Regn, tid på døgnet og ustabilt mottak på parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Regn, tid på døgnet og ustabilt mottak på parabol

Jeg sliter. Jeg har egentlig slitt en stund. Det jeg sliter med er ekstremt varierende mottaksforhold på parabolen min, en eldre Nokia standardpakke med to hoder og Nokia 9802S mottaker for både CD og Viasat.

Det kan virke som barna har fine forhold om morgenen på Disney-kanalene, og de fleste andre kanalene er bra på dagtid. Men utover kvelden skjer det merkelige ting i form av at signalet blir gradvis dårligere til de faller ut helt.
    Det kan også virke som om regn påvirker dette noe. Mye regn = dårlig signal.

Det virker imidlertid som disse tingene er begrenset til Sirius-satellitten, mens kabnaler via Thor virker bedre.

Noen andre med samme erfaringer?

Jeg vurderer seriøst å slutte med TV hvis det skal være slik. Jeg gidder ikke betale for en tjeneste som knekker sammen bare av litt regn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg sliter. Jeg har egentlig slitt en stund. Det jeg sliter med er ekstremt varierende mottaksforhold på parabolen min, en eldre Nokia standardpakke med to hoder og Nokia 9802S mottaker for både CD og Viasat.

Det kan virke som barna har fine forhold om morgenen på Disney-kanalene, og de fleste andre kanalene er bra på dagtid. Men utover kvelden skjer det merkelige ting i form av at signalet blir gradvis dårligere til de faller ut helt.

Det virker imidlertid som disse tingene er begrenset til Sirius-satellitten, mens kabnaler via Thor virker bedre.

Jeg vurderer seriøst å slutte med TV hvis det skal være slik. Jeg gidder ikke betale for en tjeneste som knekker sammen bare av litt regn.
    Har du prøvd med paraply over lnb.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nerokid
    Har du prøvd med paraply over lnb.
    Nei. Men det hjelper vel lite i forhold til at det er dårligere om kvelden også i oppholdsvær?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg hadde nok vurdert å fornye mottaksutstyret hvis jeg var deg.Det er jeg helt sikker på vil løse endel av dine plager.Tuneren du har gikk under navnet "tyrkertuneren".Grunnen var at den uhemmet tok inn alt som var av signaler og ble veldig pop blant våre nye landsmenn fordi de kunne se TV fra hjemlandet.Jeg hadde en slik en stund,men kravet til opptak og HD gjorde at den havnet på gjennvinningshaugen.Ett nytt og riktig justert utstyr vil gi deg ro i denne saken.
    Stølen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg hadde nok vurdert å fornye mottaksutstyret hvis jeg var deg.Det er jeg helt sikker på vil løse endel av dine plager.Tuneren du har gikk under navnet "tyrkertuneren".Grunnen var at den uhemmet tok inn alt som var av signaler og ble veldig pop blant våre nye landsmenn fordi de kunne se TV fra hjemlandet.Jeg hadde en slik en stund,men kravet til opptak og HD gjorde at den havnet på gjennvinningshaugen.Ett nytt og riktig justert utstyr vil gi deg ro i denne saken.
    Stølen
    Det er faktisk helt uaktuelt. Viasat har fortsatt denne tuneren i sin liste over tunere som støttes, og det er ingen av de nyere tunerne som er listet som støtter Viasat og CD i samme boks. Da er det heller RiksTV som frister, siden det virker som disse signalene er mindre følsomme for været.

At Viasat og CD ennå ikke har klart å bli enige i denne saken, tross et flere år gammelt pålegg fra Post- og teletilsynet er skandaløst, både av Viasat, CD og Post- og teletilsynet, som burde kreve dagbøter for denne forbrukerfiendtlige politikken.

Jeg har ikke spurt om råd for å få det til å virke, jeg spør om andre har opplevd det samme, spesielt dette med at signalet blir dårligere utover kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt noe av samme problemet selv, jeg mista tv hver gang det ble litt overskya eller regn. :twisted:
    Jeg stilte inn parabolen på ny, slik at jeg nå har mellom 85-90 i SNR i finvær, pluss at jeg bytta kabelen som gikk fra disken til tuneren. Min kabel hadde fått ett par hull i ytterisolasjon, og da trekker vannet ganske fort inn i kabelen.

Hvilken SNR har du i finvær, eller "disney-time"? Og skjer det noe med signalstyrken utover kvelden? Har du sjekket at det ikke er noen skader på kabelen fra disken? Syns det virker meget rart at SNR skal være tidsavhengig, skjer dette hver dag?

- Bjørn

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært parabol-kunde i nesten 20 år. Jeg har aldri opplevd noe i nærheten av det du beskriver. Med lnb-paraply har jeg faktisk aldri heller opplevd signalutfall med min 120cm antenne.
    At dine problemer varierer med tid på døgnet leder meg til å tro at du har en skadet kabel eller dårlig kontakt. Slike ting lar seg ikke påvirke av klokken. Men det kan påvirkes av temperaturen. Og temperaturen varierer med tiden. Hvor langt kabelstrekk har du? Og over hvor lang tid har du hatt disse problemene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt lengden på kabelen, men vil anslå den til mellom 15 og 20 meter.

Problemene ligner veldig på de problemene jeg tidligere har hatt om sommeren med løvvekst på naboens trær (nabodiskusjoner om å kutte topper med en tre-elsker er slitsomt nok).
    De siste par vintrene har imidlertid problemet økt voldsomt også om vinteren, uten løvvekst. Den siste vinteren nå har det vært påfallende hvordan man kan begynne TV-kvelden med barne-TV klokken 18:00, gå og legge barna klokken 20:00, så begynne å se TV igjen deretter, bare for å oppleve at det fra klokken 21:00 blir verre og verre utover kvelden, og at det faller ut helt rundt klokken 23:00. Dette mønsteret gjentar seg svært ofte og gjør at DVD/Blu-ray har tatt mye over for TV-tittingen om kvelden.

Regn kan som sagt også påvirke, men også dette har blitt mye verre i det siste, selv småregn kan føre til problemer.

Temperaturvariasjoner virker pussig, siden problemene er der like mye både vinter og vår.

Kan disse tingene ha med at satellittenes posisjon ikke er 100% stabil, eller noe slikt?

Uansett, hvis det er så mye vedlikehold som kreves for å holde et parabolanlegg i drift (bytte av tunerboks, kabler, trekutting etc), så frister det mer å kvitte seg med hele tallerkenen og gå for Riks-TV istedet. Nå om dagen er det bare til irritasjon.

Hovedgrunnen til å lufte problemene her er å finne ut om andre har lignende problemer, slik at man eventuelt kan tillegge noen av problemene til spesielle selskapers sendinger eller satellitter.

(Vil også beklage dersom noen oppfatter tonen min som litt krass her, men jeg ER irritert på dette, og synes de varierende signalene følger mønstre som det er vanskelig å tillegge mottaksutstyret alene. Jeg er også irritert på at CD og Viasat er flinke til å ringe meg med nye tilbud, men de legger aldri ut informasjon om eventuelle driftsforstyrrelser som vil lette feilsøkingen i forhold til om problemene er hos meg eller hos dem. Ingen får meg til å tro at tjenesten deres er perfekt 24/7 året rundt.)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene ligner veldig på de problemene jeg tidligere har hatt om sommeren med løvvekst på naboens trær (nabodiskusjoner om å kutte topper med en tre-elsker er slitsomt nok).
    Du er jo rimelig idiot om du vil toppe ett tre for å få mindre løvvekst. Treet vil beskytte seg selv ved å skyte ut mye mer vekst og dermed får du ett veldig stygt tre og enda mer problemer. Ta nå ned hele treet om du tenker på slikt eller få noen proffe til å beskjære det.

(jeg måtte bare)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytt lnb og evt diseq. får kjøpe dette til en rimelig pris på clas eller biltema.
    så finjuster antenne. Kondens er trolig problemet ditt. vis parabol er justert inn riktig.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri opplevd dette hos de norske levrandørene, men merker jo at bbc f.eks sliter i regnvær.

Ville prøvd å justere antenna litt, er elevasjon riktig f.eks? Kan jo være tuneren som spiller deg eit puss? prøvd å latt den stå på over natta for å sjå om det er forskjell neste dag?

Og om du trur at bakkenettet er redningen, kan eg sei at ein kompis ikkje kan ha på datamaskin samtidig som han skal kikke på tv, då mister han nemlig signalet :/

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rmartin
    bytt lnb og evt diseq. får kjøpe dette til en rimelig pris på clas eller biltema.
    så finjuster antenne. Kondens er trolig problemet ditt. vis parabol er justert inn riktig.
    Enig.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om jeg kjenner meg igjen? Yess!!

Jeg har Viasat, og jeg har aldri oppnådd så god signalstyrke som Viasat-folkene sier jeg skal ha. Det har stort sett gått bra likevel, men etter at jeg fikk ny tuner (Viasat+), har jeg slitt mer, og det har blitt mer væravhengig. Det er tydeligvis forskjell på hvor følsom ulike dekodere er.

For en stund siden flyttet også Viasat NRK over på egen satelitt (Sirius i stedet for Thor). Etter det har jeg aldri greid å få inn NRK til tross for svært mange forsøk på å stille på parabolen og gjøre nytt kanalsøk. Jeg mistenker at det er noe feil med noe av utstyret eller abbonementet, men Viasat sier bare jeg må stille inn bedre for maks signal. Men jeg er lei...

Nå velger jeg å gå over til Canal-Digital. Får da mer fotball, samt at ved installasjon av nytt abbonement kommer det montør hjem til meg. Håper det blir bedre når en proff (med riktig måleutstyr) får prøve seg..

Jeg forstår irritasjonen din godt! Man betaler da for noe som helst skal virke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Beklager" å si det, men alle problemene som er nevnt her er enten dårlig innstilt parabol, for liten parabol evt. hindringer som trær eller bygninger, eller feil på utstyret som selve tallerkenen, tuner, lnb, plugger kabel eller switch. Så det klassiske spørsmålet: "hvorfor på samme tid hver dag, å ikke hele tiden?"
    Det er forskjell på de atmosfæriske forhold dag og kveld, temperatur spiller også inn, og i enkelte tilfeller kan radiostøy også slå ut et anlegg. Hvis man ligger helt i grenseland for akseptabelt signal, er disse forskjellene nok til at man enten har bilde, eller ikke har bilde. At enkelte kanaler faller ut før andre har også en naturlig forklaring da de ligger plassert på forskjellige frekvenser og polariteter som igjen påvirkes ulikt.

Satellitt-sendinger er veldig stabile, og jeg vil tippe uannonsert nedetid i løpet av ett år er langt under 10 minutter.
    Programkort som ikke oppdateres slik de skal kan nok forekomme, men da skal man få beskjed om at du mangel adgang, ikke at du mangler signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har ikke målt lengden på kabelen, men vil anslå den til mellom 15 og 20 meter.

De siste par vintrene har imidlertid problemet økt voldsomt også om vinteren, uten løvvekst. Den siste vinteren nå har det vært påfallende hvordan man kan begynne TV-kvelden med barne-TV klokken 18:00, gå og legge barna klokken 20:00, så begynne å se TV igjen deretter, bare for å oppleve at det fra klokken 21:00 blir verre og verre utover kvelden, og at det faller ut helt rundt klokken 23:00. Dette mønsteret gjentar seg svært ofte og gjør at DVD/Blu-ray har tatt mye over for TV-tittingen om kvelden.

Regn kan som sagt også påvirke, men også dette har blitt mye verre i det siste, selv småregn kan føre til problemer.

Temperaturvariasjoner virker pussig, siden problemene er der like mye både vinter og vår.

Kan disse tingene ha med at satellittenes posisjon ikke er 100% stabil, eller noe slikt?

Uansett, hvis det er så mye vedlikehold som kreves for å holde et parabolanlegg i drift (bytte av tunerboks, kabler, trekutting etc), så frister det mer å kvitte seg med hele tallerkenen og gå for Riks-TV istedet. Nå om dagen er det bare til irritasjon.

Hovedgrunnen til å lufte problemene her er å finne ut om andre har lignende problemer, slik at man eventuelt kan tillegge noen av problemene til spesielle selskapers sendinger eller satellitter.

(Vil også beklage dersom noen oppfatter tonen min som litt krass her, men jeg ER irritert på dette, og synes de varierende signalene følger mønstre som det er vanskelig å tillegge mottaksutstyret alene. Jeg er også irritert på at CD og Viasat er flinke til å ringe meg med nye tilbud, men de legger aldri ut informasjon om eventuelle driftsforstyrrelser som vil lette feilsøkingen i forhold til om problemene er hos meg eller hos dem. Ingen får meg til å tro at tjenesten deres er perfekt 24/7 året rundt.)
    Jeg beklager at jeg forslo det jeg gjorde.Jeg mente faktisk vel og dersom du tar på deg sitemoderatortittel så forventer jeg faktisk at du oppfører deg deretter og mottar råd og innlegg på en verdig måte.Det er en ting jeg ikke skjønner i ditt svar"jeg vil vite om det er andre som har det slik som meg" Da vil jeg spørre, hjelper det deg om de har samme problemene ,når du ikke vil gjøre noe som helst av de forslag som kommer inn???? Det må jo være hensikten å få dette iorden?? NB! CD har faktisk 100% oppetid på sine systemer,Jeg har ikke drop-outs og jeg enig med Ole det fungerer godt dersom det er riktig satt opp og med riktig utstyr.Så kan du bli så forbanna du bare vil!
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet med parabol i 20 år, og vært borti det meste når det gjelder snåle ting, som påvirker signalet til TV`n. Jeg tror... men jeg behøver ikke å ha rett, at problemet ligger i tuneren din. Jeg har skiftet ut to slike Nokia tunere, akkurat pga. problemene du beskriver. Det hjelper ikke om selskapene plikter å støtte tuneren din, om den ikke er frisk, skjønner ? Problemet ligger i komponenter som trettes ut, etter noen timer, der ligger forklaringen på bra forhold på formiddagen. Nå skal jeg ikke si kategorisk at dette er problemet, men alt tyder på det. Det er jo så enkelt å låne en annen tuner, prøv den etpar døgn, og er problemet borte da, da er svaret innlysende. Husk at Nokia tuneren, ikke er noen konfirmant lenger, den er gammel, i satelitt-sammenheng, trist men sant !
    Lykke til iallefall.....

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde og tilsvarende problem før men jeg byttet kablen mellom tuner og parabol hode og da ble alt bra igjen. Men min kabel viste alle tegn til å ha blitt sprø og da. For den knakk nesten ved enkel bøying. Og det er jo ikke noe hyggelig tegn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dårlig mottak

har man dårlig mottak når man har to hoder kan det også skyldes liten diameter på disken. kan funke bra med ett hode men har man to så kan det bli problemer.
    dessuten så støtter dreambox både cd og viasat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •