Skjult tv anlegg fra 1985 ca, kan det brukes på sat i dag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Skjult tv anlegg fra 1985 ca, kan det brukes på sat i dag?

Skal legge opp sat. kurser til to rom i tilleg til stua. det er lagt skjult anleg til det ene rommet. Er en coax ledning med hvit innerisolasjon (kan ikke se merke fordi den er så kort)kan denne brukes på satellit i dag, eller tåler den ikke de høye sat frekvensene i og med den er laget for terrestrial signaler?

Kjøpte en Commscope 25m coax rull på Elfag i dag, den hadde 1,5 - og 1,2 ohm motstand på inner - og ytterleder. Testet en jeg hadde liggende, en Emitor 21m RG6, den hadde 0.8 og 1,2 ohm. Er dette ok? Når det gjelder dimensjon på den Commscope så står det ikke noe RGxx, det står derimot noen tall jeg ikke helt skjønner: "2007 (sikkert årstall prod.) F5967BV 2,2GHz (veit dette ja) cv4004212"

Fyren hadde ikke peil på hva slags RG nr. denne kabelen hadde, bare at de brukte den mye.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nok fint det. Er ikke så dramatisk. Enten får du bilde eller ikke.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Men nå trenger jeg 2 sat. kontakter, men det kostet nesten 400,- for en slik kontakt på lokal sjappa. Fant en her elhandel.no - Antennekontakt med satelitt
    er det ok med to slike i serie? Jeg skal altså ha en kabel fra Quad LNB til en slik i stua, der en koaks går fra denne i veggen til et rom ved siden av, og enda en kontakt i dette rommet. Den første kontakten blir bare en "skjøt" det er den på rommet som skal kobles til tv. Vil dette blir bra mtp. demping? Står at de er 3dB på den Elko, blir altså 6dB pluss ca 50m koax totalt. Kan en passiv forsterker som denne funke i så fall? In-Line-Verstärker im HM Sat Shop

Fint hvis noen veit omm slike innbyggings kontakter som passer til elko innfelt boks som er billigere enn den jeg fant.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt billiegere på Clas Ohlson (hvis den passer):
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du får kontakt i stua beregnet på seriekobling og ikke stjernekobling (dvs endekontakt, som du har lenket til - den skal du ha på barnerommet). Sistnevnte er terminerte, noe som ikke er særlig smart å koble i serie. Du finner begge typer på tveco.no s hjemmesider. Forsterker er 90 % sikkert unødvendig, hvis du ikke mot formodning bruker hesjetråd istedet for coax. Konsentrer deg heller om å lage gode koblinger uten glipp i skjerming. Husk - det blir ikke bedre bilde av "sterkere" signal, man forsterker også støy og drit som ofte blir et større problem i hjemmebygde anlegg.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Pass på at du får kontakt i stua beregnet på seriekobling og ikke stjernekobling (dvs endekontakt, som du har lenket til - den skal du ha på barnerommet). Sistnevnte er terminerte, noe som ikke er særlig smart å koble i serie. Du finner begge typer på tveco.no s hjemmesider. Forsterker er 90 % sikkert unødvendig, hvis du ikke mot formodning bruker hesjetråd istedet for coax. Konsentrer deg heller om å lage gode koblinger uten glipp i skjerming. Husk - det blir ikke bedre bilde av "sterkere" signal, man forsterker også støy og drit som ofte blir et større problem i hjemmebygde anlegg.
    Så jeg må kjøpe en slik seriekontakt? da har jeg i hvertfall nok endekontakter, skal se om jeg bestiller en slik seriekontakt som du sier luria.

Har ett spm. til, når man avisolerer coax, slak de felttetrådene være like lang som den delen av f-kontakta som hele kabelen kan gå inn i? har en rg-6, og en slik striper fra class ohlson, det funker bra da man kan bytte kapet til passende diameter. Men kjøpte en coax fra elfag, og den er vel rg-59 tror jeg er litt tynnere isolasjon rundt senterlederen. Så er det forskjell på avisolering av disse coaxene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

rg6 og rg59 bruker samme mål på avisolering. Pluggene er like lange, eneste forskjell er dim på kabel. Vil anbefale å ikke kjøpe de billigste pluggene du finner. Er generelt skeptisk til coax-plugger som skrus på i stedet for å terminere dem med riktig verktøy. Har sett mye problemer grunnet dårlige plugger, overganger, kontakter etc.

I bunn og grunn. Riktig materiell og verktøy er som alltid mer en halve jobben.....:-D

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det skulle avfeie alle mine tvil om coax hygen ... :-D

Synes slik pressverktøy er litt dyrt. Det funker vel like bra om man bruker riktig skru-f-plugg og bra utførelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Ok, det skulle avfeie alle mine tvil om coax hygen ... :-D

Synes slik pressverktøy er litt dyrt. Det funker vel like bra om man bruker riktig skru-f-plugg og bra utførelse?
    Er vel i utgangspunktet skeptisk til å bruke et eldre coax-system, MEN
    det kan fungere. Disse kablene eldes, og et nytt opplegg er kanskje å
    foretrekke, da en vet at alt er nytt. På HD signaler, er alt litt mere nøye
    så en får vurdere selv. På den tidligere kommentaren om presse-verktøy
    så er dette tull, en skikkelig laget F-Kontakt, er minst like bra som en kontakt
    laget med tang. Har jobbet med satellitt i 20 år, og bare en er nøye med å
    skille jordflette, og senterleder, og bruker korrekt plugg, så blir resultatet
    veldig bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •