Bruk av Canal Digital-kort på Dreambox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av Canal Digital-kort på Dreambox

Hei!

Har i dag en Humax-dekoder med CAM for Canal Digital som begynner å bli sliten og moden for utskifting. Fikk opplyst av Canal Digital at vi kan få tilsendt ny dekoder og nytt kort.. Forsto det slik at dette kortet er "låst" til denne dekoderen. Stemmer dette? Kan jeg ikke ta ut kortet og bruke det i en annen dekoder om jeg ønsker det? Tenkte på Dreambox f.eks. Vet de ikke er så glad i denne dekoderen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke kortet i Dreambox. Selv om Canal Digital skulle påstå annerledes.
    Les litt på Digsat Net, The home of PP Neverland | Guest

MVH

Tommy

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy72
    Du kan fint bruke kortet i Dreambox. Selv om Canal Digital skulle påstå annerledes.
    Les litt på Digsat Net, The home of PP Neverland | Guest

MVH

Tommy
    Supert! Vil det si at det kan brukes i hvilken som helst annen dekoder også som takler krypteringssystemet til Canal Digital?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg vet har CD ikke begynt å "parre" kort mot tuner enda. De sier at det er en mulighet for at det skjer i fremtiden.

På Dreambox laster du ned en såkalt "softcam", så virker CD kortet rett i tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok at de ikke har begynt parring. Men det skal ikke bli noe problem i fremtiden på Dreambox'en.
    Bl.a. Viasat og Sky UK har hatt parring av kort lenge, og det fungerer strålende på Dreambox.

Supert! Vil det si at det kan brukes i hvilken som helst annen dekoder også som takler krypteringssystemet til Canal Digital?
    Foreløpig vil det kanskje virke på en hvilken som helst Conax tuner, men når/om de starter parring, funker det ikke lenger.

MVH

Tommy

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy72
    Det stemmer nok at de ikke har begynt parring. Men det skal ikke bli noe problem i fremtiden på Dreambox'en.
    Bl.a. Viasat og Sky UK har hatt parring av kort lenge, og det fungerer strålende på Dreambox.

Foreløpig vil det kanskje virke på en hvilken som helst Conax tuner, men når/om de starter parring, funker det ikke lenger.

MVH

Tommy
    Parringen krever at mottageren er produsert med egen hardware parrings modul fra fabrikk.

I følge Broadband TV News så skal Canal Digital nå aktivere pairing. Hvis det stemmer så er det sannsynligvis den logiske forklaringen på at kun mottagere med "pairing hardware" har vært godkjent de siste 4-5 årene og at det kun leveres kort til slike "pairing" klare mottagere.
    Canal Digital commences box twinning : Broadband TV News

I følge Broadband TV News så er årsaken cardsharing. Et smartkort skal kunne parres til alle boksene registrert på en kunde slik at kortene fritt skal kunne flyttes mellom bokser. Jeg antar det blir samme system som RiksTV benytter siden kortene der kan flyttes mellom bokser.

I følge Conax - en, products, cas extended, pairing så gjøres parringen i egen "pairing module" i hardware (sannsynligvis for å hindre at "parringen" kan emuleres i software). Dette må gjøres under produksjonen i fabrikken. De fleste andre parring systemene er sannsynligvis 100% software basert. NDS må hvertfall være det siden Viasat software oppdaterte gamle Viaccess bokser for å støtte NDS & parring.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere hundertusenser som har gammelt cdkort uten pairing, som bruker tunere som ikke er klar for pairing, bla linuxtunere og andre, det kommer til og bli megadyrt hvis alle må få nye tunere og kort, derfor har jeg ingen tror for at pairing blir innført med det første, CD kan også miste abbonenter dersom dette blir innført, egentlig så skønner jeg ikke hvordan det kan bli hardwarebasert, alle tunere kan ikke lages ulikt, det blir for dyrt.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Det finnes flere hundertusenser som har gammelt cdkort uten pairing, som bruker tunere som ikke er klar for pairing, bla linuxtunere og andre, det kommer til og bli megadyrt hvis alle må få nye tunere og kort, derfor har jeg ingen tror for at pairing blir innført med det første, CD kan også miste abbonenter dersom dette blir innført.
    Godt mulig du har rett. Broadband TV news kan selvfølgelig være feilinformert.

Skulle vært interessant å vist om det virkelig er flere hundre tusen gamle mottagere ? CD har vel i de siste 5 årene utelukkende levert parring mottagere. Det må jo allerede være byttet ut en stor del av mottagerene. De fleste jeg kjenner har byttet fra gammel mottager til en nyere CD mottager de siste 5 årene.

Kanskje Broadband TV news saken gjelder aktivering av "parringen" i parringkortene siden de er levert sammen med parring mottagere. I følge http://www.canaldigital.no/templates...e____2597.aspx så har "pairing" kortene kortnummer som starter med 01127...

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di fleste jeg kjenner har ikke byttet mottakere, en del har kjøpt Dreambox og endel har samme gamle tunere som samsung 9500 ,force og så lenge det fungerer er det jo heller ikke noe vits og bytte kort og mottaker, det nok bare nye brukere som har fått av disse cd-mottakere, tviler på at det har pågått i 5 år,kansje 2-3år, kan også tilføye at det er ikke lenger en 2 år siden en fikk tegne abonemang uten og kjøpe CD-tuner, bare en hadde en godkjent tuner eller et gyldig serienummer på en godkjent tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket akkurat med CD nå da jeg har (hadde) planer om å bestille abb. ifra de.
    Jeg fikk bekreftet det jeg fryktet og det var at jeg som har en tuner ifra før (Dreambox 600PVR) får ikke brukt denne. da jeg måtte velge med en tuner ifra de som kortet ble parret med...
    Synes dette er rimelig tåpelig opplegg.. Flere som har samme problem? Kan gjerne få svar på PM hvis dere ikke vil svare public

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorcer
    Snakket akkurat med CD nå da jeg har (hadde) planer om å bestille abb. ifra de.
    Jeg fikk bekreftet det jeg fryktet og det var at jeg som har en tuner ifra før (Dreambox 600PVR) får ikke brukt denne. da jeg måtte velge med en tuner ifra de som kortet ble parret med...
    Synes dette er rimelig tåpelig opplegg.. Flere som har samme problem? Kan gjerne få svar på PM hvis dere ikke vil svare public
    Kan berolige deg at kortet vil virke i Dreambox.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kortet vil virke i dreambox nå,de skal vist først ta hd kanalene mot slutten av året,blir først i 2010 at dreambox ,vantage etc blir ubrukelig med canal digital abonnemang.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle
    Ja kortet vil virke i dreambox nå,de skal vist først ta hd kanalene mot slutten av året,blir først i 2010 at dreambox ,vantage etc blir ubrukelig med canal digital abonnemang.
    Og dette vet du 100% sikkert, nei slutt og sett ut rykter som senere ikke er holdbare.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Og dette vet du 100% sikkert, nei slutt og sett ut rykter som senere ikke er holdbare.
    Bare hva jeg fikk opplyst hos kundeservice canal digital,håper inderlig at det er feil da jeg har lyst på å bytte ut min vantage 7100 med nyeste modell,vet ikke hvem eller hva man skal tro på.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har det jo vært snakk om i årevis allerede. CD har jo også alltid sagt at dette *snart* blir gjort for å stoppe piratvirksomhet. I mine øyne har de imidlertid langt flere grunner for å tvinge kundene til å kjøpe deres tuner. Å drive kundeservice med kun to bokser blir nok langt rimeligere, samt at de kan inngå enda mer fordelaktige avtaler med tunerleverandørene. Dessuten slipper de jo å dele boks med viasat, som vel er den viktigste kommersielle gevinsten. Ren monopolisme, mao.

Er nok rimelig greit for CD å skylde på piratvirksomhet og innholdsbeskyttelse, på den måten har de i allefall et argument mot forbrukerrådet. Som mottrekk mot piratvirksomhet virker det helt lamt, Conax har jo vært knekt flere ganger og enkelte firmaer har jo tilbudt nær kommersielle piratkort. CD risikerer at det kommer enda verre og mer ødeleggende løsninger om de gjennomfører parring. Folk vil forsatt ønske å bruke bedre tunere og gjøre hva de vil med opptakene sine. Viasat tilbød jo faktisk slingbox til kundene sine, da kan man jo spørre seg hvor viktig innholdsbeskyttelse egentlig er for leverandørene?

Dessuten har conax mektige fiender. De fleste tror at piratvirksomhet blir gjort av ensomme, skumle menn med lapp over øyet - imidlertid er det langt større aktører som bidrar til at systemer blir knekt: How smart card secrets were cracked | Technology | The Guardian

Uansett: Med NDS tok det jo en hel dag før parringen var en saga blott. Jeg har like liten tiltro til Conax/CD's versjon av parring. Om de allikevel skulle klare å låse abonnentene til en boks vil nok mange si opp - Viasat har etterhvert fått et like godt kanaltilbud til en rimeligere penge, og er alt du savner premier league så finnes de kampene tilgjengelige annetsteds. Her finner du plenty av gratis fotball: *** L.J.s LIVE Sport on Satellite TV. Live Soccer on TV. Live Football on Saetllite TV. Ser gjerne ManU på Al Jazeera eller en annen arabisk kanal jeg, spesielt om jeg sparer en tusenlapp i måneden.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har vel alltid sagt at kortene kun fungerer med deres tunere hvis man ringer kundeservice og spør. Så intet nytt der.

Det skal bli spennende å se hva situasjonen blir når/hvis CD starter med pairing, men som flere andre har sagt så skal man ikke ta sorgene på forskudd. Personlig tror jeg at tunere som f.eks. Dreambox og Vantage fremdeles vil fungere.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mulig at Forbrukerrådet vil ha noe å si i denne saken óg. At de gjør det umulig for kundene å bruke dekodere fra konkurrerende leverandører tror jeg er i skyggeland når det kommer til lovlighet. Det blir nesten som om Volvo skulle ha avtale med Shell og laget bilene slik at kundene MÅTTE fylle på Shell.

EDIT: Har sendt epost til Forbrukerrådet om dette. Mulig det er konkurransetilsynet som har med dette å gjøre, men det får blir neste runde.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra forbrukerrådet for 2 måneder siden:

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerrådet
    Forbrukerrådet arbeider aktivt for å ivareta forbrukernes interesser i slike forhold. Dette gjør vi ved å arbeide forbrukerpolitisk med rammebetingelsene (for eksempel påvirkningsarbeid), og ved å utarbeide enkel og generell informasjon som kan hjelpe deg som forbruker å ivareta rettighetene dine. Forbrukerrådet behandler imidlertid ikke enkeltsaker knyttet til dette og kan ikke gjøre annet enn å registrere din og andres missnøye med dette, og håpe at vi en gang i tiden fremover kan få enda mer forbrukervennlige løsninger på dette området.

Ytterligere spørsmål i tilknytning til dette bør du rette til Medietilsynet. Se deres hjemmeside Forside - Medietilsynet
    Mao et ganske tannløst og alminnelig standardsvar...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Uansett: Med NDS tok det jo en hel dag før parringen var en saga blott.
    Gjelder dette med Viasats HD-kanaler også? Du snakker vel om NDS-light, sw implementasjonen som de eldre boksene ble oppgradert med?
    Jeg trodde Viasat hadde klart å låse HD-kanalene sine for bruk med andre enn deres egne bokser. Isf er det vel ingen grunn til å tro at CD ikke skulle få til det samme?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Parringen krever at mottageren er produsert med egen hardware parrings modul fra fabrikk.
    En slik løsning tror jeg bare blir en spennende utfordring for utviklerne av Dreambox og andre Linux tunere... :wink:

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •