Merkelig parabol på netthandelen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig parabol på netthandelen

Kom over denne:

liten flat parabol

Vil dette funke da? Noen testet den, eller hørt om denne før?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den er helt ok. Men har kun ett lnb hode. Dreambox.no selger også disse.
    Den er testet mot sirius (Viasat) og thor (canal digital) satelittene og virker helt perfekt for disse.

Video montering
    youtube

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfsat antennene er MYE dårligere enn
    en vanlig parabol som følger med i CD & Viasat pakkene.

En slik en bør bare være kriseløsning dersom man
    ikke får lov å sette opp parabol. Man vil lett kunne få
    problemer i regnvær med disse.

Den flate antennen er 47.5cm x 25.9cm. Selfsat lager
    også en større flat antenne på 54x30cm så man bør velge denne - men uansett bør det være en kriseløsning som man ikke kan forvente stabilt signal fra i regnvær.

Selv den litt større varianten på SELFSAT
    vil være betydelig dårligere enn en vanlig CD eller Viasat parabol.

Flatantenner plukker også lettere opp støy fra nabosatellitter. Selfsat diskuteres også på
    Selfsat-parabol till Canal Digital - Minhembio forum

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil prinsippielt advare mot å kjøpe typiske 'superløsninger' som man ikke ser andre steder enn på Netthandelen. De er ikke kjent for å selge høykvalitetsprodukter, så suksessraten for en liten flat parabol av den typen vil jeg anse som minimal.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Jeg vil prinsippielt advare mot å kjøpe typiske 'superløsninger' som man ikke ser andre steder enn på Netthandelen. De er ikke kjent for å selge høykvalitetsprodukter, så suksessraten for en liten flat parabol av den typen vil jeg anse som minimal.
    Enig, men siden jeg såg at Dreambox.no selger tilsvarende samt skryter av den trodde jeg at den var "ok"

Sitat:
    Den er testet mot sirius (Viasat) og thor (canal digital) satelittene og virker helt perfekt for disse.
    Vi selger denne så billig nå for vi skal ha ut de første 100 stk slik at vi får mange i markedet som kan spre infoen.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltids en mulighet for at Netthandelen skulle stille med noe ok, så selvom sjansen er minimal er den til stede
    Jeg ville nå uansett ikke valgt den salgskanalen hvis jeg hadde et godt produkt. Butikken har vært på TV2-hjelper og fått endel annen brokete omtale.
    Kjøper man på nett har man uansett angrerett, så det kan jo være verdt et forsøk. Tror allikevel man skal ha et lavt forventningsnivå så man ikke blir skuffa..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke på netthandlen, men er her også en flat modell: Satelitt1.no Maximum Flat-1

Noen som har fått flere erfaringer med slike antenner? Og hvor godt er signalet på 35cm parabol kontra det som følger Canal Digital pakker? Jeg er ikke interessert i noe som kutter signalet når det faller litt snø.

Satelitt1.no 35 cm Antenne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, kom til å tenke på når en kamerat av meg og jeg for +20 år siden tok inn Tele-X med et grytelokk... Bare rettet grytelokket etter beste evne mot satelklitten og hodlt lnb'en foran....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjedelige med slike mini-antenne løsninger er at signalet forsvinner hver gang det snør litt kraftig. For å unngå signaltap ved "ekstremvær" (ved Gardermoen) måtte vi opp i antennediameter på 1,5 meter i kabelnettet vårt. Jo mindre antenne, jo mer følsom er den for værfenomener og plassering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dropper jeg tanken om liten antenne. Det blåser mye her jeg bor, må nok slå av snø på antenna 5-6 ganger i året.

Jeg har en 70 cm fra CD liggende, kan polere og henge den opp. Den jeg bruker nå er fra en Viasat pakke og har en kant rundt hele antenna. Den perfekte snøfanger.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skjerm over LNB'ene, en såkalt LNB-paraply, er også effektiv mot forstyrrelser fra kraftig nedbør, regn eller snø, da de siste centimeterne foran LNB'en naturlig nok er de aller mest kritiske.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skjerm. Kunne tenkt meg en mindre skål, men ikke hvis signalene forsvinner fortere når det snør, da tenker jeg på når det snør tett. Snø på selve skålen må selvfølgelig tas bort.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Selfat H30D2, som er den siste utgaven.

Den som tidligere har vært omtalt her er tildels H10D og H20D, H30D er siste tilskuddet. Nå har ikke jeg kjørt de forgående versjonene og kan desverre ikke si noe om hvordan disse er.

Jeg kjører denne mot min CD HD-tuner (ikke PVR-utgaven), og da får jeg faktisk bedre signal enn på den gamle CD-parabolen jeg hadde. Når jeg går inn på kanal søk så ligger styrken på 231.

Nå er det jo sommer og vår og jeg vet ikke hvordan den vil oppføre seg i regnvær eller snøvær, men dette skal jeg komme tilbake til når høsten og vinteren slår til igjen.

(om jeg glemmer å komme med en tilbakemelding så send meg en PM)

F_J

Newcomer Dildor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var kanskje snøen kommet....og da er vi spente på resultatet...???:-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snø? Hvor i all verden holder du til? Her er det sol og det var +10C i dag tidlig...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j
    Har Selfat H30D2, som er den siste utgaven.

Den som tidligere har vært omtalt her er tildels H10D og H20D, H30D er siste tilskuddet. Nå har ikke jeg kjørt de forgående versjonene og kan desverre ikke si noe om hvordan disse er.

Jeg kjører denne mot min CD HD-tuner (ikke PVR-utgaven), og da får jeg faktisk bedre signal enn på den gamle CD-parabolen jeg hadde. Når jeg går inn på kanal søk så ligger styrken på 231.

Nå er det jo sommer og vår og jeg vet ikke hvordan den vil oppføre seg i regnvær eller snøvær, men dette skal jeg komme tilbake til når høsten og vinteren slår til igjen.

(om jeg glemmer å komme med en tilbakemelding så send meg en PM)

F_J
    Denne Selfsat antennen er noe større enn de andre så det må hjelpe. Det er arealet som bestemmer hvor mye forsterkning antenna har. Selfsat H30D2 har fortsatt mye mindre muligheter for samle signal.

Arealet av H30D2 er 57.7cm X 27.7cm =1598.29 cm^2
    Arealet av f.eks. Triax TD64, 60cm parabol er
    3.14*(60cm/2)*(60cm/2) =2826 cm^2

Selfsat antennen burde vært ca. 80cm x 35cm dersom den skulle hatt samme mulighet til å samle inn signaler som en 60cm parabol har.

I teorien vil H30D2 fange opp ca. 2.5dB mindre signal enn en 60cm parabol. Det er først og fremst overflatestørrelsen som bestemmer hvor mye signal som kan fanges opp. Selfsat oppgir antenna gain til 32.1dBi mens Triax oppgir antennegain for 60cm til 35.8 dBi . Det kan derfor se ut til at Selfsat er noe dårligere enn hva den burde vært i teorien.

Selfsat H30D2 vil antagelig fungere helt fint så lenge det ikke er kraftig regnvær. Dvs. det blir mindre margin mot regnvær. En 60cm parabol hos CD gir typisk 5-7dB signal/støy margin. Med Selfsat H30D2 så vil marginen antagelig være betydelig mindre men det merker man nok ikke før det blir litt ekstremt uvær. Det er helst regnvær som er problemet. Snøvær reduserer aldri signalet like mye som regnvær. Snøvær er et mindre problem så lenge snøen ikke legger seg på antenna.

NB ! Å sammenlikne signalstyrke gir ingen mening. Det er signalkvaliteten(SNR) som er viktig. Man kan få til en hvillken som helst signalstyrke ved f.eks. å benytte en ekstra forsterker. En slik forsterker forsterker støy like mye som signal så kvaliteten vil ikke bli bedre selv om signalstyrken vil øke (faktisk kan kvaliteten bli dårligere med forsterker). Salfsat kan ha litt høyere utgangsnivå slik at signalstyrken er vist høyere men har nok uansett lavere signal/støy forhold (dvs. lavere kvalitet). Det som er synd er at mottagerene normalt sett har ekstremt dårlige signalmetere. Signalkvalitet, SNR, burde alltid vært tilgjengelig i dB. Det viser f.eks. CD's nye ADB PVR. Det gir en reell mulighet for sammenlikning.

En signal/støy margin på 7dB vil føre til at man ikke mister signalet før det regner mer enn ca. 40mm/time . På Østlanget sier værstatestikken at dette skjer tilsammen 01t 08m 22s i løpet av 1 år. Dvs. signalet faller ut pga. regn 0.012% av tiden. Hvis marginen f.eks. er 3dB mindre, dvs. 4dB så tåler man ca. 20mm/time. Da vil signalet falle ut 0.051% av tiden i løpet av et helt år (tilsammen 04t 28m 14s). Majoriteten av regnutfallene vil være på sommeren. Alt er basert på internasjonale vær statestikker. Kilde for tallene : DVB-S & DVB-S2 Downlink budget calculator

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager folkens at jeg ikke har fulgt opp dette, jeg har ikke vært innlogget på år og dager desverre og jeg hadde helt glemt denne tråden.

Jeg kjøpte denne parabolen i fjor våres/sommer og var kjempe fornøyd med den, den fungerte kjempe fint hele tiden.

Så kom høsten med regn og atter regn og den fungerte fremdeles.

Skyfri himmel:
    Tip top, hadde ingen problem med signaler i det hele tatt.

Overskyet:
    Tip top, hadde ingen problem med signaler i det hele tatt.

Regn:
    Ikke noe problemer, kunne se på TV som normalt.

Tungt Regn (store regndråper og som slår opp fra bakken igjen):
    Mistet noe signal styrke, men kunne fremdeles se på TV. Noen HD kanaler kunne droppe ut.

Lett tåke:
    Kunne se på Tv. Hvis tåken var lett så kunne jeg se på TV, på enkelte HD kanaler så kunne jeg få "blaff" eller frysing av bilde, mens lyden fortsatte

Tykk tåke:
    Dette var nok det verste for denne parabolen. I mitt område så hadde vi på høstparten såpass mye tykk tåke at det rett og slett ble vanskelig å se på tv. Bildet stoppet opp og tuneren ga beskjed om ingen signal.

Vi hadde også korte perioder hvor vi hadde blanding av tykk tåke og tungt regn da var det bare å gi opp.

Problemet med CD tuneren som jeg har nå med den gamle firmwaren var at den kun viste en signalstyrken (tror jeg) fra 0 til 200. Selfsat presterte å komme opp i 194 på denne skalaen. I siste firmware som jeg har fått nå så har CD introdusert signalstyrke og signalkvalitet.

Desverre så har jeg ikke vært hjemme når det har snødd så vanskelig å finne si noe om dette desverre.

Som det ble nevnt over her, størrelsen har utrolig mye å si og jeg skulle ønske den kunne ha vært noe større. Derfor sjekket jeg på sidene til SelfSat i Korea og har funnet ut at de har laget en større versjon, men desverre så selges den ikke i Norge :-(

F_J

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Vel de var vel den første som solgte XINDAK. Og de var overraskende bra hifi med svært gode anmeldelser.

Men ja, stort sett enig med deg av produktene som selges i netthandel.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfsat H30D4 som jeg har er bra antenner, har hatt en den i over 1 år selv, med motor og får fint inn Thor, Sirius, Hotbird og Astra, fint nok ikke alle frekvenser på Hotbird og Astra , men for mer en det jeg hadde trod jeg skulle få.
    Antennen er montert litt under takk, og har 0 problemer med signalet, må si at jeg er overasket at jeg har signal selv om når det snør så tett at mann ser knapt halv meter unna.

I tillegg har 3 andre i familjen slik antenner og ingen har klaget på de enda, så da bør de vel vare så bra at de ikke klager

mvh

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fyrt opp antenna igjen på stativet, pekt den mot Thor sateliten(e?). Jeg stilte den først inn med NRK og fikk da følgende resultater:

Signalstyrke: 100
    Signalkvalitet: 87

Da jeg gikk igjennom hele kanallista så fikk jeg ikke inn noen HD kanaler under Discovery/Nat.Geo/History/BBC.

Stilte inn parabolen med BBC HD og fikk da følgende resultat:

Signalstyrke: 100
    Signalkvalitet: 92

Fikk da inn alle kanalene, så her tror jeg det er viktig å stille inn parabolen etter de mest krevende kanalene.

Været i dag er overskyet, ikke noe snø eller tåke/regn. Jeg skal overvåke kanalene når været endrer seg betraktelig og komme med en tilbakemelding på dette.

Bobi: Har du denne parabolen mot hotbird, hvis du har det klarer du å få inn de kristne kanalene som God Tv, Daystar osv?

Spørsmål: Nå har jeg en gammel TV-kabel som sikkert er en plass mellom 5 og 10m i en kveil uten for selv om parabol og TV bare er 3m fra hverandre. Kan jeg tjene noe på signalkvaliteten ved å kjøpe en ny og bedre kabel? Eventuelt også bytte ut "pluggene" på kabelen også?

F_J

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •