brukt Microsoft Mediacenter i noen år så er denne tuneren
    som å kjøpe en Lada etter å ha kjørt Lexus.
    Hvorfor?
    Først og fremst at softwaren på denne tuneren må ha vært skrevet av en utvikler som ikke vet noe om GUI eller MMI.
    Dette er i beste fall en beta utgave av softwaren.

Menyfunskjonene er dårlig designet og langt fra brukervenlige.

Når du spiller av opptak og tuneren begynner å ta opp et nytt program så hopper den ut av avspilling og man må begynne helt på nytt og spole seg frem til der man var.

Den henger seg jevnlig og må stadig vekk resettes.

Den støyer både fra vifte og harddisk.

Ikke mulighet for å repetere opptak via EPG.
    (Til sammenligning kan man på mediacenter velge om man vil ta opp f.eks en Simpsons episode eller hele serien eller hele serien og reprisen.)
    Det finnes en meny for tidsstyrte opptak som i prinsippet er ubrukelig da EPG forandrer seg jevnlig.

Når du tar opp et program og har lagt til opptak 1 minutt etter sending så får opptaket navn fra det siste programmet.
    Mao tar du opp Simpsons og Family Guy kommer etter så heter opptaket Family Guy.
    Da må du leke gjetteleken for å vite hva du har tatt opp.
    EPG er ubrukelig da den bare viser i beste fall 48 timer frem i tid.
    Mediacenter viser 14 dager!
    EPG lastes ned fra parabol istedet for at det kunne vært gjort via ethernet porten (som er disablet)
    EPG lastes tydeligvis ikke ned på disk men hentes fra parabol hver gang du bytter kanal noe som gjør den grusomt treg.
    USB og Ethernet port er disablet (av Canal Digital).
    Dette gjør at du ikke kan legge inn bilder på harddisken (som er mulig om den enables) eller spille av opptakene på en annen pc via ethernet porten.

Når du blar igjennom opptak så begynner den å avspille opptaket du står på mens du blar. Dette gjør at det blir tregt å bla igjennom opptakene. Hva med å bare vise en thumbnail?

Mitt råd er å styre unna denne tuneren dersom du vil bruke den til noe annet enn å se på tv direkte.
    Deretter skrive så mange mail til forbrukerrådet slik at kabel- og satelitt-leverandørene blir tvunget til å åpne kortet for annet utstyr en det de leverer med abonnementet.

Det er teknisk mulig å kjøre DVB-S (digital sattelittkort) i mediacenter med en engen CAM for canal digital men dette er ikke mulig pr i dag fordi kortet fra Canal Digital "låses" mot tuneren du har kjøpt av dem.

Pøs på med mail til forbrukerrådet for å få bort denne "låsingen" på kortene!
    Jeg har gjort det og nå er det deres tur

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LoTech
    ... Når du spiller av opptak og tuneren begynner å ta opp et nytt program så hopper den ut av avspilling og man må begynne helt på nytt og spole seg frem til der man var. ...
    Akkurat det gjør faktisk også Topfield 7700. Det forbauset meg en del, siden de eldre modellene TF4000 og TF5500 klarer dette utmerket.
    Er ellers enig i at treg respons på betjeningen er en dødssynd.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg si at denne tuneren har en utrolig bra bilde i HD.
    Har en Samsung 40" LCD tv som jeg kjører via HDMI.
    Absolutt helt enig. Jeg bruker den dog mot en 47" Toshiba og 106" lerret med BenQ W9000
    Deretter er det ikke noe som helst positivt å si om tuneren.
    Her er jeg ikke like enig.. ;-)
    Etter å ha brukt Microsoft Mediacenter i noen år så er denne tuneren
    som å kjøpe en Lada etter å ha kjørt Lexus.
    Hvorfor?
    Først og fremst at softwaren på denne tuneren må ha vært skrevet av en utvikler som ikke vet noe om GUI eller MMI.
    Dette er i beste fall en beta utgave av softwaren.

Menyfunskjonene er dårlig designet og langt fra brukervenlige.
    Jeg er nok ikke like godt vant som deg. Når man kommer fra annen CD-tuner er brukerinterfacen til å leve med... Jeg mener de funksjonene som betyr noe er billedkvalitet og opptaksfunksjoner. GUI og brukerinterface er uvesentlig i forhold. Men jeg er enig i at den er helt basic og kunne vært bedre også på disse punktene.

Når du spiller av opptak og tuneren begynner å ta opp et nytt program så hopper den ut av avspilling og man må begynne helt på nytt og spole seg frem til der man var.
    Dette er mitt ene store ankepunkt mot denne tuneren. Irriterende det du nevner. Men det er enda verre hvis man benytter timeshift og det samme skjer. Da hopper man også tilbake til "live tv" og alt som er i bufferet forsvinner... Dette er bare ikke akseptabelt. Men dette vet CD/Sagem og må være høyt oppe på bug-lista. Vi får bare håpe det kommer en FW fiks snart.

Den henger seg jevnlig og må stadig vekk resettes.
    Hmm.. Jeg har kun opplevd heng et par ganger. Og jeg bruker den mye.

Den støyer både fra vifte og harddisk.
    Jeg må ha vært heldig. Min bråker lite. Jeg hører den kun hvis jeg muter lyden.

Ikke mulighet for å repetere opptak via EPG.
    (Til sammenligning kan man på mediacenter velge om man vil ta opp f.eks en Simpsons episode eller hele serien eller hele serien og reprisen.)
    Det finnes en meny for tidsstyrte opptak som i prinsippet er ubrukelig da EPG forandrer seg jevnlig.
    EPG er ubrukelig da den bare viser i beste fall 48 timer frem i tid.
    Mediacenter viser 14 dager!
    EPG lastes ned fra parabol istedet for at det kunne vært gjort via ethernet porten (som er disablet)
    EPG lastes tydeligvis ikke ned på disk men hentes fra parabol hver gang du bytter kanal noe som gjør den grusomt treg.
    Enig i at EPG kunne og burde vært bedre. Vi får håpe det kommer oppgradering.

Når du tar opp et program og har lagt til opptak 1 minutt etter sending så får opptaket navn fra det siste programmet.
    Mao tar du opp Simpsons og Family Guy kommer etter så heter opptaket Family Guy.
    Dette kjenner jeg ikke igjen. Jeg har programmert opptak til å ta opp 5 min ekstra. Navnene i opptakslista er stort sett korrekte

USB og Ethernet port er disablet (av Canal Digital).
    Dette gjør at du ikke kan legge inn bilder på harddisken (som er mulig om den enables) eller spille av opptakene på en annen pc via ethernet porten.

Når du blar igjennom opptak så begynner den å avspille opptaket du står på mens du blar. Dette gjør at det blir tregt å bla igjennom opptakene. Hva med å bare vise en thumbnail?

Mitt råd er å styre unna denne tuneren dersom du vil bruke den til noe annet enn å se på tv direkte.
    Deretter skrive så mange mail til forbrukerrådet slik at kabel- og satelitt-leverandørene blir tvunget til å åpne kortet for annet utstyr en det de leverer med abonnementet.

Det er teknisk mulig å kjøre DVB-S (digital sattelittkort) i mediacenter med en engen CAM for canal digital men dette er ikke mulig pr i dag fordi kortet fra Canal Digital "låses" mot tuneren du har kjøpt av dem.

Pøs på med mail til forbrukerrådet for å få bort denne "låsingen" på kortene!
    Jeg har gjort det og nå er det deres tur
    Jeg synes faktisk denne tuneren er helt godkjent som en første generasjons HD PVR. Den kunne vært bedre. Mye vil forhåpentligvis bli bedre via oppgradert FW. Glem heller ikke at den er veldig billig i forhold til andre tilsvarende produkter som heller ikke er uten feil.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

... Når du spiller av opptak og tuneren begynner å ta opp et nytt program så hopper den ut av avspilling og man må begynne helt på nytt og spole seg frem til der man var.
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Akkurat det gjør faktisk også Topfield 7700. Det forbauset meg en del, siden de eldre modellene TF4000 og TF5500 klarer dette utmerket.
    Er ellers enig i at treg respons på betjeningen er en dødssynd.
    Dette var virkelig pussig. Det kan ikke være tilfeldig. Det kan virke som disse to har et felles opphav på et eller annet vis..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget skuffet selv. Har nå hatt denne i endel måneder og venter nå på box #4 siden #3 slår seg av og fryser flere ganger daglig. Støyen er like jævlig på alle sammen så de som påstår den bråker lite burde tatt en hørselstest.

MEN, ser veldig få andre som klager på fjernkontrollen. Jeg har slitt med alle boksene og prøvd 4 forskjellige kontroller nå, men ingen av dem registrerer trykkene skikkelig. Jeg kan sitte å trykke meg ihjel til tider, men så plutselig virker alt. Det kan da umulig bare være hos meg dette skjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv noen runder uten HDMI-kobling og kabel. For å utelukke at du har et problem med "handshake" via HDMI. Prøv med kun Scat og se om problemene foretsatt er til stede

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevere samme problem som nevnt over mht fjernkontrollen. Har også forsøkt med Logitech Harmony 525, men med samme resultat.

I tillegg opplever jeg stadig at bilde hakker på Tv2 sport HD under Em-kampene.

Ellers er det problemer med oppdatering av epg som frustrerer mest. Hver gang jeg skifter kanal så må jeg vente på oppdatering av epg og ofte er oversikten svært ufullstendig. Videre skifter tv automatisk kanal når jeg blar i epg bildet og må derfor huske å bla tilbake dersom jeg vil fortsette å se tv på den kanalen hvor jeg var.

Utrolig irriterende at tuneren er så svak. Jeg vurderer å heve kjøpet fra canal digital om dette ikke forbedres innen kort tid.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apekatt
    Støyen er like jævlig på alle sammen så de som påstår den bråker lite burde tatt en hørselstest.
    Jeg føler med deg når du sier du har hatt så mye trøbbel. Det kan være annet utstyr som forstyrrer eller et kompatibilitetsproblem.
    Men det blir totalt useriøst å hevde at vi som har en støysvak enhet hører dårlig. :roll:
    Jeg hører utmerket godt. Og jeg står fast ved at min bråker svært lite. Kun når jeg muter lyden, kan jeg høre den. Og selv da er den ikke forstyrrende.
    Mulig jeg har hatt flaks. Men det finnes i allefall støysvake enheter..
    Fjernkontrollen har jeg heller ikke hatt problemer med...

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt eneste ankepunkt er som så mange har nevnnt ovenfor. STØY!!!!
    Ble litt bedre da jeg satt den nederst i racket!! Ikke bra

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg føler med deg når du sier du har hatt så mye trøbbel. Det kan være annet utstyr som forstyrrer eller et kompatibilitetsproblem.
    Men det blir totalt useriøst å hevde at vi som har en støysvak enhet hører dårlig. :roll:
    Jeg hører utmerket godt. Og jeg står fast ved at min bråker svært lite. Kun når jeg muter lyden, kan jeg høre den. Og selv da er den ikke forstyrrende.
    Mulig jeg har hatt flaks. Men det finnes i allefall støysvake enheter..
    Fjernkontrollen har jeg heller ikke hatt problemer med...
    Litt merkelig at jeg da bare har fått boxer som støyer, men ellers var jo kommentaren ikke negativt rettet, mer frustrasjon over CD og stadige problemer Jeg har ikke TV på døgnet rundt og da plager denne boxen hørselen min. Blir jo selvsagt vant til støy'en, men den er der likevel.

pudderhund: har du noe annet utstyr som kan forstyrre? Det som er litt rart for min del er at jeg har nå prøvd 3 boxer og 4 fjernkontroller og alle har slitt like mye. CD support babler bare i vei at IR mottakeren kan være gåen og sender nytt utstyr, men det hjelper ikke akkurat meg lengre nå.

Noen andre som har noen logiske forklaringer på vårt fjernkontroll problem?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig at jeg da bare har fått boxer som støyer, men ellers var jo kommentaren ikke negativt rettet, mer frustrasjon over CD og stadige problemer Jeg har ikke TV på døgnet rundt og da plager denne boxen hørselen min. Blir jo selvsagt vant til støy'en, men den er der likevel.

pudderhund: har du noe annet utstyr som kan forstyrre? Det som er litt rart for min del er at jeg har nå prøvd 3 boxer og 4 fjernkontroller og alle har slitt like mye. CD support babler bare i vei at IR mottakeren kan være gåen og sender nytt utstyr, men det hjelper ikke akkurat meg lengre nå.

Jeg ville forsøkt å få lånt meg en annen tv for å sjekke om du da fortsatt har de samme problemene. Forsøk gjerne å sette boksen og TV'en et annet sted også hvis det er mulig slik at du får forsøkt med andre lysforhold. Det virker påfallende at du har nøyaktig de samme problemene med tre/fire forskjellige bokser..

Når deg gjelder støy; Det har vært ganske høylytte diskusjoner på svenske fora angående dette. Det har kommet frem at det ofte ikke er viftestøyen i seg selv som er problemet, men det fysiske opphenget av vifta som er dårlig og skaper vibrasjoner i chassis. I noen tilfeller har vifta faktisk ligget løs inne i boksen.. Det er veldig enkelt å gjøre noe med dette ved å åpne lokket på boksen og feste vifta bedre og evt legge på litt tape eller dempemateriale for å isolere den fra chassis. Dette har vi skrevet om i annen tråd på dette forum også. Man åpner forøvrig boksen selvfølgelig på eget ansvar. Det burde ikke vært nødvendig å gjøre noe slikt. Men det er altså mulig, og relativt enkelt, å gjøre noe med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget skuffet selv. Har nå hatt denne i endel måneder og venter nå på box #4 siden #3 slår seg av og fryser flere ganger daglig. Støyen er like jævlig på alle sammen så de som påstår den bråker lite burde tatt en hørselstest.

MEN, ser veldig få andre som klager på fjernkontrollen. Jeg har slitt med alle boksene og prøvd 4 forskjellige kontroller nå, men ingen av dem registrerer trykkene skikkelig. Jeg kan sitte å trykke meg ihjel til tider, men så plutselig virker alt. Det kan da umulig bare være hos meg dette skjer?
    Etter å ha hatt "vanlig" CD-tuner (5050),som har fungert helt feilfritt i 1,5 år,slo jeg til med å kjøpe PVR-tuneren på elektrofilmessada jeg fikk den for 200o kr.
    Har lest alle innlegg på AV-forum om erfaringer med HD-tuneren.

Mineinntrykk er foreløpig disse :

1.Svært godt bilde over hdmi, både på gode sd-kanaler(nrk/tv2)og særlig på hd-kanaler-uten oppskalert materiale.
    2. Støyen av den er normalt akseptabel -med normalt/lavt lyttevolum og 2,5 m seeravstand.
    Noen ganger bråker vifta i den noe mer,da den trolig blir for varm(har ca 8 cm luft over den)Dette støynivået varer ca 10 min.
    3. Mitt største ankepunkt så langt er at fjernkontrollen virker svært dårlig- av 100 trykk ,virker max 15.
    Etter å ha hatt tuneren avstengt,virker den bedre de første 5-8 trykk. Jeg fikk ny fjernkontroll tilsendt i dag, også den virker like dårlig-trolig er det mottakerøye i selve tuneren som er dårlig.
    4. I går kveld falt lyden ut 5 ganger ( ca 15 sek hver gang) på 2 timer da jeg så på nrk.
    5. Jeg synes også bildet hakker,særlig med 1080 I innstillinga-merkes mest på sd-kanaler ved horisontaler bevegelser.
    TV-en min er Panasonic PX 700,som problemfritt har vist sd-kanalene fra 5050-tuneren fra januar og fram til nå.

Jeg ringte canal digital i dag ,og de lovte å sende ny tuner,men det kunne ta 14 dager da lageret deres hadde gått tomt. I det hele tatt virker CD å ta alle klager alvorlig.
    Jeg vet ennå ikke om jeg fortsatt eier denne tuneren om 1 mnd, mine erfaringer hittil tyder lite på det.men jeg skal vente til jeg har prøvd den nye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen har også fungert under pari hos meg. Også med naboens fjernkontroll som fungerer upåklagelig i den heimen.
    Så tok jeg og vippet av frontdekselet i plast,og vips, så virket magien ved hvert trykk.
    Har nå tenkt å borre et hull i plasten der IR øyet ligger, så blir det en permanent løsning på problemet uten å "plage" Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Fjernkontrollen har også fungert under pari hos meg. Også med naboens fjernkontroll som fungerer upåklagelig i den heimen.
    Så tok jeg og vippet av frontdekselet i plast,og vips, så virket magien ved hvert trykk.
    Har nå tenkt å borre et hull i plasten der IR øyet ligger, så blir det en permanent løsning på problemet uten å "plage" Canal Digital.
    Fikk ny tuner fra canal digital,og problema med hakking som jeg nevnte i forrige innlegg ,kom bort.Den er ogspå enda mer støysvak enn den forrige,og på 2m avstand vil jeg betegne den som lydløs da bl.a harddisktemp holder seg under 40 gr. og det ikke finnes noe resonans i dekslet fra vifta i denne tuneren.
    Dessverre ble ikke problemet med fjernkontrollen så mye bedre.Jeg har lest på alle tenkelige forum om problemet,og min mistanke mot ir-sensoren i tv-en min -Panasonic px 700- ble vekt da jeg fant ut at fjernkontrollen virket problemfritt når jeg kobla fra tuneren og satte den et godt stykke unna fjernsynet.
    Fjernkontrollen virker også problemfritt når jeg kobler tuneren opp mot min JVC 32" i kjelleren. Jeg har også prøvd knepet i forrige innlegg med å ta bort frontdekslet på tuneren- uten at det hjalp.
    Det som derimot hjalp, var å sette en liten bit sort tape over ir-sensoren i tv-en. Nå fungerer fjernkontrollen helt problemfritt,men ved ovetapet ir-øye på tv-en fungerer naturligvis ikke fjernkontrollen på tv-en.
    Med andre ord, for meg ser altså problemet med fjernkontrollen å ligge i det faktum at den blir forstyrret fra ir-signalet i denne tv-en PX 700. Skal prøve å eksperimentere med å litt mer transparent tape over ir-øyet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min HD PVR 101 i dag etter at den hadde vært en tur oppom hytta, grunnet feilsending fra CD.

Jeg kjøpte den for å ha muligheten for å se HD, spesielt film. Viktigste grunn til kjøpet er opptaksmuligheten og "pisse- / øl-knappen". En annen grunn er at det er en bug i programvaren på den gamle, så den klarer ikke å ta inn alle kanaler..

Min gamle tuner er en Humax Vaci 5300 koblet med scart og RGB signal.
    Tv er Philips 42PFL7403D, 42" 100HZ, 3ms respons, full HD 1080P.

Har koblet den nye til med HDMI og kikket litt på forskjellige kanaler. Umiddelbart kan jeg se flølgende:

Fjernkontrollen:
    Er som dere beskriver i tråden og må pekes rett mot tuneren. Minus også for at den er med knappcellebatterier. Vil legge dette over på en Philips universlakontroll jeg har. Denne er bedre en de gamle til mitt øvrige utstyr, så får vi se om det hjelper her..

Bildet:
    Umiddelbart synes bildet å være dårligere en med min gamle tuner! Har ikke abonnert på HD kanaler enda, vil vente til høsten med det. Primært vil jeg jo se på de vanlige Norske kanalene som ikke er HD og forutsetter at bildene på disse er minst like gode som med en tradisjonell (gammeldags) tuner.

Det føste jeg så etter å ha tunet inn den første kanalen var flimring i øvre del av bildet. jeg gikk igjennom alle innstillinger på tuner og tv og kan ikk se at det er noe feil her..

Generelt kan jeg videre si at fargene er noe mer slappe, mer flimring i bildet og mer sagtanntendenser langs linjer i bildet.

Mer tendens til digital støy i bildet, mer som det du kan se på en PC.

Skal sjekke mer og sammenligne direkte med den gamle tunneren..

Har også problemer med autoformat på TV, slik at eks. kanallisten zoomes inn og halvparten forsvinner. Har prøvet forskjellige zoom innstillinger , men ikke funnet ut av dette...

edit: Tilleggsinfo.

Koblet tilbake den gamle tuneren. Det ble en helt annen verden! Det må være noe alvorlig feil med den nye.. Prøvde også med scart og komposittsignal uten noen forbedring.

Ringte CD og snakket med en litt fomlete svenske. Han skulle notere at det var noe feil og at jeg ønsker en ny tuner..... Har en stygg følelølse av at jeg må purre opp dette....

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Volum via Remote

Noen som har fått volumjusteringen til å virke fra PVR fjernkontroll ut via HDMI ?
    Lyd output er satt til Stereo.
    Må bruke TV sin fjernkontroll.

For mine andre HDMI komponenter funker dette helt greit....

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny PVR er på vei.
    De mener jeg har fått første utgaven, selv om min ble bestilt og ankom i juli.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd:
    Får ikke justert lyden via HDMI, hverken direkte til tv eller videre på signalet ut til forsterker.. Må trykke frenetisk, går ikke å holde knappen nede for å få slideren i bildet til å bevege seg. Men som sakt ingen innvirkning på lyden...

Støy:
    Trykket i hodet forsvinner etter at offknappen er trykket. Harddisken lager en høyfrekvent lyd. Bare dette er nok til å returnere blikkboksen.

Bilde:
    Har nå kjørt parlelt med den gamle tuneren (Humax Vaci 5300) og den nye HD PVR. Tv bruker noen sekunder på å bytte signalkilde, men med litt tolmodighet får jeg sammenlignet SD kanaler.

HD kanalene er så langt bra.. Det kan oppstå noe støy i rette linjer eks. tennisbane. En del av lnjene kan "knuse" når ballen passerer. Dette kan jo også komme fra råmaterialet.. HD mottaket er uansett vesentlig bedre en jeg er vant til. Panoreringer i by har sett veldig bra ut, det lille jeg har fått med meg. Enkelte programmer jeg har sett i HD minner mer om noe standard greier som er oppskalert og gav ikke det store kicket..

SD kanalene derimot faller fullstendig igjennom. Mye støy i bildene spesielt i konturer er det mye flimring, eksempelvis skjortekraver og konturene av mennesker som beveger seg litt i forhold til omgivelsene. Andre partier i bildet har mye støy. Ansikter på mennesker kan utseende som en med mild form av sykdomen Vitiligo.. Fargene er blasse i forhold til Humaxen.

Det kan virke som om denne tuneren ikke håndterer oppskalering fra SD til HDMI og at for mye informasjon går tapt i prosessen.

CD har lagt seg flate og returlapp er på vei. Setter heller opp en Blurayspiller på ønskelista først. Da vil jeg få vite hva jeg kan forvente av HD? Etter å ha sett på HD tilbudet blir dette mer som en demo på HD, bortsett fra sport. Her blir det nok også litt for generelt utenom store begivenheter som Ol, WM, EM osv.. men da kan en jo ta korttidsabo..

Siden det er SD som foreløpig er det jeg skal se mest på, må jeg nok lete / vente videre til en fornuftig tuner som klarer både HD og SD dukker opp..

Om denne er like dårlig i HD som i SD, (Jeg synes den er veldig bra i HD! og har ikke annet en stillbilder fra kamera å sammenligne med.) må det jo være masse å hente også på HD...

Det er forsåvidt merkelig at CD skal tviholde på Sagem som hovedleverandør.. Det jeg har sett av tunere fra Sagem, både for bakkenett, kabel og satelitt virker som noe skikkelig plast og blikkskrammel. En kompis har en tuner til kabel og den må han legge noe tungt oppå, ellers blir den dyttet ut på gulvet av scartkabelen
    Får håpe det ikke er Sagem som har levert utstyret i Thor 5.. Litt vanskelig å sende en ny del dit....

Edit: 290708
    Pakket boksen ned i dag. Den har stått på standby og var veldig varm.. ikke som tv´n som bruker 0,1 W i standby...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k-jost-a
    Fikk ny tuner fra canal digital,og problema med hakking som jeg nevnte i forrige innlegg ,kom bort.Den er ogspå enda mer støysvak enn den forrige,og på 2m avstand vil jeg betegne den som lydløs da bl.a harddisktemp holder seg under 40 gr. og det ikke finnes noe resonans i dekslet fra vifta i denne tuneren.
    Dessverre ble ikke problemet med fjernkontrollen så mye bedre.Jeg har lest på alle tenkelige forum om problemet,og min mistanke mot ir-sensoren i tv-en min -Panasonic px 700- ble vekt da jeg fant ut at fjernkontrollen virket problemfritt når jeg kobla fra tuneren og satte den et godt stykke unna fjernsynet.
    Fjernkontrollen virker også problemfritt når jeg kobler tuneren opp mot min JVC 32" i kjelleren. Jeg har også prøvd knepet i forrige innlegg med å ta bort frontdekslet på tuneren- uten at det hjalp.
    Det som derimot hjalp, var å sette en liten bit sort tape over ir-sensoren i tv-en. Nå fungerer fjernkontrollen helt problemfritt,men ved ovetapet ir-øye på tv-en fungerer naturligvis ikke fjernkontrollen på tv-en.
    Med andre ord, for meg ser altså problemet med fjernkontrollen å ligge i det faktum at den blir forstyrret fra ir-signalet i denne tv-en PX 700. Skal prøve å eksperimentere med å litt mer transparent tape over ir-øyet.
    Det ser ut til at jeg klarte å lure meg selv her! Da jeg testet fjernkontrollen uten deksel, så hadde jeg ikke på reciveren min. Det er nemlig der problemet ligger. Med reciveren av, så virker hvert eneste trykk. Er den på, så er det bare hvert tiende trykk som fungerer.
    Hos meg nyttet det ikke å dekke til IR øyet på reciveren. Tuneren er knyttet sammen med reciveren med komponent bilde/digital lyd, så jeg lurer på om det problemet kan ligge der. Noen som ser en fellesnevner her?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter nå på box #5 og support påstår bare hver gang at jeg har vært max uheldig. De burde kanskje tatt en titt i denne tråden. Har ikke prøvd med tape på tv'en, men det burde jo vært ganske så unødvendig.

Mine boxer 2,3,4 har gitt omtrent samme problemene som nevnt over her. Frysing, hakking, mister bilde, fjernkontroll fungerer ikke, dårlig signal på lnb2 (rød, mot 91% på force'en min), hdmi gir striper, boxen fryser over natt.

Er det virkelig ingen i CD som kan våkne opp? Ser mørkt på situasjonen, men har fått igjen Force 536 etter 6 mnd på rep så får i allefall sett litt tv uten problemer.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •