LNB holder og switch til CD antenne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LNB holder og switch til CD antenne

Har en disk antenne fra CD merket Philips. Den har en LNB holder og LNB i dag. Ønsker å montere 4 LNB'er på denne og en switch. Planen er å kunne se TV i to eller tre rom samtidig, alle med tilgang til alle 4 LNB'er. Hvilken LNB holder passer denne disken, og hvilke LNB er bra? Har det mye å si med dempingen i disse? Slik at man kan se på alle 4 satellitter som er tilgjengelig. Ser det finnes switch men de har bare en utgang, kan man bruke en splitter før denne? Eller vil det ikke gå pga. polaritet på noen kanaler? finnes det splittere med 3 inn og 1 ugang?

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe Flere LNB til parabol antenna for å få inn flere satellitter. Foreldrene har Sagem HD tuner. Ønsker å bruke switch slik at man kan få singal i flere rom (4 rom) Hvilke switcher skal man bruke når man skal få inn HD signaler? tenker på 4stk 4/1, 2stk 9/4 og 4 stk 2/1 eller 17/4 switch. Ser det også er Quttro og quad LNB hva er forskjellen på disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, ikke helt lett å få oversikten over hva du faktisk skal ha her, men prøver.

Det er ikke sikkert du får gode signaler ved å montere holder for flere LNB'er på antennen din (2 går nok greit, men 4 er ikke sikkert - har selv en antenne på 1 meter som ikke takler 4 lnb'er).
    Er nok best å kjøpe en antenne som er laget for 4 LNB'er i utgangspunktet.

LNB'ene skal være av typen QUAD (ikke Quattro - disse er til en annen type anlegg).

Videre trenger du da så mange 4/1 Diseqc-svitsjer som du skal ha mottakere i huset (skal du se på tv i 3 rom, trenger du 3 slike svitsjer).

Du kobler da inn en kabel fra hver LNB til Diseqc nr. 1, og videre en kabel inn i huset til der hvor mottakeren står. Tilsvarende for diseqc 2, 3 og eventuelt 4.
    Hvis en mottaker er av typen PVR med 2 innganger må du ha 2 ledninger inn til denne (håndteres da på samme måte som en egen tuner, med egen diseqc etc.).

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info Stream var godt å vite om Quad forvirringen. Jeg trenger en multifeed disk altså for mer en to LNB'er, slik som denne? SatKing.de Ihr Satshop rund um Unterhaltungselektronik! - Melden Sie sich an
    Men hvis jeg bare går for to LNB'er så er det vel bare å kjøpe en sån monoblock quad sak, er det viktig med lav dempning i denne? Trenger jeg forsterker ved bruk av to DISEQC 2/1 eller 4/1? Er det samme om denne er plasert på veggen nær antenne eller inne?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha tv i flere rom og ta høyde for minst en dual-tuner kan en firebruker-løsning fort bli for lite. Da bør du vurdere et anlegg med multiswitch, som i tillegg vil gi deg mindre kabel og switchrot. Gigant har noen switcher som er rimelige og tar fire satelitter, typisk 8-16 brukere.

Skulle ønske jeg valgte det til å begynne med selv, har byttet LNB'er flere ganger og har nå octo-lnb'er. Hadde jeg investert i en slik ville jeg spart en del penger og sluppet en haug med kabler og switcher på veggen.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DISEqC Switch

Det trengs LNB med 4 uttak for fire forskjellige tunere? Planen er å sette opp en twin tuner i ett rom og single i de 2 andre rom. Men si jeg vil ta opp og se på noe annet på samme LNB kan man bruke en diseqc switc på en LNB utgang eller en multiswich da? Eller må man ha like mange utganger på LNB som man har tunere? Hva er forskjell på multi switch og vanlig diseqc switch?

Fant denne multi switchen: www.maxsat.no - Forsiden
    Ser det finnes HD LNB men er det forskjell på dette og vanlig LNB. HVa er universal single LNB og single LNB? Er det forskjell på ytelse på bånbredden og dempningen på de forskjellige LNB-ene som finnes?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Det trengs LNB med 4 uttak for fire forskjellige tunere? Planen er å sette opp en twin tuner i ett rom og single i de 2 andre rom. Men si jeg vil ta opp og se på noe annet på samme LNB kan man bruke en diseqc switc på en LNB utgang eller en multiswich da? Eller må man ha like mange utganger på LNB som man har tunere? Hva er forskjell på multi switch og vanlig diseqc switch?

Fant denne multi switchen: www.maxsat.no - Forsiden
    Ser det finnes HD LNB men er det forskjell på dette og vanlig LNB. HVa er universal single LNB og single LNB? Er det forskjell på ytelse på bånbredden og dempningen på de forskjellige LNB-ene som finnes?
    Hver mottager må ha en egen lnb-utgang, ja. Det finnes løsninger for å dele, men det innebærer mye styr og lav WAF. Du kan uansett ikke benytte alle tunerene samtidig om du skal dele. Liten vits i for å spare noen hundrelapper, da hadde jeg nok kjøpt noen octo-lnb'er eller multiswitch med en gang.

Multiswitch får du rimelig fra Tyskland. Du bør kanskje gå for noe med fire satelittposisjoner og 8 eller flere utganger i ditt tilfelle. Muligens kan du dele med en nabo eller to og redusere investeringsutgiftene på den måten?

Multiswitch er nok ikke så egnet hvis du skal ha mange satelitter på en torodial t-90. Har nevnte antenne selv, og ville nok gått for en vanlig skål om jeg kun skulle ta inn 1w, 5ø, 13ø og 19.2ø eller færre. Torodialen samler lett snø og er nokså stor og upen om du ikke kan skjule den for nabolaget. I mitt tilfelle har jeg kjøpt et par installasjonsbokser og hengt på veggen ved parabolen, her skjuler jeg alle switchene. Multiswitch-installasjoner blir nok penere og mer ryddige.

Når det gjelder LNB'er er det mange som reklamerer med lavt støytall. Personlig har jeg tilgode å registrere merkbar forskjell på signalkvalitet, men enkelte av de med lavt støytall har konket ut hos meg, trolig pga fukt. Pussig nok holder et par twin LNB'er fra biltema fortsatt stand etter fire år. "HD lnb" høres ut som billig markedsføringstriks?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbeltpost

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var mettende info for mitt tomme hode luria

Så multiswitch er et lite skap med flere switcher? Men jeg må vel uansett ha 2X4/1 eller en 8/2 for twin tuner for å ta opp på en og se på en anen, eller på samme LNB? de andre er enkelt tunere som må ha 4/1. Men det er så mye forskjellige DISEqC switcher, hve er gode uten å koste la si mer en 450,- stk. for den evt. 8/2? Vil det bli nødvendig med forterker eller switch med forsterker? Vill antenne utstyr innvirke på IQ? Hvilken Coax kabel er bra?

Edit*
    Dolaren er lav så tenkte jeg skulle kjøpe sat. utstyr i USA. Noen som veit om nettbutikk som har QUAD LNB, og DISEqC switch der borte? Eller andre steder i europa som har dette? Har lett en del, men det er ofte bare QUATTRO LNB-ere jeg finner. Og jeg trenger en TRIAX/Phillips-sidemater for 4 LNB-er ...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Dette var mettende info for mitt tomme hode luria

Så multiswitch er et lite skap med flere switcher? Men jeg må vel uansett ha 2X4/1 eller en 8/2 for twin tuner for å ta opp på en og se på en anen, eller på samme LNB? de andre er enkelt tunere som må ha 4/1. Men det er så mye forskjellige DISEqC switcher, hve er gode uten å koste la si mer en 450,- stk. for den evt. 8/2? Vil det bli nødvendig med forterker eller switch med forsterker? Vill antenne utstyr innvirke på IQ? Hvilken Coax kabel er bra?

Edit*
    Dolaren er lav så tenkte jeg skulle kjøpe sat. utstyr i USA. Noen som veit om nettbutikk som har QUAD LNB, og DISEqC switch der borte? Eller andre steder i europa som har dette? Har lett en del, men det er ofte bare QUATTRO LNB-ere jeg finner. Og jeg trenger en TRIAX/Phillips-sidemater for 4 LNB-er ...
    Nei, multiswitch er IKKE et skap med flere switcher. Jeg har vanlige diseqc-switcher (en hel haug, 6 stk). SKulle ØNSKE jeg hadde kjøpt multiswitch, altså en slik en: http://www.tveco.no/shop/webimg/3001.jpg

Utstyr fra usa må du være forsiktig med, annen standard på LNB og switcher(?) der. De har et nokså annerledes satelittoppsett. Noen forsterker trenger du ikke om du har mindre enn 100 meter kabel. Styr unna kabel fra biltema.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Switch versjon og kabeltype

Men hvilken DiSEqC versjon har CD HD-tuner? Uff en slik multiswitch kosta jo like mye som den nye dreambox 800 ... Som sakt hvilke DiSEqC må jeg ha for denne tuneren. Vurderer å kjøpe et Floppy tv kort eller terratec ... det har versjon ...?

Er det vits å kjøpe slik kabel med trippel skjerming? Ene strekket blir vel 50m ca.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger neppe å tenke på Diseqc-versjonen så lenge du bare skal ha 4 hoder (skal du ha flere "nivåer" med diseqc-svitsjer eller motorstyring må du derimot tenke på det).

Kjøp vanlige 4/1 diseqc-svitsjer (bør være merket high-isoliation) og Quad-LNB'er.

Multiswitch gir flere muligheter, men koster også mer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tyskland er prisene på multiswitch og annet utstyr mye rimeligere (ca 1/3 del), kjøper du alt der vil du spare mye:
    Multischalter 17in/8out mit Netzteil im HM Sat Shop Siden quattro-hodene oftest er rimeligere (de inneholder jo ingen velger) kan du ende på ca samme beløp som et fullt "standard" oppsett med flere diseq-c switcher.

Anbefaler Spaun switcher om du går for flere diseq-c switcher. Har også god erfaring med biltema sine mot vanlig tuner og dreambox, men der er det et merkbart signaltap og de virker ikke så godt mot PC-kort.
    Skikkelig kabel er viktig, styr uansett unna Biltema og Claes Ohlsson. Har hatt trøbbel med fuktinntregning, brudd og isolasjon som løsner/vrir seg på billigkabel. Det høres ut som om du skal strekke en del kabel, og da kan du jo likegodt kjøpe litt.

På kortere strekk er rg-59 helt ok, lettere å få rundt hjørner o.l., kjøp god kvalitet og pass på at den er skikkelig skjermet (3x) om den skal legges sammen med strømkabel. Har du registrert eget firma anbefaler jeg norelektronikk, der får du rimelig kabel samt verktøy. Avisolasjonsverktøy for coax er et must. Bruker kompresjonskoblinger selv, men det er vel overkill - F skrukontakter holder nok.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man må ha multiswitch med quattro LNB?

Edit*
    Den du linket til luria var nokså dyr. Vil ikke denne gjøre samme nytten? Og så bruker den bare 1,5W Trenger en 17/4 eller to 9/4 + 4 2/1 diseqc for mitt 4 bruker og sat anlegg? Smart Multischalter MS 17/4 ES im HM Sat Shop Altså, multiswitc er nødvendig med QUATTRO LNB men ikke med QUAD LNB? Vil det ikke bli bedre signal med QUATTRO da siden de kan kobles til aktive switch? Hørte med fyren på sattelit1.no som sa at innvacom og titanium LNB-er var fy, ser de har disse merkene på Willkommen im HM Sat Shop / Versand / Vertrieb / Onlineshop Hvilke av de andre LNB-ene de har på den tyske sia er bra?

Hvilke av disse er bra?Montage Zubehör - Koaxialkabel im HM Sat Shop
    Tenkte på en med 120dB på det lange strekket, klarer seg med 110 på 25m strekk? Er det bedre med sånn gullforgylt f-kontakt? Er ute etter TV kort er technisat bra? Ser etter et med HD og AC3 støtte.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Den du lenker til har bare fire utganger, og da er noe av poenget med multiswitch borte. Årsaken til at jeg anbefaler dette i utgangspunket er at det ser ut som om du kan få behov for flere utganger i fremtiden.

Jeg tror nok ikke du kan koble en quad lnb til en multiswitch, og det vil iallefall ikke gi bedre signaler. Har selv hatt en invacom som ikke tålte vinteren. Hva du ellers skal velge vil jeg ikke mene noe om. Tester er som regel tyske eller engelske, og sier lite om værbestandighet i norge. Et tips er å teipe over skjøtene med elektrotape slik at de holder seg tørre, et annet (og mye bedre) er å kombinere med en værbeskyttelse. Kabelen vet jeg ikke noe om, kvalitet er mer enn antall dB. Skal noe av strekket utendørs det viktig med kabel som tåler sol & regn, evnt legge i kabelkanal. Du må vel ha 100 meter og kan likegodt kjøpe dette over disk i norge, da kan du bøye og tøye litt på den for å se om den er fleksibel og solid. Gullforgylte f-kontakter er en vits. Skal du ha HD PC kort må du kjøpe et dvb-s2 kort. Bruker bare linux selv, så jeg vet ikke om mine anbefalinger er relevante, men opplever skystar (må importeres) og haupauge som solide merker med lite tull. Mye her kommer an på om softwaren er brukbar til ditt formål.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •